Chromové efekty s problémy, ale nakonec budou

Zmatky a nedohody, standardy jdoucí proti sobě - a uživatel toužící po třetím rozměru na Internetu, jenom trpí.
Třetímu rozměru a vektorové grafice se na Internetu stále nedaří: několik pokusů o standardizaci zatím spíše ztroskotalo a ani úsilí konsorcia W3C není v tomto směru nejšťastnější. Dnes se setkáváme s proprietárními a jen částečnými řešeními, jako je Shockwave od Macromedia nebo technologie FutureSplash, pohlcená Microsoftem, v nejlepší pozici je ještě VRML. Microsoft se proto snažil přijít s řešením vlastním, nazvaným Chromeffects, které využívá grafické rozhraní DirectX, které je dnes standardní součástí Windows. Jakmile ale Microsoft zveřejnil bližsí plány týkající se Chromeffects, zvedla se masívní vlna protestu vývojářů kvůli jejich nekompatibilitě s jinými standardy konsorcia W3C – a, kupodivu, Microsoft nejdříve ustoupil a dal Chromové efekty k ledu.

Během zhruba měsíčního období v listopadu, kdy se zdálo, že Chromeffects jsou pohřbené, vyšel Microsoft s pozměněnou strategií: bude uvádět jednotlivé funkce na trh postupně, čímž si budou moci vývojáři více vybírat a začleňovat tyto funkce do svých webů. Nejdříve přijdou na řadu funkce DirectAnimation, Dxransform, a technologie HTML+TIME, které budou zabudovány už v Internet Exploreru 5.0 (pravděpodobně již v příští betaverzi). DirectAnimation je funkce pro interakci animovaných objektů s jinými objekty, DXTransform slouží pro vytváření speciálních efektů. Chromeffects budou zpřístupněny i „neprogramátorům“ pomocí XML tagů, ale to nastane zřejmě až koncem příštího roku, v době uvedení Windows 2000 na trh – dá se tedy říci, že tyto efekty bude moci na svých stránkách obsluhovat každý, kdo se nehodlá pohroužit do programování dále, než za studium jednotlivých elementů HTML (resp. XML, rozšiřujícího a navazujícího na HTML).

Živě komentuje: největší překážka stojící v cestě vektorovým funkcím ve 2D a 3D je právě obtížnost jejich programování a jejich nestandardnost – pokud chce dnešní programátor něco na svých stránkách v tomto smyslu vytvořit, může si to buď a) napsat celé od začátku do konce, b) někde uzmout kus kódu a nějak ho přeprogramovat (to není zrovna řídký jev), c) vytvořit scénu a objekty pro zásuvný modul, jako je třeba ShockWave (zde je vytvoření scény jednoduché, ale jen maličké procento uživatelů tento zásuvný modul má a málokdo bude čekat pro načtení několikamegabajtového plug-inu, aby si prohlédl třeba poskakující balónek).

Pozice Microsoftu je v tomto směru dost ošidná – firma nikdy ve vektorové grafice nic pořádného nepředvedla, takže velká nedůvěra v kvalitu nových produktů, které by notabene měly být prohlášeny za standard, nejsou. Nicméně naprosto přesně vidíme, jak vypadá svět, do kterého se Microsoft neplete – okolo desíti navzájem si konkurujících a proprietárních technologií, některé výborné, některé horší, obvykle ale řešící jen velmi partikulární problémy, VRML Konsorcium fungující rychlostí zpomaleného filmu a uprostřed toho všeho W3C Konsorcium, fackované ze všech stran. Naštěstí se nyní jeví, že dva nejsilnější subjekty – VRML Consortium a Microsoft – si nebudou vysloveně křížit cestu a budou pravděpodobně usilovat o komplementaritu svých produktů.

Váš názor Další článek: Word 2000 – jemná vylepšení dokonalého

Témata článku: Microsoft, Programování, Největší překážka, Shockwave, TomTom, Chrom, Třetí rozměr, Problém, Efekt, FutureSplash

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost