Dlouhou dobu jsem vybíral pro sebe elektro kolo a podařilo se mi na něj narazit u els-moto .cz Tam jsem totiž sehnal konečně pořádné terénní elektro kolo, které je ideální na víkend i na každodenní ježdění do práce. Kolo má velmi dobrou baterii, která má velkou kapacitu.
Nechápu proč lidé jezdí na elektrokole. V porovovnání s normálním kolem je za krkem bolí úplně stejně, to samé ruce, záda, zadek. Tak proč musí mít elektrokolo? Jooo nohy? A co pro sebe něco udělat?A nesnáším když na kole jezdí mimo silnici, např. v lese. Elektrokolo má motor a do lesa je motorovým vozidlům vjezd zakázán.
Zalez ty trole, na takový tu vždycky čekaj. Starej se hlavně o sebe.
úplně stejné hejty si pamatuju, když začala horská kola. Teď mají skoro všichni kola 2. silničku nabo gravel a MTBProsím všechny hejtry ať si nejdřív něco sami zjistí než začnou pouštět svoje názory do vzduchu. Vadí mi všeobecné paušalizování co řidič BMW to blbec, co uživatel eMTB to líné prase. Některé názory jsou až směšné a spíše z nich mluví obecná nenávist či hněv. Proč? Opravdu tak rádi nemáte lidi a jediná správná pravda je ta vaše? To jsme už zažili za komunismu a je to tu v lidech stále.Přitom jediné, co je potřeba je vzájemná tolerance a ohleduplnost. Ano, cyklostezky jsou plné, silnice jsou plné. Všude spousta lidí, ale neplatí to všude. Jestli vám to vadí, tak se odstěhujte na samotu, jezděte jinde, ale neobviňujte ostatní z toho, že jste sami nespokojení. Oni za to většinou nemůžou
Názor byl 2× upraven, naposled 12. 5. 2023 13:19
Se zájmem jsem si článek přečetl. Mám totiž již tři roky cube stereo hybrid 160 se stejným motorem,ale starším typem displaye kiox. Moje skutečnosti jsou převážně pozitivní. Měl jsem problémy pouze s občasným posunutím magnetu snímače rychlosti. Při malé odchylce přestal snímat, což vedlo k vypnutí podpory. Nakonec jsem to vyřešil položkou pod snímačem která zkrátila vzdálenost mezi magnetem na špringli a snímačem - dosti nešťastné řešení od bosch. Dále mám od začátku na motoru odblokování omezovače. Tento EU nesmysl prakticky znemožňuje normální použití ebiku. Nikde v žádném článku ovšem o tomto nenajdete slovo,protože je to nelegální a novináři si to netroufnou napsat,což chápu. V praxi omezovač totiž znamená, že po rozjetí asi tak za 5 vteřin dosáhnete 25 km hod, začne se vypínat motor a při cca 27.5 km hod se z vašeho miláčka za min 120 000 Kč stane čtvrt metrakovy tezkotonazni tank, který od té chvíle táhnete pouze za vlastní. V případě, že jedete v terénu na tlaku pneumatik 1.2 až 1.5 baru, jedná se o čistokrevný masochismus, pokud se nesmirite s tím, že nikdy po rovině nebo v mírném kopci nepojedete více než 27 km hod. Zatímco z kopce můžete jet třeba 100 km hod a dole se rozšmelcovat na kaši pokud se vám to samé stane na rovině a při jízdě do kopce s motrem ebiku jste idiot a je třeba vám v tom directivou EU zabránit. Pokud jste ovšem silničkář, nic vám nebrání jet za vlastní běžnou rovinkovou rychlosti kolem 30 km hod a legálně se zabít v zatáčce na štěrku. Prostě klasická EU buzerace. Další problém, co jsem musel řešit je právě díky precipovani. Motor totiž vyhodnocuje, jestli jste si kolo nenacipoval. Většinou se nic neděje ale... Pokud po zastavení prerusite ručním vypnutim kola tzv. chladící mód baterie- po dojezdu se na displayi zobrazuje čas,po který nemáte kolo ručně vypinat- a uděláte toto 3x - pozor ne za sebou ale kdykoliv, načítá se to- spadne kolo do chyby - nejsem si jist 508- a pak musíte jezdit na kole cca 50 minut bez úplné podpory motoru! Dá se to vyřešit po vymontování pedálu vhodně umístěnou aku vrtačkou 😀 viz you tube. Problém je, že takto se to dá udělat je 2x, potřetí musíte navštívit někoho s Bosch diagnostikou... Další věc co jsem si vytunil je osvětlení. Dnes se již dákoupit takové, co jde připojit přímo na motor Bosch. Přední i zadní. Na motoru cx 4 jsou na to přímo konektory a na displayi kiox je přímo tlačítko na zapnutí světel. Pro aktivaci konektorů je třeba navštívit opět někoho s Bosch diagnostikou. Za cca 600 Kč. Pak ale získáte úchvatné osvětlení díky kterému můžete jezdit opravdu celoročně v jakoukoliv denní dobu. A dokonce legálně po silnici 😀 Při nákupu jsem zvolil s přepínáním na tlumené a dálkové. Součástí sady je tlačítko na řídítka, kterým si prepinate dálková světla- je na něm ikona jako v aute a pri zapnutí take svítí modře. Nádhera. Kabeláž je plně vedená rámem. Cube chytře nechává volný vstup u vedení bovdenů do rámu pod hlavou řídítek. Po nákupu kola doporučuji rozebrat komplet stavbu zadního odpružení. Výrobci ložisek šetří na vazelíně a již po roce můžou odejít. Ložiska odkrytovat a vazelinu doplnit. Dále doporučuji blatníky. Stačí malý nad vidlici, na zadní stavbu, aby se chránili páky, tlumič a pod sedlo,aby se chránili vaše záda. Někteří bajkeři se vám budou smát, ale po pár letech, kdy vaše zadní stavba a vidlice budou stále jako nové se budete smát vy. Vidlici i tlumič si servisuji sám. Je třeba to dělat jednak kvůli životnosti jednak kvůli udržení vlastností odpružení. Dá se tak i tunit. Mám Rock shox a ty mají výborné webové stránky s perfektními návody. Servisní sady kupuji v nemeckych eshopech za polovic nez u nas. Pneumatiky. Po pár defektech jsem přešel na bezduše s vložkou na dojetí. Pár jsem jich sjel a nakonec používám schwalbe eddy curent 2.8 palce. Speciály na ebiky. Masivní špunty vysoká životnost. Další důležita věc. Chrániče. Pokud se rozhodnete pro čipnuti, budete jezdit rychle. Používám vestu s paterakem, lokty a rameny, chranicove kraťasy i na běžné ježdění po lesních cestách. Kvalitní přilba s co největším krytím hlavy samozřejmostí. Na trailech přidávám kolena. Boty. Kvalitní nesmekave s ochranou proti nárazům. A hlavně jezdit s rozumem. Nejak jsem se rozepsal, snad jsem nikoho nenaštval s tím čipováním 😀
Děkuji za zkušenosti. Omezovači rychlosti jsem se dost věnoval v předchozím článku, který byl víc o ježdění: https://vtm.zive.cz/clanky/sportovni-elektrok... ... Blatník je zásadní věc, na kole ho mám od podzimu do jara :)
De facto s vámi souhlasím. Ale to omezení beru tak, že když si kdejaká lama pořídí elektro kolo bez omezení, tak ještě než zabije sebe, tak může zmrzačit někoho jiného. Ono je to spíš o tom, že ne všichni jsou zodpovědný nebo schopný uřídit kolo ve vyšší rychlosti. Jak by to dopadlo na cyklostezkách, když by tam jezdili lidi na elektro kolech jak hovada. Bohužel tu máme i zákony a policii právě kvůli takovým, který nemají soudnost, záklopku nebo nejsou schopní respektovat alespoň základní pravidla. Jak by bylo bez nich krásně (jak policie, tak blbounů)
Občas je to lehce demotivační legrace, když člověk šlape v potu tváře, s plícemi v krku, v solidním stoupání kolem Floch (Aschau) a předjede jej masivní pozadí s vnořeným elektrokolem, (asi) rakouská matrona s kadencí šlapání 20-30/min, rychlostí tak 18km/h a výrazem elitního repre cyklisty B-]. ( osobní zážitek). Dokonce jsem slyšel vyprávět příběh našince, který analogově drtil kilometry do nějakého průsmyku, předjel jej jiný našinec, 'e-sportovec' , který jej namotivoval slovy: 'že se na to nevys....š '
Názor byl 1× upraven, naposled 11. 5. 2023 09:46
můj postoj k elektrokolům je ambivalentní. Jako člověk 60+ bych samozřejmě uvítal moci si vyjet Lysou horu jako zamlada bez rizika infarktu 🙂. Ale jako běžný biker na cyklostezkách, asfaltových i šotolinových, nemám moc dobrý pocit z toho, jak ten provoz kolem mne zhoustl a zrychlil. Dokud jsme jezdili všichni stejně rychle (kromě mrňat), bylo to takové nějaké bezpečnější. Teď si asi pořídím zrcátka ...
Nemusíš mít zrcátka ale ideální je radar dnes již nejen od Garminu.Detekuje nejen kola ale třeba i motorky a třeba detekce tichých elektro aut je k nezaplacení...
Pro jízdu na kryplkole (e-biku), by měl mít jezdec průkaz OZP.Jinak jsem rád, že jde technologie dopředu, v budoucnu, až budu mít tělo zhuntované z jízdního kola, si zažádám u pojišťovny o e-bike.
Elektrokolo již s kolem nemá nic moc společného až na to, že jeho součástí je ono "kolo".. Dříve jsem byl jejich odpůrcem, jelikož když jsem jel do kopce, tak mě předjel kdejaký důchodce, avšak s odstupem času jsem si uvědomil, že naopak dává možnost si užít jízdu i těm, kteří by jinak na normálním kole nemohli.. Jsem zvědav, jak se budou technologie vyvíjet zda-li se zvýší dojezd.. myslím si, že prozatím je dojezd velmi omezený a doba dobíjení bohužel až moc dlouhá na to, aby se na elektrokole dali dělat daleké, i několikadenní výjezdy.
Jak píšete, je to pro lidi kteří by bez toho nikam na kole jezdit nemohli.
A pre tých, ktorí sa chcú dostať ďalej?
Je to tak, až budu starý tak, že na kole to už moc nepůjde, taky si podobnou e-motorku pořídím.
S tím dojezdem je to ošemetné. Málokterá nevytrénovaná zadel vydrží na tom sedět víc jak cca 40 km. Pak pláče. Takže bájné dojezdy nad 100km jsou pro ně jen pozlátkem, které nikdy nenaplní.
Nie som trénovaný, ale už som mal aj 90 km za cca 11h (samozrejme s nejakou reštauráciou a pokochaním sa okolia). Takže mať elektrický bicykel, tak by musel mať dojazd 100+ km (s e-bicyklom by som chcel určiť dlhšiu trasu ako s bežným bicyklom).
Nejde o trénovanost (a u ekola tím více), ale o nevytrénovanou zadel. Tam jde o otlačení sedacích kostí. Jeden den, proč ne, to se dá i v tomto případě se zapřením když není jiná možnost snést. Sednout na kolo druhý den už je problém.A co se týká délky trasy, jde o to, zda těch 90km bylo trvale s vydatnou přípomocí a v kopcovitém terénu nebo jen takové šmrdlání po rovině.
Je velmy zaujimave, ze ak niekto spravi napodobeninu nejakeho auta, nap. cina mercedes, alebo x5 etc. tak je to povazovane za kopirovanie kradnutie napadov etc. ale ak niekto vyrobi nieco co sa podoba bicyklu, ale bicykel to nieje, zacnu sa riesit banalne veci ako nabijanie, vykon...... Podla normalneho ponimania je bicykel bypedalny samohybny vehykel, kde vykonava hnaciu silu jazdec, ak je to mimo toho je to iba zabaleny ele moped a nech to ma tvar a konstrukciu aku chce.
Dúfam, že rozumieš písanému textu. Pretože by si sa dozvedel (minimálne v minulom článku), že aj na elektro bajku musíš šľapať ty, inak ten motor nefunguje.
V autě taky musím šlapat na (plynový) pedál, abych se někam dostal. Takže je to taky kolo?
Keď nerozumieš jazyku tak je s tebou ťažká diskusia. Slovo môže mať viac významov (dokonca aj v češtine). Takže šlapat na pedál v aute nie je to isté ako šlapat do pedálov na kole, takže nie, auto nie je kolo.
Auto se startuje klikou, to ty dnešní napodobeniny nedělají, takže to nejsou auta.Jo a kolo nemá tlumiče, převodníky ani přehazovačky, jako ty dnešní napodobeniny pro lenochy, na poctivém kole si všechno musí cyklista oddřít a odtlumit sám. Vrchol přijatelného pohodlí, u kterého se ještě dá mluvit o poctivém bicyklu, jsou nafukovací kola!
Je to tak. Podle mě je to špatný překlad z angličtiny, kde "bike" může znamenat jako "kolo", tak "motorka".Podstatné je, že tzv, e-kolo má MOTOR, který používá ke svému pohonu. Tedy je to MOTORka.
Není. Na e-kole, když nešlapete, nejedete. K tomu omezení výkonu.Pokud toto stroj nesplní, ano, je to motorka (registrace, řidičák, povinné ručení, ...)U středového pohonu nejen že musíte šlapat, ale dávat i výkon, motor jen pomáhá. U zadního pohonu stačí šlapat bez záběru.
Šlapání s tím nemá co dělat. Podstatný je motor, to je základ názvu. Kola původně motor neměly a říkalo se jim (jízdní) kola. Pak lidi začali vyrábět kola s motorem a těm se říká motorky.Legislativu bych do toho už vůbec netahal. Nebo kdyby zákonodárci schválili, že kolo může mít spalovací motor o výkonu do 200kW a až čtyři kola, tak byste začal řidičům automobilů říkat cyklisti?
Se to snažíš jen překrucovat a plácat nesmysly. Motor je sice podstatný, ale hlavní podstatou je, jakou funkci ten motor má. Protože bys pak věděl, že nejde o jedno a totéž.Jde o to, zda motor představuje aktivní prvek nebo pomocný prvek. Pokud je to aktivní prvek, který sám dodává výkon a díky tomu nemusíš šlapat, pak se jedná o motorku. Pokud je ale motor jen pomocný prvek, který sám o sobě nefunguje, ale vyžaduje sekundární akci - lidskou sílu šlapání, pak se ale nejedná o motorku, ale stále jen o kolo, které jen má přídavný "doping". Což může být vlastně i moped. Pak rozdíl mezi mopedem (motorovým vozidlem) a ekolem (jízdním kolem) je ve výkonu a omezení rychlosti.Tedy zásadním faktem není motor sám o sobě, ale jeho výkon. Pokud je výkon nad určitou hranici, kdy již nevyžaduje lidskou sílu, pak se můžeme bavit o motorce. Pokud je ale výkon pod hranici, kdy sám nedokáže dodat výkon a vyžaduje vnější zásah - lidské šlapání, pak se nemůže jednat o motorku, ale o jeho nižší kategorii - kolo.Tedy k té poslední větě. Pokud spalovací motor o čtyřech kolech neumí sám dodat výkon, aby jelo samo, pak to také nenazveš autem nebo čtyřkolkou.
Jsem to nečetl, ale mám dotaz. Už Lutonský zjistil, že se na některých el. kolech nemusí šlapat? 😀😀😀😀😀
Nezjistil a ani nezjistí, protože pokud se máme bavit o kolech, musí být splněna legislativní podmínka:„Šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h“Pokud tohle neplatí, už to není kolo a vozidlo:„…podléhá schválení k provozu na pozemních komunikacích, registraci atd. zpravidla jako motocykl, nebude se tedy jednat o jízdní kolo a jeho řidič je povinen provozovat ho jako motorové vozidlo – motocykl v souladu se zákonem č. 361/2000 Sb. jako např. být držitelem příslušného řidičského oprávnění.“
Tak jo. 😀😀😀A elektrokoloběžka je teda motorka jo. Tak to teda potom jo. Tak ještě že Vás tady máme. -----------------------------------------------------Ale na těch elektrokolech z pouličních půjčoven se taky nemusí šlapat, tak můžete dát podmět polici, aby to zabavili, pokutovali atd...
Názor byl 2× upraven, naposled 10. 5. 2023 17:02
Ta analogie s koloběžkou je úplně mimo. Lutonský má pravdu. V reálu opravdu jezdí kola, kde není nutné šlapat a jezdí i el. kola, která mnohanásobně převyšují povolený výkon, jenomže všechno to je v rozporu s legislativou. A ta myslím platí v rámci celé EU. Dalo by se argumentovat výjimkou (pro el. kola do terénu), ale nemyslím si, že by taková argumentace v městském provozu prošla.Další možný zdroj k pročtení:https://ekolo.cz/legislativa... Zdar Max
Hele, podměte, prozradím ti tajemství: za to, že jedeš na elektromopedu bez povinné výbavy a oprávnění jsi zodpovědný ty, ne ten kdo ti to půjčí. Takže Policie to případně zabaví tobě, a pokutovat bude tebe (mého známého to stálo řidičák na rok a cca 90k, i když to nebyla půjčovna, ale jeho vlastní elektromoped, který však prodejce a web elektrické vozy.cz prezentovali jako elektrokolo).
U nás na tom vietnamec rozváží celý den sushi po městě.To se divím, že ho ještě nesebrali. Vždyť to musí vidět na kamerách.
Pokud bych nechtěl šlapat, tak si koupím normální benzínovou motorku. Tohle není kolo, protože to má motor, a to velmi slabý a neefektivní.
OK Boomer
Typický komentář uživatele, který to nikdy nevyzkoušel. Přiznávám, že kdysi jsem měl podobné názory.
nemusím zkoušet každou blbost
Jako upřímně taky v elektrokole nevidím nic zajímavého. Plni naprosto stejknou roli jakou kdysi plnila babeta kterou měl na dědině každý .. prostě kdo chce kolo, chce JEZDIT na kole a ne se nechat vozit. Kdo se chce nechat vozit, dnes je k dispozici obrovská nabídka různých skůtrů, od benzínu po elektro které udělají tomu co se chce vozit lepší službu.Argument že jinak by lidi na kole nejeli kdyby museli šlapat je blbost, protože oni stejně nejedou a jen se vezou (lhostejno jak moc jim motor pomáhá),. Jediný výsledek je ten, že naprosto nezkušení víkendoví jezdci se poflakují tam, kde by normálně nevyjeli, to je celé.
Já se jen nahlas směju ha ha ha ha
"S ohledem na možnost nabíjení na cestách by nebylo špatné, kdyby nabíjecí elektronika byla rovnou součástí kola. Aby se do něj zapojil třeba jen standardní 230V napájecí kabel, který by se dal snadno smotat do kapsy."Tohle OPRAVDU chcete? Kromě toho že přibude další, potenciálně se kazící, bazmek (komplet zdroj) jako neoodělitelná součást kola tak fakt chcete do kola připojovat 230V .. v takovém dešti a bahně vymáchané kolo strkat do zásuvky ... no ideální, ne?
Názor byl 1× upraven, naposled 10. 5. 2023 14:54
Docela ano. Ta nabíječka je opravdu hodně velká a raději bych její elektroniku vozil v rámu než na zádech.
U mě tento problém řeší velká rámová brašna (ta osmilitrová AS-017-1 www.aliexpress.com/item/32851696825.html, kam se mi vleze kdeco), která vyplňuje celý prostor rámu vyjma místa na lahev. Je z docela festového materiálu, i po dvou letech si ji pochvaluju, konec "reklamní vložky" 😀I když já u elektrokolo mám menší 36V@2A nabíječku, tak mě ani nenapadlo, že bych ji měl chtít integrovanou do kola, navíc jsem ji zatím s sebou zatím vezl jen jednou a jindy jsem tu potřebu neměl, takže zbytečná zátěž a potenciální kurvítko 🙂Btw. Bosch má i menší "cestovní" 2A nabíječky https://www.heureka.cz/...
Tuším, že při bočním větru to s vámi asi dost hází.
Ještě mě to nikdy neshodilo. A mám takhle nářadí a další těžké věci dole v rámu, na zádech kromě hydrovaku jen věci lehké.
Ano Marku, to už je vyřešeno. POWERBOX.one - Síť 400 nabíjecích stanic pro elektrokola v ČR. Bohužel ale systém Bosch Smart na většině zatím není podporován, protože ho má naprosté minimum elektrokol na trhu. Zabudování nabíječe do elektrokola není možné, jednalo by se tak úplně jiný produkt který by vyžadoval homologaci.
Tak proti gustu .. .já bych už zase z pricipu nekoupil nic, kde samotné kolo neobsahuje pokud možno jen a pouze komponenty nutné pro jízdu. Nabíječku, stejně tak jako integrovanou navigaci a bůhvícoještě fakt nechci... navigaci si přeci cyklisté dávno řeší jinak a lépe (a ve spojení s ostatnímy senzory např.)Stejně tak za neodpojitelnou baterii bych výrobcům prostě nafackoval .. jako nutnost připojit celé kolo do zásuvky místo pohodlného vyměnění baterie je prostě děsivá (nehledě na bezpečnost)
Nevím jak u Mondrakeru, ale u Cube jde baterie samozřejmě vyjmout a nabíjet samostatně. Stačí sundat přední kryt a odemknout klíčkem zámek.
Pravda, upravím to. Tohle jsem měl napsané ještě před tím, než přišel Cube, a už jsem si to neuvědomil. U Moondrakeru to ale nejde, rám je celohliníková trubka.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.