Možná máte problém s chápáním psaného textu, s tím vám bohužel nepomohu, ale vzhledem k tomu, že píšu o tom, jak ladím fotky, tak se evidentně neživím jen černotou. A stejně tak píšu, že není možné mít VŽDY pod kontrolou celý proces - jakmile končím odevzdáním tiskových pdf, nemohu dále kontrolovat tisk, byť bych si to přál. A vaše ohrnování nosu nad sazbou černobílého textu je malicherné. Za těch 20 let, co jsem v branži, jsem si prošel zcela záměrně co nejvíc různých druhů práce a řeknu vám, že knižní sazba je v oboru grafiky hodně náročná, ale také hodně podceňovaná, zejména ze strany nedouků z kreativních oddělení. Bohužel ale také už hodně ubylo dobrých grafiků, či spíše typografů, kteří by měli v malíčku, jak udělat dobrou knihu se vším všudy.O tisku v Praze mi klidně vyprávějte, rád si přečtu každou novou historku. V Praze je doslova několik stovek tiskáren od těch velkých po malé garážovky (které jsou mnohdy lepší než ti velcí). Liší se kvalitou, přístupem, cenou... I když v Praze žiju, tiskárnu nevolím podle místa, ale podle referencí na konkrétní zakázku (pokud mám pod palcem i tisk). Na některé věci bývali výborní v Těšíně (hlavně na netradiční vazby měli skvělé lidi - občas jsem řešil jen subdodávku, kdy tisk byl jinde a oni dělali vazbu), u jiných věcí v Kolíně, na merkantilie je zase nepřekonatelný Haškovec (a taky dost drahý) a občas jsem jezdil kvůli tisku do jedné vesničky u Pardubic (jméno si teď nevybavím), kde byl jeden starý tiskař, co si doma v suterénu zprovoznil starého Romayora a dělal drobné zakázky. To byl Pan tiskař - to co on dokázal s obyčejnou archovou jednobarevkou, bylo neuvěřitelné. Bohužel kvůli různým prodejům, změnou lidí se nedá spoléhat, že tiskárna, co byla dobrá včera, bude stejně dobrá i zítra. V Praze býval výborný Reproprint - skvělé stroje, ochotný majitel, dobrá parta lidí. Strávil jsem u nich pěkných pár nocí, když se finišovaly některé věci. Bohužel se před pár lety změnil majitel, přišli jiní lidé a už to nebylo ono. Mám pocit, že teď už jako Reproprint ani neexistují.Prošel jsem si dost vydavatelství a s několika stále spolupracuji. Za ty roky jsem fakt viděl dost, abych si dovolil tvrdit to, co tvrdím. Na striktně přesné barevnosti opravdu záleží málokdy. Ano, typicky to bývají zadavatelé inzerce na kosmetiku, ale jinak to pálí málokoho. A bohužel i požadavky těch, kterým na barevnosti údajně záleží, jsou naprosto nesmyslné. Colormanagementu bohužel rozumí příliš málo lidí, takže naprosto běžně jsem se setkával s tím, že z reklamky přišly podklady s nátiskem a příkazem na dodržení barevnosti, ale podklady nerespektovaly, na jaký se tiskne papír, nějaké maximální krytí a nárůst bodu byly pro ně španělskou vesnicí. Pochopitelně pdf s už přepočtenými hodnotami bez vloženého profilu, takže se leda tak dá věštit, co tam mělo být. Současný CM umožňuje mít profily od začátku do konce a snadno je měnit podle zakázky, ale kolik těch děladel v reklamkách, co si říkají grafici, to fakt používá? Jednou jedinkrát se mi stalo, že si reklamka vyžádala barevné profily - a milerád budu jmenovat, byl to P. Zelenka z Marvilu. A o něm mohu opravdu s klidem říct, že své profesi perfektně rozumí. Jinak je to bída s nouzí. Plná pusa řečí o kalibraci monitoru, ale že existují profily také na výstupu, o tom nic netuší. Nakonec u těch echt důležitých věcí se nakonec jelo podle starého dobrého nátisku a ručního nastavování stroje přímo v tiskárně. Co na tom, že to je nejmodernější Heidelberg s automatickým udržováním barevnosti dle profilu, bambilionem senzorů hlídajícím každé místo tisku apod. - jakmile grafik, co dodal podklady, ignoruje nějaké profily, jde celý CM do háje. A opravdu skvělé jsou příhody, kdy si klient jako barevný vzor dodal rok starý výtisk, který se mu barevně moc líbil. Co na tom, že to byl zrovna výjezd, kde tehdejšímu tiskaři ujela žlutá, takhle se to klientovi prostě líbí a tak to musí být, i když data tomu neodpovídají. Zrovna tohle jsem řešil se zmíněným Reproprintem a strávil jsem tam celou noc, kdy se to tiskař snažil udělat maximálně podobné. Je to už nějakých osm let a rád vzpomínám na jeho profesionalitu, trpělivost a ochotu (a skvěle jsem si popovídali).Jestli máte štěstí na osvícené klienty, kterým záleží na barevnosti, važte si toho. Není jich moc, bohužel. Ale nepodceňujte zkušenosti jiných a zkuste si projít více reklamek a vydavatelství. Zjistíte, že to není tak slavné, jak to na první pohled vypadá, a je úplně jedno, jestli se jedná o Prahu, Brno či třeba Pardubice nebo Plzeň.