Fungovat to začne tak za tři sta let.
Už zase? :-O
Vtipný článek. V nadpisu se píše:"Čím dál jedete, tím víc NABIJETE. Italové mají testovací silnici, která NABÍJÍ elektromobily za jízdy"Až na to, že vůbec. Ty elektromobily se vůbec nenabijí, ale jsou pouze poháněny. A samozřejmě je to nesmysl. To už rovnou můžeme nad dálnici postavit trolej. Vyjde to mnohonásobně levněji.
Trolej se dá použít pro náklaďáky, osobákům moc neprospěje, je na ně moc vysoko.
Už jen nabíjení mobilních telefonů pár W bezdrátově může být problém. Až bude fúze a energie tolik, že nebudeme vědět co s ní, proč ne... ale ne teď...
Bezdratove nabijeni je nesmysl kvuli ucinnosti. I kdyby se povedlo 90% (osobne verim tak v 60%, nevidim duvod, aby to melo vice nez Qi, zvlast, ldyz se to auto pohybuje a je od nabijecky radove dal), porad to znamena dat 10% do tepla. To by ta silnice mela jednak problem s chlazenim, a jednak na tom nevidim nic moc ekologickeho. A uz vubec to nijak neresi krizi na trhu energii.
Kdyz se divam na znalosti fyziky u nekterych diskutujicich, cekam, kdo prijde s genialnim napadem umistit do silnice jen permanentni magnety a na autech civky. Jizdou se bude indukovat elektrina a ta bude zcela zdarma dobijet baterie (free energy, kterou tezarske firmy nenavidi!). Asi jako vetrne turbiny pohanene poryvy vetru z nakladaku, nebo piezoelektricke generatory v chodnicich.... nebo toto: https://knowyourmeme.com/photos/74256-troll-scienc... MP
Však podobné "vynálezy" už se dokonce budují ... třeba horkovod z Temelína do Českých Budějovic.
Kratsi nez EME -> Praha.Uvedom si, ze elektrarnu je treba chladit. Teplou vodu do reky vypoustet nesmi, takze se stavi drahe chladici veze s ostrikem, generujici oblaka pary.Nu a nebo teplovod, kde misto, aby elektrarna platila za odpadni teplo, dostane za ne zaplaceno. Takze pokud je cena horkovodu kalkulovana na ceny tepla z minulych let, a pritom uz je skoro hotovy (tedy rust cen materialu s vyslednou cenou tolik nezamava), zaplati se dokonce podstatne drive.MP
Jsem myslel, že využití odpadní energie považujete za troll science...
proc?Vyraz "odpadni" ale asi nebyl nejvhodnejsi, bez jeho odebirani by elektrarna moc nefungovala.MP
Nebo z Dukovan do Brna.---P.S.Z Temelína je horkovod hotový už do Týna nad Vltavou.
Proto by se tepelne (tedy i jaderne) elektrarny mely stavet co nejblize velkym mestum. MP
To jaksi odporuje bezpečnostním požadavkům v případě havárie ... a když blízko, tak proti směru převládajících větrů ... kvůli radioaktivnímu spadu ...
Az budes platit za teplo 250.000 rocne, nebo podepises souhlas s jadernym reaktorem za humny a teplem za hubicku, co si vyberes?Ano, vetsina si vybere c) - spalovani vseho, co se da schrastit, v lokalnich kamnech. Tedy podstatne horsi sajrajt, nez Cernobyl - at uz se jedna o aromaticke ci halogenove uhlovodiky, lignit, nebo drevo. MP
Názor byl 1× upraven, naposled 26. 6. 2022 14:13
Nevýhoda dnešních jaderných elektráren je, že jsou velké a blbě přehlédnutelné. Jiná jaderná zařízení podobné problémy nemají.
Sorryjako, ale ty budeš asi fyzik jako ten, o kterém mluví autor tohoto vlákna...
Cože? :-O
S rovnakym napadom sa uz davnejsie hrali aj v Holandsku a nic z toho nebolo.Jedina moznost, ako toto podla mna zaplatit je spravit zvlast cestu s mytnou branou a vyberat extra poplatok za nabijanie.
