22
Fotogalerie

CIF: co se děje na českém internetu v roce 2008

Czech internet forum 2008 je významná konference, na které odborníci zhodnocují aktuální stav a trendy internetu v Česku. O čem byla řeč?

Kapitoly článku:


Včera se uskutečnila celodenní odborná konference Czech internet forum, která je již tradiční událostí. Diskutuje se zde o vývoji internetového připojení v Česku, internetovém byznysu a všech dalších aspektech s internetem spojených. Živě.cz je mediálním partnerem této akce a na konferenci jsme samozřejmě nechyběli. Přinášíme stručný přehled nejzajímavějších informací.

Český internet ve znamení koncentrace

Přednáška Daniela Dočekala byla věnována aktuálním trendům akvizic na českém internetu, hodnotila posilování a pády největších českých internetových hráčů v roce 2008 a nejvíc prostoru bylo věnováno nejdůležitějším událostem v českém internetovém byznysu.

_CIF 12.jpg _CIF 13.jpg _CIF 14.jpg
Vývoj českého internetu z hlediska domén a uživatelů * projekt tn.cz ukázal, jak je těžké udržet návštěvníky * nejnavštěvovanější české weby a jejich meziroční vývoj

Obejde se český internet bez portálů?

V zajímavé panelové diskuzi byli přítomni zástupci velkých českých portálů. Nechyběl ani Pavel Krbec z CET21, který zastupoval v letošním roce hojně propírané weby tn.cz a nova.cz. Prozradil, že strategií firmy není hon na rekordní návštěvnost, ale čistě ekonomická měřítka. Z provozu zmiňovaných webů je spokojen, návrat do černých čísel předpokládá do konce příštího roku.

CIF 01.JPG 
V diskuzi často padaly jména webů tn.cz a nova.cz, Pavel Krbec z CET21 měl ale zásobu zajímavých argumentů

Diskuze se hojně točila kolem měření návštěvnosti a smyslu statistik měření, pokud klasické zpravodajské portály započítávají do své návštěvnosti i další služby. Přítomného Jaroslava Kábele se tato otázka týkala zřejmě nejvíce, protože započítávání návštěvnosti služby jízdních řádů pod iDnes.cz byla v médiích hojně diskutovaná událost. Na odpovědích se většina diskutujících shodla – mediálním agenturám je předkládán největší možný počet návštěvníků, které je schopná portál oslovit. Pokud si agentura následně vybere pouze některou ze služeb pro umístění své reklamy, k číslům se dostane.

Od původní otázky se panelová diskuze poněkud odbočila, ale nakonec na ni bylo odpovězeno. Zástupci Seznamu, Centrum Holdings, Mafry, CET21a Sanoma se shodli, že specifikum českých uživatelů internetu stále nahrává tradičnímu modelu portálů, přestože trendy jinde ve světě od klasického pojetí portálů opouští a vedle oddělených vyhledávačů vznikají úzce zaměřené, nebo komunitní projekty.

Připojení v Česku: jaká je realita?

Jiří Peterka, nezávislý konzultant a publicista, ve své prezentaci uváděl velmi zajímavá statistická data o internetovém připojení v Česku. Připomněl neslavný rozjezd ADSL, který tehdejší Telecom brzdil z důvodu neúnavného prosazování zastaralé technologie ISDN. To nahrálo neobvyklému rozvoji Wi-Fi a vzniku mnoha malých lokálních providerů. Česká republika je díky tomu stále „Wi-Fi velmocí“, kde je tento způsob připojení velmi oblíbený. Aktuální statistiky navíc kupodivu ukazují, že obliba Wi-Fi neklesá, zatímco nových uživatelů ADSL je čím dál tím méně. Wi-Fi připojení je velmi oblíbené v domácnostech, kde nabídne dostatečnou rychlost za lákavou cenu a hlavně, zákazníci nejsou nuceni k odběru služeb, které nechtějí. Tedy pevných linek pro telefonování.

CIF 02.JPG
Jiří Peterka prorokuje ADSL nepříliš veselou budoucnost

Jiří Peterka připomněl, že O2 již zareagovalo na tento trend a připravuje ve spolupráci s providerem Netbow službu O2 Internet Wi-Fi. Za zřizovací poplatek 800 Kč a měsíční paušál 476 Kč měsíčně dostane zákazník rychlý internet bez pevné linky. Proč se operátor neoprostí od pevné telefonní linky i v oblasti ADSL? Na to nedokázal odpovědět ani Jiří Peterka. Možná je to jen proto, že by musel zlevnit. Pokud chce ale splnit svůj plán, a to dosáhnou do pěti let jednoho milionu ADSL přípojek, nic jiného mu asi nezbude.

