Co PartnerNET nabízí zákazníkům?

"Pokud např. člen PartnerNETu v Olomouci potřebuje připojit svého zákazníka také v Praze, má na výběr 4 uzly ostatních členů."

V minulém týdnu jsme na Živě zveřejnili článek našeho spolupracovníka Marka Antoše, kterým hodnotil činnost sdružení poskytovatelů Internetu s názvem PartnerNET. Náš mladý kolega bohužel nevyvodil z několika informací o PartnerNETu závěry ani logické, ani pravdivé; za toto se členům sdružení a obzvláště firmě INEC omlouvám.

Nicméně, pro naše čtenáře bude samozřejmě nejdůležitější se dozvědět, jak je to tedy s PartnerNETem, tedy sdružením pokrývajícím velmi hustě sítí přípojných bodů naši republiku, doopravdy, neboť, jak praví rčení, "na každém šprochu…". Dotázal jsem se proto marketingového ředitele firmy INEC, ing. Vladimíra Stuchlého:

1. Jaká je forma sdružení PartnerNET - je to skutečně právnická osoba typu "sdružení" či se jedná pouze o jakousi dohodu mezi firmami? Účastní se jí všichni "subprovideři" IBM nebo jen někteří? Je její struktura pevně dána a jsou pravidla fungování (např. ceny) pro jednotlivé partnery závazné?

Nejprve mi dovolte poděkovat za možnost uvést na správnou míru skutečnosti obsažené v článku pana Antoše.

PartnerNET je sdružení právnických osob, které vzniklo zakladatelskou smlouvou dne 9.9.1997 podle § 829 a násl. občanského zákoníku za účelem poskytování společných globálních služeb internetu na území ČR. Řídí se stanovami, které jsou odvozeny od stanov sdružení NIX a provozním řádem definujícím technické a obchodní podmínky pro členy, společný centrální uzel (IBM Praha) a společné služby.

Členy sdružení je 16 společností, obchodních partnerů IBM, tuším, že tedy téměř všichni, vyjma snad dvou nebo tří firem. Členy sdružení se mj. chtěli stát i další společnosti poskytující internet, jednou ze základních podmínek přistoupení k PartnerNETu je však provoz přístupového internetového uzlu v síti IBM Global Network s minimální přípojnou rychlostí 64 kbit/s, aby byla zachována integrita sítě a kvalita spojení. Protože však tuto podmínku nesplňovaly, nemohli jsme je přijmout.

Provozní řád PartnerNETu zahrnuje všechny běžné internetové služby a je relativně volný. Nejsou tedy definovány např. závazné ceny, na druhou stranu v konkrétním obchodním případě může dojít k dohodě a zákazník obdrží jednotnou nebo speciální cenu pro více přípojných bodů. Může uzavřít jednu centrální smlouvu nebo uzavřít více smluv s jednotlivými členy. Formu volí zákazník.

2. Jaký byl na začátku cíl nebo cíle PartnerNETu? Byly či nebyly naplněny a proč? Jaká je pro různé typy zákazníků (od dial-up až po firmu s pobočkami) výhoda, když bude objednávat internetové služby u PartnerNETu než u jiných poskytovatelů?

Cíle PartnerNETu byly a zůstávají stejné – poskytovat kvalitní internetové služby s celorepublikovým pokrytím pro globální zákazníky, tedy firmy, které potřebují připojení ve více bodech, a poskytnout jim cosi navíc oproti pouhému připojení, např. aplikační výstup. Potřebu oslovit a obsloužit takové zákazníky cítili všichni členové PartnerNETu, a proto vznikl. Tyto cíle postupně naplňujeme tím, že takové zákazníky k internetu opravdu připojujeme a aplikace jim vytváříme.

Výhod vidím několik – začněme např. tím, že zákazník se připojí k jedné z nejstabilnějších internetových sítí v Čechách s širokou lokální a zahraniční konektivitiou (3x2Mbit/s) s centrálně dohledovanými a řízenými uzly a monitorovanými linkami, že uzly obsluhují ve všech případech kvalifikované společnosti, které poskytovaly internet již dříve před vznikem PartnerNETu, takže zde existuje spousta zkušeností. Mnohé z nich nabízejí i další specializované služby na internetu, např. přípravu obchodních a transakčních aplikací nebo systémovou integraci na bázi produktů IBM.

Naše síť má plnou podporu IBM ČR, což považuji za velmi významné pro velké zákazníky. Základy, na kterých je vybudován PartnerNET, jsou tedy mimořádně pevné.

3. Jakým způsobem PartnerNET vystupuje dnes - dá se hovořit o konzistentním vystupování vůči zákazníkovi? Například, jsem zákazník s kancelářemi v patnácti městech a chci si zvolit za poskytovatele služeb PartnerNET - mám s kým jednat, kdo je schopen vystupovat za celé toto sdružení? Jaký je podle Vás důvod, že některé firmy (členové) se k tomuto sdružení staví, řekněme, mírně či dokonce značně negativně? Není určitou překážkou pro fungování PartnerNETu to, že si jednotliví členové (ne všichni) vzájemně konkurují?

Jak jsem již uvedl, zákazník má možnost uzavřít jedinou smlouvu a být připojen např. v 15 městech. Jednat bude s partnerem IBM a členem PartnerNETu, kterého osloví a kterého si zvolí. Pokud je to ale pro něj výhodné, např. tehdy, jde-li o samostatné právní subjekty v rámci jedné společnosti, může uzavřít i 15 smluv s lokálními členy PartnerNETu.

Upřímně nevím o žádném členovi PartnerNETu, který by se stavěl ke sdružení negativně, takové jednání podle mne postrádá logiku. Nevidím žádný důvod, proč by to dělal a byl členem. Existují pochopitelně rozdílné názory členů na dílčí otázky, ale to je normální stav věcí, nutný ke krystalizaci novinek a nápadů v konečnou službu zákazníkovi.

Osobně nevidím pro fungování PartnerNETu žádné překážky, vyjma nedostatku času zainteresovaných věnovat se mu více, např. ho společně lépe propagovat . Vzájemná konkurence? Mohla by připadat do úvahy ve velkých městech, kde máme více uzlů. Ale ta přeci vede ke kvalitě a k širší nabídce. Pokud např. člen PartnerNETu v Olomouci potřebuje připojit svého zákazníka také v Praze, má na výběr 4 uzly ostatních členů. Vybere si logicky ten, který mu poskytne nejlepší služby. Jde-li o "cenově citlivého" zákazníka, připojí ho zase k uzlu s nejnižšími cenami. Která jiná síť Vám toto nabídne?

4. Jaká je podle Vás budoucnost PartnerNETu? Vidíte současnou situaci jako přechodnou, domíváte se, že dojde ke společnému marketingu sdružení, společnému vystupování před zákazníky či jiným aktivitám, které by dokázaly, že se nejedná jen o formální "obálku" nad zcela samostatně si počínajícími firmami?

To je velmi dobrá otázka. Zkušenosti ze společných akcí členy PartnerNETu učí, co si trh a zákazník žádá. Vidíme například, že potřebujeme aktivnější marketing nebo určitou koordinaci cenové politiky. Nemyslím si naopak, že je potřeba zákazníkovi prezentovat, zda jde o nějakou "obálku" nebo o vojensky organizovanou firmu, což podle mého vyplývá ze samotné povahy internetu. Důležité je nabídnout spolehlivou a rychlou páteřní síť, dobré spojení do zahraničí a k jiným lokálním sítím, plošné pokrytí, rozumné ceny, pestré služby zákazníkovi a slušnou podporu přímo v místě připojení. A tyto atributy PartnerNET nese.

-------

Za redakci Živě děkuji ing. Stuchlému za odpovědi. Protože je ale známé, že problematika poskytování Internetu v České republice je velmi nejednoznačná, komplikovaná a navíc se rychle vyvíjí, vybízím vás k příspěvkům a reakcím na hlavenka@cpress.cz. Vaše příspěvky budeme publikovat v návaznosti na tento komentář.

Určitě si přečtěte

Články odjinud