Podle nedávné ankety si čeští studenti a studentky středních a vysokých škol ze 71 % nemyslí, že využívání AI chatbotů jde proti smyslu vzdělávání. K využití chatbotů ve vzdělávání se jich 64 % staví pozitivně. I to ukazuje anketa projektu Evropa v datech, která nám tímto poskytla další střípek do mozaiky umělé inteligence ve vzdělávání.
Sběr dat proběhl koncem srpna online formou. Ankety se zúčastnilo 548 studujících, přičemž přiznaně nejde o reprezentativní vzorek, takže výsledky musíme brát jako orientační. Poodhalují náladu a postoje studujících, bude ale potřeba dalších výzkumů.
V současnosti už 31 % studujících používá AI nástroje při studiu pravidelně. Nevyužívá je a nemá o to ani zájem v budoucnosti pouze devět procent oslovených. Čtvrtina oslovených se přiznala, že AI pomocníky už použila k podvádění. Tedy k něčemu, co oni sami ve vlastních představách považují za podvádění.
Obecně jsou studenti k AI naladění pozitivně
Zhruba jedna třetina studentek a studentů si myslí, že AI generuje lepší výsledky, než jakých mohou sami dosáhnout. Více než dvě třetiny se obávají toho, že AI bude zneužívána k podvádění, zhruba pětina by chatboty ve školách zakázala. Nedávný výzkum Univerzity Palackého a Microsoftu pro změnu zkoumal postoje učitelstva, které je v otázce nástupu AI do sektoru vzdělávání spíše pozitivně naladěné.
Většina studentů si AI minimálně zkusila
Zdroje: tisková zpráva