Prohlížeče | Chrome | AdBlock

Chrome možná změní pravidla pro vývojáře doplňků. Mohlo by to postihnout některé blokátory reklam

Vývojáři Chromu připravují nové API pro vývojáře doplňků (Manifest V3), přičemž komunitu zaujala především změna technologie WebRequest, která umožňuje některým blokátorům reklamy upravovat obsah.

Jinými slovy, když kód stránky požádá prohlížeč o nějaká HTTP data, Chrome požadavek předá právě skrze WebRequest povolenému doplňku, který k tomu má od uživatele práva, a čeká na odpověď od doplňku, co s ním má dělat. Doplněk tedy může zamítnout požadavek na obsah, který chce blokovat atp.

Vývojáři Chromu nyní hodlají politiku WebRequestu výrazně omezit, přičemž krok obhajují tím, že Chrome musí na zpracování požadavku doplňkem čekat příliš dlouho, což zpomaluje dobu, než se načte celá stránka.

Namísto toho v návrhu nových pravidel chtějí, aby tvůrci nejrůznějších blokovacích doplňků používali alternativní metodu DeclarativeNetRequest, která je zatím k dispozici v testovacích verzích prohlížeče. Ta se liší v tom, že zbytečně neblokuje Chrome (non-blocking architektura). V praxi to znamená, že doplněk v tomto případě dopředu sdělí prohlížeči, co má s HTTP požadavkem dělat.

Vývojáři Chromu krok hájí tím, že špatně napsaný nebo příliš náročný doplněk, nebude zpomalovat načítání stránky a zároveň bude uživatel ve větším bezpečí, doplněk se toho totiž o komunikaci dozví mnohem méně a nebude fungovat jako MITM. Doplněk jen předá prohlížeči seznam pravidel, co má dělat s konkrétním požadavkem – určitou URL, celou doménou atp.

Někteří autoři doplňků však už návrh ostře kritizují – třeba tvůrce uBlock Origin Raymond Hill, který na bugs.chromium.org rovnou hrozí, že s takovou uBlock skončí.

Nová technologie má totiž své limity – třeba v maximálním počtu možných pravidel, které doplněk sdělí prohlížeči. Zatím jej upravuje konstanta chrome.declarativeNetRequest.MAX_NUMBER_OF_RULES, která má hodnotu 30 000. Podle Hilla je to však na současné reklamní blacklisty příliš málo.

Hill zároveň píše, že jeho uBlock funguje odlišně a potřebuje toho o HTTP požadavku vědět mnohem více, nový omezený postup by mu tedy údajně nestačil.

Možnou úpravu pravidel tedy vidí jako útok proti blokátorum reklam a zbraň pro vydavatele, kteří proti blokátorům budou moci naopak lépe bojovat.

Diskuze (29) Další článek: Otestujte se, zda poznáte phishingové e-maily. Google a Jigsaw vytvořily kvíz

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,