Co vy na to: Chtěli byste nosit občanku a řidičák přímo v mobilu?

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 201

Názory k článku

20. 09. 2022 10:25

Daleko raději bych viděl, kdyby byl řidičák a karta zdravotní pojišťovny nainstalovaná do občanky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
16. 09. 2022 12:21

Občanka je cestovní doklad i mimo EU - jen asi šest státu co se do Evropy počítají ji neuznává (Ukrajina, Rusko, Bělorusko, prozatím Turecko, Ázerbájdžán)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 09. 2022 17:14

Ja nikdy nepochopil, proc je ridicak v podobe extra karticky (ktera se navic vydava na jinem uradu nez obcanky a pasy). Vzdyt prece minimalne po CR by melo bohate stacit mit sebou obcanku a pro policistu neni problem overit, jake skupiny muzete ridit.
Na Evropske urovni by se pak dalo domluvit, ze by se skupiny RP vyznacovaly na OP i pisemne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
06. 09. 2022 07:47

Vůbec by mě nenapadlo, že by byla jen digitální varianta.
Předpokládám, že by to fungovalo jako platební karta v ApplePay/GoolePay. “Kopie” originálu osobních dokladů v mobilu jako možná a legální alternativa snad nemůže vadit nikomu.
Kdo chce použije, kdo nechce nepoužije.
Mohou to pokazit jen novináři co rozpoutají diskuzi - jedno, nebo druhé a pak nějaký politik co se toho chytí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
31. 08. 2022 21:54

Doklady nosím pouze 'digitální' podobě - tedy sken, věrnostní karty v appce, originál ŘP a TP nechávám v autě..Jsem divný? Podle mě ne.. Na co potřebuji originál.. Max když jedu mimo ČR.PavelPS: pokuta: 500,- neřeším..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
28. 08. 2022 17:51

Zrovna mi na dovolené zhebnul mobil. Navlhnul a postupně odešel. To bych měl neskutečné problémy se dostat zpátky domů přes hranice.
Doklady jsou udělané tak, že jim nějaké navlhnutí nebo vybití baterie nevadí.
A to ještě se může stát, že se mobil nečekaně vyresetuje do továrního nastavení.Přitom klasická občanka dokázala vydržet 10 let.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
18. 08. 2022 06:59

Jenom paralelně jako alternativu k normálním dokladům.Ztratím/rozbiju/ukradnou mi mobil a co potom, než si pořídím nový nebo než mi ho opraví (pokud se oprava vyplatí) a já zrovna budu potřebovat třeba odjet autem na dovolenou?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
01. 08. 2022 17:47

A pak člověk ztratí mobil a je nahranej...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
04. 07. 2022 08:18

Já jako senior co musím mít bumážku od doktora, že ještě smím řídit bych spíš uvítal, aby ta bumážka měla rozměr a formu řidičáku, abych ji mohl nosit u řidičáku.
Mobil mám jen obyčejný tlačítkový, akorát s foťákem, někdy se hodí, třeba když si chci vyfotit na qelbu otevírací dobu, smarfoun si kupovat nechci, nerad bych, aby můj mobil byl chytřejší než já.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 06. 2022 16:53

Já bych hlavně uvítal, kdyby to byla jedna karta a klidně ještě spojit s kartou zdravotního pojištění. To by mi přišlo užitecnější a ekologičtější než řešit, jestli to je fyzická nebo virtuální karta.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
20. 06. 2022 11:39

Nemam zajem o vubec zadne karty ulozene v telefonu.
Pan Kuzel tady srovnava obcanku a kartou do Billy - no jak potom maji vypadat clanky, kdyz redakce Zive je plna fakt zvlastnich lidi, kteri evidentne k informatice a technologiim prisli jako slepi k houslim.
Presne kvuli takovym lidem jde svet do haje. A obcanky v telefonu? Padle na hlavu!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
19. 06. 2022 09:32

Aby v tom nebyla jenom zase taková pozitiva, tak si prosím otočte tu otázku na konci " jak budeme prokazovat totožnost či oprávnění řídit, když se nám telefon vybije.
Takže bych se prosím chtěl zeptat, a jistě to určitě někdo z těch zastánců ví,
jak budeme prokazovat totožnost či oprávnění řídit (ale i řadu dalšího), když se vybije baterie ve čtečce či mobilu se čtečkou tomu policistovi???????
Protože to snad chápete, že na rozdíl od té "kartičky", kterou orgán prohlédne jen očiima, pro kontrolu té elektronické potřebuje vlastní čtečku- (Stejně jako že k Tečce byla potřeba čTečka)...
A co se stane pokud ne? Nabízí se asi dvě řešení - "orgán "shlédne elektronický doklad, leč bez ověření a řekne "já Vám věřím"..
A nebo řekne "sorry, dle předpisů nemohu ověřit, tak si támhle zajeďte k okraji vozovky a počkejte (pár hodin) než nám ty čtečky, baterie /powerbanky dovezou...???????