Proc jedina? Mame treba NFC. To auto si muze pocitat klidne samo, kolik sezralo.Kazdy elektromobil na trhu je pres mobilni site datove pripojen do tovarny, takze to je to nejmensi.
Ano, to je koneckoncu priprava na samovymereni spotrebni dane z pohonne elektriny pri nabijeni elektromobilu z vlastniho zdroje (solar, vetrnik, dieselagregat....). Neco jako maji v GB, pokud jezdis na prepaleny olej z fastfoodu (cca 0,5 £/L )MP
Spise RFID, nez jeho podcast NFC.
Kolik elektromobilů to stihne pohánět současně. Tedy když by jelo na 1 km silnice třeba 10 elektromobilů s určitými rozestupy mezi sebou, zvládne je to pohánět všechny najednou?
A nebude nakonec mnohem jednodušší a levnější, nad silnicí natáhnout trolejové vedení, auta vybavit pantografy a sběrači a znova vynaleznout trolejbusy 😀
To už se přece testuje pro náklaďáky na německých dálnicích 😀
Jo, a evidentně doteď to moc nefunguje... 😉
Bezdrátové nabíjení vidím jako fungující tak maximálně doma v garáži, nebo na nějakém parkovacím místě (i když nějaká výsuvná plocha, která se dotkne automaticky auta a začne nabíjet by byla efektivnější a pro uživatele stejně bezstarostná, akorát údržba pro provozovatele by byla podstatně nákldanější). Na silnici je to nesmysl. Chápu, že před lety to mohlo někomu připadat jako dobrý nápad a tak se do toho pustili. Bohužel jim nedošlo, že ostatní technologie se také vyvíjí a oni tím, že začínají prakticky od nuly nemají moc šancí je dohnat. Dojezd elektromobilů i rychlonabíjení je už nyní vyřešená věc. Teď jde už jen o to ty technologie zlevnit i pro dostupné automobily a ještě trochu vylepšit, aby byly použitelné i pro nákladní dopravu.
Dojezd a nabijeni je vyresene? https://www.auto.cz/zaver-dlouhodobeho-testu-...
Ano 🙂Lidé s nimi jezdí do Alp, do Chorvatska, apod. Cokoliv dál je v podstatě už sebemrskačství i ve spalováku. Což můžu potvrdit z vlastní zkušenosti, po zajetí na Sicílii a zpět. V životě bych už něco takového znovu neudělal.
Názor byl 1× upraven, naposled 25. 6. 2022 21:34
To jezdili i na oslech a nakonec zjistili, ze ta udrzba a prace kolem je sebemrskacstvi. Tady totiz nejde o to, ze by to neslo. Ale o to, ze nemusim resit a planovat, co kdy budu delat. Jakmile nebudu muset resit, ze dojezd vyrazne ovlivni zatizeni (a ted nemyslim jachta na vleku), komfort jizdy dle rocniho obdobi, doba nabijeni (tohle navic jeste nasobne vetsi problem pro sidliste) a dokonce i trasa, kudy mam jet a to i za zanedbani zivotnosti baterii, tak to proste mainstream brat nebude. A dalsi vec, ze na to proste neni energie. A ne, nelze napsat, ze jsme vyvozci a mame energie prebytek. Ta energie musi byt dostupna v momentu nabijeni, coz je dalsi ovlivnujici aspekt.
"Teď jde už jen o to ty technologie zlevnit"V podstate je to tedy vyresene. Naklady navic zaplati stat, a dobra vec se podarila.Skoda, ze BEV nedostaly prilezitost na volnem trhu. Takhle jste jej zdeformovali a prosadili technologii neefektivnim zpusobem, coz stoji penize, a ve vysledku zivoty. To vse ve jmenu nasili. Sikulove.
Ony uz socanum penize dochazeji. Takze se zacne trh narovnavat. Ostatne nemecko dotace uz vyrazne tlumi. Jak to dopada v nizozemi, je videt uz ted. Kdyby to byla takova parada, tak uz bychom davno elektromobilitu, jako alternativu, prijali i bez dotaci.
Jak muzou socanum dochazet penize, kdyz cela myslenka levicaku je utracet CIZI penize :( ?MP
Ony nakonec dojdou penize i tem ostatnim. Bohuzel.
