I když Apple oficiálně nezveřejňuje prodeje chytrých hodinek Apple Watch (pouze že jde už o miliardový byznys), po vypuštění druhé generace už nastal nový milník. Dle odhadovaných statistik analytické společnosti UBS už totiž prodeje Apple Watch překonaly takřka všechny švýcarské výrobce kromě Rolex, který patří mezi nejluxusnější a nejdražší značku.
Chytré hodinky jsou stále poměrně na začátku svého vývoje, Apple vypustil na trh teprve druhou generaci a trh ostatních výrobců je ještě stále trochu zmatený a výrobci se různě pokouší vytvářet vlastní operační systémy, které pochopitelně nemají šanci. Lze totiž očekávat, že se Googlu nakonec podaří Android Wear prosadit a získat významný podíl na trhu a tím pádem i zájem vývojářů k tvorbě obrovského množství aplikací.
Chytré hodinky jsou tak především nositelností, která poskytuje platformu pro nejrůznější senzory měřící naše tělo. Zatím je to více méně jen pohyb a srdeční tep, ale to by se do budoucna mělo zlepšovat například s neinvazivním senzorem cukru v krvi, okysličení krve a podobně. Sledování těla tak tvoří hlavní pilíř, možná ještě důležitější než aplikace. A zde naráží „hloupé“ hodinky ukazující vlastně jen čas na velký problém. Proč nosit na ruce navíc kus něčeho, co ukazuje „jen“ čas?
Konec švýcarského průmyslu s hodinkami?
Dle statistik UBS se prodeje hodinek od švýcarských výrobců soustavně propadají už od třetího čtvrtletí roku 2015, kdy byla uvedená první generace chytrých hodinek Apple Watch.
Švýcarský trh výrobců hodinek za poslední rok prodal přibližně 25 milionů hodinek a 21 milionů hodinek pod hranicí 12 tisíc korun. Už ve třetím čtvrtletí roku 2016 ale prodeje Apple Watch dle odhadů dosahovaly přes 10,5 milionů kusů a prodeje tak překonaly všechny jednotlivé švýcarské výrobce, kromě jediného – Rolex.
Rolex patří k nejluxusnější značce, která se rovněž pyšní extrémně drahými hodinkami, které jsou spíš kupované jako šperk. Lze tak očekávat, že Rolex se bude v prodejích ještě chvíli držet, ale moc dlouho stále vyšším prodejům Watch neodolá.
Jak budou mít Apple Watch ale i další chytré hodinky stále více zajímavých a důležitých funkcí, bude se zvětšovat počet lidí, kteří je budou preferovat nad těmi klasickými, nehledě na to, jakou historii má původní výrobce. Stejný historický příběh jsme mohli vidět i u přechod klasických mobilních telefonů na ty chytré. Většina původních značek, která se nestihla dostatečně rychle přizpůsobit nové změně, velmi rychle skončila. A objevila se i spousta nových.
Apple Watch
Ostatně velká změna už je vidět i ze statistik UBS, které porovnávají prodeje nositelností a hodinek všech švýcarských výrobců dohromady. Nositelností se už prodá kolem 30 až 40 miliony kusů a čísla rychle stoupají, zatímco u klasických hodinek stále klesají.
Přežije ten, kdo se přizpůsobí
Řada výrobců klasických hodinek už samozřejmě začala vyvíjet chytré modely, případně už je dokonce nabízí. Jak už bylo řečeno, nelze očekávat, že by nějaký výrobce hodinek dokázal vyvinout vlastní systém a s ním uspět v konkurenci s Apple Watch (watchOS) či operační systémem Android Wear. Obě platformy budou s velkou pravděpodobností opět vládnout trhu a tím pádem i rychlosti inovace a vývojářské oblibě.
Ukázka Android Wear 2.0 na hodinkách od různých výrobců
Nepoučení z historie, například švýcarský výrobce Swatch se pouští do vývoje vlastního systému pro jeho budoucí chytré hodinky, které chystá na konec roku 2018 (to už bude čtvrtá generace Apple Watch nejspíše v prodeji). Nehledě na to, že nemá šanci proti tisícům inženýrům a zkušenostem Googlu, nemá ani šanci proti rozkročené cloudové platformě Googlu (kterou by si s Android Wear mohl licencovat). Zkrátka to, co buduje spousty let tisíce těch nejlepších inženýrů Googlu, nejde dosáhnout natož překonat s nějakým malým týmem ve Švýcarsku.
Ukázka jednoho z výrobců, který se chce prosadit chytrými hodinkami s vlastním operačním systémem:
Naštěstí jsou ale výrobci, kteří se poučili a začali s integrováním Android Wear a díky tomu mají alespoň nějakou šanci, že by mohli na trhu s chytrými hodinkami zůstat relevantní. Jedná se například o Casio, Fossil, Tag a další.
Většina lidí zatím nepotřebuje chytré hodinky
Společnost UBS provedla i průzkum mezi uživateli, kteří ještě chytré hodinky nemají. Téměř polovina z dotázaných (48 %) odpověděla, že nepotřebuje chytré hodinky. Zde je opět možné vidět stejný vzor, který se vyskytoval v historii – ať už při vzniku mobilního telefonu, nebo při vzniku chytrého telefonu. A dnes je mají všichni, včetně babiček.
Druhý významný důvod, proč uživatelé nechtějí chytré hodinky, je jejich cena. Stále jsou zkrátka poměrně drahé a rozšíření cenového spektra do levnějších modelů ještě chvilku potrvá. Téměř čtvrtina dotázaných odpověděla, že vůbec nenosí hodinky, nebo je nezaujaly vlastnosti současných chytrých hodinek, případněi jsou spokojení s těmi, co právě mají.
V tomto případě je řešení společné pro všechny – je nutné zvětšovat rozsah funkcí, podobně jako tomu bylo u chytrých mobilních telefonů. Čím více toho budou umět, tím více lidí dostane důvod, si je koupit.