Sice jsme si je ještě nemohli vyzkoušet, ale už na ně máme názor! Apple včera představil první významný produkt od hodinek Watch a už je kolem něj veselo. Jedni v brýlích Vision Pro vidí revoluci jako u prvního iPhonu, jiní pokus o vzříšení mrtvoly jménem VR brýle. V poslední letech si na nich spálily prsty i peněženky i další velké firmy. Jak představení Vision Pro působilo na nás?
Lukáš Václavík
Jsem rozpolcený. Víc odvážné a futuristické mi sice ve své době přišly Google Glass i Hololens od Microsoftu, ale Apple ukázal krásný kus hardwaru s příslibem toho, že vychytal mouchy, které současné brýle mívají (s výjimkou baterky). Šel na to opačně než ostatní. Nacpal dovnitř ty nejlepší technologie a svět bude čekat, až to s dalšími generacemi bude levnější. Ostatní velcí konkurenti dělají levné brýle s tím, že zase čekáme na technologický pokrok.
Vision Pro podle mě nejsou „novým iPhonem“. Je to něco jako Mac Pro. Zařízení pro naprostou minoritu uživatelů se sebevědomou cenou zaručující, že na výrobě Apple neprodělá. O něco větší skupina lidí půjde po případných základních Vision, naprostá většina bude brýle ignorovat. Já jsem někde uprostřed. Hodně jsem zvědavý na ty snížené latence, které snad minimalizují riziko kinetózy. Současné VR brýle totiž nemůžu používat, aniž by se mi nedělalo špatně.
Pořád mi ale přijde, že i v Cupertinu vyrobili řešení a teď k němu hledají problém. Pracovat a telefonovat ve VR mě fakt neláká. Film si raději pustím na velké TV nebo v kině, kde lze zážitek sdílet s více lidmi a bez zpoceného čela. Natáčet vlastní děti skrz brýle a nekoukat na ně vlastníma očima je spíš děsivé. A na hry, velké množství her, tu už dnes máme brýle za lidovku od Sony, HTC nebo Mety.
Marek Lutonský
Virtuální realitě moc nevěřím a dosavadní pokusy mě v tom jen ujišťují. Ale Apple není radno podceňovat, vždyť podobná situace byla před lety i s tablety, než přišel iPad. Nebo s přehrávači hudby. A jestli bych nějakému výrobci věřil, že virtualitě prošlape cestu, tak to bude právě Apple. Takže snad se po desítkách let něco konečně rozjede.
Ale ne s těmito brýlemi. Apple vlastně u všech svých ikonických produktů začínal s cenou poměrně nízko. Výš než ostatní, ale pořád rozumně. Až u dalších modelů postupně zdražoval. Pokud nepřijmeme fakt, že Vision Pro je základní model a příští budou ještě dražší, jde na to teď úplně obráceně. Jenže Apple potřebuje vývojáře a ti musí mít jistotu, že jejich produkty bude používat hodně lidí.
Apple určitě ví, co dělá. Možná mu úplně nerozumím, ale těším se. Bude to zajímavé sledovat.
Čekal jsem, že na keynote zazní něco k AI. Apple stále dělá, že téma neexistuje a taková Siri je už zralá na pohřbení a představení úplně nového asistenta. Ale není to nic nového. Apple se do hypu málokdy zapojuje s ostatními, naopak dlouho čeká… a potom přijde s něčím, co skvěle funguje.
Martin Chroust
Na včerejší představovací akci mě zaujaly detaily. Akce byla předtočená a Tim Cook byl při oznámení brýlí viditelně nadšený i nervózní zároveň. U předtočené akce se nabízelo záběr natočit znovu, ale nestalo se tak. Nějak podprahově mám pocit, že ani Cook brýlím úplně nevěří. Ostatně, u takovéhoto produktu bych čekal někde na boku výrazné nebo alespoň decentní logo Applu, ovšem to tentokrát chybělo. Celkově vzato jsou brýle našlapané technologiemi, o tom není sporu, ale Apple nám neukázal žádný důvod číslo jedna, kvůli němuž musíme brýle používat. To je přitom tradice všech předchozích produktů, které nám Apple naservíroval na trh.
U iPhonu přepracoval telefon od základů - museli jsme jej mít, u iPadu přišel s velkým displejem, a udělal z něj zařízení pro zábavu i práci - museli jsme je mít, u hodinek dostal důležité informace na zápěstí - museli jsme je mít. U brýlí mi však chybí pádný argument, u kterého bych si řekl: "Jasně, tohle za pár let změní mobilní svět". Jasně, možná že změní, ale tohle není typický start produktu s nakousnutým jablkem...
...vysoká cena (93 tisíc korun), a dostupnost, která se v měřítku Applu dělí na slova "today" nebo "next week" jenže brýle budou nejprve v USA, a to až začátkem příštího roku. Troufám si tvrdit, že tou dobou už bude na trhu několik konkurenčních modelů, které budou levnější a dostupnější, jen možná ne tak "bombastické" jako Vision Pro. Ale zpět k obsahu, který se týká v promítání aplikací na "prostorové plátno", přidávání objektů do reálného světa, sledování videí na soukromém plátně "v kině", výuka anatomie...to jsou dema, která mám ještě v hlavě z dob, kdy na trhu existovaly brýle Gear VR od Samsungu.
Jasně, technologicky nejde oba produkty srovnat, protože Samsung se zastavil v roce 2017 a dovnitř brýlí dával telefon, ale přesto je vidět podobné tápání i u Applu. Nebude to on, kdo přijde s nějakou revoluční myšlenkou, budou to muset být vývojáří. A ti musí překonat nemalou úvodní investici. Bez patřičného obsahu budou brýle poloviční, možná třetinové...
Brýle jsou doslova nacpané technologiemi, které potěší každého fanouška high-tech zařízení. Spousta kamer, snímačů, kvalitní displeje, ovládání gesty, průhledný kryt, focení 3D fotek, prolínání s reálným světem..., to v ukázkách vypadá nádherně. Ale, je to první generace zařízení, takže třeba boční kabel vedoucí k baterii, který Apple při představení nechtěl moc ukazovat (většina záběrů byla z druhé strany), společně s brýlemi připomíná "potápěčský komplet". A představa, že si brýle nasadím, když budou děti slavit narozeniny, nebo je bude používat prodavač při současném obsluhování zákazníků - to je hodně přitažené za vlasy.
Představte si ruční editaci dokumentu v Excelu nebo editaci různých vzorců pomocí gest ruky - to je situace naprosto neřešitelná. Celkově tak mám z brýlí rozporuplné pocity, na druhou stranu je zřejmé, že kvůli Applu se do podobného segmentu pustí spousta dalších firem (některé z nich už dříve oznámily vývoj brýlí), takže si všichni pomohou navzájem. A to bude třeba, protože se musí vymyslet, proč vlastně mají uživatelé prahnout po chytrých brýlích. Důvod číslo jedna totiž dříve nenašel ani Samsung, a zatím se to nepovedlo ani Applu. A náhrada za všechny ostatní obrazovky domácnosti - to je pro mě prostě málo.
Filip Kůžel
Nikdo nebude chtít trávit hodiny s helmou na hlavě. A je to šíleně drahé!
…ale zároveň jsme se my, kteří pamatujeme premiéry iPhonu, iPadu a Apple Watch, naučili opatrnosti v negativních soudech.
- iPhonu se vysmál i tehdejší šéf Microsoftu. Nejdražší telefon na světě a bez klávesnice? Uvidíme. A on teda Steve Ballmer v následujících letech viděl – že jde o něco úplně jiného, než tlačítkovou klávesnici a chybějící podporu MMS (to jsou takové ty předražené SMS s obrázky, po kterých dnes neštěkne ani pes).
- iPad? Prý jen přerostlý telefon, ale bez konektivity. Kdo a na co by tohle mohl potřebovat? Ale Jobs si myslel, že mezi telefony a notebooky je ještě prostor. A zase jednou měl pravdu. V absolutních číslech je prodejnost proti iPhonům slabá, ale iPad je tu i po 13 letech, lidé jej používají a Applu přináší peníze.
- A teď Apple Watch. Hnusné (design se drží dodnes), nic neumí (naučily se), za konkurencí s křížkem po funuse (opak byl pravdou, teprve Apple Watch roztočily byznys nositelností).
- Navázat by se dalo se sluchátky AirPods. Vzpomínáte na tu nekonečnou záplavu vtipů o tom, kde všude se dají ztratit? Ne že by se to nestávalo, ale stejně jsou sluchátka v krabičce další fenomén. V kontextu Applu to nevypadá na velký byznys, ale zkuste AirPody srovnat s jakoukoliv čistě sluchátkovou firmou…
No a dnes? Apple iBrýle mohou být jedna z těch věcí, které nepotřebujeme až do momentu, kdy nás někdo z early adopterů přesvědčí, že tohle mění všechno a nutně to potřebujeme. Funkce jsou už u první generace působivé, skvěle to zapadá do ekosystému ostatního hardwaru od Applu.
Odrazuje mě, že je to one-man-show. Tenhle zážitek se bude těžko sdílet, nebude tak jednoduché předvést to kamarádům, večer se na tom s partnerem nepodíváte na film. I když Apple vymyslel vnější displej s „vašima očima“, stejně budete za asociála odříznutého ve virtuálním světě. A ta cena. Takhle vysoko nezačínal žádný z těch revolučních Apple-produktů minulosti. Ale počkejte za 3 roky. Lepší technologie, hromada aplikací a scénářů, poloviční cena.
Pokud se mám přiklonit na jednu stranu, budu věřit marketérům nejbohatší firmy na světě, že udělali důkladný průzkum trhu a vidí potenciál. Co do počtu prodaných kusů to ani za 5 let nebude srovnatelné s iPady, ale konkurenty jako HTC Vive tyhle a následující applí brýle překonají několikanásobně.
Vladislav Kluska
Asi už stárnu, ale tohle mi přijde mimo, hned z několika důvodů. Technicky je to samozřejmě fascinující kousek hardwaru, ale pro co? Je to klasická ukázka overengineeringu od Applu, spousta věcí tam šla vyřešit levněji, aniž by to zásadně ovlivnilo funkčnost. Jasně, je to Apple, takže si může dovolit tam fláknout co ho napadne - fanouškům je jedno, kolik platí a sám uznávám, že při vysoké cenovce se pár stovek dolarů za blbiny navíc (např. displej vepředu) už ztratí.
No a pak je tu to důležitější - kdo chce na hlavě nosit takto těžké zařízení s displeji? Na práci v Office/prohlížeči? Rozhodně ne, děkuji - lépe, pohodlněji a rychleji ji udělám na PC s velkým monitorem. Na hraní? Dá se to udělat levněji. Na filmy? Opět, dá se to udělat levněji. Na komunikaci s lidmi? Jakože... fakt ne, já se nechci na lidi okolo sebe dívat skrze bizarní displej.
Asi tu budu za starého prudiče, ale tady budoucnost nevidím, kromě velmi velmi úzké skupiny lidí, co to využijí. Jediné řešení je dostat tuto techniku do normálních brýlí s výdrží třeba těch 8 hodin. A to je hudba pro filmy, ne realitu.
Tomáš Holčík
Osobně jsem spíš Apple skeptik, často mi u jeho nových produktů připadá, že nenabídnou nic, co by neuměl někdo jiný. Nicméně díky jejich skvělému důrazu na uživatelský zážitek a sice ne širokou ale o to pečlivě vymezenou nabídku funkcí dokážou ovládnout trh. Potom v pozdějších iteracích už dokážou i překonat konkurenci. Ač mne tak nenadchl první iPhone, ten s označením iPhone 4 jsem už koupil a i iPad jsem měl až v pozdější třetí generaci.
S Vision Pro to ale cítím jinak. Zatímco jiní si dělají legraci z vysoké ceny a kritizují nedostatek VR her, já před sebou vidím technologicky nejpokročilejší VR headset, který snad (a první dojmy to naznačují) překoná uncanny valley digitálně vytvořeného obrazu vycházejícího z reality. Hlavně jsem zvědavý na jemný a rychlý displej a jak moc deformuje obraz ve srovnání s realitou. První reakce navíc chválí přesné sledování očí a bezproblémové klikání pomocí doteku ukazováčku a palce.
Apple si mohl dovolit vyvíjet Vision Pro v utajení několik let, zatímco Facebook/Meta nebo HTC a Valve postupně veřejně iterovaly své produkty. O to je to pro ně větší rána, že Apple jedním oznámením získal několik let náskoku a konkurence dokáže nabídnout sice levnější, ale technologicky jen výrazně horší produkty. Ano, software zatím vypadá jen jako do prostoru vytažený základní systém z iPadu. To je ale nejspíš záměr, aby běžní lidé našli na zcela novém zařízení něco povědomého, co z hlediska ovládání pochopí.
Ve skutečnosti má ale Vision Pro výrazně více síly než jakákoli konkurence a v rukou vývojářů může citelně rozkvést. Cena navíc časem klesne, a vzhledem k Pro v názvu se dá čekat, že se objeví i levnější verze třeba Vision Air(?).
Jiří Kuruc
Návrh VR u konkurence mohl vypadat asi takto: technici křičí, že tam potřebují naládovat to či ono, kravaťáci na to, že to bude drahé a nikdo to nekoupí. U Applu technici křičí, že do brýlí potřebují naládovat to či ono, a kravaťáci na to, nechť. Cítím, že ani sám Apple nepředpokládá komerční úspěch hned této první verze. Ale je to začátek a naučí se něco, co možná fakt bude jednou standardní součástí domácnosti, a v čem už teď mají náskok.
A pokud jednou taková věc nahradí externí monitor, televizi a projektor, tak ta cena vlastně vysoká není. A opět se opakujeme: tam, kde konkurence oslňuje technickými parametry, Apple má produkt a jeho technologickou podstatu na pozadí a raději vystrkuje, co se s tím dá dělat a hlavně s jakým pohodlím. To je ostatně dědictví iMacu a macOS, iPodu, iPhonu, iPadu i hodinek Watch.
Nejoblíbenější VR brýle
Další oblíbené VR brýle
Petr Urban
Moje poněkud vychladlé geekovské srdce je těžké rozpumpovat, ale nelze nepodlehnout marketingové mašinérii Applu, která odmítá pracovat se zavedenými pojmy. Hlavně je nemožné nepodlehnout technickým parametrům a vizuální lákavosti brýlí od Applu. Přinejmenším se bavíme o technologickém zázraku. Nebo aspoň o velkém pokroku.
Jenže pořád nejsem přesvědčený, že tohle bude masovka. Samozřejmě ani nemusí být. Dosavadní pokusy ukazují, že AR/VR je spíše hračka. Microsoft se z Hololens roky snažil vytvořit nástroj na spolupráci ve firmách a nástroj na práci, kde rozšířená realita je smysluplná. O velkém úspěchu hovořit nemůžeme.
Možná bude Apple úspěšnější než zmíněný Microsoft, protože první Hololens vyšly už v roce 2016. Hardware se významně posunul, takže Vision Pro bezesporu nabídnou lepší zážitek a širší možnosti použití. Využitelnost ovšem nadále vnímám jako omezenou na vzácné scénáře, kdy investice do drahého zařízení i se všemi jeho nedostatky vyplývajícími z konstrukce (pořád jsme subjektivně blíže k helmě než k brýlím) musí být výrazně opodstatněná.
Přidaná hodnota musí být vysoká. Možná ji konečně najdeme, protože nakousnuté jablko je určitou zárukou kvality a vzbudí zájem. Momentálně to vidím padesát na padesát. Kancelářská práce podle mě na VR/AR minimálně dlouho stát nebude. Ne, dokud budeme nuceni si na hlavu nasazovat relativně těžké zařízení, kterému navíc z boční strany trčí kabel. Je to příliš složité, drahé a ve výsledku zbytečné.
Jakub Čížek
Aniž bych zpochybňoval um inženýrů Applu a ten ohromný zástup patentů a technologií, které si na brýlích vyzkoušeli, zdráhám se Vision Pro srovnávat s iPhone-efektem. Telefon od Applu způsobil revoluci hlavně proto, že jsme tou dobou už v kapse všichni nosili své tatranky a Steve Jobs nám „jen“ ukázal, jak byly do té doby ošklivé, pitomé a neergonomické. Během několika málo let se díky tomu zrodila v podstatě norma moderního dotykového mobilu.
VR/AR brýle naopak nemá skoro nikdo. Že se jich za celou dobu prodaly desítky milionů kusů? To je ale přece v celosvětovém srovnání zanedbatelné množství. Je to specifický segment trhu a nevidím tu žádný hlad mas po něčem podobném. To by totiž kumulované počty prodaných kusů musely dosahovat několika miliard. Stručně řečeno, Vision Pro sice mohou slibovat hromadu přelomových technologií, ale k čemu je to dobré, pokud mé zákaznické Já netouží po VR/AR brýlích jako takových a nehledě na cenu?
Já prostě netoužím sedět v obýváku v sebelepších lyžařských brýlích (o kanceláři nebo dokonce procházce kdesi venku raději ani nemluvě) a není to produkt pro mě. Z toho důvodu pro mě není rozhodující ani cena. Celý segment AR/VR pro mě bude zajímavý v okamžiku, kdy podobné zařízení dosáhne form-faktoru běžných slunečních brýlí. To se zatím nikomu nepodařilo a jsem poměrně skeptický, jestli je to v nejbližších desetiletích vůbec na pořadu dne.
Karel Kilián
Obávám se, že k nějakému jednoznačnému hodnocení nemám dostatek podkladů. Přeci jen Apple toho během prezentace Vision Pro mnoho neukázal, a možnost praktického vyzkoušení visí kdesi v budoucnosti. Co mě trochu zarazilo, je cena. Na vysoké cenovky jsem u Applu zvyklý a jistě jsou v mnoha případech obhajitelné kvalitou provedení či délkou podpory. V tomto případě si však nejsem jistý, zda bude poměr ceny a nabízených funkcí opravdu až tak zajímavý.
Samotná myšlenka rozšířené reality je už docela stará a nemám dojem, že by širokou veřejnost nějak zvlášť zaujala. Ke spočítání praktických aplikací, které se nějak prosadily, by patrně stačily prsty na jedné ruce. Sám jsem v poslední době použil jen různá virtuální planetária či možnost zobrazení informací o letadle letícím na obloze v rámci mobilní aplikace FlightRadar24.
Podobně, jako u mnoha dalších hardwarových produktů, bude hodně záležet na obsahu a aplikacích. Pokud Apple dokáže přijít s něčím, co zaujme masy, je možné, že druhá generace, která snad bude výrazně levnější, udělá díru do světa. Osobně si však myslím, že mnohem pravděpodobnější je scénář, který jsme mohli vidět v případě Google Glass - koupilo si je pár geeků a po několika týdnech, kdy se o nich mluvilo a psalo, upadly v zapomnění.
Martin Miksa
Apple musím pochválit za to, co uměl skvěle vždycky - perfektně svůj produkt prodat. Brýle samy o sobě vypadají skvěle a v pečlivě připraveném demu vše fungovalo perfektně a Apple myslel snad na každý detail. Na druhou stranu už cítím takové malé déjà vu, protože podobný pocit jsem měl před lety při první prezentaci brýlí Microsoft Hololens. Ty také také budily úžasné reakce, ale realita nebyla taková jako ji Microsoft prezentoval, a přestože šlo o skvělý, inovativní produkt, dnes se jedná o specializované zařízení pro profíky, které v mainstreamu nemá místo.
Na druhou stranu Apple má trochu jiné postavení a je nutno říci, že po technologické stránce jsou Vision Pro velmi působivé a už jen komplexnost produktu ukazuje, že na projektu musel pracovat dlouhé roky. Pokud by si nebyl jistý, že produkt nebude 100% připravený, tak jej nepředstaví. Dobu vývoje prodloužilo určitě i to, co na produktu cením nejvíce, a to je jeho přirozené ovládání. Žádné složité ovladače, ale jen to, co je člověku nejbližší - prsty, oči a řeč. Díky tomu by mohl být produkt velmi intuitivní na používání.
Další velké překvapení pro mne bylo to, že se nejedná o brýle, které bude pohánět jiné zařízení, například iPhone. Zde se jedná v podstatě o samostatný počítač, který bude celý ekosystémem Applu skvěle doplňovat, ale nutně jej nepotřebuje. Úplně nový operační systém visionOS postavený na základech ostatních systémů je zárukou kompatibility s existujícími aplikacemi. Už při startu tak Apple bude mít vyřešené to, na čem si ostatní vylámali zuby - obsah. Budou zde totiž aplikace z iPhonu a iPadu, takže zde každý bude jako doma.
Kontroverzní je pro mnohé baterie na kabelu, ale ta mi osobně nevadí. Je udělána decentně a raději budu nosit napájení v kapse, kde o něm nevím, než na hlavě, kde je při dlouhém nošení cítit každý gram navíc. Škoda je výdrže pouhé 2 hodiny. S tou neshlédnete ani většinu velkých filmů od Disney, které zde bude mít obsah od prvního dne. Hlavní překážkou za mne však bude vysoká cena, která rozhodně není lidová, ať to Apple ve svém demu může sebevíc propagovat jako brýle pro každého a do každé rodiny. Jsem tak velmi zvedavý, jak se Applu povede na trhu prosadit. Jisté je jediné - bude to trvat. Na druhou stranu, když to nedokáže Apple, tak kdo jiný, když ostatní selhali?
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium