Terezinka1
1. 7. 2021 • 15:16

Byla bych strasne rada,kdyby se mohlo volit online. Pro lidi v zahranici by to bylo super,abychom i kdyz nejsme trvale fyzicky v CZ mohli volit. Jinak musime na konzulat a ten je stejne daleko jako cesta do Cech a komplikovane.
Skoro vsude smerem na zapad se muze volit online,tak proc by to nemohlo jit i v CZ ??? Jestli si nevedi programatori rady,tak at se mrknou do Unie,ta cechum stejne vsechno prikazuje,tak at jim pomuze i s timto programem. A vykasle se na pomatene prikazy a zakazy.

Jan Smetana
14. 5. 2021 • 23:56

Na tohle tema se uz vyjadrilo mnoho odborniku, proc to NENI dobry napad. Opakovat to nema cenu.

Václav Dajbych
Václav Dajbych
13. 5. 2021 • 10:30

Ano, mělo by se volit elektronicky! Technická úroveň takového řešení by ale musela být na vysoká. Napsal jsem o tom knihu.Elektronické volby ale nejsou tím jediným, čím by šla demokracie vylepšit. V 1. řadě bych změnil způsob jmenování a odvolávání vlády. Ve 2. řadě bych umožnit volit konkrétní kandidáty, nikoliv kandidáty, které vybraly politické strany, ve 3. řadě bych se podíval na matematický model sčítání hlasů až ve 4. řadě bych zaváděl elektronické hlasování. To by umožnilo politiky odvolávat, takže už by neměli svůj mandát zajištěný na celé volební období. To by zajistilo, že by politici za výkon své funkce ručili (alespoň) svým mandátem.Celé téma je poměrně široké a vydalo by na celu knihu. Tu už jsem napsal. Příští týden půjde do tisku. Mezitím si programuji e-shop, přes který se bude prodávat. Pokud by někdo měl o tuto knihu zájem, proklikněte si přes profil na můj blog, otevřete libovolný článek a napište mi na e-mail uvedený pod ním.

Názor byl 1× upraven, naposled 13. 5. 2021 10:31

Karel 2.
13. 5. 2021 • 8:07

Děkuji myandysovi a 7stapor za propagování názoru, že volby mají nebo mohou být neanonymní a proto mohou nebo mají být internetové.
Skvěle tím dokazujete, že ani vy ve skutečnosti nepokládáte internetové volby za tak bezpečné, aby mohly být anonymní.
Nevěřil jsem, že někdo bude propagovat neanonymní volby jinak, než jako špatný vtip. Právě snaha ochránit se anonymní volbou před pomstou mocných dává volbám šanci vůbec trochu fungovat. A realita opakovaně dokazuje, že lidi jsou schopní si zvolit lumpy, kteří by šance na pomstu svým nevoličům okamžitě využili (Hitler, u nás výhra komunistů v 194
8 ...).
A Estonsko jako jediný stát na Zemi, který do toho šel a používá internetové volby, je dalším důkazem, že tahle věc není ještě pro praxi zralá. Nikdo jiný než ti Estonci to nedělá.

Honza Honza
12. 5. 2021 • 16:34

Naopak, volby nemají být "nízkoprahová aktivita", člověk má muset pro to něco udělat, zvednout zadek ze židle. Protože to vyfiltruje ty úplně nejméně motivované voliče, kterým je výsledek voleb v zásadě jedno nebo kteří budou statisticky nakloněni volit spíše populistické strany.Kdysi byl někde aprílový žert, že bude možnost proměnit právo volit za stravenku na pivo v hodnotě 100 Kč. Mně by se tohle VELMI líbilo. Ze stejného důvodu - eliminovalo by to určitý typ voličů, tedy by to i eliminovalo určitý typ zvolených politiků a bylo by nám ve státě lépe.„Nejlepší argument proti demokracii je pětiminutový rozhovor s průměrným voličem.“ — Winston Churchill„Tragédií demokracie je, že si lidé mohou vybírat jen mezi několika služebníky téhož ďábla. Navíc - představte si průměrného voliče. A teď si uvědomte, že rozhodující většina je ještě pitomější!“ — Václav Semerád

Názor byl 1× upraven, naposled 12. 5. 2021 17:18

pazer
pazer
12. 5. 2021 • 14:29

Za mě chybí varianta "ano, už teď je pozdě, ale uspěchat to nemá smysl a příprava bude potřeba". Neboť už to tu sakra mělo dávno být, ale nerad bych, aby to dopadlo jak web na registraci očkování nebo nákup dálničních e-známek, že jo...

tomas nejdek
tomas nejdek
12. 5. 2021 • 12:44

Pozadavek na volby je dvoji - anonymita volby a odolnost proti podvodu. Pokud dokaze elektronicka volba zajistit oboje, tak jsem pro.