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
19. 06. 2022 07:31

Ne.
Zneužití bude velice jednoduché.
Jedině v kombinaci se scanem oka a s otiskem prstů

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 06. 2022 16:57

Nechci. Z prostého důvodu... Rozbiješ, nebo ztratíš mobil a musíš kromě mobilu řešit i OP a ŘP. Lepší je to mít odděleně

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
16. 06. 2022 16:15

V žádném případě nechci být s další, a občas dost důležitou, věcí být odkázaný na tak nespolehlivou vec jako je mobil. Vtipy typu že buď si v koloně na dálnici v elektromobilu zatopím, nebo dojedu do cíle, nechci zkoušet v žádném oboru.
Naopak, plastová kartička, kterou vydává státní tiskárna cenin, a která už konečně umožňuje i ukládat informace v elektronické podobě a posloužit vám jako klíč k osobní elektronické identitě provozované státem, mi přijde jako skvělá věc. Jen je opravdu škoda, že pak musíte mít ještě řidičák, kartičku do knihovny, kartičku zdravotní pojišťovny, zaměstnaneckou průkazku, kdejakou další převážně zbytečnou kartičku, ať už ji vydává kdo chce, když by se tohle všechno dalo velmi snadno navázat na onu elektronickou identitu, včetně přímého řízení přístupu jednolivých složek ke konkrétním osobním informacím. Třeba potvrzení věku na samoobslužné pokladně bez toho, abych musel čekat až přiběhne paní a pípne svojí kartičkou že vypadám že mi osmnáct už bylo. Naprosto by stačilo aby se pokladna dotázala, jestli držiteli dokladu s ID...xx.x.x.x.x už bylo osmnáct nebo ne.
Ale opravdu nechci řešit jestli mi s vybitým telefonem prodají pivo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
16. 06. 2022 13:05

v mobilu ano, zabezpečeně ale ne u googlu nebo u dalších šmíráků.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 06. 2022 01:09

Před covidem jsem byl pro digitalizaci ale kvůli tomu co se do budoucna plánuje tak jsem proti bude to sledování a kontrola jaká tu ještě nebyla.V 2018 připravili erecept nato hned e neschopeku. Aby se nemuselo chodit k lékaři a do zaměstnání nosit nemocensky lístek V 2019 přišel Netflix Aby mohli zavést covid a lidé se bavili u televize a dodrželi opatření proti covidu a nechodili ven Kdo neuposlechne systém tomu bude zmražen bankovní účet nekoupi si ani lístek na MHD nekoupi si nic když bude daleko od domova bude tak v domácím vězení , nebo dokonce můžou dojít k tomu že vám odeberou tytul vzdělání a tedy i řidičák . Zavede se digitální euro a zruší se hotovost tedy si člověk neschova peníze bokem ale všechno bude pod kontrolou nového systému který se v utajení před médií připravuje takže dokud jsou karty tak ty vám nikdo na dálku nevypne,, jako trest za poslušnost Ukrajina je jen hra a prostředek na zavedení nových věcí které se nikdy před covidem nekonaly . Takže jsem proti digitální povine kontroly google fb je jen maličkost proti tomu co bude následovat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
15. 06. 2022 17:08

Za mě určitě ne , z hlediska bezpečnosti čím vic věci na jednom místě tim větší bezpečnostní riziko pokud by se k tomu nekdo dostal mohl vy si na vás vzít např hypotéku a vy by jste to ani nevěděli že někde něco dluzite.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 06. 2022 14:33

Ano, samozřejmě. Něteří zas nepochopili, že jde o možnost. Ostatně žije stále dost lidí, kteří používají občanský průkaz ve formě knížečky. Fotka musí mít opravdu vypovídací hodnotu Vzpomeňte si na problémy při sčítání lidí. Velmi ocením, když mi bude stačit mít u sebe mobil, nebudu si muset hlídat doklady a kapsa bude prázdnější.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 06. 2022 11:30

Já to nechci nosit vůbec! K čemu mi ty kartičky jsou? Abych věděl, že já jsem já?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 06. 2022 10:41

Kéž by👍 ať už je to možné pro všechny kdo tohle chce jako já.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 06. 2022 07:13

Nespornou výhodou plastové karty je fakt, že jí jen tak nedojde baterka. Ncméně souhlasím s tím, že by karta měla být jen jedna a zastávat několik dokladů zároveň (občanka, řidičák, jízdenka MHD, ...)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
14. 06. 2022 19:57

Proč je potřeba občanka? Naprosto zbytecny doklad …

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
14. 06. 2022 17:39

Už to tak mám. Oboje mám v obalu mobilu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
14. 06. 2022 17:17

A neví toho zrovna Google a Apple o všech dost??? Tohle ať si zařídí buď stát, nebo nic. Hlavně to nechte spravovat reklamku jako Google/Alphabet ten se na to třepe... Taková databáze občanek a řidičáků musí být super.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
14. 06. 2022 16:35

Stejně jako nemáme všechno nosit v jedné peněžence, když ji ztratíte, nebo vám ji ukradnou přijdete o všechno, stejně tak to bude i s mobilem, pravdepodobnost rozbití mobilu je někde jinde, než že se "rozbije" plastová karta (navíc u té se nestane umrtvení kvůli vybité baterii).
Já u každého mobilu mám flipové, nebo teď knížkové pouzdro, leč kvůli tomu mi nefunguje NFC na pokladně a kvůli každému placení to z toho pouzdra nebudu vyrvávat...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
14. 06. 2022 15:45

Tahle diskuze me celkem zarazi, krom par vyjimek se tu velka cast (jak mladsich, tak starsich) hodla naprosto zbavit aspon nejake moznosti opt out. Kvuli trochu vetsimu pohodli si doslova rikate o zotroceni. Digitalizace je ok, nejsem zpatecnik, pouzivam mobilni platby atd. Ale ponechme si opt out. Mejme vzdy moznost alternativy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
14. 06. 2022 15:15

Tak ono už to tak trochu díky bankovní identitě funguje. Stačí aby se přes bankovní identitu mohl člověk prokázat při kontrole a je to Rozhodně ale jako dolněk - kartička a mobil. Navíc mi vadí, že v občance už spusta informací nění - děti. Každé dítě - i třeba 6 měsíců - může mít OP, tak ať nemusí mít i vlastní mobil

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 06. 2022 14:52

Jednoznačně ano. Hlavně teda řidičák, o občanku nijak nejde, tu s sebou stejně nikam brát nemusím, pokud zrovna nejdu jednou za rok pro něco na poštu.
Ale ten řidičák každou chvíli zapomenu doma, od doby co všude platím telefonem/hodinkama, takže nemám potřebu všude tahat peněženku. Mít to taky v mobilu/hodinkách by mi pomohlo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
14. 06. 2022 14:48

Plastove karticky krom ridicaku a technicaku s sebou v CR netaham uz radu let. Nikde neni uzakonena povinnost tyto doklady mit u sebe. K prokazani totoznosti staci rodne cislo nadiktovane policajtovi nebo proste potvrzeni totoznosti od nekoho, kdo doklad u sebe ma. Jelikoz je v priprave zakon o zruseni povinosti fyzckeho predkladani ridicskeho prukazu, bude mozne nosit zas o jednu kartu mene.
Pokud by bylo ozne zbavit se nutnosti nosit doklad i v ramci EU, budu jenom rad. Spaneskym policajtum stacila obcanka vyfocena v mobilu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 06. 2022 14:43

Občanka i řidičák je přežitek. Policajtovi stačí říct rodné číslo, on už si to dohledá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
14. 06. 2022 13:44

Nechápu, na co takové cavyky s plastovými kartičkami. Když mně kontroluje Policie nebo Úřad, stejně jdou do svého systému a ověřují si všechno ve svých systémech. Vstupenkou by snad mělo být rodné číslo, všechno je on-line.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 06. 2022 13:25

Je to jednoduché, nemám chytrý telefon, promiň

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
14. 06. 2022 12:46

Mně je čerstvě 40 let a hotovosti se nevzdám nikdy. Ať to ani nezkouší. A podle mého názoru to je už nemoc, aby člověk dělal vše jen on-line.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
14. 06. 2022 12:46

Osobně bych ocenil spíš jeden fyzický doklad na všecko - občanka, řidičák, pas, kartička pojištěnce, šalinkarta*, karta dárce krve. Tohle je sedm věcí, který by se na jednu kartičku daly namontovat (ano, vím, že šalinkarta už tak je, takže vlastně jenom šest). * Tramvajenka, lítačka.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 06. 2022 12:45

Souhlasím a "už aby to bylo".. Zároveň jsou však na místě obavy z hackerských útoků, úniků, prolomení zabezpečení, atd. Nerad bych tak nějakému podvodníkovi splácel "půjčku", apod.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 06. 2022 12:12

Hlavně bych chtěl, aby byl zbroják ve formátu jako je občanka a řidičák. Ten obrovskej krám se mi do peněženky nevleze. Do mobilu by to byl bonus.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 06. 2022 11:59

Bude uzákoněna povinnost mít chytrý mobil, který musí mít vlastník neustále u sebe, nikdy se od něj neodlučovat, nevypínat jej a hlásit se v předepsaných intervalech?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
14. 06. 2022 11:48

Pokud digitalizace bude volitelná tak jsem pro.
Ovšem já osobně to používat nechci. Pak zas bude nějaká kauza že nějaký malware krade z mobilu doklady. Plastovou kartičku mi žádný malware nevezme.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 06. 2022 11:23

Jsou diskutující obeznámeni s ESG a CBDC? Teď to propojte s digital ID. Za mne rozhodně ne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
14. 06. 2022 11:03

Ani náhodou! Jsem pro zachování fyzických karet. U elektronických karet hrozí velké riziko zneužití od hackerů a nikdy nevíme, v jaké situaci se ocitneme. Buďme rádi, že máme u sebe plastovou kartičku. Je lehoučká, tenká, voděodolná, funguje offline, nepotřebuje napájení atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
14. 06. 2022 10:55

Nevidím důvod proč nemít dokaldy v telefonu, avšak nechápu proč by to měl mít na správu Google a Apple, když tiskárna státních cením nabídla své vlastní řešení v podobě eDokladovky, avšak její použití se musí ještě dořešit legislativně

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 06. 2022 10:40

jasny no, nebo prukaz arijicke s qr kodem, dekuji, internet v kapse fakt ne

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
14. 06. 2022 10:37

uz staci kliknut len ze vam stacia peniaze online a cau sukromie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 06. 2022 10:28

Nosit občanku v mobilu jde i teď. Tedy v pouzdře mobilu - a není pak nutné nosit peněženku.
Rozhodně ale ty karty přímo v mobilu nechci. Co když se mi mobil porouchá nebo praskne display a prostě nebude možné na něm nic zobrazit. Jak pak půjde ta občanka používat?
Jsem ale pro redukci kartiček. Stačila by jedna s čipem, kde by byly všechny potřebné informace. Pomocí čtečky by se pak daly přečíst.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 06. 2022 10:25

Hlavne bychom meli zacit tim, ze nepotrebujem obcanku, ridicak a kartu pojistence, ale pouze a jen jednu kartu na vse.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
14. 06. 2022 08:34

Pamatuju když přišlo internetové bankovnictví, pak mobilní. Jak snad každej se toho bál. Nekteří oprávněně, páč blbec se nestane zázrakem géniem. Nicméně dnes ho používá kde kdo. Nevidím jediný problém mít doklady v mobilu. Nikdy jsem neslyšel ani nečetl že by někomu někdo dostal do mobilu pokud tomu sám nepřispěl, vždy to bylo tak že hlupák si prostě naběhl. A tedy neříkám že to nejde, nejspíš kdyby se někdo na někoho hodně soustředil a měl prostředky tak jistě se do mobilu nějak dostane. Úplně stejně jako že si myslí lidi že zamčenej byt je nedobytný. Dát si doklady do mobilu by bylo mnohem lepší než tahat všechny kartičky. Tedy jako zálohu, doma ať doklady leží v šuplíku. Třeba pas by byl ideal, páč si ho kolikrát někde nechávají a vy jste vlastně pak bez pasu. Prostě lepší.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
14. 06. 2022 08:26