_CIF 06.jpg _CIF 07.jpg _CIF 08.jpg
Vývoj ADSL a WiFi u nás ukazuje, že ADSL už dochází dech, zatímco Wi-Fi je stále oblíbené 

Řeč byla také o penetraci mobilního internetu. Podle mobilních operátorů je v Česku přibližně třináct miliónů aktivních SIM karet. Mnohem zajímavější je ale výzkum Českého statistického úřadu, který uvádí, že 12% občanů Česka, tj. cca jeden milion lidí, ještě nemá mobilní telefon.

Americké volby online pohledem z Česka

Mírným odlehčením dopoledního bloku byla přednáška Davida Antoše, který zhodnotil prezidentské volby v USA z pohledu využití internetu pro propagaci a financování předvolebních kampaní. Kromě zhodnocení úspěchu Baracka Obamy a jeho inovativních nástrojů k oslovení komunity příznivců, přidal David Antoš i zajímavé srovnání s českou politikou.

CIF 03.JPG
Barack Obama ukázal, jak se dá internet v politice využít. Českým politikům to ale zatím moc nejde.

Barack Obama potenciál internetu hojně využíval a pěkným měřítkem jsou tři miliony příznivců na Facebooku. Pro srovnání – jediným známým českým politikem, který si na Facebooku spravuje profil sám, je pan Bendl a má 55 příznivců. Své profily zde mají i pánové Topolánek (106), Klaus (398) nebo Schwarzenberg (538) a čísla v závorce udávají počet příznivců. Nicméně tyto profily samotní jmenovaní nespravují. Jistě lze namítnout, že Facebook u nás není zdaleka tak rozšířen jako v Americe, nicméně podobně je na tom celá Evropa. A takový dánský premiér má na svém profilu 26 tisíc příznivců.

Z přednášky vyplynul známý, ale na jednu stranu poněkud překvapivý závěr – čeští politici internet defacto ignorují, přestože se stává stále silnějším médiem.

Novinky na doménové scéně z pohledu firem

Ondřej Filip z CZ.NIC pojednal o aktuální „doménové“ situaci. Řeč byla o průběhu zavádění technologií DNSSEC a ENUM, což je letos hlavní náplní osvětové činnosti sdružení CZ.NIC.

CIF 04.JPG
Ondřej Filip

Nejzajímavější bylo zveřejnění výsledků čerstvého průzkumu na téma IDN, tedy českých domén vedených s českou diakritikou. Stále přetrvává a sílí odpor proti háčkům a čárkám v českých doménových názvech.Průzkum ve firemní sféře odhalil, že 52 % respondentů je zásadně proti zavedení českých doménových jmen, dalších 29 % spíše nesouhlasí. Běžní uživatelé si rizika a nevýhody spojené se zavedením IDN tolik neuvědomují a představa háčků a čárek v doménách je jim sympatičtější. Přesto je i v této skupině 66 % respondentů proti zavedení IDN na české domény.

_CIF 05.jpg
Háčky a čárky v doménách nechceme

Co se týče zavádění technologie ENUM, zde došlo k meziročnímu nárůstu o 50 %. Na spadnutí je vytvoření mezinárodní federace ENUM, která bude sdružovat evropské státy a zasluhovat se o masivnější rozšiřování ENUM . Sídlo by mělo být v Praze.

Internetová reklama v číslech a trendech

Pro nás, jakožto komerční web, byla velmi očekávaná přednáška Jana Edlmana z marketingové agentury OMD. Hned na začátku přišlo objektivní zhodnocení událostí, které v roce 2008 ovlivnily marketingový trh. Z pozitivního hlediska to byl ekonomický růst v prvním pololetí, velké sportovní události a také vysoká inflace ceny TV prostoru. Na druhou stranu marketingu neprospělo postupné zvyšování životní nákladů (ceny energií aspol.), svůj vliv měla i daňová reforma a zejména pak ekonomická recese poslední doby.

CIF 05.JPG 
Jan Edlman

Prognóza pro reklamu v roce 2008 je následující:

  • televize: 11,49 mld.
  • tiskoviny: 8,55 mld.
  • internet: 3,42 mld.
  • rádio: 2,27 mld
_CIF 09.jpg _CIF 10.jpg _CIF 11.jpg
Rozložení marketingových investic podrobně a zajímavé srovnání využívání třech základních forem internetového marketingu - u nás stále vedou banery, přestože v zahraničí více táhne kontextová reklama v katalozích a vyhledávačích

Internetová reklama si zatím udržuje růst, ale už to není to, co to bývalo. Každopádně prognóza předpokládá růst z aktuálních 11,9 % z celkového obratu z reklamy v ČR na 13,8 % v roce 2009. Je ale otázkou, o kolik se zvýší onen celkový obrat a jestli budou růst i reálné zisky z reklamy.

Určitě si přečtěte

Články odjinud