JJ, vsak to ode me nebylo rozporovani tveho vyjadreni, jen rypnuti do levicoveho odpadu.Na druhou stranu je mi lito, ze v soucasne vlade neni ani skutecna konzervativni pravicova strana, ani skutecna demokraticka levice. Dynamicka rovnovaha mezi takovymi (silnymi) stranami muze byt solidni zarukou prosperity i socialniho smiru zaroven.MP
"skutecna konzervativni pravicova strana" Jestli konzervativní, nebo progresivní je jedno, ale ta banda socanů co tam je teď o pravici ani neslyšela..."skutecna demokraticka levice" To jako někdo typu Adolfa H. nebo Fidela Castra?
V garáži je to ještě větší nesmysl, vyhodit >50% energie dobíjení oknem. Věřím, že pár těch nejbohatších nad tím mávne rukou, ale většina lidi přeci jen tu zásuvku připojí 🙂 A kdyby to opravdu někdo chtěl pohodlné, tak by asi nebyl takový problém vymyslet automatický kontaktní systém, který by se k autu v garáži připojil.
Tak už v roce 2016 se psalo o probíhajícím vývoji bezdrátových nabíječek pro elektromobily s 90% účinností od ORNL (Národní laboratoř Oak Ridge), takže bych to neviděl tak černě.https://www.ornl.gov/news/hands-free-wireless-... ...
Názor byl 2× upraven, naposled 26. 6. 2022 09:35
V roce 1660 bylo sestrojeno jedno z mnoha perpetuum mobile, a do dneska nejak jakoze nic.
Se zajmem jsem si to precetl. Zaujalo me par veci (krome jmena Burak samozrejme). Mas dve civky proti sobe. Takze ta civka v silnici pojede s tebou? Protoze pokud ne, tak potrebujes obrovske mnozstvi civek a presto pri opusteni optimalni osy mezi obema civkami (velikosti pizzy) nemuzes dosahnout prenosu. Tedy by me zajimala ta dosazena ucinnost 97%. Zcela uprimne. Dal by me zajimalo emi a nakonec i stineni tepla, ktere muze vzniknout (to je citace), pri tech 97% (to uz dodavam ja), coz teprve budou resit. Pri 200kw (co tam zminuji), je to ztrata 6kw? To jsou rozhicovane litinove kamna, schopne vytopit bezny bungalov.
V garáži by to ještě docela i fungovat mohlo, protože tam by se dalo pracovat se vzájemnou polohou cívek - cívka v podlaze by mohla být na pohyblivém panelu, který by se po spuštění nabíjení vycentroval vůči cívce v automobilu a zároveň se k ní i zvedla, takže by efektivita mohla být i velice slušná a ztrát minimum (na druhou stranu kabel ze stěny bude levnější, rychlejší a efektivnější a jeho zapojení bude po zaparkování otázka asi 10 vteřin.Ale na silnici je to naprostá volovina, už cena instalace na nějaké dálnici by byla astronomická, ztráty při nabíjení vysoké (o ideální pozici cívek si to může nechat jen zdát) a hlavně ztráty v samotném napájení té silnice, to je prostě šílenost.
Cokoliv pohybliveho je neefektivni a neekonomicky pruser, ktery driv nebo pozdeji bude muset byt opravovany.Polyfazove civky me zaujaly. Zbytek vidim jako idealni grantovy dojak.
To je ovšem kravina jak hrom. Jakou asi tak takový přenos energie má účinnost? Myslím, že když řeknu 50%, tak to ještě budu dost přehánět. A ne, bez přímého kontaktu to nikdy lepší nebude. Vyhozené hromady peněz (nepochybně štědře zadotované z daní občanů) a výsledek skončí zaručeně jen jako pěkný technologický demonstrátor, v praxi k ničemu nepoužitelný.
Ano, to tezce prehanis. Realita je tak o 5% nizsi za optimalnich podminek. Vsak vyrabime hodne levne energie, ktera muze zmizet v teple. Usetri se za soleni… Ale pak ani nemusi byt zvyseny podvozek, staci bordel nebo louze na silnici a trada. A kdyz k tomu pridame nereklamovatelnou D48, tak je to cerna dira na prachy.
Kupodivu je účinnost velká. Až 90%, nicméně energie se nepřenese dostatečné množství.
Ucinnost 90%, ale neprenese se dostatek energie? Hele zkus tyhle dve protichudne informace rozepsat. Hlavne o te ucinnosti 90% u bezdratu.
90 %? Tak to bych chtěl vidět... 😀
To som mal ako male decko, akurat to nebol bezdratovy prenos, vola sa to autodraha.
Nejspolehlivejsi zpusob nasmerovani elektromagnetickeho pole tak, aby tekla energie s nejmensimi ztratami od zdroje ke spotrebici je ... drat. MPP.S. pro kamiony se s trolejemi experimenuje docela dlouho.
Názor byl 1× upraven, naposled 25. 6. 2022 19:11
Toto už zkoušeli před mnoha lety, jenže jak píší v článku:"mohl při testování jet Fiat 500 EV běžnou dálniční rychlostí, aniž by spotřebovával energii z akumulátoru". Jedná se zhruba o přenos energie 20kW/h, což sice stačí na jízdu, ale nestačí to již na dobíjení baterie. Pro kamion taky nedostatečné, ten potřebuje alespoň 100kW/h.Takže za obrovské náklady by toto řešení stačilo jen na jízdu. Jo kdyby byl přenos energie vyšší, to by byla jiná.
Jo, 20 Kč/kWh - děkuji.
To budete mít za chvilku i na obyčejné rychlonabíječce. Nemyslím si, že by rychlonabíječky dostali sociální tarif.
tohle je neuvěřitelná pitomost. Naprosto mě dokáže nasrat jak na tohle může někdo dostat peníze a zkoumat to.Snažíme se šetřit energie i materiál a tohle je pravej opak. Za hodinu jízdy se to nabije jako za 5 minut na rychlonabíječce, navíc za strašnejch ztrát.
Proč se tady objevuje čím dál víc pablbů co si neumí přečíst článek ale píšou k němu komentář? Ty cívky nejsou k nabíjení ale k přímému pohánění elektromotoru jako třeba trolej. Autu tak zůstane baterka na dobu až z této dálnice sjede a bude pokračovat dál.
Ale to nemeni nic na obrovskej narocnosti a cene vystavby a nasledne obrovskej energetickej neefektivite.
Ono se to časem možná zlepší. Ale aby k tomu mohlo dojít, musí se to ZKOUMAT a TESTOVAT. A k tomu jsou potřeba právě takovéhle experimenty.
O švédském spisovateli Augustu Strindbergovi se dočteme, že byl přistižen, jak vyfukuje kouř z dýmky do umyvadla s vodou, zkoušeje, zda touto cestou nevznikne zlato. A my si říkáme: Hle, jak podivínský nápad se zrodil v tak geniálním mozku!Ale není správnější říci: Nebyl to Strindberg, kdo experimentálně zjistil, že vypouštěním tabákového dýmu do vody zlato nevznikne? Někdo to totiž vyzkoušet musel.Někdo musel slepou uličku lidského poznání ohledat a ohlásit světu: Tudy ne, přátelé!
Moc vtipné. Kdyby tenhle přístup (pozorovaný bohužel u značné části zdejších komentujících) platil obecně, dodnes by před každým automobilem musel běžet chlapík s praporkem.
Zarukou stability systemu je ZAPORNA zpetna vazba. KLADNA zpetna vazba vede k pru.erum. Treba dotace / rozhodnuti od stolu...MP
Takže každý nápad, bez ohledu na náklady, efektivitu provozu a smysluplnost vůbec, se musí ZKOUMAT a TESTOVAT?Ne, opravdu nemusí.Tenkrat se také našli nepokrokoví zpatečníci, kteří tvrdili, ze foukat tabákový dým do vody je blbost. Nebýt ale takového aplikovaného výzkumu, kde by dnes byla chemie..
Samozřejmě, že každá blbost se zkoušet nemusí. Ale smysluplnost je nakonec něco, co si musí ti, co to dělají, vyhodnotit sami. Jestli v tom vidí nějakou perspektivu a jestli na to seženou prostředky. A určitě se přitom nebudou řídit názory přispěvtelů podobných fór. To s tím praporkem jsem zmiňoval proto, že tehdy taky spousta "rozumných" lidí "věděla" jistě, že je to blbost.