Popravdě mně začíná závislost na telefonech vadit, čili ani náhodou a maximálně jako nepovinný a nepotřebný doplněk.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
14. 06. 2022 08:03

Když to slíbil Bartoš, tak to určitě po Novém roce bude. Pokud by ovšem tahle vláda neschopných aktivistů vydržela, tak to bude nejdřív po Novém roce 2025. Já tedy doufám, že nevydrží. Pak je možnost, že to bude o rok či dva dříve.Ještě by mě zajímalo - to se uzákoní povinnost mít stále dostatečně nabitý funkční mobil, nebo s sebou policajti budou nosit powerbanku?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
14. 06. 2022 07:44

Opravdu ne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
14. 06. 2022 07:41

Nebál bych se zde potenciálního nebezpečí šmírování ze strany státu. U identifikačních průkazů (občanka, řidičák), které slouží občanovi, aby se státu identifikoval, to vlastně ani nemá smysl (to sledování je přeci primární a jediná funkce těchto dokladů).
Bál bych se zde spíš možnosti jednoduššího zcizení. Přijde mi, že si zatím lidé stále neuvědomují, jak hodně věcí (přístup k účtu, svou identifikaci a pod) předávají do zařízení, které si často moc nehlídají. Spousta takových zařízení je zabezpečeno gesty a piny, které obvykle zadávají velmi často a ne nijak skrytě a to i před cizími lidmi.
Další problém je, že si do takovéhoto zařízení, kterému svěřují velkou část správy nad svým životem, instalují každý balast a neřeší možnost že se jim do toho zařízení někdo nabourá. Tohle už bohužel zdaleka není věc sci-fi, ale realita.
Takže nevím, jestli jsou připravena na tento krok ta zařízení, ale obávám se, že lidi ne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
14. 06. 2022 07:05

Hlavně ať nějak vyřeší techničák. To je největší věc, co musím mít v peněžence. PČR si ty auta stejně lustruje on-lie, tak ať ho alespoň nemusí vozit ten, na koho je to auto napsané plus jména, která majitel zadá někde na portálu občana, ale fakt mi překáží.Vím že někteří to nechávají v autě, ale to dělat nechci. Kdyby to auto někdo ukradl a doklady byly v něm, tak pojišťovna může krátit plnění, protože u takového auta je zejména těsně po krádeži větší šance, že projde policejní kontrolou a když pojišťovna může krátit, tak krátí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
14. 06. 2022 07:05

V žádném případě, ať to zůstane tak jak to je.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 06. 2022 06:52

Jenomže na to nesmíte mít mobil z bazaru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
14. 06. 2022 06:06

Ještě bych prosil techničák

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
14. 06. 2022 04:44

Ne, chci doklady v hodinkách.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 06. 2022 04:20

Jak už tu zaznělo, u nás se tvoří hloupé kartičky, které se musí při každé změně znovu vytisknout. Do začátku by úplně stačilo všechny blbosti sjednotit do jedné karty. Máme tu úplně zbytečně občanku + pas + řidičák + kartu pojištěnce + platební kartu + malý techničák + velký techničák + zelenou kartu...
Máme tu datovky, portál občana, ale kvůli většině hloupostem musíme většinou 2x běžet na úřad, protože dost často tu první žádost nejde podat elektronicky.
A registrace vozidel je kapitola sama pro sebe. Koukat, jak nějaký chudák ouředník 20min předatlovává údaje a vyplňuje všechny možný věci, z nichž každá je už už zanesena v několika systémech, to fakt zabolí.
Zdar Max

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
14. 06. 2022 01:29

Nemá smysl závislost na papírové ani digitální "kartě". Ta by měla být jen jako záložní řešení pro případ výpadků systémů státní správy, které by byly schopny občana identifikovat na základě biometrik, atd.Je důležité promyslet optimální řešení jednotlivých scénářů identifikace z různých hledisek (rozsah potřebných údajů, jednoduché získávání, obrana proti padělání, obrana proti zneužití, atd.).V případě státních nebo samosprávných orgánů by mělo stačit naskenovat nějakou biometriku a v daném kontextu optimální seznam údajů by měl orgánu naskočit.V případě komerčních institucí (banky, autopůjčovny, atd.) by mělo jít o nějakou státní autoritu, která by ověřovala údaje zadané zákazníkem v požadovaném rozsahu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 06. 2022 00:02

Já jo. Už před rokem jsem vyměnil klasickou peněženku za tu magsafe od applu, kde nosim občanku s řidičákem, což jsou jediný doklady, který u sebe jako řidič nosim. Pokud by se to dalo nahrát do telefonu jako platební karta, bylo by to úplně boží. A začit by mela vlada malym techničákem, protože ten se svými rozměry zustal v minulem stoleti. Takže aktuálně jezdim bez něj.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 06. 2022 23:11

Ne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 06. 2022 22:53

Ne, funkce mobilu nemá s funkcemi občanského nebo řidičského průkazu nic společného. Takže z principu je nevidím důvod míchat. Příklad negativních důsledků takového míchání už máme, a to je míchání mobilů a platebních metod. Malé množství korporací z toho získává informace, které by v žádném případě neměly mít. Toto je chyba, a v případě úředních dokladů by to byla chyba ještě větší.
Ani z čistě utilitárního pohledu nevidím důvod to chtít. Doklady musí fungovat offline, takže fyzická podoba průkazu je nevyhnutelná. V tom případě by paralelní digitální podoba průkazu byla přebytečná, a tím pádem plýtváním, a stát plýtvat nesmí.Samozřejmě se dá mluvit o tom, proč vůbec existuje samostatný průkaz pro řidičské oprávnění, když občanka obsahuje téměř stejné informace, ale to je jiné debata.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
13. 06. 2022 22:50

Docela mě překvapilo, kolik je tady na ŽIVĚ v diskusi odmítačů digitalizace.. čekal bych to spíš na novinkách. Nejspíš to souvisí s vyšším věkem místních diskutujících, protože zde platí úměra, že čím starší člověk, tím hůře přijímá pokrok, resp. objektivně jakákoli změna je pro důchodce náročná.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
13. 06. 2022 22:46

Určitě bych to chtěl a paradoxně z důvodu bezpečnosti údajů.Ono se totiž nejedná o "občanku v mobilu", ale ten systém je složitější. Můžete si určovat co a komu zpřístupníte. Například teď, když si jde holka do obchodu pro láhev vína, tak prodavači dá občanku a on hned ví všechny údaje - jméno a příjmení, adresu trvalého pobytu, případně, že je svobodná, datum narození a kolik jí přesně je... Klidně si za ní pak může zajít až do bytu.Pokud se mu ale prokáže ID v mobilu k nákupu alkoholu, tak systém mu jen řekne, že se jedná o platnou identitu fyzické osoby ověřené orgány ČR a že osoba má 18+. NIC JINÉHO!To je opravdu super, protože nic jiného prodavač vědět nepotřebuje.Stejně tak třeba mobilní operátor opravdu nemusí znát můj přesný věk, datum narození, rodné číslo ani adresu trvalého pobytu, pokud mi vyúčtování chodí elektronicky. Úplně stačí, když dostane jen maximálně jméno (ale asi ani to by nepotřeboval) a jen nějaký jednoznačný "hash" jako identifikátor a potvrzení, že je to občan s trvalým pobytem v ČR a může na něj vesele poskytovat služby.Kdyby člověk neplatil a mělo by to jít přes soud, tak klidně tam může operátor zadat jen ten hash, že uživatel s UUID 'a79453fa-8ded-4d45-82b8-a0bea02dcadf' neplatí a soud si potřebné údaje sám vytáhne z evidence obyvatel.Obdobně to může fungovat všude, protože opravdu NIKDO nepotřebuje všechny údaje najednou a ještě konkrétní (tedy věk konkrétně - ne jen splnění nějaké hranice, konkrétní adresu trvalého pobytu a ne jen splnění podmínky nějaké lokality). Například u lidí s datovkou trvalou adresu nepotřebuje vůbec nikdo znát.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
13. 06. 2022 22:18

Ono hlavně nemá moc smysl aby takové kartičky existovaly v případě, že člověk může tím mobilem prokázat identitu jinak.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 06. 2022 22:17

Chtel bych, ale jako doplnek.
Abysme porad meli plastovy karticky a elektronicka verze byla jen jako dalsi moznost.Me by prislo fajn, abych po blizkym okoli a do prace mohl chodit jen s telefonem.
Na vetsi vzdalenost bych si, pro jistotu, vzal fyzicky doklady.Z pohledu technickyho reseni by mi nejlepsi prislo, aby se pouzilo reseni od Apple/Google - nez to resit nejakou dalsi appkou…

