Cestování přes Internet: dnes i v budoucnu největší zdroj příjmů

Již dnes činí 33% všech příjmů z e-komerce v USA, v roce 2003 se bude jednat o 25-miliardový trh.
Příjmy z internetového cestovního ruchu nadále rostou rychleji než cokoli jiného: již letos tvoří třetinu (33,5%) všech obratů na e-komerci a znamenají největší spojitý e-komerční segment, daleko před knihami, hudbou nebo třeba hardwarem. Co cestovního ruchu se zahrnuje skupina služeb, nejvýznamnější jsou prodeje letenek, platby za ubytování a za půjčení aut, či za celé kompletní zájezdy, zahrnující všechny tyto plus ještě další služby. Zatímco celkový velikost tohoto (internetového) trhu činila loni 6 miliard dolarů, letos to má být více než dvojnásobek (12,4 mld), pak už bude růst pomalejší – v roce 2003 má činit 25,2 miliard (zdroj: eMarketer). To jsou průzkumy pro Ameriku: u nás a zejména v cestovatelsky fragmentované Evropě se můžeme ještě několik let těšit na více než stoprocentní roční přírůstky.

Proč je „cestování přes Internet“ tak atraktivní a významné? Má několik faktorů, díky kterým je zajímavější než třeba nákup knih přes Internet – kde poměrně snadno konkuruje podobný nákup v supermarketu, metoda „jdu a koupím“. Cestování plánujete, vybíráte a platíte dopředu po Internetu stejně jako mimo něj: neplatí zde internetová nevýhoda čekání na zboží. S využitím Internetu jde daleko snáze plánovat než v cestovní kanceláři nebo s cestovatelským časopisem v ruce – množství informací i výběru je neporovnatelně větší, porovnávání je snazší. Konečně, při cestování většina z nás dá přednost pohodlí: vše je hezky zařízeno dopředu, letenka, na cílovém letišti čeká auto, v hotelu je připravený pokoj, večer v restauraci: když dovolená, tak se vším.

Protože velká část cestování se odehrává mezi kontinenty, došel eMarketer k opravdu gigantickým číslům až když počítal celý svět: zde se má v roce 2003 utratit neuvěřitelných 188 miliard, jenom v oblasti „B2C“, tj. konzumentského trhu v internetovém cestování. Podle současného vývoje se nezdá, že bytato čísla měla být nějaká zkreslená či nereálná, a opravdu ilustrují, do jakých gigantických rozměrů elektronická komerce narůstá.

Prognózy potvrzuje i vývoj u nás: z nemnohých průzkumů i vlastních firemních zpráv vyplývá, že už dnes „e-travel“ je největší oblastí v e-komerce u nás – zřejmě platí, že jeho souhrn (letenky, ubytování, zájezdy) tvoří desetkrát větší obrat než kdysi nejtypičtější e-komerční komodita, knihy.

Váš názor Další článek: Antiviroví hlídací psi v boudě

Témata článku: Budoucnost, Internet, Cestování, Největší nákup, Příjem, Travel, Roční příjem, Zdroj příjmů, Gigantický rozměr, CES, Supermarket, Letenka, Zdroj

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů