Evropská unie | Drony

Chcete si koupit rekreační dron s hmotností nad 250 gramů? Možná raději ještě rok počkejte

Na evropské obloze už čtyři měsíce platí nové předpisy pro létání s drony a mnozí již jistě absolvovali povinný elektronický kurz a vytiskli si řidičák.

V souvislostí s novými pravidly si už také mnozí zapamatovali, že je otevřený prostor vhodný k rekreačnímu létání rozdělený do podkategorií A1, A2, A3, ve kterých pilotujeme drony třídy C0C4. Třída se odvíjí od dopadové kinetické energie, respektive vzletové hmotnosti.

12d8d893-af69-4797-aaed-51fa4441b7a8
Velmi zjednodušená definice podkategorií otevřeného prostoru k létání A1, A2, A3 podle evropské agentury EASA. Podmínek je ve skutečnosti trošku více.

Máte malý dron? Pak je to v pořádku

Má to jeden háček. Sice máme nová pravidla, ale také přechodné období, když si tedy dnes pořídíte nový dron, neznamená to, že na jeho krabici objevíte u těch nejmenších letounů štítek C0 (do 250 gramů) a u drtivé většiny ostatních rekreačních dronů štítek C1 (do 900 gramů). S oběma třídami přitom můžete poměrně svobodně létat i v parku za domem.

c9479792-d8df-47a0-adcd-e67db6691a45
Toto je budoucnost: Třídy dronů C0 až C4. V praxi ale ještě neexistují (Zdroj: EASA)

Když si dnes totiž koupíte zcela nový dron, je to vlastně letoun staré a přechodné éry – není vybavený štítky C0, C1 apod., které se naplno zavedou nejpozději až v lednu 2023, takže se jej také týká odlišné rozdělení podle hmotnosti!

Zatímco majitelé DJI Mavic Mini, DJI Mini 2 a dalších letounů se vzletovou hmotností do 250 gramů mohou zůstat klidní, C0 a < 250 g jsou totiž praktické identické třídy (viz tabulky v článku), u mnoha těch těžších to už bude složitější.

Pozor na drony s hmotností nad 500 g

Zatímco v případě řady Cx následuje třída C1 s hmotností do 900 gramů, do které se vejdou už naprosto všechny amatérské/rekreační drony, v případě prosté hmotnostní řady bez štítku Cx následuje kategorie < 500 g. Nedávno představený DJI Air 2S nicméně váží ještě o 100 gramů více a podobně na tom je i mnoho ostatních letounů střední velikosti (a všechny od DJI vyjma řady Mini).

e85d35a9-b0ba-441a-8885-2331732d307d
A toto je současnost. Všimněte si, že tu chybí ekvivalent třídy C1 (Zdroj: EASA)

Ty tedy v ryze hmotnostním řazení spadají až do třetí kategorie dronů < 2 kg, která je přísnější než C1! V parku, kdesi na pobřeží moře atp. by už mohl být problém, s takovou tonáží už totiž musíte dodržovat odstup od nezapojených osob nejméně 50 metrů!

A je úplně jedno, jestli je to opravdu potenciálně nebezpečný letoun s hmotností okolo 2 kilogramů (třeba kilogramový Phantom 4), který může v případě neodborného používání a chyby způsobit pořádnou neplechu, anebo onen Air 2S se čtvrtinovou hmotností a složeným tělíčkem, které schováte do větší dlaně.

Webová fóra se plní dotazy, kde jsou ty zatracené štítky

Pokud tedy zvažujete investici do většího a dražšího rekreačního dronu s hmotností nad 500 gramů a chcete létat i tam, kde se občas vyskytují lidé a v zahraničí, možná bude nakonec nejlepší počkat ještě ten rok, než se vše vyjasní, skončí přechodné období a na trhu se konečně objeví onen kýžený štítek C1.

3b0314c4-e621-4a11-9093-f9ed0b67a195
Jedno z vláken na fóru DJI, kde se letci ptají, jestli dostane čerstvý dron od DJI štítek C

V opačném případě hrozí, že začnete jako mnozí další plnit webová fóra podpory u DJI i dalších dotazy, jak to s těmi štítky tedy je a zdali je drony tohoto výrobce dostanou alespoň zpětně, pokud budou splňovat všechny technické podmínky.

Diskuze (32) Další článek: MSI GeForce RTX 3080 Ti už je neoficiálně v prodeji s cenou 100 tisíc korun

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,