Automobily | Autonomní vůz | Volkswagen

Chytré automobily od Volkswagenu dostanou miniaturní lidar Aeva

Parta inženýrů z Mountain View před několika lety malý startup Aeva. Pokud jste o něm ještě neslyšeli, vězte, že se jeho elektronika po roce 2020 možná dostane i do vašeho vozu. Tedy pokud si tou dobou koupíte některý z (polo)chytrých vozů od Volkswagenu.

Aeva totiž vyrábí lidary – laserové radary, které najdete až na Teslu, jenž vsadila výhradně na kamerovou technologii, v každém voze s vyšším stupněm autonomie, respektive jízdní asistence.

8702aef8-7804-4a30-a569-0981ce7cfc72
Lidar-on-chip od Aevy. Ano, toto je laserový dálkoměr, který detekuje překážku až na vzdálenost 300 metrů.

Na rozdíl od mohutných rotujících 360° lidarů nebo i pevných (solid-state) laserových dálkoměrů dokázali inženýři z Aevy vtěsnat svůj senzor do podoby malého integrovaného obvodu, jedná se tedy o jedno z prvních řešení typu lidar-on-chip.

Laserový dálkoměr má horizontální zorné pole 120° a vertikální 40°. Pro plné pokrytí všech směrů je tedy třeba použít alespoň čtyři,.Díky malým rozměrům by je však měl výrobce integrovat do karoserie stejně jednoduše jako třeba kamery.

50a407a7-2b49-40ed-9ac3-ec9f2566bb752c0a7306-df00-4040-8749-c98487e52c24
Současná experimentální verze kompletní měřící jednotky Aeva je oproti čipu ještě poměrně velká. Produkční verze by měla být integrovaná přímo do karoserie.

Lidar od Aevy má dosah až 300 metrů a pyšní se tím, že dokáže zachytit signál i od objektů s odrazivostí jen okolo 10 %. Za jeho malými rozměry stojí výrobní technologie MEMS, veškeré generování a zachytávání laserového paprsku je tedy postavené na bázi mikroskopických zrcadel přímo na křemíkovém čipu.

Díky malým rozměrům má dálkoměr od Aevy nižší spotřebu, měl by mnohem více vydržet (netřeba opravovat pohyblivé části) a díky frekvenční modulaci signálu je i rychlejší, neboť vzájemnou rychlost dvou objektů (vozu a překážky) analyzuje na základě dopplerovského posuvu.

Běžné lidary používají princip ToF (Time-of-Flight), tedy měří dobu, po kterou letí paprsek k cíli a zpět podobně jako třeba ultrazvukové dálkoměry.

5131de12-28ad-4cef-bd07-ab06fd0df6b5
Lidar je zkratka pro laserový radar. Paprsek tedy měří vzdálenost od překážek i vzájemnou rychlost. Ty velké rotační mají pokrytí 360°, menší pevné lidary pak zpravidla okolo 120°.

Stručně řečeno, Aevu si pro masové zavedení do výroby vybralo jak Audi, tak Porsche a následovat by měly i další automobilky z koncernu Volkswagen Group, přičemž první vozy s tímto lidarem velikosti čipu by se měly na trhu objevit někdy v letech 2022-2023.

Diskuze (10) Další článek: Kdo po smrti Paula Allena koupil Stratolaunch? Miliardář s úzkými vazbami na Donalda Trumpa

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,