Čtyři milióny mailů Billa G: k smíchu, pláči i k zamyšlení

Kromě Viagry dostává Gates jistě i nabídky k přechodu na Linux. Se spamem se časem vypořádáme, ale co tisíce mailů, které spamem nejsou?

Související odkazy

Slovník
admin
červ
programátor
server
spam
virus

Databáze znalostí
Jak se bránit spamu?
Jak se bránit spyware?

Informace, kterou pustil do světa Steve Ballmer o svém dlouholetém firemním kolegovi, se stala s přehledem nejcitovanější zprávou z oblasti technologií za posledních týdnů – agregátor Google News ji našel v cca 250 zdrojích a další postupně přibývají. Bill Gates údajně dostává denně cca 4 milióny mailů, převážnou většinu spamů, a v Microsoftu existuje celé „oddělení“, které mu jeho poštu třídí. Gates je dle Ballmera nejspamovanější osobou na světě, a druhým v pořadí je on sám.

Zpráva je to spíše humorná a obdobné jsou i reakce, které tentokrát s Billem spíše soucítí. Microsoft nestvořil ani Internet, ani protokol elektronické pošty a za současnou situaci, která dopadá na oba šéfy firmy, nemůže. Ovšem, jisté škodolibosti se ubránit nelze: i když to jistě není „povinností“ Microsoftu, firma měla s aktivitami na úrovni svého stolního a serverového software směřujícími k eliminaci spamu přijít daleko dříve a ne až v době, kdy Gatesovu schránku plní milióny junk mailů.

Bohužel zajímavější než to, co Ballmerova zpráva zveřejnila, je to, co zamlčela: kolik z těchto mailů jsou skutečné, osobní zprávy Billovi – ať již jsou to relevantní a vyžádané e-maily od jeho firemních kolegů a partnerů, nebo prostě naštvaný výkřik od programátora nebo admina, kterému pošesté něco vytuhne pod rukama a který odešle zlostnou hlášku na billg@microsoft.com. Nepochybuji, že i po eliminaci veškerého spamu zbudou tisíce, ale spíše desítky tisíc zpráv, a právě jimi se zabývá ono „oddělení“ v Microsoftu, které je ručně, jednu po druhé, třídí, maže, odpovídá, přeposílá či – v řídkých případech – nechává bossovi v Inboxu.

Spam totiž skutečně není hlavní problém. Obtěžuje ty, kteří si s ním nedovedou poradit, ať už na soukromé nebo firemní úrovni, a systémové vyřešení této obtíže vyžaduje nějaké úsilí a nějaké peníze. Tomu se nijak nepodivujme ani se nad tím nerozčilujme: Internet je „svět“ se vším všudy, nikoli ráj pro neviňátka, a tak jako se bráníme nejrůznějším nežádoucím činům ve skutečném světě (a též za to platíme penězi i časem), musíme si u Internetu zvyknout na totéž.

Skutečně nevyřešeným problémem dneška je boj se záplavou mailů „ne-spamové“ povahy. Má dávat šéf velké firmy „v plen“ svou e-mailovou adresu nebo ji naopak tajit podobně jako číslo svého mobilu? Už ani to není otázka pro snadnou odpověď: například oba šéfové Microsoftu mají adresu veřejnou a naopak povzbuzují zaměstnance firmy (kterých je pár desítek tisíc), aby jim psali své připomínky. To ovšem pak vede k třídícímu oddělení, jehož práce musí být mimochodem docela pozoruhodná: jsou Billovy e-maily tříděny, aniž jsou čteny (tj. třídiči vidí jenom hlavičky), nebo mají přístup k jejich obsahu?

Bez přístupu k obsahu se dá třídit jen velmi nahrubo a snadno dojde k vyhození potřebných mailů, a opačný postup zase skrývá logicky nebezpečí úplně jiného druhu – vynesení citlivých informací ven nebo přímo průmyslovou špionáž. U papírových dopisů se to dá řešit snáze: předtřiďovač, nejčastěji šéfova věrná asistentka, nejdříve vyhodí všechny obálky s kartónovým obsahem, pak všechny obálky spáchané evidentně hromadnou rozesílkou, naopak šéfovi předá zjevně privátní poštu a na zbytek se zeptá, aniž musí rozříznout jedinou obálku. U e-mailu už je i u velkých českých podniků situace podobná, a většinou se řeší tak, že šéf maily, které nechce vyřídit sám, přeposílá – je tak svým vlastním předtřiďovačem pošty, což vzhledem k jeho mzdě není příliš rozumné využití jeho času. Zatímco zabíječe spamu vznikly (zejména úsilím nezávislých firem) slušně rychle a jsou velice účinné, nástroje pro různé před/zatřiďování autentických mailů do složek podle důležitosti či předmětu pošty jsou víceméně nanic.

A to je jen jedna, spíše menší obtíž při práci s elektronickou poštou, daleko větší je pochopitelně „jak se nenechat e-maily zavalit a zničit“.

Pokud se dnes hovoří o problémech, které s sebou přináší elektronická pošta, téměř vždy se má na mysli spam či věci s ním spojené (viry, červi, spyware). Je to populární a atraktivní téma, ale bylo by dobré se vrátit s nohama na zem: hlavní úkolem do budoucna totiž nebude zvládání pošty nevyžádané, ale naopak pošty vyžádané.

Témata článku: Linux, Billa, Smích, Obálky, Milión, Systémová schránka, Osobní asistentka, Admin, Nevyřešený problém

Určitě si přečtěte

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

** Po půl roce je tu další aktualizace Windows ** A opět přináší hlavně hromadu drobných kosmetických vylepšení ** Podívali jsme se na ty nejzajímavější

17.  10.  2017 | Jakub Čížek | 180

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

** Fluent Design je vzhled, do kterého postupně Microsoft převleče celý systém ** Staví na průhlednosti a velkých plochách ** Do Windows 10 se z části dostane už zítra při vydání podzimní aktualizace

16.  10.  2017 | Stanislav Janů | 154

Nejlepší optické iluze: Z toho vám půjde hlava kolem

Nejlepší optické iluze: Z toho vám půjde hlava kolem

** Mozek se nechá snadno ošálit, a to mnoha způsoby ** Podívejte se na několik nejlepších optických iluzí ** Iluze dokazují, že vnímání reality může být značně zkreslené

16.  10.  2017 | Vojtěch Malý


Aktuální číslo časopisu Computer

Nový seriál o programování elektroniky

Otestovali jsme 17 bezdrátových sluchátek

Jak na nákup vánočních dárků ze zahraničí

4 tankové tiskárny v přímém souboji