5
Fotogalerie

Chce Facebook zabít blogy? Vyvíjí vlastní publikační systém

Facebooku už nestačí krátké stavové zápisky. Chce být domovem i pro vaše blogy, a proto testuje zcela přepracované Poznámky, které by mohly znepříjemnit život i Bloggeru.

Facebook je největší sociální sítí na světě – vždyť jej navštěvuje 1,5 miliardy uživatelů, kteří zde mají svůj profil, čtou a hodnotí obsah druhých, vytvářejí vlastní a generují tak ohromnou návštěvnost, které dnes dokáže vzdorovat jen Google. Otázkou ale zůstává, jak dlouho.

Nejen sociální síť, ale i špičková média a videa

Facebook totiž už dávno nechce být pouze nástěnkou se stavovými zprávičkami, kde všude jste si koupili zmrzlinu a jak byla dobrá, ale chce do sebe integrovat i velké mediální domy. Na jaře oznámil start pilotního projektu Instant Articles a na jeho stránkách začali svůj redakční obsah v atraktivní formě publikovat třeba The New York Times, National Geographic, BBC News, Guardian nebo třeba německý Build. Facebook slibuje, že takto obsah dostane ke čtenářům ještě rychleji a vydavatelé zároveň budou moci společně s články prodávat vlastní reklamu jakožto vyrovnání ztráty návštěvnosti na svých vlastních webech.

947278998
První liga v pilotním programu Instant Articles

Jenže tím to neskončilo. Krátce poté začal Facebook reformovat svoje videa a slibovat editorům, že zapracuje na jejich lepší správě a postupně snad i lepší monetizaci. A to by už mohla být velká rána pro konkurenční a doposud nepřekonaný YouTube. Některá virální videa se přitom už dnes šíří přednostně skrze Facebook, protože se skrze síť dostanou k divákům rychleji než na YouTube. Facebook se chce přitom stát i lídrem na poli hudebních klipů.

Facebook chce, abyste blogovali v nových Poznámkách

Ovšem ani videa nejsou to poslední, nad čím Zuckerbergův tým přemýšlí. Pokud jeho sociální síť doposud nasála téměř veškerou interakci mezi přáteli, chce média a videa, pak už chybí snad jen masová publikace – vše mezi drobným blogem a špičkou v oboru, kterou Facebook pozval do programu Instant Articles.

Něco podobného už dnes na sociální sítí existuje, ale skoro bych se vsadil, že o tom mnozí nemají ani páru. Celé roky je uvnitř schovaná funkce poznámek – Notes, což je vlastně velmi jednoduchý publikační systém. Napíšete svůj blogový zápisek, přidáte do něj nějaké ty obrázky, velmi jednoduché formátování a vyšlete jej do světa.

91102295 909926690
Současná podoba Poznámek – jsou to prostě delší zápisky, ale chybí jim atraktivnější prostor a typografie současných publikačních platforem

Funkce poznámek je velmi zastaralá a zapadlá, to by se však mohlo brzy změnit, Facebook totiž testuje jejich novou podobu, která na první pohled připomíná publikační systém Medium. Někteří se už k novince dostali, mohou vytvářet nový typ poznámek 񞏷 článků a co je nejdůležitější, na jejich podobu se může podívat každý, Krásným příkladem je třeba tento blog uvnitř Facebooku. Článek má větší písmo a řádkování a také jiný a patkový font, což na Facebooku není zvykem. Zápisku ale hlavně vévodí rozměrná úvodní fotografie.

303789716
Testovací podoba nových Poznámek – Už to ani nevypadá jako Facebook, ale spíše jako konkurenční Blogger od Googlu.

Z Facebooku samotného toho pak na stránce se zápiskem zbyla jen hlavička a zápatí – opět zřetelný důraz na to, že pánem je v tomto případě obsah samotný a nikoliv sociální síť. Skoro to až vypadá, jako by snad ani nešlo o Facebook.

957244211
V zápatí článku nesmí chybět facebooková diskuse, hodnocení a sdílení – vše je propojené

Pokud se tedy nová podoba poznámek dostane v následujících měsících k široké komunitě uživatelů sítě, Facebook by mohl zlikvidovat nejeden menší blog i celé drobnější publikační systémy, protože oproti ostatním má tu ohromnou moc, že dokáže díky své vlastní viralitě dostat informaci k publiku.  

Určitě si přečtěte

Články odjinud