Martin Tauchman
Martin Tauchman
12. 5. 2021 • 11:55

Osobně si nemyslím, že česká státní správa je schopná udělat dostatečně robustní systém pro online volby. Příkladem může být třeba formulář pro přihlašování se k očkování či spuštění online sčítání v sobotu (!) a následné prodlužování možnosti jeho vyplnění. A také si říkám, jak dobře zabezpečené to bude. Přihlašování k očkování dokázal prolomit středoškolský student během čtvrt hodiny. Vím, že online volby by asi zabezpečili trochu lépe. Nicméně volby jsou cílem různých útoků již nyní a jejich online verze by byla jistě dobrým cílem.

Martin Jeřábek (panrt321)
12. 5. 2021 • 11:13

To by byl pán Blbiš pořád u moci a to fákt nikdo nechce krom pár pitomců s IQ 0.

Moik
12. 5. 2021 • 11:11

Online volby klidně jo. Komu nevadí, že se o něm bude vědět jak volil, proč ne. Já si zajdu anonymně zavolit za plentu.

Pavel Matějka (Pety)
Pavel Matějka (Pety)
12. 5. 2021 • 10:56

Možnost elektronických a papírových voleb se navzájem tluče - protože se musí zajistit, aby nikdo nevolil tak i tak. A protože by hlas měl být anonymní, tak v případě zjištění takového podvodu se neví, který (pro kterého kandidáta/stranu) hlas je navíc.Z čehož plyne, že by se ve volebních místnostech musela přinejmenším elektronicky ověřovat totožnost voličů a porovnávat s centrální databází těch, kdo již volili. Druhá možnost - dát se ve volební místnosti identifikovat, odškrtnout v seznamu a pak jít domů volit elektronicky by snad byla příliš pitomá.

Názor byl 2× upraven, naposled 12. 5. 2021 10:59

ijs
12. 5. 2021 • 10:30

KDO chce VOLIT,
tak ať zvedne zadek a svůj OP
a DOJDE SI OD-volit do volební místnosti.
...Jinak by to dopadlo třebas jako v Rakousku nebo USA..!!
--- Ostatní ať kecaj v hospodách...

?????????????????????????????? ??????????????????????????????
?????????????????????????????? ??????????????????????????????
12. 5. 2021 • 10:11

Dokud to nebude online, tak nevolím. Lidstvo dokáže neuvěřitelně složité věci, létání do vesmíru atd, ale když přijde slovo na online volby, tak to nejde kvůli bezpečnosti. Na to už jsme krátcí. Proboha

AjaFreeman
AjaFreeman
12. 5. 2021 • 9:17

1)Nyní máme volební systém, který má důvěru skoro 100% obyvatel. V případě zavedení systému, kterému polovina obyvatel nevěří, bude tato polovina nucena dodržovat nařízení vlády, jenž by byla výsledkem jimi neuznaných voleb? Zavedení takového sytému je tak akorát dobré k rozpoutaní občanské války. Kdy na jedné straně budou stát lidé, neuznávající nějaké jedničky a nuly jako regulérní způsob voleb a na druhé straně budou stát lidi, jenž nutí tu první část respektovat nový systém, jenž si vymysleli podle svých vlhkých snů a zároveň nebudou moct zpětně prokázat že záznamy v pofidérní databázi odpovídají realitě. 2) Vsadím se, že se v téhle zemi najde minimálně 2M lidí, kteří by byli schopni předložit pofidérním podomním prodejcům své doklady k nahlédnutí a ofocení. Umíte si představit, co se s takovým počtem osobních údajů dá dělat během elektronických voleb? A to nezmiňuji automatické generování a brutal force metody. 3) To, že nyní nejsou snahy o přímé ovlivnění voleb neznamená, že za pár let tam nebude člověk podobný Maduorovi, který si nechá v elektronickém systému vygenerovat hlasy podle potřeby. Neuvažování téhle možnosti je velmi krátkozraké, zvlášť teď když se u kormidla střídá jeden levičák za druhého. Tak se ptám, stojí tyhle tři zmíněné rizika za to, abyste měli jednou za pár let trochu ušetřeného času? Nebojíte se, že to tu dopadne jako v Sýrii, na Krymu, nebo jako ve Venezuele jen proto, aby 10 lidí mohlo hlasovat, zatímco jsou na služební cestě?

