Co je a co není spam?

Diskuze čtenářů k článku

Vráana  |  19. 07. 2003 07:25  | 

Datum nejstvější informace v sekci Novinky, Aktuality - Středa 28.8. 2002 - mluví za vše. Ve skutečnosti veškerý boj proti spamu skončil už mnohem dříve. Dříve, než to v ČR začal být problém vůbec. Možná už:
Úterý 14.12.1999
Právě dnešního dne pro vás Antispam připravil několik inovací. Na pozici moderátora Černé listiny a správce serveru Antispam.cz nastupuje nová osoba  - Michal Zálešák. 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Evžen  |  19. 07. 2003 11:02  | 

Ten server je k zblití - to jim dělal zfetovanej dvanáctiletej kluk, ne?

Jestli podobně kvalitně vypadá i jejich práce, tak to nás jistě všechny hrozně vytrhne pane Zálešáku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  19. 07. 2003 07:28  | 

Internetoví guruové, nerdové, pionýři a svazáci nad otázkou mávnou opovržlivě rukou, protože oni to přece již dávno definovali. To ovšem jednak není pravda, a jednak to není důležité – co je a co není spam, ve smyslu „co je pro mě nežádoucí a co je přijatelné“, nerozhodují žádní rozumbradové, ale prostí uživatelé.

Presne tak. Je prece naprosty nesmysl, aby o necem rozhodovali odbornici. Kazdy normalni clovek prece da na nazor vetsiny, tzn. sekretarek, prodavacek (vcetne muzskych ekvivalentu) apod. Potom se z toho udelaji kolace a tim se budeme ridit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Matus "fantomas" Uhlar  |  22. 07. 2003 11:16  | 

"Je prece naprosty nesmysl, aby o necem rozhodovali odbornici."

na toto asi nemam co dodat. Na com slapete clovece?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Matus  |  22. 07. 2003 11:17  | 

no dobre, odteraz citam smajliky..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlavenka  |  22. 07. 2003 12:06  | 

to citujete z nějakého článku?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pepa  |  19. 07. 2003 12:18  | 

No samozrejme
Mistr Hlavenka, coby clovek na marketingu (a co si budem povidat - marketing je velmi casto pro myslici obeti obtezujici) do znacne miry zavisly prece nebude jednoznacne proti spamu... Bude hledat sklulinky, jak tazeni proti spamu zpochybnit
To prece vubec neni prekvapive.

Muj velice jednoduchy navrh na boj se spamem: Prosadit povinnost oznacovat reklamni a podobne priblble maily nejakym retezcem (v hlavicce). Takze lide, ktere to pravem obtezuje budou moci tyto zpravy spolehlive filtrovat (a ne se spolehat na nejake nespolehlive heuristiky). Kazde poruseni teto povinnosti trestat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlavenka  |  19. 07. 2003 15:12  | 

Kdyby se váš příspěvek obešel bez osobních útoků, bylo by to lepší. Jinak problém v řešení, které navrhujete, je, že by nejdříve někdo musel označit, co jsou přesně ty "reklamní a podobně přiblblé" maily (kdo bude arbitrem, na základě čeho to bude určovat?). A dále, že je to řešení, které "s vaničkou vylévá i dítě". Například: fanoušek nějakého specializovaného druhu odborné literatury (řekněme, např. entomologie) odklepne na webu specializovaného vydavatele těchto knih, že mu má posílat nabídky, když něco nového vyjde - tedy, evidentně, reklamní maily. Takže je bude vydavatel podle "zákona" označovat onou předponou [ADV]. Příjemce, otrávený spamy na penisy, rychlý výdělek atd. si v outlooku zadá automatické mazání všech těchto mailů, a přijde tak i o ty reklamní maily, které požaduje a na které čeká.

Nehledě na to, že ti nejošklivější spammeři by toto pravidlo stejně nedodržovali, anonymizovali by se při odesílání, byli by registrováni jako firma v nějaké banánové republice, kde výkon práva neexistuje a podobně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Viktora  |  19. 07. 2003 18:08  | 

Pane Hlavenko,

většina dnes užívaných mailových klientů a mailserverů umožňuje mnohem inteligentnější filtrování příchozích správ ve smyslu "vyhoď všechny zprávy, které obsahují v titulku slovo *spam* a NEMAJÍ adresu odesílatele special@literature.com". Takže dítě přece jen v té vaničce zůstane.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlavenka  |  19. 07. 2003 18:44  | 

Vy se domníváte, že běžní uživatelé toto někdy budou dělat, budou schopní a ochotní nastavovat složité filtry? Ani zkušeného uživatele to nenapadne. Jinak na základě těchto filtrů už dnes lze odfiltrovat tak 95% spamů - stačí znát jejich charakter, klíčová slova, která se v nich téměř vždy vyskytují, a "trochu si s tím pohrát". Jenomže z běžných uživatelů toto nikdo dělat nebude.

Jinak to ale neřeší situaci i z dalšího důvodu, v příspěvku zmíněného: firmy to prostě nebudou dodržovat. Už dnes je přece spam nezákonný a v USA se za něj chodí do vězení. Jak je tedy možné, že mě pořád chodí stovka spamů denně? Co by se změnilo, kdyby k nařízení "spam je nezákonný a je za to trest kriminálu" přibylo ještě nařízení "... a každý spam musí být označen jako SPAM"?. To je totéž, jako kdybyste nařídili "a každý zloděj musí mít na tričku velkou nášivku JSEM ZLODĚJ".

Chce to trochu víc přemýšlet...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  19. 07. 2003 20:03  | 

...rad bych poopravil jednu nepresnost, SPAM neni trestny cin v Americe jak uvadite (mozna v nekterych statech bude).

Obcas zauraduji popletene titulky typu "Bufalsky spamer za mrizemi", pri podrobnejsim precteni vsak zjistujeme, ze nesedi
za to, ze SPAMOVAL, ale ze se dopoustel jine trestne cinnosti (v tomto pripade podvodu).

Zkusenosti s Zivnostenskymi urady jsou tristni, spolu s kolegy z dalsich firem jsme podali nekolik stiznosti, vzdy byly zamitnuty,
jedina vyjimka je Tvujdum, ktery se priznal, prislo na nej 30 stiznosti a ZU byl pod medialnim tlakem. Podavat stiznost na ZU
proti prumernemu ceskemu SPAMEROVI je ztrata casu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Miloslav Ponkrác  |  20. 07. 2003 13:29  | 

Osobně pracuji s maily pod Mozillou, a tam je velmi povedený spam filter, jehož ovládání zvládne i laik. Funguje velmi jednoduše, prostě jakmile dostanete spam, tak na mail kliknete ve sloupečku označeném ikonkou spamu a sdělíte tak Mozille, že jde o spam. Když to tak děláte pár dní, Mozilla se sama naučí poznávat, co považujete za spam. Funguje to až moc moc pěkně, používám Mozillu už řadu měsíců, a když chci vidět, co je to spam, podívám se občas do složky "Nevyžádaná pošta", a to jen proto, abych nezapomněl, že něco jako spam vůbec existuje. Je samozřejmě možné nastavit, aby spamy rovnou mazal. Účinnost je ohromující, a přesnost také. A navíc, není potřeba žádné filtry nastavovat, Mozilla se je sama naučí vytvořit na míru. Zajímavé je, že za tu řadu měsíců se seknul jen jednou, kdy označil normální mail jako spam, a to vlastně byl ještě ve fázi učení. Stačilo odkliknout u mailu ikonku koše u toho mailu a už to nikdy neudělal.

Takže žádné složité nastavování filtrů, naprosto jednoduchý a přirozený způsob. Nelíbí se Ti mail, který jsi dostal? Dej mi vědět, že je to spam, a já už nějak zjistím, co chceš a co nechceš dostávat.

Jak to funguje nevím, a vlastně po tom ani nepátrám. Stačí mi, že to funguje naprosto přesně a dokonale. Nutno říci, že dnes už naprosto bezchybně třídí, a nesplete se ani u nových a neznámých mailů, adresátů a zpráv, které dostávám poprvé.

Ten spamový filter funguje v Mozille tak úžasně, že bych si Mozillu koupil i jako mailový klient, kdyby to byl komerční program za peníze. Tolik ušetřeného času! Nevím, co je to spam, nevím, co jsou to automaticky spouštěné a rozšiřované viry při přečtení mailů, apod..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
enki  |  20. 07. 2003 18:57  | 

Ale Míro, tak to tak nežer, Outlook už to má dávno  Problém je v tom, že ta nejhoší sorta spammerů permanentně mění adresy, ze kterých posílá. Osobně si myslím, že likvidace spamu je úkol pro mailový server a uživatel by s tím neměl být obtěžován (docela funkční je v tomto směru Kerio).

Mimochodem, taky si trochu šťouchnu. Není větší problém to, že svého času každý freemailový server nechával spammery automaticky zakládat mailový adresy, aby nahonil počet accountů? Nejsou za to částečně zodpovědní oni?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pepa  |  20. 07. 2003 19:27  | 

Nejak jsem si nevsiml, ze by filtru v Mozille vadila zmena adres...
Mam pocit, ze asi mluvite o necem jinem nez je filtr v Mozille...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Miloslav Ponkrác  |  20. 07. 2003 19:39  | 

Asi to Outlook nemá, když si pan Hlavenka, coby velký zastánce MS technologií stěžuje na složité nastavování a 95% úspěšnosti. Mozilla je prakticky bez nastavování a dlouhodobě prověřená úspěšnost je u mě 100%. Pak se nediv, že mám z toho skoro orgasmus

Likvidace spamu je úkol pro mailový server, ale jen částečně. Spam prostě bude existovat tak dlouho, dokud se bude obchodně vyplácet. To jest, dokud je nějaká šance, že ho budou lidé číst. Spamuje kdekdo, třeba nedávno jsem dostal spam od českého nakladatelství Carpe diem. Pokud zablokujeme spamerské účty, tak si obchodníci prostě najdou jiný způsob. Proč? Protože se jim to vyplácí.

Koukněte se dnes kolem sebe a pochopíte. Flash je dnes prakticky jen reklama. Mail je dnes z velké části nevyžádaná reklama. SMS se k tomu taky pomalu blíží. Reklama už neví na webu, kam by se nacpala, takže lítá třeba přes text obrazovku, dává pozadí Eurotelu, apod.. Stejně tak prostě obchodníci hledají další možnosti, a spam je skoro ideální. Je za babku a má výborný poměr cena/výkon. Jediná možnost je prostě zrušit výhodnost spamu pro obchodníky, nic jiného nepomůže.



Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Miloslav Ponkrác  |  20. 07. 2003 19:43  | 

Ještě bych chtěl říci, že spamový filter v Mozille je opravdu velmi chytrý. Spamer ho rozhodně neoblbne ani změnou adresy či jiných parametrů. Klidně si spamer může zakládat tisíce účtů v různých mail serverech, ale Mozilla ho automaticky bez jakékoli Vaší asistence prostě pozná a zastaví.

Možná se to zdá divné, ale já prostě už měsíce nikdy nic nenastavil, a zatím vždy spam bezpečně rozeznal. A rozhodně to není na rozpoznávání adres, či jinou primitivní filtrovací technologií.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kubik  |  21. 07. 2003 12:52  | 

Muzu se zeptat, odkdy to Outlook umi (mam Outlook 2000) a jak se s tim pracuje? Systematicky presouvam jednoho spammera na Junk Sender List, ale nijak to nepomaha...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pepa  |  20. 07. 2003 19:25  | 

Potvrzuji. Spam filtr v Mozille je vynikajici a zatim jediny pouzitelny v postovnich klientech (Outlook ? Cha, cha...). Stejne tak mam dobrou zkusennost na serverech s tzv. Bogofiltrem (http://bogofilter.sourceforge.net/). Problemem techto reseni je to, ze jiz z principu nemohou byt 100% uspesna, pripadne ze dokonce obcas (zalezi na tom, jak je vytrenujete)povazuji za spam i uzitecnou zpravu...100% to lze resit pravni cestou - stanovit pravidla, jejich nedodrzeni trestat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
shrek  |  19. 07. 2003 21:39  | 

Ne, ze bych chtel mluvit za pepu, ale myslim, ze zrovna tyhle maily nemel na mysli. Ja bych jeho navrh doplnil:

1. Pokud nabizi nejaka stranka zasilani nabidek apod., musi nejprve zaslat e-mail pozadujici potvrzeni, ze si to uzivatel skutecne objednal.

2. Uzivateli budou zasilany nabidky pouze z oblasti, kterou explicitne urcil a pouze od subjektu, kteremu dal povoleni.

3. Uzivatel musi mit moznost posilani ucinne a snadno odhlasit.

V takovem pripade by vkladani identifikacnich retezcu nebylo vubec nutne. Pokud by se ale firma proti temto pravidlum provinila, byla by stihana jako bezny spammer. Docela fer, ne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
shrek  |  19. 07. 2003 21:48  | 

Nejak vam ty tagy nefunguji...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
shrek  |  19. 07. 2003 21:47  | 

Ten navrh ma jeste jeden drobny nedostatek. K doruceni zpravy dojde stejne, akorat to neobtezuje uzivatele. Zbytecne se tim zatezuje internetove spojeni mezi spammerem a schrankou. V kazdem pripade bych zakazal posilani spamu z falesnych adres typu johnXYZ@hotmail.com. Pokud chce nekdo neco nabizet, at se pod to podepise a posle to ze sve skutecne e-mailove adresy a umozni <B>jednou provzdy</B> vyrazeni urcite adresy z databaze.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cuneer  |  19. 07. 2003 13:03  | 

"Co je a co není spam? "

Je to jednoduché a není treba psat dlouhe clanky.............Pokud je to vyzadany mail spam to neni ...... pokud to nekdo posle ze to nechci tak je to spamm a hotovo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hmmm  |  19. 07. 2003 18:27  | 

super, takze tim konci veskery email, protoze kazdy kdo ti napise tak je spammer.
pokud ty mu napises ze si zadas od nej email, tak si spammer zase ty.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sartori  |  19. 07. 2003 18:26  | 

kdysi jsem se zaregistroval na jakousi konferenci, cpress tam tenkrat nejakou formou spolupracoval. pak mi najednou zacaly chodit tiskove zpravy od nejake zenske z cpressu. dvakrat jsem ji slusne pozadal o vyrazeni z databaze, bohuzel slecna (pani) byla asi nejaka tupejsi a nepochopila... tak jsem nastavil presmerovani na hlavenka at cpress.cz a byl klid

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ffff  |  19. 07. 2003 18:28  | 

jo jo, cpress & dcery spamuje jak divej.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pARANOIk  |  20. 07. 2003 10:51  | 

Pro me je spam cokoliv co me vytoci svoji nebetycnou stupiditou (Nigeria scam, hot naked lolita fucking with horse apod.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kix  |  20. 07. 2003 11:03  | 

Výsledky ankety, zveřejněné v článku jsou vskutku pozoruhodné. Buď byla chyběn vedena, nebo je to špatný předklad. Zarážející je, že otázky nejsou disjunktní, takže procenta se nutně musejí překrývat. Což by tak nevadilo, ale v druhém dotazu je méně % respondentů, přestože skupina "nevyžádaný hromadný e-mail, i když přichází z legitimních, neskrývajících se zdrojů, například od podnikatelů známých, význačných značek: " je nutně nadmnožinou skupiny "nevyžádaný hromadný e-mail, který má zavádějící titulek, skrývá odesilatele nebo je podvodný"!!??

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Olda  |  20. 07. 2003 12:24  | 

A nepředběhli jsme dobu? Každý den dostaváme spoustu reklamních letáků do našich fyzických schránek - především letáky z hypermarkétů apod. Většina z nás je bez přečtení hází do odpadkového koše. Zde nemáme žádnou možnost filtrování, odhlášení apod. Stejně musíme každý den otevřít schránku, probrat letáky a najít skutečnou poštu adresovanou nám a zbytek vyhodit do koše.

Takže buďme rádi, že máme alespoň nějakou možnost odstranění nevyžádané reklamy - spamu v elektronické komunikaci

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zdenda  |  20. 07. 2003 15:16  | 

ja jsem proste zakazal tem lidem co to roznasej strkani letaku do nasi schranky a je to v pohode.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pepa  |  20. 07. 2003 19:29  | 

Jak to, ze nemam ?
Mam na schrance samolepku "STOP REKLAMNIM TISKOVINAM". Uz ani nevim odkud - asi z posty. Ma zhruba 80% ucinnost, coz je docela prijemna zmena oproti predchozimu stavu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor
Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test fitness náramků

Levné záložní zdroje

Jak si zabezpečit domov

Nejlepší monitory na trhu