Coop se inovací nebojí. V roce 2020 rozjel e-shop, od loňska testuje potravinové výdejní boxy a velkou novinkou pro letošní rok budou automatické prodejny. Jakmile skončí běžná otevírací doba, obchody se změní na plně samoobslužné, kde nebudou třeba žádní prodavači a které poběží nonstop.
„Slovo samoobsluha získává nový obsah. Koncept automatického obchodu se přizpůsobuje potřebám zákazníků, pro které končí nutnost plánovat si podle otevírací doby obchodů své nákupy,“ uvádí pro E15 Lukáš Němčík, ředitel sítě pro rozvoj a marketing.
První automatickou prodejnu otevře již v únoru ve Strakonicích, další by měla následovat v Kaplicích. Automatizace spočívá v tom, že kupující se do obchodu „po zavíračce“ dostane po ověření skrz bankovní identitu (kartou) a speciální mobilní aplikaci. Pak nakoupí a zaplatí u samoobslužné pokladny a účtenka mu otevře dveře pro východ. Obchod mají hlídat kamery a vzdáleně bude dohlížet i personál, aby mohl řešit problémy.
V obchodě bude možné koupit cokoli včetně alkoholu, věk ostatně ověří bankovní identita. Uzavřené budou jen pulty s masem a lahůdkami, místo toho má Coop nabídnou více balených potravin.
Coop přiznává inspiraci skandinávskými obchody, kde již bezobslužné obchody na stejném principu (a se stejnou identifikací) fungují několik let. Prozatím chce otevřít dvě moderní prodejny, a pokud se osvědčí, může je rozšířit i do dalších měst a vesnic. Rekonstrukce jedné stojí okolo milionu korun