Chtějí uživatelé internetu diakritiku v českých doménách?

Pravidelný průzkum zjišťuje, nakolik je mezi individuálními a firemními uživateli internetu zájem o tzv. IDN, tedy zavedení diakritiky do českých doménových jmen.
Chtějí uživatelé internetu diakritiku v českých doménách?

IDN (Internationalized Domain Name) je systém, díky kterému mohou internetové domény obsahovat znaky národních abeced. Základní myšlenkou, která vedla ke vzniku systému IDN, bylo zjednodušit komunikaci a užívání internetu těm, jejichž jazyk v psané formě obsahuje abecední znaky, které nepoužívá anglická abeceda. V rámci českého jazyka jde tedy v podstatě pouze o diakritiku, takže by se mohlo zdát, že nejde o zas tak zásadní problém a IDN nemá žádný smysl.

Je potřeba si ale uvědomit, že existuje celá řada jazyků, které latinku nepoužívají vůbec (každého asi napadne například ruština a azbuka nebo čínské znaky). V zemích, používajících takovéto znaky je celá řada lidí, kteří latinku buďto vůbec neovládají, nebo ji k ničemu jinému než k přístupu na internet vůbec nepoužijí. Pro ně má potom koncept IDN naprosto zásadní význam. V rámci jiných domén než .CZ je již IDN poměrně rozšířené. Domény s „jinými znaky“ lze registrovat ve více než 40 registrech světa – například z našich sousedů používají IDN v Polsku, Německu i Rakousku.

Co ukazují výsledky posledního průzkumu

Zatím poslední z našich průzkumů se uskutečnil na přelomu léta a podzimu roku 2008. Kompletní výsledky jsou nyní k dispozici na stránce www.háčkyčárky.cz, takže zde zmíním pouze základní informace z této zprávy.
Začneme výsledky výzkumu mezi firmami; na otázku, zda mají dotazovaní zájem o zavedení domén s českými diakritickými znaky odpovědělo 81 % respondentů záporně (odpovědi „rozhodně ne“ a „spíše ne“). Mezi individuálními uživateli internetu pak není názor na IDN tak vyhraněný, nicméně záporné odpovědi výrazně převažují i zde. Proti zavedení diakritiky zde bylo dohromady 66 % dotázaných.

Vzhledem k tomu, že výzkumy opakujeme každé dva roky, nabízí se nám možnost srovnání s předcházejícími daty. Zde je trend u obou skupin zřejmý. Zdá se, že jak mezi firmami, tak mezi individuálními uživateli zájem o zavedení diakritiky do doménových jmen klesá.

Klepněte pro větší obrázek

Důvody proti jsou u obou skupin víceméně shodné. Zejména jde o obavu z nedostupnosti stránek pro zahraniční návštěvníky; cizinci totiž většinou znaky s českou diakritikou vůbec neznají a neumí je zadat ani v případě, že si nainstalují příslušnou klávesnici. Dalšími jmenovanými negativy jsou potom obavy z komunikačních šumů; nebylo by jasné, zda zadávat názvy s diakritikou nebo bez, bylo by více chyb a překlepů, složitější vyhledávání a podobně. Mezi pozitivy je naopak uváděna lepší srozumitelnost pro Čechy, přesnější rozlišení názvů a zjednodušení pro zákazníky.

Postupy při spuštění registrací

Je jasné, že pokud by k implementaci IDN do českého internetu mělo dojít, nemůže se tak stát bez důkladně ošetřeného systému registrace. Při zavádění nových doménových koncovek se ujalo použití tzv. sunrise period – přechodného období, v němž neplatí standardní pravidla registrací, ale dává se prostor pro registrace domén těm držitelům, kteří na ně mají určité přednostní právo. Z pohledu českých IDN domén – pokud pomineme možnost sunrise úplně vypustit – v případě nasazení IDN do provozu v podstatě připadají v úvahu dva pohledy na právo přednosti.

Tím prvním je právo držitelů ochranných známek, názvů společností, státních úřadů a organizací atd., tedy přednost ve smyslu, v jakém byla použita například v již zmiňované sunrise pro doménu .eu. Druhým pohledem je potom právo na přednostní registrace pro držitele „ne-IDN“ tvarů příslušných domén.

Oba tyto pohledy mají svoje opodstatnění. Nerespektování ochranných známek by s největší pravděpodobností mělo za následek celou řadu spekulativních registrací, které by vedly k velkému množství sporů (ať už před arbitrážním soudem nebo soudy obecnými). Nerespektování současných držitelů „ne-IDN“ tvarů domén by v podstatě mělo stejný následek – registrace variant s diakritikou u domén, které už jsou zaběhnuté bez diakritiky s následnou možností zneužití těchto podobností.

Další otázky v našem průzkumu směřovaly k problematice sunrise period. Zde se již projevil výraznější rozdíl mezi oběma skupinami. Zatímco zástupci firem na otázku umožnění přednostní registrace IDN domén pro držitele ne-IDN tvarů odpovídají kladně (celkem 87 % souhlasí nebo spíše souhlasí), mezi individuálními držiteli souhlasí pouze 41 %. Názory se liší také u otázky na délku tohoto přechodného období. Zatímco zástupci firem (logicky) preferují delší období – pro délku více než dva měsíce se vyjádřilo 76 % oslovených; mezi individuálními držiteli převládá preferovaná délka do dvou měsíců (celkem 74 %). Na právo přednosti pro držitele ochranných známek, státní úřady a obce se naopak obě skupiny shodly, byť s jinými poměry hlasů.

CZ.NIC a IDN v budoucnu

Provedený průzkum ukázal, že zájem o diakritiku v českých doménových jménech je ještě nižší, než při předchozích šetřeních. Více méně také potvrzuje výsledky diskuse, která probíhala a probíhá na blogu sdružení CZ.NIC. Sdružení CZ.NIC, správce internetové domény nejvyšší úrovně .CZ, je na případné zavedení IDN technicky připraveno. Nespustí ho však, dokud nezaznamená v řadách uživatelské komunity zvýšený zájem o jeho zavedení.
Diakritická znaménka totiž s sebou nesou kromě výhod i problémy, které je potřeba si uvědomit, a které si komunita – i podle výsledků průzkumu – uvědomuje. Problematice se samozřejmě budeme věnovat i nadále a v budoucnu budeme sledovat jak názory internetové veřejnosti, tak vývoj na poli IDN v ostatních doménových registrech.

Klepněte pro větší obrázekAutor, Ing. Martin Peterka, je provozním ředitelem sdružení CZ.NIC

Článek vznikl pro časopis Computer 2/09

 

Témata článku: Internet, Doména, Abeceda, Předchozí návštěvník, Sunrise, Zavedená firma, Znak, Zásadní problém, Dotázaný uživatel, Zásadní význam, Doménový registr

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

26 procesorů v důkladném testu

Zhodnotili jsme 18 bezdrátových reproduktorů

Jak fungují cash back služby?

Pohlídejte své děti na internetu