Pohlcení firmy Callista by mělo Ciscu umožnit překlenout propast mezi starými ústřednami a přicházející IP telefonií.
Od internetové telefonie se očekává nebývalý vzrůst: například podle IDC má být v roce 2003 jen v Evropě „provoláno“ přes Internet 23 miliard minut, což by mělo „internetovým telekomům“ přinést 3,9 miliardy dolarů. Principiálně je internetová telefonie jasný pokrok oproti současným metodám telefonování, ale v jejím masovém zavedení ji čeká ještě velice mnoho překážek. Ta hlavní spočívá v současném obrovském trhu analogové telefonie, který by měl vyklidit pole: jenomže co se statisíci ústředen ve firmách všech velikostí, většina z nich nových a moderních, a také pěkně drahých?
Firma Cisco brzy pochopila, jakou může mít v IP telefonii šanci: porazit velké „ústřednové“ firmy, jako je třeba Lucent nebo Alcatel tím, že ke svým skvělým síťovým produktům přidá i internetové telefonní ústředny. Za tímto účelem již pohltila několik firem; poslední v řadě je soukromá britská firma Callista, která se prodala za 55 mil. dolarů v akciích Cisca. Callista Inc. jako jedna z mála firem na světě „umí“ propojit tradiční telefonní ústředny s ústřednami pro internetovou technologii; používá emulaci proprietárních architektur těchto „kamenných“ ústředen a propojuje je s internetovými ústřednami samozřejmě na protokolu IP.
Živě komentuje: nejde zde pouze o známou ochranu investic (tj. není nutné vyhazovat stroje s předchozí, starší technologií), ale vůbec o umožnění hladkého přechodu. V budoucnu ústředny (coby tradiční zařízení, velké bedny plné drátů) dost možná úplně vymizí a budou nahrazeny ševelícím serverem, ale nějak se musí vyřešit přechodová doba. Řešení, ve kterém se vedle stávajících telefonních sítí v podnicích začne paralelně implementovat nová struktura není pro uživatele moc dobré, komplikuje jim to život – ideální samozřejmě je, že se „něco udělá na ústředně“ a telefonující lidé nepoznají změnu. Propojení tradičních ústředen s internetovou telefonií ale také není vůbec jednoduché a firma Cisco i její konkurenti, kteří jdou podobnou cestou, mají před sebou ještě hodně práce. Mimochodem studie IDC podle výše uvedených čísel příliš nepředpokládá, že by IP telefonie měla být nějak extra levná: 23 mld. minut a 3.9 mld. dolarů znamená v přepočtu asi šest korun za provolanou minutu. Domníváme se, že ve skutečnosti bude v té době IP telefonie už v průměru výrazně, dramaticky levnější.