KosKarel
12. 5. 2021 • 9:13

Za mne: ani náhodou. Jsou případy, kde papír ještě nezastaral a toto je jeden z nich.
Ve chvíli kdy to nemáte podloženo papírem existuje velká šance na manipulaci voleb.
Servery jsou také snadno napadnutelná a zranitelná záležitost a já nevěřím naší vládě, která nebyla schopna dát žádný, důležitý it systém dohromady, aniž by se to obešlo bez problémů.
Cena za takový it systém by v našem prostředí překročila cenu vytištěného papíru mnohonásobně.
O nutnosti zakládat si e-identitu nemluvě.Neříkám, že neexistuje cesta a třeba takový blockchain by mohl být dostatečně ověřitelný a průhledný aby doplnil papír, ale stále bych dal možnost elektronického hlasování pouze jako doplněk k papírovému hlasování. Zajistit odpovídající prostředí je zatím daleko mimo možnosti ČR.

Alois Novák (checheche)
12. 5. 2021 • 8:48

Jsem zásadně proti.V současném systému máme spoustu pojistek proti manipulaci. Neříkám, že volby manipulovat nejdou, ale náklady na jejich výrazné ovlivnění jsou obrovské a stejně tak roste riziko, že se to provalí. Kdybych to měl rozepsat, bylo by to delší než celý clanek. Takže jen pro základní představu: Řekněme že běžný volební okrsek má do 1000 voličů. Tedy na každý 1000 hlasů připadá volební komise (složená ze zástupců kandidujících stran) dohlížející na průběh a sčítání. Výsledek se potom zanáší do systému, ale znají jej všichni z komise a mohou jej zkontrolovat, jestli ho "cestou" někdo neupravil. Znalosti k tomu potřebné jsou na úrovni základní školy. Pokud by chtěl někdo cinknout 10 000 hlasů, musel by ovlivnit všechny opoziční zástupce v 10 okrscích (reálně výrazně více, jednomyslné hlasování by bylo velmi podezřelé) a zfalšovat 10 000 fyzických papírků.Tohle logisticky a manažersky zvládnout není žádná sranda ani když máte neomezený rozpočet. Na druhou stranu si dokážu představit různé scenáře, jak tohoto docílit elektronicky. Levné by to nebylo, ale když si vezmete, k jakým prostředkům se vítěz může dostat (nejen rozpočet, ale třeba zakázka na Dukovany a pod...), tak to za nějakou investici stojí.

miandys
12. 5. 2021 • 8:22

Myslím, že v ČR je to jedno, jakým způsobem se volí. Problém české politiky není princip voleb, metoda voleb ani množství aktivních voličů.Problém české politiky .... jsou voliči. A to i do budoucna.Stačí se podívat na převolební statistiky. Zase vede Babiš s Piráty. To je prostě neuvěřitelné, nepochopitelné.Zombie strany jako ODS, ČSSD, KSČM, TOP09 s naprosto prázdnými programy stále nemizí. Nechápu to.O nejlepších a nejkvalitnějších politických programech za poslední desetiletí vědí jen zkušení politologové, občana nezajímají. Když něco takového zmíním, každý se mě okamžitě ptá, o čem to mluvím. Prostě NEVĚDÍ.Program strany? Co to je? Proč to mám číst a hlavně proč mám nad ním přemýšlet? Mě stačí "hesla a vyžehlená košile" na bilbordech ..Někdy mám pocit, že čeští voliči jako kdyby prostě nevnímali co se okolo děje a tak naprosto nereagují.
----------------------P.S.: Proč je vlastně tak nežádoucí volit adresně, resp. neanonymně? Jak chce očan něco změnit, resp. aby se něco "změnilo k lepšímu", když se stydí za to, jak volí? A nebyl by neanonymní způsob vlastně efektivnější, protože každý by si svoji veřejnou volbu raději 2x promyslel? Proč bychom vlastně my ostatní nesměli vědět, kdo má na rukou a na svědomí třeba Babiše na vrchním velitelství, nebo Bartošovo srandistán na schodišti před ředitelnou? Proč nesmím vědět, která parta vymašťenců má ty průsery na svědomí, abych jim mohl třeba "poslat účet"?
----------
Digitální volební systém MUSÍ být spjatý s konkrétní identitou, byť systémově neveřejnou.Vidím v tom celou řadu pozitiv.- Zvýšená osobní zodpovědnost spojit svoje politické angažmá s budoucností svého národa, země.
- Jednoznačná autentizace voleb - prakticky vyloučení neprokázatelného podvodu
- Efektivní filtr na pseudovoliče, hlupáky, pitomce, vyžírky a dašlí budižkničemní individua, která nebudou ochotná autentifikace své identity a své volby a tak k volbám prostě nepůjdou, čímž se zbavíme hlasů lidí, kteří si takovou poctu ve skutečnosti vůbec nezaslouží

Názor byl 2× upraven, naposled 12. 5. 2021 13:39

pantonik
pantonik
12. 5. 2021 • 7:48

Volby bez osobní účasti neschvaluji.Je spousta důvodů pro i proti,ale omezím se na to,že jsem důchodce a mnoho mých vrstevníků by bylo znevýhodněno.A potom ještě"kdo je líný zvednout zadek",ten by měl mít smůlu.

Názor byl 1× upraven, naposled 12. 5. 2021 08:26

dpcstb
12. 5. 2021 • 7:42

ked mozes dostatocne bezpecne ovladat miliony eur na ucte cez internet, nevidim ziadny problem v poslani jednotlivo uplne bezvyznamneho hlasu po internete.
jedno z mala legalnych miest, kde by sa mohol uplatnit blockchain, aby slo vysledky skontrolovat spatne.
anonymitu ja neriesim, moje volebne preferencie prezentujem verejne. kto potrebuje volit fasistov ci komunistov, nech to urobi offline klasickym sposobom.

Názor byl 1× upraven, naposled 12. 5. 2021 07:42

Milan Vít (miloso)
12. 5. 2021 • 0:47

Ačkoli by mi, jakožto někomu, kdo žije dlouhodobě v zahraničí, online volby určitě usnadnily život, bohužel chápu, že je technicky nemožné zkombinovat anonymitu a bezpečnost voleb.Tom Scott na tohle téma už kdysi dávno publikoval parádní video, které otázku bezpečnosti rozebírá ze všech stránek, a všichni propomenti online voleb by si jej měli poctivě nastudovat: https://www.youtube.com/watch (včetně relativně nedávného follow-up videa: https://www.youtube.com/watch)Edit: hahá, to mám za to, že jdu komentovat hned poté, co mě nakrkne komentář Filipa Kůžela (a jeho spelling slova “ballot”) a nedočtu si zbytek článku až k názoru pana Javůrka.

Názor byl 1× upraven, naposled 12. 5. 2021 00:53

Okep
12. 5. 2021 • 0:14

Kdo tuto oblast trochu sleduje tak ví, ze online hlasování není vyřešeny problem.
Takže za mne on-line hlasování ne:

Pepa_129
Pepa_129
11. 5. 2021 • 23:55

Ne. Není jisté kdo vlastně posílá el. hlas. Takže bezpečnost.

Nechic
11. 5. 2021 • 22:37

S touhle vládou určitě ne, napoprvé neumí ani prodat dálniční známku, v tohle nevěřím.Fakt 2: Volby by asi neměly být tak jednoduché, je to celkem výsada. Člověk by pro to měl něco udělat a jít k té urně, zvednout zadek, je aktivita, kterou jedinec vykoná, nevykašle se na to. To je dle mého správně.Slyšel jsem o takové bláznivé verzi, že by u voleb každý mohl zaškrtnout, že svůj hlas nevyužije a dostat tak 2000 kč. Pak by volili jen ti, kdo si svého hlasu cení

Petr Hájek
11. 5. 2021 • 22:35

Po zkusenostech z posledniho roku, kdy to ministerstvu pouze trikrat nevyslo na prvni dobrou, radsi snad ani ne 😀 To by jsme mohli volit taky pul roku v kuse...

Ron.Jeremy
Ron.Jeremy
11. 5. 2021 • 22:33

Za mě, ač jsem jinak pro digitalizaci prakticky všeho - online volby rozhodně ne!
Vidím dva vcelku zásadní problémy:
- Nevidím cestu, jak zároveň zaručit anonymitu voleb a zároveň ověřitelnost, že volil ten konkrétní člověk, a to jen jednou
- Mám obavy z bezpečnosti systému - jeho zabezpečení jak před útoky znemožňujícími hlasování, tak i sofistikovanějšími, které výsledky hlasování "vhodně" upraví
Zde bohužel vyhrává papír a manuální práce, protože zaručuje anonymitu hlasu, vyžaduje kontrolu identity voliče, a zfalšování v masovém měřítku je velmi obtížné. Z tohoto důvodu jsem také i proti korespondenčnímu hlasování.

