Contactel v předstihu

22. června 1999
Computer 12/99 SDÍLET NA FACEBOOKU TWEETNOUT
Jak může fungovat alternativní operátor nám v červnu předvedl Contactel u podobného operátora Sunrise ve Švýcarsku.
Contactel je nově vzniklá firma, která má v budoucnu, tj. od spuštění liberalizace 1.1. 2001, plnit funkci alternativního operátora k SPT Telecom. Jak to může fungovat nám v červnu předvedli u podobného operátora Sunrise ve Švýcarsku.

Telekomunikace lze charakterizovat zhruba třemi body:

  • Fyzická síť + ústředny
  • Marketing a prodej zákazníkům (přivést zákazníky a zaplnit kapacitu)
  • Billing (zpoplatňování zákazníků) a péče o zákazníky.
Sunrise měl doslova raketový nástup a stejný chystá Contactel. Sunrise vznikl 1. 4. 1996, nějakou dobu trvala příprava, byznys začali dělat již 1. 1. 1998 hned po půlnoci. Telekomunikace jsou podnikáním s velkou dynamikou. Když se zmešká loď, může se stát, že už druhá nepojede. Liberalizace našich telekomunikací má přijít 1. 1. 2001, Tele Danmark (TDK) podepsala smlouvu s Českými Radiokomunikacemi 22. 1. 1999, a ještě letos Contactel začne s poskytováním internetových služeb. České Radiokomunikace poskytnou přenosovou kapacitu, Contactel je marketingový stroj, který přivádí zákazníky a zákazníkům přináší služby.

Důkazem marketingové zdatnosti Sunrise je, že plánovali 21 tisíc zákazníků pro rok 1998, tuto kapacitu však u Sunrise zaplnili po silvestrovské laserové show, která zastínila ohňostroj sponzorovaný Swisscomem, hned první den.

Sunrise v nástupu pokračuje a má tisíc nových zákazníků denně; celkem již má Sunrise 300 tisíc telefonních zákazníků, 75 tisíc internetových zákazníků přes vytáčenou linku, mezi jeho zákazníky patří 500 velkých firem, a stará se o ně (pouze) 550 zaměstnanců.

TDK a Contactel vidí na našem trhu příležitost jak v hlasových tak v datových službách, které jsou v současné době relativně drahé. Proto bude mít nástup konkurence úspěch. Příkladem může být právě nástup Sunrise ve Švýcarsku — hlasové služby jsou až o 40 % levnější oproti dominantnímu operátorovi Swisscom, základní přístup k Webu a běžný e-mail po Internetu dává Sunrise dokonce zdarma — zde Sunrise dostává poplatky za vytáčenou linku, které jsou po celém Švýcarsku v ceně místního hovoru. Kdo si u Sunrise pořídí Internet, má pak levnější i telefon…

Banánová republika?
Contactel je z poloviny vlastněn společností Tele Danmark (TDK) a Českými Radiokomunikacemi; v Českých Radiokomunikacích pak má TDK 20,8% vlastnický podíl, který získal běžným nákupem akcií na burze, 51 % Českých Radiokomunikací vlastní stát, zbytek další drobní akcionáři. Z tohoto titulu chtěli zástupci TDK zahájit dialog s naší vládou o složení nového vedení Českých Radiokomunikací. Ministerstvo dopravy a spojů však podle zástupců TDK tuto možnost nedalo a zatím je nepřizvali. Firma TDK je proto vystavena podnikatelskému riziku, které nemůže ovlivňovat.

Takové jednání ministerstva, pakliže je tomu pravda, si lze vysvětlit dvěma způsoby:

  • Arogance ministerských úředníků;
  • obava z vytunelování Českých Radiokomunikací.
K bodu a) nelze nic (slušného) dodat. V bodu b) by se ale úředníci ministerstva fatálně mýlili. Zde se nejedná o „privatizaci darem“, jako tomu bylo u nás s privatizací malou i velkou — ztráty platí stát. TDK si podíl v Českých Radiokomunikacích koupil za vlastní peníze, musí se zodpovídat akcionářům, a s Contactelem má úmysl podnikat a přinášet zisk. Důkazem je aktivní přítomnost TDK prakticky v celé Evropě, včetně Polska, Maďarska a pobaltských republik.

TDK je firmou svázanou přísnými etickými pravidly, které připouští jediné — legálně podnikat a akcionářům přinášet zisk.

Spustíme to rychle?
Contactel může přinést prostřednictvím TDK zkušenosti ze zahraničí a skloubit je se znalostí českého trhu, protože jeho vedení je české. Vydělat musí všichni — Contactel i český trh, bude se více telefonovat a používat Internet.

V jednom z průzkumů AT&T vyšlo, že investice do komunikací v jednom roce přinesou trojnásobek HDP hned v následujícím období…

Váš názor Další článek: Computer 12/99

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,