Cloudflare používá pro generování náhodných čísel stěnu plnou lávových lamp

Šifrování je silně závislé na náhodných číslech. Jejich generování ale není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. V minulosti se objevilo mnoho případů, kdy specializované hardwarové i softwarové generátory náhodných čísel měly slabinu, kvůli které šel proces obejít tak, aby průměrný odhad dalšího bitu byl vyšší než zcela náhodných 50 %.

Cloudfare místo strojů nebo drahého využití fyzikálního snímání různých fyzických procesů využívá zajímavý a velmi účinný systém generování náhodných.

Cloudflare je obří CDN, přes kterou prochází přibližně 10 % internetu. Jednou z primárních služeb je ochrana před útoky různého druhu, důležitá je proto bezpečnost a šifrování.

Aby Cloudflare měl k dispozici co možná nejvíce pseudonáhodná čísla, využívá k tomu nevšední způsob – stěnu plnou lávových lamp (LavaRand). Na tuto stěnu míří kamera, která neustále generuje různorodý obraz, jež se náhodně mění z obrovského počtu proměnných. Jak lze vidět na videu, nezáleží jen pohybu bublin v jednotlivých lampách, ale i na aktuálním podsvícení, šumu a podobně.

Zpracováním streamovaného videa svíticích lamp dochází ke generování náhodných čísel, ze kterých se teprve poté vytváří šifrovací klíče. Jednoduše řečeno stačí změna jediného pixelu v obraze a výsledný šifrovací klíč je zcela jiný, než všechny předchozí. Tento klíč se pak zpracovává přes několik dalších zdrojů entropie a nakonec slouží jako seed pro generování náhodných klíčů.

Simulace procesu s tolika náhodnými procesy je v současných a nejspíše i budoucích podmínkách takřka nemožná. Jak uvádí Tom Scott ve videu, jednodušší je použít prolomení šifrování hrubou silou. A to je vázané na výpočetní výkon.

Pokud si chcete o tomto systému přečíst více, Cloudflare zveřejnil na svém blogu podrobný popis.

KRACK ukázal nebezpečí WPA2:

Diskuze (21) Další článek: Google na GitHubu založil fork jazyka Apple Swift. Co má v plánu? Bude ho podporovat Android?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,