Český Telecom a Eurotel: zabavená dividenda, Starzone a Internet Expres

V dvouhvězdě našich největších telekomunikačních firem se urodilo několik novinek. O většině z nich jsme už podrobně psali. Podívejme se ale na ohlášené služby a události ještě jednou a trochu jinak.

Dění okolo dvojfirmy Telecom-Eurotel neustává. Na rozdíl od kontroverzních událostí minulých týdnů jde ale nyní vše v duchu bratrské spolupráce a iniciativu bere do svých rukou Český Telecom. Jak by ne, když se mu podařilo Eurotel kompletně ovládnout i po manažerské stránce.

Dividendu rychle sem

Nejnovější zprávou je vyplacení dividendy ve výši čtyř miliard korun, kterou uhradí (dcera) Eurotel své matce, Českému Telecomu. Vyplácení dividendy, tj. nerozděleného zisku po zdanění, není nic neobvyklého, u stabilně podnikajících společností to je spíše standardní postup. Méně obvyklé je to, že příkaz k vyplacení dividendy byl dán vedením Telecomu s neobvyklým spěchem.

Zatímco dříve vyplácel Eurotel dividendu na podzim (loni to bylo 11 miliard korun, vyplacených svým oběma vlastníkům, což byly zisky za několik předchozích let), nyní chce Telecom peníze již do konce května. Jistou spojitost s kvapnou změnou v řídících orgánech firmy a touto dividendou bychom mohli hledat, ČTc ji ale popírá. Výplata dividendy byla údajně dohodnuta již při koupi polovičního podílu Eurotelu Telecomem.

Co Český Telecom se čtyřmi miliardami korun udělá? Může ji rozdělit akcionářům, může jí splatit část úvěru u bank, který si na koupi 49 % Eurotelu vzal (celkem 27 miliard Kč), může si ji též ponechat na investice. Rozhodne o tom červnová valná hromada firmy. Ani její vyplacení vlastníkovi Telecomu, tedy především českému státu, není zcela nepravděpodobné. Jen stěží se dá předpokládat, že by česká vláda řekla „ne, děkujeme pěkně, peníze nechceme, máme dost“. Telecom může letos vyplatit akcionářům 6,6 miliard Kč, tedy asi dvacet korun na jednu akcii.

Starzone - zatím spíše rozpaky

Zajímavější zprávou je zřízení služby Starzone a balíčku Internet Expres. Pod oběma je podepsán jednoznačně Český Telecom, i když služby často prezentuje jako „společně připravené s Eurotelem“. Starzone je mylně prezentován jako „portál“. Jenže zatímco portál je společná brána vedoucí k řadě rozmanitých služeb, Starzone je naopak velmi specializovaná služba. Marketingovým pracovníkům se zdá slovo portál zřejmě výživnější než pouhá služba, což je možná pravda, ale jeho skutečný význam tak zamlžují, až nebude časem nikdo vědět, co to znamená.

Starzone je služba umožňující stahovat filmy z internetu za peníze a pouštět si je na počítači. Nabídka je ovšem k dispozici pouze zákazníkům Českého Telecomu, kteří používají některý z jeho tarifů připojení k Internetu, pro ostatní smrtelníky použitelná není. Mám-li ji popsat jednou větou, pak bych použil frázi „první krok“: nabídka je totiž zatím hrozně mizerná a ceny nejsou nijak nízké (na to, že se jedná o zboží určené jen pro pár vyvolených).

K dispozici je zatím jen několik Svěrákových filmů, pak něco málo filmových vesměs béček, Bob a Bobek a úplní zoufalci si mohou zakoupit (!) díly Prima varečky nebo Telebazaru. Nabídku doplňuje půlhodinový dokumentární film Ptáci (bez uvedení zdroje, režiséra), prezentovaný jako „další díl série“ (jen nikdo neví jaké), ve kterém se dozvíte, zda jsou ptačí hnízda jedlá nebo ne, za 44 Kč s jednodenní licencí. Český Telecom očekává od Starzone příjmy ve „stamiliónech“ (?).

Starzone snů – nehledejte ji, zatím neexistuje – by měla být taková, že si vyberu jakýkoli film z imdb.com nebo csfd.cz, klepnu a začnu přehrávat, případně stáhnu na disk k přehrání kdykoli v budoucnu. I toto se na českém internetu někdy objeví: buď se ale šance chytí Starzone, která už ten první krůček udělala, nebo někdo jiný a Starzone půjde po do starého železa.

Nabízí se otázka, zda se vůbec telekomunikační firma má „plést“ do poskytování obsahu a dalších služeb (viz třeba gamezone.cz a spousta dalších služeb, např. na Quick.cz). Dá se říci, že na to existují dvě „myšlenkové školy“. První říká, že švec se má pouze držet svého kopyta a dělat perfektně to, k čemu je povolán a do ničeho ostatního se neplést. Druhá naopak míní, že se všechny nabídky telco firem stejně brzy budou podobat jako vejce vejci a že je tedy nutné poskytnout nějakou tu přidanou hodnotu. Který názor má pravdu? Šalamounsky odpovím, že oba, pokud se to bude dělat dobře. Jistě velmi slušně prosperuje Tele2, což je čistý, velmi „spartánsky“ fungující operátor, a pokud ČTc chytře vybuduje nabídku přídavných služeb, bude to také fungovat. Firma má ale za sebou už jedno selhání v tomto směru; Imaginet ale nebyl špatným nápadem, pouze byl děsivě špatně realizovaný a manažovaný.

Třetí zajímavou novinkou je pak tarif nazvaný Internet Expres. Zajímavé je na něm spojení paušálu za telefonní stanici a ADSL přípojky do jedné cenové nabídky za 1 367 Kč, respektive 2 022 Kč měsíčně (podle rychlosti, nižší je za 512 kb/s, vyšší za 1 024 kb/s). Tradičně nekorektně je služba označena jako „datově neomezená“, ovšem s „fair user policy“, což znamená, že po stažení 1 GB (což je otázka dvou hodin!) je provedeno seříznutí konektivity na úroveň dial-upové linky po dobu jednoho týdne (!). Toto nekorektní označování ovšem používají, pokud je nám známo, všichni poskytovatelé ADSL či jiných služeb širokopásmového připojení.

Propojení prodejních míst 

Další pozoruhodnou informací je, že prodejny Eurotelu budou fungovat jako „dealer“ Českého Telecomu v oblasti služeb širokopásmového Internetu. Na oplátku ale i prodejny Českého Telecomu budou nabízet produkty Eurotelu. Do třetice: Český Telecom postupně dobudovává ADSL, v dubnu je zprovozněno dvacet nových lokalit a do půlky června by pak měla být služba dostupná na 60 % pevných linek.

K tomu několik poznámek. Vzájemné nabízení svých služeb v prodejnách Eurotelu a v Telepointech vypadá líp na papíře než ve skutečnosti. Oba typy prodejen jsou velice odlišné, mají odlišně vyškolený personál a to, že se někam do volného kouta dá stojánek s prospekty té druhé firmy, ještě žádné prodeje nezpůsobí. Uvidíme, jestli bude mít Telecom odvahu nabídku sjednotit tak, že vznikne pouze jedna řada prodejen „EuroTelePoint“, ve které bude profesionálně nabízeno kompletní portfolio hlasových i datových, drátových i bezdrátových služeb.

Zvyšování pokrytí země připojením ADSL je dobrá zpráva, ale má také své mouchy. K rozšiřování dochází pomaleji, než se slibovalo, a hlavně není jisté, zda bude pokračovat a jakým tempem. Číslo 60 % působí pěkně do té doby, než si uvědomíme, že většina z těchto šedesáti procent je v lokalitách, kde už jsou dostupné další metody levného trvalého připojení k Internetu (kabelovka, WiFi atd.). Naopak ve zbývajících nepokrytých 40 % není většinou jiná šance k broadbandu než si objednat digitální okruh, tj. zhruba za deset tisíc měsíčně. Už jsem to uváděl nejednou: ADSL by mělo být jakousi univerzální službou, a stát, má-li hrát roli kladného regulátora (to zní jako „kladný záporný hrdina“), by ji měl zasponzorovat a řídit vytvoření kvalitní velkoobchodní nabídky.

Konečně k nabídce Internet Expres. Její zajímavost pro zákazníky, kdy balíček je o něco levnější než objednání dvou služeb samostatně, trochu kalí protesty jiných operátorů. Ti uvádějí, že dle jejich názoru je nabídka služby v rozporu se zákonem, neboť ČTc by měl být povinen současně tuto nabídku poskytnout jiným jako velkoobchodní (aby ji mohli prodávat dál) a to neučinil. Alternativní operátoři budou zřejmě poptávat nápravu u ČTÚ i jinde, možná i podávat žaloby.

Na nabídce Internet Expresu pak dále mrzí nekorektní prezentace jako „neomezený vysokorychlostní Internet“, přičemž omezení je ve skutečnosti velmi značné, a také to, že omezení na jeden gigabajt týdně je zbytečně vysoké. Nabídka je koncipovaná i pro firmy, které tento limit budou překračovat snadno a často i bez velkého stahování. Proč je ve výhodách služby přímo propagováno „stahování hudby a filmů“, když vám již stažení jednoho filmu přeplní týdenní limit? (Poznamenejme ovšem, že data stažená ze starzone.cz se do limitu nepočítají).

Přes to, že lze mít ke každému z ohlášených kroků Českého Telecomu (a Eurotelu) menší nebo větší výhrady, působí celkově pozitivně. Po delší době nehybnosti nebo málo významných novinkách náhle z nebe prší zajímavé nabídky, které dokáží rozhýbat trh (viz rychlé reakce konkurence, snižování cen ADSL, nabídky kabelovek atd.).

Na českém trhu ale stále chybí nabídka trvalého připojení k Internetu – i s malou konektivitou a jinými omezeními – za velice levnou cenu několika stokorun. Tisíc korun měsíčně je pro většinu českého obyvatelstva – tedy pro ty, kteří mají příjem nižší než průměrný – zhruba deset procent peněz, které si odnášejí ve výplatním sáčku, a pro porovnání, třetina až polovina toho, co dají za bydlení nebo za stravu. To je pro chudší část populace nepřijatelně moc a výsledek je znát: růst počtu uživatelů připojených k Internetu se zpomaluje, a lidí, kteří se odhodlali dávat tisícovku měsíčně za ADSL, je zatím jen několik promile české populace. Takhle tu informační společnost nevybudujeme.

Diskuze (33) Další článek: Časopis DIGI spouští svoji webovou stránku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,