Člověk není elektronický nákupní agent

Nedávno proběhla světem další zpráva, další „světový rekord“: e-komerce typu business-to-business má v roce 2003 dosáhnout hodnoty 1,3 bilionu (skutečně bilionu, tj. 1 300 miliard) dolarů.
Jiří Hlavenka: Vyvíjí se to rychle. Před dvěma lety jsme nadšeně četli a citovali analýzy firem jako Forrester nebo IDC o tom, kolik peněz se utratí na Internetu v roce 2000, 2001 či 2002. Používali jsme je v diskusích s nevěřícími Tomáši, když jsme je chtěli přesvědčit o tom, jak internetová komerce dobude svět a nebyli jsme v tom sami. Tyto prognózy se objevují i nadále, ovšem náš postoj k nim je mírně cyničtější než dříve: víme, že když poslední věštba zněla na 500 miliard, tak ta další, o půl roku mladší, musí být zase vyšší, protože jinak by se stala nezajímavou, nikdo by ji nešířil, necitoval a zprávu by nikdo nekupoval. I analytické firmy se musí nějak živit.

Nedávno proběhla světem další zpráva, další „světový rekord“: e-komerce typu business-to-business má v roce 2003 dosáhnout hodnoty 1,3 bilionu (skutečně bilionu, tj. 1 300 miliard) dolarů. V roku 1997, kdy bylo nutné vůbec iniciovat u firem zájem o Internet jako prostředek k podnikání, kdy jsme naráželi – z naší strany, ze strany „protřelých interneťáků“ – na pro nás nepochopitelný nezájem a odmítání, jsme ony stovky miliard dolarů používali jako střelivo a vůbec jsme nezkoumali jeho kvalitu. Nyní, kdy – zcela jistě v USA, zcela jistě u všech velkých firem kdekoli na světě, ale rovněž také u snad už většiny firem domácích – toto semínko bylo zaseto a začíná se rozvíjet, je správný čas na kritický pohled.

Gigantická čísla u komerce „B2B“ (business-to-business, podniková e-komerce, dodavatelsko-odběratelská e-komerce atd.) jsou vyvolána několika faktory. Především tím prostým a známým: koncoví zákazníci tvoří zhruba jednu desetinu celkového obratu, celkového „rozměru“ ekonomiky, a pokud se v konzumentské e-komerci za čtyři roky otočí 130 mld. USD (což je velmi střízlivý, nikterak optimistický odhad), tak to vynásobme deseti a jsme doma. Dále se zdá, že internetová komerce mezi podniky se zrealizuje a nasadí velmi snadno, nemaje přirozených překážek: prostě se dva podniky (dodavatel a odběratel) snadno domluví, popřípadě se to u „hvězdice“ (centrála a pobočky) zavede rozkazem. U konzumentské e-komerce to je těžší, neboť musíte přesvědčovat koncové spotřebitele, musíte měnit jejich návyky, nemáte na ně ani právo rozkazu ani nemůžete čekat přímočaré obchodní uvažování.

Je příznačné, že v analýzách zmíněných renomovaných firem obvykle nenajdeme jediné slovo pochybností, jedinou možnou výhradu či výčet možných rizik a ohrožení těchto smělých čísel; našinec je už z historických zkušeností skeptický k líčení růžové budoucnosti. Co by tedy mohlo plánovaný obří podnikové elektronické komerce ohrozit?

E-komerce zvláštním způsobem mění proporce. Dřívější vztah „pět set vydavatelů – dvacet distributorů – pět tisíc obchodů“ mení na „pět set vydavatelů – dvacet vydavatelů – jeden Amazon.com“. Vlastně stačí jeden jediný subjekt, který může na Internetu ovládnout světový obchod, například s knihami vzhledem k spotřebitelům. Vybudovat takový obchod je nesmírně obtížné, vyžaduje koncentraci špičkových lidských sil a jejich nepřekonatelné nasazení. Pokud by ale v tomto případě měla vzniknout e-komerce „B2B“ mezi vydavateli a distributory, musí vzniknout několik stovek malých Amazonů, sice jednodušších, ale stejně velmi náročných na špičkové lidské síly – analytiky, programátory, manažery, profesionály digitálního světa. Jenomže tito lidé v požadovaném množství neexistují. Vyrůstají sice, ale tak, jak to jde – člověka nemůžete replikovat jako databázi: přeženu-li to, pak druhý Amazon.com nemůže vzniknout, protože všechny existující a nezbytné špičkové lidi zaměstnává ten první.

Firmy z oblasti výpočetní techniky a Internetu zaměstnávají takřka výlučně, v nejhorších případech na klíčových místech digitální zaměstnance; pod nehezky znějícím označením si nelze představovat programátorské šílence v noci žijící a ve dne spící, vyťukávající PIN na konzervu, aby se otevřela a hledající u volantu tlačítko „Back“, když někomu přejedou nohu. Jsou to pouze lidé dokonale ovládající druhou počítačovou gramotnost, tj. web a e-mail, nesmírně flexibilní, schopní dohod s kýmkoli a jakkoli rychle, schopní uzavřít stomiliónovou smlouvu přes půlhodinový rozhovor v ICQ s člověkem, kterého v životě neviděli. V tradičních, „kamenných“ firmách tito lidé prakticky nepůsobí – už proto, že si je oblast infotechu všechny stáhla, zde se cítí jako doma a zde, mimochodem, docilují neuvěřitelné efektivity fungování těchto firem: vždyť míra efektivnosti, pružnosti a profitability, ale také inovativnosti a schopnosti rychlého reagování firem jako Microsoft, Dell nebo Cisco zdaleka přesahuje i ty nejlepší firmy z jiných branží. Tyto firmy již e-komerci B2B v poklidu zavádějí nebo ji už zavedly; jenomže k tomu, abyste ji zavedli u ostatního světa (který stále tvoří drtivou většinu produktu této planety), nejde jenom někam nainstalovat nějaké servery a software. Musíte měnit zaběhané, desítky, či dokonce stovky let (!) fungující a „nastavené“ vztahy, velmi často vztahy ryze osobní, postavené na hodnotách, vedle kterých jsou „hodnoty“ Internetu směšné. Firmy z oblasti infotechu jsou dnes naprosto jinde než ostatní svět a propast se zvětšuje; však právě proto IT firmy nejvíce profitují ze služeb, neboť zde je jejich náskok největší, zde jsou schopny nabídnout ostatnímu světu to, co on sám vlastními silami nezvládne a proto si za své služby logicky řeknou o peníze téměř nehorázné.

Vždy jsem byl v oblasti Internetu velký optimista a tento postoj jsem zatím nikdy nezměnil. Naprosto nepochybuji o tom, že za jakousi dobu to, co se dnes (tímto už velkým klišé) nazývá e-komerce business-to-business, takzvaně zvítězí, tj. stane se standardem ve styku mezi výrobci, obchodníci a zákazníky, že dojde k vytlačení obchodníků s ubranou hodnotou, k neporovnatelnému zjednodušení a zlevnění obchodních a distribučních procesů. Jenomže se odvažuji vidět velké překážky na této cestě, podstatně větší, než řekněme u internetového obchodu s cédéčky pro koncové spotřebitele. Člověk není elektronický nákupní agent, který funguje tak, jak ho naprogramujete, a kterého můžete zreplikovat stotisíckrát v jedné minutě.

Zdroj: Connect! 11/99

Diskuze (2) Další článek: Seznamy starších ročníků

Témata článku: Semínko, Nen, Překážka, Optimistický odhad, Agent, Velký vydavatel, Age, Člověk, Nákup, Náročný profesionál, Jediné slovo, Věštba, Velký byznys, Elektro, Střelivo, B2B, Správné fungování



Nová volitelná aktualizace systému Windows 10 opravuje 38 problémů
Karel Kilián
Windows UpdateAktualizaceWindows 10
Tohle nejsou Jedenáctky, ale Linux. Windowsfx 11 opisuje opravdu důkladně
Lukáš Václavík
Windows 11Operační systémyLinux