akuhtr
11. 5. 2021 • 22:09

No rozdíl mezi „Ano, do budoucna je to nutné, ale s velmi důkladnou přípravou“ a „Ano, už teď je pozdě“ vnímám asi tak že si fakticky o to zda se o to kdo nám bude vládnout budou přetahovat USA, PRC, Rusko,… nebo se k nim přidá i Uganda spolu s celím zbytkem světa…

Anonymizovaný
11. 5. 2021 • 22:03

"Kdyby měly volby nějaký smysl, nenechali by nás volit."
Mark TwainVolební systém je jen iluze, že máme nějakou volbu a že máme nějakou moc, abychom neviděli realitu - že jsme jen státní otroci, kteří mají povinnost živit stát, produkovat mu další otroky a kteří mají povinnost pro stát v případě, že si to stát bude přát, vydat veškeré zdroje i kdyby to mělo způsobit naši smrt.Proto se nehodlám posilovat tuto iluzi a nehodlám volit. Systém je totiž špatný už ze své podstaty a chrání především sám sebe - tedy ani neumožňuje vznik uskupení jenž by směřovala ke skutečné svobodě.Skutečná svoboda znamená respektování vůle jednotlivců a ne jejich násilné zotročování brutalitou podle "volby většiny volících". Nikdo by neměl být násilím nucen například platit odvody a daně jen proto, že si to někdo jiný odhlasoval.To bychom si klidně mohli odhlasovat, že třeba všichni narození v určitém okrese budou naši otroci a násilím je nutit k otroctví s tím, že "většina to odhlasovala" a bylo by to velice podobné.Nakonec i dnes jsou lidé, především zaměstnanci, kteří jsou takto násilím nuceni odvádět včetně přímých i nepřímých daní a odvodů zhruba 65% svého výdělku.Pak jsou jiní lidé, využívající "daňových optimalizací", "off-shore společností", "daňových vratek" a "dotací", kteří de facto nic neplatí.Pokud bych chtěl založit stranu, jejíž programem bude minimalistický stát, nepovinná účast na důchodovém systému a dalších odvodech, důraz na osobní svobody a individualitu, bude označena jako "nelegitimní" a bude zakázána, vyškrtnuta z volebního systému.Proto považuji současný systém za stejně iluzorní jako Matrix. Ano, samozřejmě si můžete házet lístečky, stejně jako si lidé připojení do Matrixu mohli v iluzorním světě volit různé volby, směřování atd., ale ať zvolili cokoliv, stále byli jen jednotkou vyrábějící energii pro stroje.Zrovna jako já jsem jen "lidským zdrojem" vyrábějící energii pro chod státního systému a cokoliv by to mohlo změnit, stát nedovolí.Proto nevolím. Sice nějaká strana nakonec vyhraje, ale nezáleží na tom, že "vyhrála", záleží na tom kolik lidí jí opravdu dalo hlas. Jestliže strana "vyhraje" například s 5% hlasů lidí oprávněných volit, pak sice "vládne", ale jen formálně a její "vláda" vždy bude slabá.Bohužel, neočekávám, že tuhle logiku mnoho lidí bude chápat. 🙂 😀

Názor byl 2× upraven, naposled 11. 5. 2021 22:06

72stapor
11. 5. 2021 • 21:41

Tak samozřejmě ověření tady je, např: datová schránka, e Identita, eObčanka.
Samozřejmě že zneužitelné může být cokoliv, ale takto se nedá přemýšlet, to by jsme se nikdy nepohnuli dopředu.
Otázka zní spíš jinak. Chtějí politici online volby, nebo nechtějí ?
z mého pohledu nechtějí, protože kdo se aktivně pohybuje po netu, tak už dávno ví, že reálně lidé na webu volí úplně jinak, než prezentuje např. Kantar. A tady je ten problém, nikoliv v online volbách.

Názor byl 2× upraven, naposled 11. 5. 2021 23:20

JackBrno
11. 5. 2021 • 20:49

V žádném případě ne, protože zcela chybí věrohodné ověření totožnosti člověka, který volí a zda volí dle vlastní vůle. Tohle zajistí jen a pouze prezenční a tajná volba ve volební místnosti. A kdo není schopen udělat si jednou za pár let tu hodinu času k návštěvě volební místnosti, tak si potom nemá co stěžovat.

Určitě si přečtěte

Články odjinud