Chucpe sociálních sítí. Dominují reklamnímu byznysu a teď si ještě nechají platit. Dáte jim své peníze?

Chucpe sociálních sítí. Dominují reklamnímu byznysu a teď si ještě nechají platit. Dáte jim své peníze?

Na internetu máte dvě možnosti: platit za obsah svou peněženkou nebo soukromím a sledováním reklam. Vidle do toho hází blokování reklam, ale i největší sociální sítě, neboť internet právě prochází celkovou proměnou – jakou a kam posune celou společnost?

Reklamní věta „Facebook byl, je a bude zdarma“ ve zkratce odpovídá obecné představě o internetu; stačí si zaplatit přípojku a zbytek už nestojí nic. Profilovaly se tak sociální sítě v čele s Facebookem a dřívější obchodní modely informačních i zájmových webových stránek fungovaly a generovaly dostatečné zisky.

Dnes se dostáváme do absurdní situace, v níž běžné weby ztrácí pro své fungování klíčové peníze z přímo zadávané inzerce, protože inzerenti kvůli lepšímu zacílení přecházejí na platformy jako Google Ads a obecně i na sociální sítě, ty ovšem spouštějí placené verze bez reklamy. Týká se to dvou největších reklamních služeb na internetu, Googlu a Mety, které provozují tři největší sociální sítě YouTube, Facebook a Instagram. S poplatky ve velkém experimentuje i (v tuzemsku šestá nejpopulárnější) síť X. Motivace k zavedení plateb se přitom u jednotlivých sociálních sítí výrazně liší.

image.png

Sociální síť, či experiment?

Na sociální síti X (dříve Twitter) se toho po převzetí Elonem Muskem děje mnoho a uživatelé již několik měsíců hledají alternativy. Z populární platformy se stala laboratoř, na níž Elon Musk zkouší různé a někdy pochybné nápady jako omezení počtu zobrazení příspěvků za den. Těmito experimenty se snaží vyřešit dva největší problémy.

Prvně Muska trápila prodělečnost sítě, což se kromě propouštění projevilo i zavedením placeného modrého odznaku. To pokračuje i představením tří úrovní tarifů, ten nejlevnější přitom vůbec nesnižuje množství zobrazované reklamy, jen přidává funkce jako psaní delších příspěvků či jejich dodatečnou úpravu – neměly by tyto možnosti být už v neplaceném základu?

Jak nastavit předplatné

Kromě odstranění reklamy sociální sítě používají další dva mechanismy, kterými se snaží uživatele přimět zaplatit co nejvyšší předplatné. Tím prvním je vytvoření balíčku; kromě chtěného odstranění reklamy tam přidají i další funkce, které uživatel nevyužije, ale připlácí za ně. Tím druhým je odebíráním zcela základních funkcí z bezplatné verze, například proč YouTube neumožňuje přehrávání na mobilu v malém okně, když to třeba Twitch umí?

U YouTube Premium musíte dnes zaplatit i za Music Premium či přehrávání na mobilu s vypnutou obrazovkou. Uživatelům i samotné platformě by pomohlo, kdyby tohle bylo mezi základními funkcemi. Snížil by se datový tok, který by se mohl omezit pouze přenosem zvuku. Síť by potom mohla vytvořit smysluplné tarify, levnější by zahrnoval pouze omezení reklam, ten vyšší by umožnil i vyšší kvalitu videa (bezplatné maximum by bylo třeba 4K 30 fps či 1 440p 60 fps) i audia, dále i HDR obsah a zahrnoval by třeba Music Premium.

X nabízí tři tarify, ale z uživatelského pohledu jsou kompletně převrácené. Odstranění reklamy se nachází v nejdražším balíčku spolu s nástrojem pro tvůrce obsahu. Z uživatelského pohledu by měl nejlevnější balíček pouze odstranit reklamu, prostřední by měl dále přinést rozšířené možnosti pro aktivní uživatele a nejvyšší balíček by měl být udělaný na míru tvůrcům obsahu. Klíčem jsou běžní uživatelé, kterých je nejvíce, ale také často potřebují jen několik málo základních funkcí.

Ani další předplatné za 217 Kč měsíčně zcela neomezí reklamu, ale uživateli jí zobrazí polovinu, byť za o kousek vyšší cenu máte Facebook bez reklam. Na X se aspoň odemknou možnosti monetizace obsahu, také přibude modrý odznak a příspěvky budou mít vyšší dosah. Tarif zcela bez reklamy stojí 433 Kč měsíčně nebo 4 525 Kč ročně.

Dobrovolné předplatné alespoň zčásti řeší druhý problém – boty a falešné účty. Platby částečně pomohou s ověřováním a zvýší dosah příspěvků ověřených uživatelů na úkor těch běžných, a tedy i botů. Musk zde uvažuje ještě radikálněji a pro nové uživatele chce zavést roční jednodolarové předplatné, bez něj nebude možné přidávat vlastní příspěvky ani jinak interagovat s těmi cizími. Právě to botové dělají, aby ovlivnili algoritmy doporučující obsah uživatelům. Díky platbě totiž může boty odhalit či jim výrazně ztížit vstup na platformu, ale zcela funkčním řešením by bylo až ověření identity každého uživatele.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele

Chci Premium a Živě.cz bez reklam Od 41 Kč měsíčně

Určitě si přečtěte

Články odjinud