Co nového u Facebooku? Chatboti, kamera pro VR i plán na dalších 10 let

Co nového u Facebooku? Chatboti, kamera pro VR i plán na dalších 10 let

  • Facebook chce z Messengeru postavit platformu pro chatovací roboty
  • Představil open-source kamery pro virtuální realitu
  • Otevírá další nástroje pro vydavatele a vývojáře

Na vývojářské konferenci Facebook F8 představil Mark Zuckerberg nejednu novinku, která může zásadně ovlivnit využívání největší sociální sítě a integrovaných funkcí. Kromě toho se Facebook pochlubil s produkty směřující do virtuální reality a předvedl svůj dlouhodobý plán na příštích deset let.

Éra chatovacích robotů začíná

Facebook stejně jako Microsoft nebo Google experimentuje s chatovacími roboty (chatboty), kteří mají v rámci komunikátoru postupně nahradit běžné internetové služby. Tím může být klidně zpravodajství, ale také online objednávky, bookování hotelu nebo nákup letenky. Vše by mělo probíhat v rámci přirozené řeči a Mark Zuckerberg vidí v chatbotech náhradu za zákaznické linky.

messenger-commerce.png
Takhle si Facebook představuje fungování chatbota. Stačí mu napsat dotaz v přirozené řeči, okamžitě vám přijde relevantní a interaktivní odpověď

Facebook se tak připojuje ke komunikátorům jako je Telegram nebo Kik, které již svoji platformu pro chatovací roboty nabízejí a startuje s programem bots for Messenger. Nevýhodou zmíněné konkurence je vedle menší uživatelské základny také absence komplexních informací, kterými Facebook disponuje. Mezi první vývojáře, kteří se do testování Facebooku dostali, patřila služba 1-800-Flowers rozvážející květiny. Nově bude stačit robotovi do chatu napsat například „Dovez růže Martině“, přičemž bude díky Facebooku s velkou pravděpodobností znát jak celé jméno, tak adresu dotyčné.

messenger-support.png
Další možnost využití - objednání letenek

Další způsob využití ukázalo CNN, které by chtělo pomocí facebookového chatu doručovat denní zpravodajství. Na konci dne by si uživatel napsal o denní souhrn a v Messengeru by přistály ty nejdůležitější zprávy ve zkrácené podobě.

Facebook proto zpřístupňuje vývojářům platformu, která pomůže zařadit chatboty do jejich existujícího systému. Roboti přitom nemusí pracovat s pouhým textem – API si poradí i s fotkami a odkazy. A to na obou stranách - uživatelé tak budou moci poslat chatbotovi odkaz na zboží a ten bude moci zobrazit fotky a případně odeslat odkaz pro objednání. Nevýhodou zatím bude absence platebního systému, který by mohl být integrovaný přímo v komunikátoru. I o to se však již Facebook několik let snaží.

Přirozenou řečí a s reklamou

Kromě Send and Receive API se bude o komunikaci s chatboty starat také Bot Engine, který je založen na technologii startupu Wit.ai, který si koupil Facebook minulý rok. Robot se bude učit přirozené řeči s přibývajícím množstvím zpráv a postará se o to, aby komunikace se strojem nevypadala jako zadávání příkazů do příkazové řádky. Jako příklad byl uveden robot pracující pro provozovatele kin. Uživatel by se mohl zeptat na konkrétní film a chatbot by následně vypsal krátký popis, hodnocení a možnost nákupu lístků.

Facebook pravděpodobně nebude chatboty zvlášť zpoplatňovat. S velkou pravděpodobností se bude spoléhat na reklamní systém, který bude v rámci komunikátoru od začátku dostupný. Pokud uživatel zahájí chat s robotem, bude tím zároveň souhlasit s tím, že může dostávat prostřednictvím Messengeru reklamy dané společnosti.

To je další úroveň doručování reklam – na rozdíl od běžných kampaní nebo e-mailových newsletterů budou tyto zprávy vytvořeny přesně pro daného uživatele a doručeny prostřednictvím přímého kanálu.

Živé přenosy nejen z aplikací

Minulý týden Facebook zpřístupnil možnost vysílat živé přenosy z mobilních aplikací pro všechny uživatele. Nově však na konferenci F8 otvírá tuto možnost pro vývojáře, kteří mohou Facebook využít jako platformu pro přímé přenosy. Pro testování se Facebok spojil s BuzzFeedem, VidPressem a také výrobcem dronů DJI a malých kamer Mevo. Pokud tedy vývojáři zařadí tuto možnost do aplikaci ovládající dron, může být video okamžitě přenášeno jako živý stream na Facebookový profil uživatele.

Pro ukázku si však nevybral Facebook přenos úchvatných záběrů z dronu, ale… vaření.

Surround 360: monstrum pro VR

Facebook řešil jednoduchou otázku: jak dostat více videoobsahu do virtuální reality a tedy do Oculusu, který mu patří? Třeba tím, že vyrobí vlastní 3D kameru, díky níž video pro VR vyprodukuje každý. Kamera Surround 360 tedy vyžaduje minimum post-processingu a stejně tak ovládání bude jednoduché.

Zařízení stojí na sedmnácti kamerách, kdy výsledné rozlišení může být až 8K pro každé oko. Čtrnáct kamer je umístěno po obvodu, jedna směřuje vzhůru a dvě pod kameru. Zaznamenáno tedy bude opravdu kompletní okolí. Obraz bude z každé kamery putovat pomocí USB do centrálního úložiště typu SSD.

Facebook vyvinul také software, který se postará o spojení všech semdnácti záznamů do jednoho videa. Ten se postará o sešití bez viditelných spojů a vyladění všech snímků.

Zajímavostí je způsob, jakým se rozhodl Facebook rozšířit Surround 360 mezi uživatele. Sám jej nebude distribuovat, ale kompletní software umístí na GitHub, kde si jej bude moci kdokoliv stáhnout. Zveřejní rovněž seznam hardwaru, který je pro stavbu kamery potřeba. Cena by se měla podle Facebooku pohybovat kolem třiceti tisíc dolarů, tedy asi 720 tisíc korun.

Jak takový záznam vyprodukovaný pomocí Surround 360 vypadá, si můžete prohlédnout díky National Geographics (ve videu se můžete myší otáčet):

Novinky pro vývojáře

Protože se v případě konference F8 jedná především o akci pro vývojáře, nesmíme zapomenout ani na další novinky. Facebook konečně otevřel funkci Instant Articles pro vše vydavatele. Ty budou moci čtenářům servírovat obsah nejen v podobě odkazů nebo Poznámek, ale také jako interaktivní články tvořené speciálně pro Facebook. Vydavatelé budou mít možnost tvořit články v jednoduchém nástroji a zároveň Facebook připravil pluginy pro Wordpress a další redakční systémy pro jednoduché převedení článku do Facebookové podoby.

V rámci vývojářského balíku Account Kit, který se stará o přihlašování do cizích služeb prostřednictvím Facebookového účtu, přibyla možnost přihlášení bez hesla. To může být stejně jako přihlašovací jméno nahrazeno telefonním číslem. Bude to fungovat jako u Twitteru – zadáte číslo, zprávou vám přijde potvrzovací kód a po jeho opsání jste přihlášeni.

Na konec si necháme statistiku. Mark Zuckerberg se pochlubil, že prostřednictvím Messengeru a aplikace WhatsApp se denně odešle 60 miliard zpráv denně. To je třikrát více než počet běžných SMS zpráv. A není se čemu divit – Facebook nedávno oznámil, že počet uživatelů Messengeru stoupl na 900 milionů, tedy o 200 milionů víc než před rokem.

A kde vidí Mark Zuckerberg Facebook za 10 let? Na to odpoví plán, který v rámci konference ukázal. Mnohem větší roli než samotná sociální síť, bude hrát virtuální realita, vývoj umělé inteligence a technologií pro připojení rozvojových zemí k internetu, což by mělo zahrnovat drony i satelity.

Určitě si přečtěte

Články odjinud