To je ale úplně jedno, zase je to neekonomický a neekologický NESMYSL! 😝
Pro některého je holt pitomost vše čemu pořádně nerozumí 😉 Za pět minut na rychlonabíječce se vám baterie moc nepoděkuje, zato pomalé dobíjení malým proudem je pro lithium-iontový akumulátor balzám 😉 No a pokud by indukční přenos energie měl takové hrozné ztráty jak tvrdíte, co myslíte, prodávaly by se indukční sporáky? Používalo by se indukční nabíjení u mobilů?
efektivita zalezi od tesnosti kontaktu. na sporaku je to par mm, na ceste to budu desiatky cm
Mozna vam to nedochazi, ale ztraty pri indukcnim prenosu (a prakticky vsude jinde) se projevuji jako odpadni teplo, coz u indukcni desky zas tak moc nevadi, jelikoz jejim hlavnim asi jedinym ukolem je ohrev.U telefonu uz odpadni ohrev docela vadi, ale vzhledem k prenasenemu vykonu (o cca 3 rady nizsimu) se da jeste tolerovat.
Jsem klidný, jako s přímotopy - Až se ovce nachytají, osolíme pak elektřinu tak že se z toho .........
Nejde o to, kolik bude stat elektrina. Dulezite je, aby benzin stal vic nebo aby ho bylo obtizne sehnat. Primarne jde o to, abychom my bohati mestane nemuseli dychat nejake fosilni vesnicany, co nam skrz Dejvice jezdi do Jihlavy za babrli.
Názor byl 1× upraven, naposled 26. 6. 2022 13:46
Pozor na to, aby vas ti fosilni vesnicani nenabrali na vidle. A s vasim pristupem jsme se nevratili tam, kam asi nikdo z nas nechce. Uz to tu parkrat bylo, kdyz bohati moc mlaskali a chudi se (za prispeni nekolika vycuranku) zasadili o znarodneni, zabavovani majetku, posilani bohatych a neposlusnych do lagru a dalsi nepekna zverstva.
Názor byl 1× upraven, naposled 27. 6. 2022 14:56
Tyhle silácké vidlácké řeči miluju. Máte tam ještě nějaké podobné perly? 😀
Co je na tom silackeho? To jsou historicka fakta, ktera bohuzel nemuzete nijak poprit. Mimochodem, cely zivot ziju a i jsem se narodil v Praze narozdil od ruznych naplavenin, kteri narozdil od nas jezdi zelenou, zlutou nebo cervenou…
Názor byl 2× upraven, naposled 27. 6. 2022 14:55
Tohle resi v nizozemi. PHM osolit, nove spalovaky osolit. No a misto elektromobilniho spaseni tam kvete prodej ojetin. Az osoli i ty, tak na tom budou jak kubanci.
vis, ze v nemecku uz byl na stole zakon o odpojovani elektromobilu pri nabijeni, z duvodu predejiti blackoutu? v anglii uz take neco takoveho maji.
Ta energie snad nejde přímo do motoru, to by auto jelo i bez sešlápnutí pedálu.Hádám že auto musí mít cívku pro příjem energie.Jak to je?
Ano, to auto musí mít kompatibilní systém pro bezdrátový přenos energie. Pokud nemá, žádnou energii z toho nezíská.Edit: Co se týče toho, co se děje s tou energií v autě, tak to už bude plně v režii auta. Stejně jako u notebooku, který je připojený do zásuvky. Energie se primárně rovnou spotřebovává, ale přebytkem se dobíjí baterie. Do motoru tedy půjde logicky jen to, co je potřeba a když něco zbude, půjde to do baterií. Třeba při jízdě z kopce.
Názor byl 1× upraven, naposled 25. 6. 2022 15:59
Trochu je to asi naznačeno na obrázku číslo 13 - jsou tam nějaké "Bobiny". 😉 Tedy jedna Bobina v silnici asi jako vysílač, a druhá Bobina ve vozidle jako přijímač. Ta Bobina v silnici je od fotky č. 6, a podle obr. č. 3 (v dolní skříni) to asi potřebuje na ten testovací kousek silnice docela tlusté napájecí kabely. Ovšem proč jsou v galerii poslední 2 fotky auta zn. Maserati, to je v této souvislosti trochu záhadou ...
bobina = civkaMP
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.