Společnost Cleverlance nedávno oslavila pětileté výročí působení na trhu. Generálního ředitele Dobromila Podpěry jsme se při této příležitosti zeptali na trendy ve vývoji aplikací na zakázku, čerstvé mobilní bankovnictví pro Komerční banku, ale také na to, jak se společnost vypořádala se ztrátou Jakuba Dosoudila.
Oslavili jste páté výročí působení na trhu v České republice. Na počátku začínala společnost Cleverlance pracovat především pro zahraničí a spíše na principu bodyshopu. Jaká je situace nyní?
V současné době jsme orientováni hlavně na český a slovenský trh a od bodyshopu jsme se přeorientovali na dodávky řešení. To ovšem neznamená, že bychom zanevřeli jak na zahraničí, tak na bodyshopy – obojí má své místo v našem obchodním plánu. V tomto pohledu jsou primární potřeby a přání našich zákazníků, kterým se snažíme vycházet vstříc.
Dobromil Podpěra *1971, vystudoval MFF UK Praha 1996-1998 - programátor na volné noze 1998-1999 - Sybase - webmaster a presale consultant 1999 - Trinity Systems - senior programmer 2000 - Cleverlance - CTO, co-founder |
Vyvíjet vlastní produkty je nákladné, vy jste v loňském roce uvedli hned dva. Je obtížné je na trhu prosadit? Co mohou přinést běžnému člověku?
Vymyslet a vyvinout produkt není jednoduché, ale prosadit ho na trhu a prodat ho je mnohem složitější. FrontEnd Server už své první nasazení má a může si ho „vyzkoušet“ každý, kdo má účet v Komerční bance, protože KB tento produkt nasadila a nabízí služby na něm postavené pod názvem Mobilní banka.
Znamená to, že ve většině moderních mobilů získává zákazník možnost přístupu k účtu principielně stejným způsobem jako u internetového bankovnictví, tedy pomocí formulářů v plně grafickém prostředí. Oproti SIM Toolkitu, který používají ostatní banky, je to markantní posun v jednoduchosti ovládání a do budoucna se nabízí i podstatně větší možnost rozšiřování o nové služby.
Vaší hlavní doménou je vývoj softwaru na zakázku, v minulém roce jste rozšířili portfolio služeb o další oblasti, jako jsou Content Management System, Document Management System a IT Governance. Co vás k tomu vedlo? Budete rozšiřovat svůj záběr i v příštím roce?
Vývoj aplikací na zelené louce je (právě díky požadavkům na efektivitu a rychlost) stále méně obvyklý a stále častěji se využívají různé frameworky nebo otevřené aplikace, které je možno doprogramovat podle potřeb zákazníka. Do této oblasti spadá i rozšíření našeho portfolia o CMS/DMS a je to logická návaznost na portálová řešení, která nabízíme již delší dobu, a máme za sebou už několik realizovaných projektů.
IT Governance je něco jiného, resp. jiný přístup jak zefektivnit IT. Nicméně to doplňuje naši strategii, takže jsme se od našich strategických cílů neodchýlili.
V tuto chvíli jedeme podle tříletého plánu, kde jsme momentálně v polovině. Tento plán obsahoval i rozšíření portfolia v loňském roce a také ke konci letošního roku. Chystáme se nabídnout služby v oblasti aplikační bezpečnosti, a to hlavně v identity managementu a PKI. Rozhodnutí, zda nabídneme i další nové služby, bude záležet na trendech vývoje trhu a na tom, jak jsou tyto trendy kompatibilní s naší strategií.
Podle mých informací jste se v minulosti zabýval především Javou. Jak vidíte v budoucnu Javu a .NET?
Tohle je oblíbená otázka. Je pravda, že jsem ještě před založením Cleverlance a vlastně i první dva roky života firmy programoval v Javě a před tím pracoval i s technologiemi Microsoft, ale to ještě .NET dávno nebyl na světě. Tyhle dvě technologie budou existovat vedle sebe a budou se dělit o podíl na trhu. Již dneska je to vidět u některých velkých zákazníků, kteří na kritické systémy, jako je třeba internetové bankovnictví, používají Javu a na podpůrné systémy uvnitř firmy .NET.
V budoucnu se obě platformy budou vyrovnávat jak v podílu, tak i v použití a vždy bude součástí strategických rozhodnutí zda Java, nebo .NET. I Cleverlance už více jak dva roky není specializována pouze na Javu, ale má svoji .NET divizi. Navíc jsme se nyní stali Microsoft Gold Certified Partnerem s kompetencemi v oblastech: ISV/Software Solutions a Networking Infrastructure Solutions. Z toho je jasně vidět, že považujeme obě platformy za technicky vyzrálé i obchodně zajímavé.
Co vás jako společnost čeká v příštích letech? Na co se chcete nejvíce soustředit? Jaké trendy lze ve vaší oblasti podnikání vysledovat?
Právě jsme otevřeli pobočku na Slovensku, takže to je v současné a nejbližší době naše nejvýznamnější zahraniční aktivita. Do budoucna ale určitě zvažujeme i další alternativy a možnosti, jak se na zahraniční trhy vrátit. Klíčovou službou, kterou nabízíme od počátku naší firmy, jistě zůstane i nadále vývoj aplikací a jejich integrace. K tomu se přidává také vývoj a implementace našich vlastních aplikací.
Hlavní trend, který můžeme vysledovat u našich zákazníků, je dodat více služeb rychleji a za méně peněz. Všechny naše interní iniciativy směřují k tomuto cíli, ať už jsou to metodiky a procesy či vývoj našich produktů.
Obrat plánovaný na letošní rok má dosáhnout asi 300 mil. Kč. Je polovina roku – podaří se tento odhad naplnit? Jaký bude podle vás vývoj obratu v následujících letech?
Přesné číslo pro letošní rok je 270 milionů a v polovině roku jsme mírně nad plánem, takže jeho dosažení vidím reálně.
Jak významnou roli v příjmech společnosti hraje školící činnost?
Těžiště našich příjmů je jinde, ale školení je pro nás prestižní záležitost a způsob, jak ukázat odbornost, znalosti a zkušenosti dalším možným zákazníkům.
Cleverlance se musela vypořádat se ztrátou dvou lidí, kteří měli vliv na chod společnosti. Jak jejich odchod zasáhl do jejího každodenního života?
Začátek byl hodně náročný pro mé kolegy i pro mne. Protože se snažíme o maximální efektivitu v rámci naší společnosti, tak zde byly úkoly, o které se starali pouze Jakub s Míšou. Navíc mezi mnou a Jakubem panovala naprostá důvěra, takže jsem dokonce neměl jako společník práva k některým bankovním účtům, protože jsem je prostě nepotřeboval.
K tomuto pracovnímu vypětí se přidalo i vypětí psychické, neboť kromě pracovních vztahů zde byly i vztahy osobní a ztratili jsme naše blízké kamarády. S půlročním odstupem můžu říct, že z pohledu fungování firmy jsme situaci zvládli dobře a bez vážnějších problémů našli vhodné přerozdělení jejich úkolů. Hodně nám pomohlo, že Cleverlance je již více než rok a půl vedena vícečlenným manažerským týmem za podpory rostoucího středního managementu.
Cleverlance je vnímána jako společnost, která si zakládá na dobrém pracovním prostředí pro své zaměstnance. To v dnešní době není příliš obvyklé. Co je motivem pro tento přístup?
Upřímně řečeno si nemyslím, že bychom byli něčím výjimeční, protože snahu o dobré pracovní prostředí, atmosféru a kulturu firmy považuji za samozřejmost. Udržet příjemnou atmosféru ve firmě o 25 lidech je úplně něco jiného než ve firmě o 200 lidech. Snažíme se, aby principy byly stejné, ale je jasné, že tu určité změny být musí, aby se dala taková firma uřídit.
Jako příklad bych uvedl, že jsme se vždy snažili o co nejplošší strukturu. Do začátku roku 2004 byla v podstatě jen dvouúrovňová. Pak jsme museli přidat střední management, protože jinak by se to už nedalo zvládnout.
Komerční banka nedávno představila Javovou aplikaci Mobilní banka vyvinutou Cleverlance. Jak dlouho trval její vývoj? V čem je toto řešení revoluční a co si od něj slibujete? Projevili o něj zájem i jiné bankovní domy?
Mobilní banka je postavena na našem produktu, který se jmenuje FrontEnd Server. FES vyvíjíme už od podzimu roku 2003, přičemž k nasazení byl připraven již v létě loňského roku. Hlavním cílem, který jsme si vytkli při návrhu a plánování tohoto produktu, bylo zjednodušení vývoje on-line aplikací pro mobilní telefony.
Dnešním problémem je, že i když zde máme tři standardy pro vývoj na mobilních zařízeních (Java, MS Compact .NET a PalmOS) i v rámci definice jednotlivých standardů jsou významné rozdíly v jejich implementaci nebo i v HW jednotlivých zařízení (klávesnice, displej).
To velmi ztěžuje a prodražuje vývoj těchto aplikací. FES by ji měl významným způsobem zjednodušit, což můžeme ukázat na příkladu Komerční banky, kde studie proveditelnosti začala v prosinci 2004. Na trh byla služba uvedena v květnu 2005 na zhruba 40 typech telefonů od tří výrobců, a to mluvíme o odzkoušených a podporovaných zařízeních. Víme, že jsou zde další typy, které fungují, i když nejsou podporované.
Ostatní banky zájem projevily, ale myslím, že teď vyčkávají a čekají na ohlas Mobilní banky KB. Toto řešení je nové nejen v ČR, podobných služeb není mnoho ani ve světě, dají se napočítat na prstech jedné ruky. Nepočítám v to samozřejmě bankovní služby založené na SIM Toolkitu, což je dnes standard, o kterém jsem přesvědčen, že ho v blízké budoucnosti začnou nahrazovat řešení podobná tomu našemu nebo přímo to naše.
Spolupráce Komerční banky a Cleverlance má již poměrně dlouhou tradici. Jaké výhody má outsorcing „programátorských prací“?
Tohle je spíše asi otázka na naše klienty, ale pokusím se odpovědět. Hlavní výhodu pro naše klienty vidím ve flexibilitě. Mohou si říci, odkdy dokdy jaké speciality potřebují, a my jim je díky vytěžování i na jiných projektech u jiných zákazníků dokážeme nabídnout dostatečně efektivně na danou dobu. Další výhodou je ku příkladu přenos nového know-how a zkušeností na existující tým odběratele z jiných projektů. Věřím, že by naši zákazníci určitě našli ještě další výhody.