Čtyři ze sedmi divizí Microsoftu prodělávají

XBox je u Microsoftu zatím největší propadák, přesto to pro Microsoft znamená jen mírné nepříjemnosti.
Microsoft zveřejnil v rámci dokumentace pro Securities and Exchange Commission (SEC) poměrně detailní charakteristiku výkonnosti svých divizí. Ve zprávách pro SEC musí tradičně firmy s pravdou ven, nefungují zde marketingová hesla a zamlčování. Právě v těchto zprávách se obvykle dozvíte, kolik ve skutečnosti stála dřívější akvizice za nezveřejněnou sumu, či kolik ve skutečnosti firma na čem vydělává. Kompletní dokument (přes 300 kB textu) je ale čtení na dlouhé večery.

Jednoznačným loserem Microsoftu je XBox. Divize Home and Entertainment, kde je mimo jiné XBox, dosáhla ze všech divizí největší ztráty – 177 miliónu dolarů za první fiskální čtvrtletí (červenec, srpen, září) při příjmech 505 miliónů. Ve stejném čtvrtletí loni byla přitom ztráta jen 68 miliónů. Pochopitelně XBox se na celkové výkonnosti této divize podílí jen částečně, přesto se ani Microsoft netají nijak tím, že XBox prodává pod výrobními náklady a počítá se zisky z prodeje her. Zatím se ale celosvětově XBox pere spíše s GameCube od Nintenda než s jasným králem PlayStation 2 od Sony. Microsoft si ale XBox zatím může dovolit dotovat.

Internetová divize MSN je dalším ztrátovým byznysem. Ztráta je 97 miliónů při příjmech 531 miliónu za čtvrtletí. Na druhou stranu loni byla ve ztrátě 199 miliónů za stejné období. Úsporná opatření tak pomohla, stejně je ale MSN v mínusu.

Divize Business Solutions, kterou tvoří Great Plains Software a Navision, je také ve ztrátě. 68 miliónů v mínusu při příjmech 107 miliónu. Loni byla za stejné čtvrtletí ztráta 39 miliónů. Zde je ale třeba vnímat teprve se utvářející divizi s náklady návratnými v delším horizontu, kdy se teprve chystají vlastní produkty a dobíhá vývoj těch, co začaly ještě v dřívějších samostatných firmách. Ostatně srovnání příjmů třeba právě s Home and Entertainment zaměřené na koncové uživatele ukazuje, že je tady ještě jasně prostor k růstu.

Skupina CE/Mobility, pod kterou spadají Pocket PC a operační systémy Windows CE pak byla ve ztrátě 33 miliónů při příjmech pouhých 17 miliónu. Loni byla přitom ztráta 48 miliónů při příjmech 14 miliónů.

Zatímco doposud to byly doposud samé ztráty, celkem 375 miliónů, stačí jediné k jejich vymazání – oblast serverových produktů. Je ty totiž vykázaly za čtvrtletí zisk 519 miliónů při příjmech 1,523 miliardy. Loni to byl zisk 350 miliónů dolarů.

Oblast klientských systémů, kde je především operační systém Windows byla pak zcela jednoznačná. Zisk 2,482 miliardy dolarů při příjmech 2,892 miliardy za jediné čtvrtletí. Loni přitom byl zisk pouze 1,708 miliardy dolarů. Jak jsme již komentovali v případě souhrnných výsledků Microsoftu, hlavní roli na tomto masivním nárůstu měl nástup nové licenční politiky zaměřené na pravidelné platby. Microsoft se téměř za tento nárůst omlouval a upozorňoval, že podobný procentuální růst je v dalším období nepravděpodobný.

Divize Information Worker, kterou reprezentuje především balík Office, pak také těžila z nové licenční politiky. Zisk byl 1,879 miliardy při příjmech 2,385 miliardy. Loni byl tady zisk 1,476 miliardy za jedno čtvrtletí.

Celkově za celý Microsoft při započtení dalších nákladů byl zisk za čtvrtletí 4,05 miliardy při nákladech 7,746 miliardy. Z těchto čísel je dobře patrné, že například i přes výraznou ztrátovost XBoxu je to celkově pro kolos velikosti Microsoftu jen mírným pošimráním. Stejně tak oblast Pocket PC není stále oblastí s výraznými příjmy. Ukazuje se také, že Microsoft má stále prostředky na prosazování dalších případných technologií i za cenu okamžitých ztrát. To, co by jinou firmu vtáhlo téměř do bankrotu, může Microsoft přetrpět bez výraznějších obtíží.

Diskuze (42) Další článek: AMD snižuje ceny až o 54 procent

Témata článku: Microsoft, Příjem, Jediné čtvrtletí, Divize, Zisk, Worker, Stejný náklad, Bankrot, Milión dolarů

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů