Corel hlásí ztrátu nevelkou, tržby nevalné

Tato firma se žel stává stále menší a okrajovější.

Kdysi vládlo na softwarové scéně pro osobní počítače souhvězdí Novell-Corel-WordPerfect-Lotus-Microsoft a ten poslední se považoval spíše za outsidera z pětice. To zní dnes jako pohádka ze zašlých časů; pohádka to sice není, ale ze zašlých časů je. I kanadský Corel, který si navíc po léta hájil svou pozici dodavatele nejpoužívanějších vektorových grafických programů a svou nabídku si obohatil o kompletní kancelářský balík od WordPerfectu, je dnes žel stále se zmenšujícím trpaslíkem, který nemůže pomýšlet na vysoké cíle, neboť už nějakou dobu především usiluje o holé živobytí. Je to škoda – nepestrost a prakticky nekonkurenční prostředí v oblasti programů, které používá každý z nás, trhu neprospívá.

Za poslední kvartál firma ohlásila opět nepříliš dobré výsledky. Tržby činily 31,2 miliónu dolarů (pokles o 4 %) při ztrátách 3,1 miliónu (loni zisk 0,5 mil.). S ročním obratem je tedy tato globální firma na úrovni například velké české počítačové firmy; její finanční zdroje k „dobývání světa“ jsou tedy hrubě nedostatečné.

Přes tato čísla je ztráta Corelu o něco menší, než se čekalo; firma ale docela tvrdě ořezává náklady (tj. propouští – celkový počet zaměstnanců firmy je nyní 891, kdysi to bylo i několik tisíc), současně se jí ale nedaří pořádně prodávat, zde byla očekávání naopak vyšší. Firmě se nejenom že nedaří prosazovat WordPerfect Suite proti Microsoft Office, ale také na domácím hřišti grafických programů ztrácí půdu proti stále se lepšící a obchodně nepochybně nesrovnatelně aktivnější a agresivnější firmě Adobe. Corel přesto pokračuje v politice akvizicí, která je doslova jeho poznávacím znakem – na prstech obou rukou nespočítáme, kolik jiných firem Corel pohltil, ale bohužel nenalezneme jediný prstík, který by poukázal na akvizici podařenou, úspěšnou a výnosnou; kromě sporných akvizic (WordPerfect – něco přináší, ale bylo to drahé) spíše nalezneme akvizice zcela nevydařené, jako pradávná Ventura nebo pozdější Xara. Corel nedávno zase koupil krátce po sobě dvě firmy, společnost SoftQuad (XML nástroje) a Micrografx (další DTP programy, rovněž kdysi poměrně známá společnost). V obou pak střelhbitě propustil značné množství jejich zaměstnanců, u SoftQuadu více než polovinu. Politika Corelu nám může připadat více než podivná, ale jsme za oceánem – třeba Kanaďané vědí, co dělají. Každopádně by bylo načase, aby Corel opět nastartoval dlouhodobou stabilní růstovou strategii; bohužel ani v dokumentu, který se přímo jmenuje „Corel inovuje strategii pro rok 2002“, se nedočteme nic více než povšechné fráze typu „segmentovat trh k oslovení klíčových zákazníků“, „vynaložit strategické investice k obsazení nových trhů“ a „určit vyvíjející se potřeby naší globální zákaznické báze“. To jistě platí pro celkem jakoukoli firmu, od pekárny ve Velké Bíteši až po IBM; nepochybuji, že Corel jasnou strategii má, ale zatím ji ještě veřejnosti nesdělil.

Určitě si přečtěte

Články odjinud