Čtenáři ŽIVĚ: Odpovědi SkyNetu na vaše ADSL dotazy!

Jaké by byly ceny ADSL po propojení s Telecomem? Můžeme legálně sdílet jedno připojení více osobami (domácnostmi)? Kdy bude možno používat vlastní ADSL modem? Jak a kdy dojde ke zrychlení ADSL ze 192kbps na 512kbps? Proč nejde stanovit měsíční paušál za 400,- při podpisu smlouvy na 10 let? Jak řešíte stávající problémovou situaci s ADSL? Čtěte první odpovědi na dotazy Čtenářů ŽIVĚ!

V prvním dílu našeho nového cyklu Čtenáři ŽIVĚ se především sešly dotazy ohledně ADSL, které zodpověděl Product manager SkyNetu Petr Šedivý…

(?) Jaké by byly ceny ADSL po propojení s Telecomem? Alespoň přibližně...

(!) O úrovni cen služeb ADSL po propojení s Českým Telecomem je nyní velice těžké hovořit. Ceny jsou závislé na konkrétně dohodnutých podmínkách mezi partnery a hovořit o cenách již nyní by byly čisté spekulace. Obecně se však předpokládá, že ceny by byly v porovnání s aktuálním podmínkami nižší.

(?) Je v rozporu se smluvními podmínkami sdíleni jednoho připojení více osobami (domácnostmi)? V Pokud ano, můžete změnit tyto podmínky?

(!) Smluvní podmínky společnosti SkyNet neomezují uživatele v možnosti připojit více počítačů v síti. Služba Sky ADSL je zakončena ADSL modemem a připojení, užívání a správa případné lokalní sítě není omezována.

(?) Budete nabízet pro domácnosti variantu xDSL připojení, která v sobě zahrne více než jednu IP adresu? Pokud se na ADSL složí více domácností, tak je logické, že jedna IP adresa v mnohých případech
nemusí stačit...

(!) Routování více veřejných IP adres z technických důvodů nabízíme pouze u služby Sky ADSL Business. Tuto variantu služby mohou využívat i domacnosti a toto řešení je plně funkční. U služby Sky ADSL Home zatím o této možnosti neuvažujeme, poněvadž nejsme schopni garantovat funkčnost tohoto řešení.

(?) Kdy bude možno používat vlastní ADSL modem?

(!) Uvolnění možnosti používání vlastního ADSL modemu bylo ze strany Českého Telecomu avízováno na červenec 2003 a podle dostupných informací k tomu skutečně dojde. Naše společnost se již nyní připravuje na tuto možnost a jsme připraveni našim zákazníkům poskytnout širokou nabídku těchto
zařízení.

(?) Telecom nedávno avizoval, že "od léta" zvýší rychlost ADSL ze základních 192kbps na 512kbps. Nemáte k tomuto nějaké další podrobnosti? Kdy přesně můžeme změnu očekávat, změní se nějak podmínky (omezená kapacita dat, vyšší agregace nebo cena...), případně bude zavedena nějaká levnější varianta 192kbps připojení?

(!) Informace tohoto charakteru jsme zatím získali pouze prostřednictvím médií. Vyzvali jsme Český Telecom o podaní konkrétních informací týkajících se těchto změn, avšak doposud jsme neobrželi oficiální stanovisko. V souvislosti s těmito úpravami je nutné si uvědomit, že případné navýšení rychlosti není pouze záležitostí úpravy kapacit zákaznické přípojky, ale týká se i zatížení konektivity ISP/AO a propojovacího bodu mezi ISP/AO a Českým Telecomem. S přihlédnutím k těmto skutečnostem nepředpokládám, že dojde k rozšíření nabídky služeb ADSL o levnější variantu 192/64 bez datového omezení.

(?) Můžete vyvrátit nebo potvrdit spekulace, že Český Telecom agregaci 1:50 u ADSL basic provádí resp. ještě neprovádí?

(!) Tyto informace nemohu potvrdit ani vyvrátit. Skutečnost je však taková, že při současném zatížení ADSL sítě se přípojky chovají jako kdyby žádný overbooking 1:50 nebyl uplatňován. Tuto skutečnost bych však přikládal spíše dostatečnému dimenzování stávající sítě a s tím souvisejícím neuplatněním overbookingu. S přibývajícím počtem uživatelů jistě k uplatňování overbookingu bude docházet.

(?) Proč nejde stanovit měsíční paušál za 400,- při podpisu smlouvy na 10 let? Byl by to přínos pro vaší firmu a naopak zase pro zákazníky.

(!) Takové obchodní modely vždy vycházejí z předpokladu vývoje dané služby a jejích nákladů. Služba ADSL je na trhu velice krátkou dobu a je těžké přesně odhadnout její vývoj. Vzhledem k tomu, že primární část nákladů tvoří náklady, které nelze přímo ovlivnit (Český Telecom), je v podstatě nemožné vytvořit obchodní model, ve kterém je prodejní cena služby pod náklady, které se časem sníží a délka smluvního vztahu garantuje, že po určité době bude služba rentabilní.

(?) Nakolik bude ovlivněna služba Sky Wireless Line v pásmu 2,4 GHz produktem Sky ADSL?