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět

Ani pod hrozbou fyzického násilia. Že sa nemajú dávať všetky vajíčka do jedného košíka ste už počuli?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 06. 2022 21:48

Upřímně je mi to fuk, stejně nosím peněženku i mobil a ty 2 kartičky se stejně nepronesou. A když jdu někam bez peněženky (k vodě, se psem na procházku) tak si neberu a ni ten mobil. Jen klíče od domu si beru 100% vždy s sebou. Btw: občanku stejně nosím jen k volbám, nebo na cesty do zahraničí. Na všechny jiné činnosti Vám stačí řidičák.Na druhou stranu, elektronické doklady bych si zařídil, jen pokud by byly v tom zařízení uloženy lokálně a nenahrávali by se na nějakou pochybnou službu od Google a spol.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
13. 06. 2022 21:46

Jen tak v klídku a pohodě svěříte svoje osobní doklady googlu, applu a každému, kdo zvládne hacknout váš mobil? Já tedy ne. Pohodlné by to jistě bylo, ale bezpečné a spolehlivé ani omylem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
13. 06. 2022 21:43

Nápad dobrý, ale v praxi na mém věčně zasekaném (asi i zavirovaném) mobilu už dávno raději nepoužívám ani bankovnictví, nebo cokoliv citlivého. Jen ať zůstane dál možnost reálných občanek i řidičáků

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 06. 2022 21:39

Ano, ale museli by to uznávat i v zahraničí, kde se hodně pohybuji... I mimo EU...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 06. 2022 21:27

jako volitelna moznost co by ne, ale karticky zatim nechat. Nedavat svoje já jen do telefonu, i v pripade Googlu bych se lehce obaval co se s tema datama vlastne na pozadi deje...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
13. 06. 2022 21:19

Nechtěl. V žádném případě. Ani náhodou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 06. 2022 21:09

ANO!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 06. 2022 21:08

Ne - nechtěl bych to mít vše v mobilu. Radši mít jednu kartu s čipem, na které bude všechno - řidičák, občanka, průkaz pojištěnce...Ano - chtěl bych mít vše v mobilu a nemuset nosit další karty, ale děsím se toho, jak by to stát zprasil, jako všechno digitální v jeho podání.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
13. 06. 2022 21:07

U nas uz to maj ale ja pouzivam porad ceskej ridicak takze mam smulu. Spis bych ocenil integraci pasu. Trnu hruzou ze mi ho nekde slohnou (nebo ho ztratim) a me se pobyt kdovi o kolik prodlouzi/prodrazi...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
13. 06. 2022 21:00

Ne. Nechci přijít o fyzický doklad.
A to jsem fanda a nadšenec do nových technologií. 😉

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
13. 06. 2022 20:54

Já určitě nechci přijít o fyzický doklad, naopak mi vadí čím dál větší závislost na mobilu (různé jízdenky a vstupenky a podobně), při dnešní výdrži baterií je to koledování si o průšvih.
Pokud to bude jako alternativa, tj. mám fyzickou kartu, ale jsem schopen ji vyvolat i z mobilu, pokud ji nebudu mít u sebe, proč ne. Na druhou stranu v takovém případě (když to půjde), nemůže to za mne rovnou udělat ten, kdo po mně ten doklad bude chtít (např. policie, státní úřad, atd). Já jim řeknu např. rodné číslo a oni ať si to najdou na svém mobilu/terminálu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
13. 06. 2022 20:53

V žádným případě, naopak je potřeba dedigitalizovat a striktně decentralizovat. Tak jako dat do ústavy právo na hotovost, nedigitalni život a soukromí včetně před státem.O velkej reset nestojím, gates už znova vyhrožuje tzv. Pandemií a veřejné obdivuje fašisty z Austrálie a taiwanu kde ocenil sesekaní práv a svobod a ze by to tak proste mělo bejt všude.
Tohle ale funguje jen s digitalizaci a zejména státu plus samozřejmě odzbrojenej člověk co se nemůže statni zvůli bránit. Tím se nyní inspiroval Schwabova loutka Turdeau.Proste ne, striktně nepropojený systémy a tvrdé trestat centralizaci nebo byt jen snahy o omezování práv, svobod a soukromí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (52)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor