Čeští počítačoví obři hlásí pololetní výsledky

Diskuze čtenářů k článku

HellBell  |  09. 08. 2002 09:55

A co firma ED? Ta obratem daleko presahuje nebo ne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Stanislav Polák  |  09. 08. 2002 01:06

Mironet si myslím nepatří mezi giganty co se týče obratu jako ostní uváděné firmy. Faktem však je, že jeho marketing je vynikající (Microsoft vs Mironet kauza a její bravurní otočení v prospěch Mironetu za tupého pohlížení ze strany marketingového oddělení MS) a produkt jedinečný (tichý počítač - zcela se odděluje od šedé masy).

Mironet je na českém trhu dravcem a je to z uvedených jediná firma s vlastním českým kapitálem (jediný majitel, který začínal na Strahovských kolejích a to navíc v době (´95), kdy trh byl údajně rozdělen).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bobr  |  08. 08. 2002 21:34

Pocitace pro skoly bude stat splacet hooooodne dlouho, takze zadne pul miliardy dokapsy. Ale jinak je to samozrejme Potemkin.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Libor Chocholatý  |  08. 08. 2002 19:38

Pamatujete na zakazku za 350mil.Kc na zjisteni poctu pocitacu na skolach? Takhle se "vydelavaji" penize, ne nejakym montovanim pocitacu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Bures  |  08. 08. 2002 19:33

Inside Weekly No. 32/2002:

Spolecnost AutoCont CZ, a. s., dosahla v prvnim pololeti letosniho roku celkoveho obratu 1 mld. Kc (o 40 % vice nez ve stejnem obdobi predchoziho roku) a zisku v neudane vysi, ale kladneho a o 35 % vyssiho nez ve stejnem obdobi predchoziho roku. Trzby za zbozi vzrostly o 37 %, trzby za sluzby o 61 % na 157,2 mio. Kc. Tyto vysledky neobsahuji projekt "Internet do skol", ktery je plne realizovan sesterskou firmou AutoCont On Line a projevi se az v celkove konsolidaci holdingu AutoCont.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pesimista  |  08. 08. 2002 07:43

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tom  |  08. 08. 2002 09:19

JO, přesně tohle mě napadlo, když jsem viděl titulek - všichni na světě maj problémy, jen čeští výrobci trhaj prodejnost,hmmm... Neslyšeli jsme to už někdy?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cc  |  08. 08. 2002 09:46

A sovětské hodinky jsou největší a nejrychlejší.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Dudek  |  08. 08. 2002 05:33

Na články pany Hlavenky příliš nereaguji, ale v tomto případě jsem reagovat chci a také trochu vyvolat diskuzi.

Chtěl bych zdůraznit, že srovnávat LEVI s Mironetem je téměř nemožné, protože se jedná o úplně odlišné firmy s odlišnými cíly.

Hlavním cílem LEVI je distribuovat komponenty a mimo to (vedlejší činnost) se snaží prorazit se značkou počítačů LYNX, což se vede, ale konkurence je obrovská.

Naproti tomu Mironet je výrobcem počíačů a distribuci komponent dělá okrajově (dceřinná firma THD.cz)

Ve finančních výsledcích se diametrálně liší, LEVI je proti Mirontetu gigant. Pokud porovnáte finanční výsledky za minulý rok, tak zjistíte, že LEVI překonalo jak samostatný ATcomputers, tak samostatnou ProCu. Je pravda, že se celým holdingům nevyrovná, ale klíčovým firmám v holdizích bezpochyby a není to zanedbatelná konkurence, ale VELMI silná konkurence. Některé kroky LEVI jsou velmi ostražitě sledovány konkurencí.

Tady se také dostáváme k tomu, proč se uvádí v tomto článku celkové tržby holdingu, když AAC združuje celkem 11 firem, které sice pracují v IT, ale s výrobou počítačů nemají nic společného.

Celý český IT průmysl je velmi složitý a dělí se na mnoho odvětví a je není lehké se v něm vyznat. Také se již velmi těžko specifikuje, co je česká firma a co není česká firma, přeci jen v AAC má 40 % podíl taiwanský FIC.

Špatně přehledná situace je i ve výrobcích počítačů, protože se snaží vyrábět značkové počítače kde kdo (Libra, Vikomt, 100Megadistribution, ELAP atd.) a například ATComputers vyrábí velkou škálu značek (Autocont, Triline atd.).

Z hlediska distribucí je také velmi pestrá nabídka. Od EDSystems (největšího distributora v ČR) přes LEVI, ATcomputers, Procu až třeba po maličké Vikomt, Penta, ELKO atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Poděbradský  |  08. 08. 2002 08:11

například ATComputers vyrábí velkou škálu značek (Autocont, Triline atd.).

To by mne zajímalo, co autor myslí tím atd... Výrobci jsou dva, Autocont a Triline, tak jakápak velká škála značek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Dudek  |  08. 08. 2002 08:21

... Alivio, bývalý Diderot, notebooky ASUS ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ijon Tichy  |  08. 08. 2002 08:26

Alivio je jen model značky AUTOCONT.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ijon Tichy  |  08. 08. 2002 08:24

Ojoj odporník promluvil: výrobce je jediný ATComputers a značky jsou tři klíčové : AutoCont, Triline a Comfor a pak nebožtík Diderot a no sem tam něco pro menší firmy, které to pak prodávají jako vlastní .
Takže pan Dudek má pravdu a vy jste vedle jak tak ta javor .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Richard Böhm  |  08. 08. 2002 17:52

To neřeš, Dudek má v podstatě pravdu.  Teda aspoň v těch komplech od ATC. A přidejte Genius.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kaspery  |  08. 08. 2002 08:17

 skvely prispevek

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlavenka  |  08. 08. 2002 08:33

Distribuce a koncový prodej jsou zásadně rozlišná podnikání, s velmi různým dosažitelným ziskem. V distribuci lze dosáhnout obrovských obratů, ale podniká se obvykle na zcela minimální marži; byly sice doby, kdy i v distribuci se vydělávaly obrovské peníze (první polovina devadesátých let), ale distribuční marže jdou stále níž a níž. Pokud máte pouze distribuční byznys, je to zranitelné podnikání, protože ostatní od vás mohou a nemusejí brát, a mohou svá rozhodnutí měnit v podstatě ze dne na den. Z hlediska "hodnoty" tedy není distribuční byznys tak cenný.

U retailu je to jiné: podnikáte se slušnou marží, která je nejvýraznější na službách; etablujete značku a vytváříte tak hodnotu, která se neztrácí. (Proti tomu distributor je v podstatě "bezejmenná" firma, je určena pro úzký okruh odběratelů). Tato marže a hodnota značky bude v budoucnu stoupat, nikoli klesat. Dobře prováděný retail je tedy podnikání, které je cennější, tvoří větší část hodnoty firem. Kam to jde, je dobře vidět, když se podíváme do USA nebo západní Evropy: hodnota distribučních firem je zlomečková v porovnání s giganty vyrábějícími výrobky se známými, vyhlášenými značkami. Ad absurdum: výrobci dodávající Coca-Cole mají podobný obrat jako Coca-Cola, ale jejich hdonota je mizivá v porovnání s Coca-Colou, protože jim chybí značka.

K těm zmíněným firmám: hlavním měřítkem porovnávání jsou právě tržby v retailu, případně ve službách. Zde soupeření obrů (AutoCont/AAC) je jasné, také je jasné, že za nimi jsou vyzyvatelé - Mironet, Levi a další, ale s odstupem. Levi je rozhodně "tygr", který nesmírně vyrostl na distribuci, kterou dělá výborně, ale těžiště podnikání obou jmenovaných firem v článku není v distribuci, ale v retailu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Dudek  |  08. 08. 2002 08:44

V tomto ohledu s vámi souhlasím. Jen bych malé doporučení, na téma úsopěchu různých firem vzhledem k výrobě počítačů by chtělo napsat komplexnější článček nejlépe postavený na počtu prodaných počítačů. Přeci jenom ty finanční výsledky jsou poněkud zavádějící, protože firmy jsou natolik obrovské, že pouze obratu tvoří výroba počítačů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Dudek  |  08. 08. 2002 08:44

V tomto ohledu s vámi souhlasím. Jen bych malé doporučení, na téma úsopěchu různých firem vzhledem k výrobě počítačů by chtělo napsat komplexnější článček nejlépe postavený na počtu prodaných počítačů. Přeci jenom ty finanční výsledky jsou poněkud zavádějící, protože firmy jsou natolik obrovské, že pouze menší část obratu tvoří výroba počítačů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlavenka  |  08. 08. 2002 09:09

No to by určitě chtělo, jenomže tyto počty si velká většina firem chrání jako oko v hlavě. Sdělí jej ti největší, a to jen v případě, kdy se domnívají, že se mohou těmito čísly pochlubit: všimněte si, že jej tyto firmy někdy sdělí a někdy ne, když mají zrovna horší výsledky, tak jej neřeknou. Navíc se obávám, že zatímco účetní konsolidace je jasná a potvrzená auditorem (lze jí věřit), tak v tomto případě, aby se čísla nafoukla, se moc konsolidovat nebude - pokud firma vyrobí 10 000 počítačů, prodá ji své distribuční dceři, ta ji prodá svým retailovým obchodům a ti je prodají zákazníkům, tak se ve zprávě uvede, že celkové prodeje počítačů holdingu dosáhly 30 000 kusů.

Navíc i zde je ještě jeden zádrhel: i ten retailový prodej má své cennější a méně cenné části. ProCA, například, prodává své zbotí jak ve vlastních prodejnách, kde drží celou marži (ovšem i náklady), ale také dodává do hypermarketů, kde má podstatně menší marži, kde funguje v podstatě jako "distributor vlastních počítačů".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Viper  |  08. 08. 2002 09:37

S duverou v auditory bych to neprehanel.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Bláha  |  09. 08. 2002 00:59

MIRONET má každopádně mezi uživateli obrovskou image díky tichým počítačům. Co vim, tak podle TNS factum je to nejoblíbenější domácí značka.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Milan Adamec  |  14. 08. 2002 13:55

Muzete mi prosim poslat informaci kde najdu hodnoceni pocitacu Mironet firmou TNS factum.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor