Nová generace karet Nvida GeForce Zdroj: Nvidia

Nová generace karet Nvida GeForce | Zdroj: Nvidia

Zdroj: Nvidia

Zdroj: Nvidia

Zdroj: Nvidia

Zdroj: Nvidia

Zdroj: Nvidia

Zdroj: Nvidia

Zdroj: Nvidia

Zdroj: Nvidia

Počet stream procesorů se zdvojnásobil díky tomu, že do druhé datové cesty pro výpočty INT32 přidala Nvidia i jednotky FP32. Jádro tak během jednoho cyklu může zpracovat či provést jeden nebo dva výpočty s plovoucí desetinnou čárkou. 

Počet stream procesorů se zdvojnásobil díky tomu, že do druhé datové cesty pro výpočty INT32 přidala Nvidia i jednotky FP32. Jádro tak během jednoho cyklu může zpracovat či provést jeden nebo dva výpočty s plovoucí desetinnou čárkou. 

Pasivní část chladiče je rozdělená do čtyř bloků s různě orientovaným žebrováním. Přední část s podélným žebrováním má pod sebou vapour chamber odvádějící teplo ze součástek na plošném spoji, v zadní části je chladič volně průchozí a ventilátor je umístěný až za žebrováním

Pasivní část chladiče je rozdělená do čtyř bloků s různě orientovaným žebrováním. Přední část s podélným žebrováním má pod sebou vapour chamber odvádějící teplo ze součástek na plošném spoji, v zadní části je chladič volně průchozí a ventilátor je umístěný až za žebrováním

Jádro GA102 má u RTX 3080 ze 7 bloků GPC deaktivovaný jeden celý, a k tomu ještě čtyři streaming multiprocesory z ostatních. Zredukovaný je i počet paměťových řadičů z 12 na 10

Jádro GA102 má u RTX 3080 ze 7 bloků GPC deaktivovaný jeden celý, a k tomu ještě čtyři streaming multiprocesory z ostatních. Zredukovaný je i počet paměťových řadičů z 12 na 10

Chladič je rozdělený do dvou částí. Poblíž záslepky nasává vzduch první ventilátor a přes žebrování jej po ohřátí vyfukuje z karty skrz záslepku. V zadní části karty je žebrování volně průchozí. Ventilátor, který je umístěný až za ním, vzduch nasává skrz žebra a vyfukuje jej do horní části skříně, odkud jej už vyfouknou systémové ventilátory. Pasivní část využívá pro chlazení komponent základnu s vapour chamber, k níž jsou připojené další heatpipe odvádějící teplo do zadní části karty

Chladič je rozdělený do dvou částí. Poblíž záslepky nasává vzduch první ventilátor a přes žebrování jej po ohřátí vyfukuje z karty skrz záslepku. V zadní části karty je žebrování volně průchozí. Ventilátor, který je umístěný až za ním, vzduch nasává skrz žebra a vyfukuje jej do horní části skříně, odkud jej už vyfouknou systémové ventilátory. Pasivní část využívá pro chlazení komponent základnu s vapour chamber, k níž jsou připojené další heatpipe odvádějící teplo do zadní části karty

Konstrukce plošného spoje je podřízená tomu, aby byl co nejkratší a zadní část karty mohl tvořit pouze volně průchozí chladič. Kvůli tomu nahradila Nvidia i klasické napájecí konektory

Konstrukce plošného spoje je podřízená tomu, aby byl co nejkratší a zadní část karty mohl tvořit pouze volně průchozí chladič. Kvůli tomu nahradila Nvidia i klasické napájecí konektory

V současnosti se obvykle textury nejprve nahrají do systémové paměti, kde je hra přes procesor dekomprimuje a následně posílá přes sběrnici PCIe do grafické karty. S RTX IO bude možné komprimované textury z disku přes GPU dekomprimovat přímo do paměti grafické karty

V současnosti se obvykle textury nejprve nahrají do systémové paměti, kde je hra přes procesor dekomprimuje a následně posílá přes sběrnici PCIe do grafické karty. S RTX IO bude možné komprimované textury z disku přes GPU dekomprimovat přímo do paměti grafické karty

Pro přídavné napájení grafické karty slouží nový 12pinový konektor. Je výrazně menší než dva osmipinové napájecí konektory, ale z hlediska napájení je srovnatelný s dvojicí starších osmipinových konektorů. Protože jej na napájecích zdrojích nenajdete, budou ke kartám s novým konektorem výrobci dodávat potřebnou redukci

Pro přídavné napájení grafické karty slouží nový 12pinový konektor. Je výrazně menší než dva osmipinové napájecí konektory, ale z hlediska napájení je srovnatelný s dvojicí starších osmipinových konektorů. Protože jej na napájecích zdrojích nenajdete, budou ke kartám s novým konektorem výrobci dodávat potřebnou redukci

Na celkovou dobu odezvy systému má vliv řada dílčích prvků. Techno­logie Nvidia Reflex umožňují optimalizací časování jednotlivých operací zkrátit odezvu PC a s pomocí modulu G-sync změřit odezvu celého řetězce od stisknutí tlačítka myši až po zobrazení reakce na displeji

Na celkovou dobu odezvy systému má vliv řada dílčích prvků. Techno­logie Nvidia Reflex umožňují optimalizací časování jednotlivých operací zkrátit odezvu PC a s pomocí modulu G-sync změřit odezvu celého řetězce od stisknutí tlačítka myši až po zobrazení reakce na displeji

Zdroj: Nvidia
Zdroj: Nvidia
Zdroj: Nvidia
Zdroj: Nvidia
14
Fotogalerie

Co pohání nové karty Nvidia RTX řady 3000? Generace Ampere zvyšuje výkon na více frontách

Nová generace GeForce od Nvidie nabízí téměř dvojnásobný výkon pro moderní hry využívající ray tracing, velký nárůst výkonu v těch ostatních a spoustu nových technologií navíc.

Začátkem září představila Nvidia nové herní grafické karty GeForce s architekturou Ampere. Nejvýznamnější změnou, kterou přináší nové grafické čipy, jsou vylepšené streaming multiprocesory s výrazně vyšším počtem stream procesorů (CUDA cores), druhá generace jader pro výpočty ray tracingu a třetí generaci jednotek pro výpočty tenzorů pro umělou inteligenci. Vylepšení doznaly i paměti a přibyla i řada technologií, které ocení především hráči, ale i tvůrci obsahu.

Nové grafické čipy pro GeForce RTX 3090, RTX 3080 a RTX 3070 jsou vyráběny 8nm výrobním procesem Samsungu upraveném pro potřeby Nvidie. Největší čip pro herní grafické karty GA102, který využívá GeForce RTX 3090 a RTX 3080, má 28 miliard tranzistorů. Levnější GeForce RTX 3070 pak dostane menší jádro GA104 se 17,4 miliardy tranzistorů.

Více stream procesorů

Výrazný vliv na výkon nových čipů má navýšení počtu stream procesorů. U minulé generace GeForce s architekturou Turing se Nvidii povedlo navýšit výkon tím, že vytvořila druhou datovou cestu, do níž oddělila jednotky pro celočíselné výpočty INT32 a čip tak mohl souběžně provádět výpočty FP32 i INT32, aniž by musel mezi nimi přepínat. To pomohlo výrazně urychlit některé operace se shadery, při jiných ale nebyly výpočetní jednotky INT32 příliš využité.

Proto Nvidia u Ampere doplnila jednotky pro FP32 i do druhé datové cesty. Podle typu zátěže je tedy možné v druhé datové cestě řešit buď celočíselné výpočty INT32, nebo FP32 v závislosti na tom, co je v daný okamžik výhodnější. Při operacích využívajících FP32 lze během jednoho cyklu provést dva výpočty místo jednoho a nabídnout dvojnásobný výkon.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele

Chci Premium a Živě.cz bez reklam Od 41 Kč měsíčně

Určitě si přečtěte

Články odjinud