Co bude dělat Xerox, když nebudou potřeba kopírky?

Legendární firma tvrdí, že její budoucnost je v Internetu.
Jak další a další firmy prohlašují, že vidí svou budoucnost v Internetu, přestává být snadné se v tom vůbec orientovat: je pro ně Internet pouze marketingová příležitost, příležitost k přímému prodeji svého zboží, nebo vůbec začnou vyrábět něco úplně jiného?

Internet jako svou budoucnost vidí i firma Xerox, a vidí ji právě ve třetí zmíněné variantě – v nových produktech. Xerox je jedinečný inovátor, který je ale běžně známý jako kopírková firma – tedy jako výrobce celkem „neinteligentního“ zařízení, které bude pravděpodobně první na ráně, když se pro práci s dokumenty, jejich přenos (a kopírování) začne stále více používat Internet či vůbec elektronická média.

Xerox samozřejmě neopouští tradiční „papírovou“ oblast, kde chce být silnější spíše v tiskárnách než v kopírkách; také proto pohltil firmu Tektronix, legendárního výrobce barevných tiskáren. Současně ale vlastně tuto oblast firma sama podkopává tím, že uvádí tzv. E-Paper, médium umožňující digitální tisk, „mazání“ a opětovný tisk, šetřící lesy i peníze, určené spíše pro elektronické noviny a časopisy, a technologii Bookplex pro elektronické knihy.

Xeroxu, pokud si chce uchovat své místo v čele pokroku, nic jiného nezbývá. Boj tištěného (papírového) a elektronického média nemůže dopadnout vítězstvím tradičního tisku – ten se může pouze určitou dobu bránit a udržet si řadu pozic, ale elektronický svět bude stále dotírat. Pokusíme-li si představit dobu za pár desítek let, budou zřejmě tištěné noviny a časopisy v té podobě, jak je známe dnes (papír, který se potiskne barvou, rozdistribuje, přečte a zničí), naprosto patřit minulosti; i knihy se v té době mohou stávat spíše bibliofiliemi, kulturními předměty, ke kterým máme vztah jako k celku. Postup Xeroxu je proto zcela logický a je jenom škoda, že v něm firma nebyla podstatně aktivní již alespoň o rok dříve: podle slov svého technického šéfa nyní firma uvede ročně okolo osmdesáti nových produktů, které posunují technologické hranice dopředu, ale konkurence již existuje a je hodně silná. I na příkladě Xeroxu je krásně vidět, jak těžký život má velká firma v oblasti Internetu – než zásadní rozhodnutí „probublá“ šesti úrovněmi firemní struktury nahoru a dolů, než dojde k vyjádření správní rady a různých dalších poradců, uplyne rok, mezitím vznikne deset malých firmiček, které si tím nelámou hlavu a dokážou rychle přijít se zajímavými produkty a obsadit s nimi trh.

Váš názor Další článek: Čtyři vylepšení pro tablet

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,