Cloudový fenomén Salesforce.com chystá expanzi v Česku

Cloudový obr Salesforce.com expanduje po Evropě a v rámci toho se zaměřil také na český trh. Má zde už stovky zákazníků, chce využít partnery a zaměří se i na startupy.

Americký cloudový fenomén Salesforce.com chystá expanzi na českém trhu. Je to součást rozsáhlejších celoevropských aktivit a globálního růstu společnosti, která v podstatě spustila vlnu firemních aplikací dostupných za pravidelný poplatek přes cloud (software jako služba, SaaS). Firma už nyní v Česku aktivně rozjíždí obchodní aktivity a během příštího roku otevře ve Velké Británii evropské datové centrum, které bude tuzemské zákazníky obsluhovat.

„Česká republika je v rámci regionu hodně vyvinutý trh a zákazníci zde na cloud přecházejí poměrně aktivně,“ tvrdí v rozhovoru pro Connect.cz Adam Bukkosy, jenž se v rámci Salesforce.com stará o rozvoj byznysu ve střední a východní Evropě. Jeho společnost v Česku prozatím neplánuje vytvořit plnohodnotnou pobočku a tuzemské aktivity bude řídit z evropské centrály v Dublinu. „Plánujeme nicméně investice do obchodu a marketingových aktivit a samostatné zastoupení do budoucna samozřejmě rovněž není vyloučeno,“ navazuje Bukkosy.

Salesforce.com hodlá na zdejším trhu růst mimo jiné díky svým nově se rodícím partnerům a volí tak podobnou strategii, jako Google se svými Google Apps a dalšími produkty určenými pro firemní zákazníky. Jak Google, tak Salesforce.com sice prodávají svůj software přes cloud, k čemuž v podstatě není žádný partner ani obchodní zástupce potřeba, firmy ale často mají specifické požadavky a potřebují pomoci například s plánováním či implementací.

Stovky zákazníků

„Typicky zákazníkům pomáháme s tím importovat data z jejich dosavadních systémů právě do Salesforce.com,“ vysvětluje pro Connect.cz Svatopluk Sejkora ze společnosti Sprinx Consulting, jež patří mezi zdejší partnery amerického obra. „Salesforce.com umožňuje kromě připravených aplikací a funkcí dodělávat vlastní moduly, s čímž umíme být rovněž nápomocní.“

Klepněte pro větší obrázek
Zakladatel a šéf Salesforce.com Marc Benioff je považován za jednoho z největších inovátorů Silicon Valley. To on vymyslel koncept App Store a daroval ho svému kamarádovi Stevu Jobsovi. Foto: Salesforce.com

Salesforce.com má v Česku podle odhadů partnerů řádově stovky zákazníků, zejména z oblasti menších a středních firem (SMB), na něž zde firma ostatně sama cílí. Produkt sice používají i velké společnosti, třeba česká pobočka Hewlett-Packard, k těm se ale tento cloudový software dostává zejména skrze globální centrály.

Pro americkou společnost jsou zajímavé i tuzemské startupy a další začínající společnosti, mohou se z nich totiž postupem času stát poměrně významní zákazníci. „Dobrým příkladem jsou Socialbakers, kteří začínali s licencí na 5 uživatelů a nyní jich mají přes 120,“ popisuje Bukkosy. „Určitě se tedy v Česku chceme výrazněji zaměřit i na aktivity kolem startupů.“ Jedním z podobných zákazníků je i Slevomat.

Samotní partneři Salesforce.com vidí ve spolupráci značný potenciál. „Divizi se rozhodlo založit naše vedení. Firma jako celek má kolem 120 lidí a na Salesforce.com je nás prozatím 5, další růst je ale pravděpodobný,“ navazuje Svatopluk Sejkora ze Sprinxu. „Aktivity a podpora ze strany Salesforce.com hodně narůstají.“

Salesforce.com lokální partnery potřebuje. Například Oracle totiž na prodej konkurenčního cloudu vyčlenil přímý obchod, díky čemuž podle zástupců společnosti může mít značnou výhodu.

Cloudová Evropa

Pro společnosti Marca Benioffa, který v roce 2004 vstoupila na newyorskou burzu a během let zaznamenala růst akcií o více než 1200 procent, je Evropa v současné době nejrychleji rostoucí trh, jež si připisuje nárůsty kolem 40 procent. Budované datové centrum má být dokončeno v roce 2014 a bude už šestým centrem společnosti celkově.

Prostředí na starém kontinentu má cloudovým aplikacím přát. Analýza společnosti IDC například mluví o tom, že takzvaný veřejný (public) cloud v Evropě poroste rychleji, než ostatní IT služby. V roce 2017 má dosáhnout na téměř 24 miliard eur.

Salesforce.com navíc naskakuje na vlnu cloudových aplikací určených pro marketingové manažery a podobně. V loňském roce udělal sérii akvizic (ExactTarget, Buddy Media a Radian6), které začleňuje do svého tradičního CRM a zákazníci tak mohou ovládat aktivity na sociálních sítích, internetovou reklamu a další marketingové činnosti. „Rozhodně potvrzujeme to, o čem se v posledních měsících mluví – marketingoví šéfové budou mít jednou na IT větší rozpočty, než šéfové IT. Jdeme tomu naproti,“ vysvětluje Bukkosy.

Tržby Salesforce.com v posledním fiskálním roce vyrostly o 37 procent na 3 miliardy dolarů a firma se podle různých statistik stala největším dodavatelem CRM softwaru na světě. Pod tlakem jeho cloudových aplikací do této hry pomocí akvizic a vlastního vývoje vstupují také zavedení hráči ve firemním softwaru jako Oracle či SAP. Společnost aktuálně představila produkt nazvaný Salesforce1, jež chce být novou platformou pro mobilní a social budoucnost.

Váš názor Další článek: Ztráta dat? Se záložními zdroji Vám nehrozí.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,