(!) Každá služba má své pozitivní i negativní stránky. Na našich stránkách je k dispozici porovnání tří různých typů připojení k internetu. Srovnávali jsme přípojení prostřednictvím telefonní stanice nebo ISDN přípojky (Sky Dial), ADSL přípojky (Sky ADSL) a on-line připojení (Sky Wireless Line a Sky Leased line).
Z uvedeného srovnání jasně vycházejí pozitivní i negativní stránky těchto typů připojení a každý zákazník si jistě vybere podle svých potřeb a požadavků.

(?) Nelíbí se mi Váš přístup ohledně klientského servisu. Na Vašich stránkách je cosi, co se tváří jako klientský portál, avšak na první pohled je jasné, že je to určeno pro dial-up. Uvítal bych něco podobného i pro nás s ADSL připojením s informacemi ohledně plateb, kde bych viděl jednotlivé předpisy (zaplaceno, nezaplaceno, termín splatnosti atd.), možností si sám vytvořit e-mailový alias a nástroj pro správu webového prostoru.

(!) Děkuji za námět, skutečně zákaznický portál je zatím v rozpracovaném stavu. Nasazení služby ADSL na trh bylo velice rychlé a bylo provázeno opakujícími se technickými potížemi souvisejícími s  olaďováním
celkového systému. Poněvadž nám šlo hlavně o rychlé zavedení služby s maximální funkčností, měl zákaznický portál nižší prioritu. Nyní se na něm intenzivně pracuje a předpokládám, že v brzké době bude našim zákazníkům dostupný.

(?) Jak řešíte stávající problémovou situaci s ADSL (časté předem neohlášené výpadky, dlouhé instalace přípojek, někdejší nefunkční FTP:21)? Když má zákazník s vámi uzavřenou smlouvu a posílá vám platby, nezajímá jej pak stanovisko vaší hot-line "...to víte, Telecom má zase problémy".

(!) Plně s Vámi souhlasím. Smluvními partnery jsou SkyNet-Zákazník a veškerá komunikace by měla probíhat mezi námi. K technickým problémům, které službu ADSL provází, mohu říci, že naše technická podpora (SkyNet) a technická podpora Českého Telecomu řeší intenzivně každou situaci se snahou eliminovat její opakování. V současné době je možné v této oblasti konstatovat pozitivní vývoj. Četnost výpadků má sestupný trend a termíny realizací (do 21 pracovních dnů) se ve většině případů daří již dodržet. Zatím existují i případy realizací, u kterých se vyskytují potíže, ale i na těch se intenzivně pracuje. Zde bych chtěl poděkovat našim zákazníkům za trpělivost a doufám, že budou s naší službou
Sky ADSL spokojeni.

(?) SkyNet se chlubí tím, že dělá i bezpečnost sítí, jak je tedy možné, že na jejich serverech hostovala společnost, která v ČR spustila podvod na běžné uživatele s přesměrováním do Internetu z běžného tarifu 971xxxxx na žluté linky 900xxxxx. Pokud by si pan Produkt manager nemohl vzpomenout tak se jednalo mimojine o servery v Ústí nad Labem a jeden stroj již PČR zajistila. To u SkyNetu může hostovat každý?

(!) Pro upřesnění, jedná se o umístění a připojení zařízení zákazníka v našem hostingovém centru k pateřní síti, nikoli o provoz aplikací na našem zařízení. V těchto případech naše společnost nemůže kontrolovat a odpovídat za činnost takových zařízení. Veškeré právní následky a odpovědnosti jsou věcí smluvního vztahu mezi námi a zákazníkem. V uvedeném případě jsme po zjištění těchto aktivit okamžitě vypověděli smlouvu a odpojili uvedené zařízení od sítě. Dále již případ převzala k řešení Policie ČR.

(?) Proč jde SkyNet Telecomu vždy "na ruku"? Byli jste první firmou, která podepsala Internet Plus (...krásný pokus, jak zdražit Internet) a stejně tak jednou z prvních (ne-li vůbec první), která přistoupila na nabídku Telecomu pro ADSL a tak znemožnila ostatním dohodnout pro koncové uživatele lepší ceny. Máte nějaký důvod být vůči Telecomu takto vstřícní? Děláte něco pro to, aby se ceny snížily?

(!) Není pravdou, že jde SkyNet Českému Telecomu "na ruku". Přechod z tarifu I200O na tarif Internet plus byl pro nás zajímavý, poněvadž v námi připraveném obchodním modelu přinášel našim zákazníkům snížení poplatků za toto připojení. Z tohoto důvodu také došlo k podpisu smlouvy. Naše společnost se snaží svým zákazníkům poskytnout kvalitní služby a v případě služby ADSL jde o možnost nabidnout zákazníkům alternativu připojení k Internetu i v nižší cenové relaci. Slyžba Sky ADSL je ideálním doplněním dostupných technologií na trhu, konkrétně mezi službami postavenými na dial-up přístupu a on-line řešení.

První interaktivní rozhovor máme za sebou... Již v pondělí na vás čeká další zajímavá osobnost v cyklu Čtenáři ŽIVĚ!

Témata článku: Internet, Bezpečnost, Tito, Dotaz, Sky, Brzké rozšíření, První případ, Sestupný trend, Technický vývoj, Česká cena, První zákazník, Smluvní podmínky, Dostupná informace, Toto, Omezená kapacita, ADSL, Čtenáři, Uvedená doba, Běžná platba, Skynet, První uvedení

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

26 procesorů v důkladném testu

Zhodnotili jsme 18 bezdrátových reproduktorů

Jak fungují cash back služby?

Pohlídejte své děti na internetu