Český Internet za poslední rok: vítězové i poražení

Audit serverů na českém Internetu za prosinec nám dává příležitost k ročnímu bilancování.
Pravidelné auditování návštěvnosti serverů českého Internetu je samozřejmě určeno hlavně pro profesionály, pro ty, kteří na Internetu chtějí podnikat. Vzhledem k tomu, že je prováděn už třetím rokem, standardně a kvalitně, je důležitým a veřejně přístupným „etalonem“, zdrojem pro sledování dlouhodobých tendencí.

Obvykle si dovolím komentovat jednou za měsíc až dva konkrétní měsíční výsledky, tentokrát ale při příležitosti přelomu roku se budu více věnovat meziročnímu srovnání. Faktem ale je, že je co komentovat i v prosincovém auditu: především je to naše velká radost nad tím, že Živě předstihlo čtyři své výrazné konkurenty na poli internetových médií (Svět Namodro, Neviditelného psa, České Noviny a Novinky.cz), dále pak to, že v součtu naše obě obchodní centra (Vltava a Vltava2000) vysoce předstihují v návštěvnosti konkurenční Shop.cz (i když u obchodů je důležitější obrat), a také že náš benjamínek, herní Doupě slušně předstihuje starší konkurenční Bonusweb. Ale Internet je jako houpačka, takže příští měsíc tomu může být zase trošku jinak. Neradujme se předčasně – trend bude muset být teprve potvrzen dalšími měsíci.

V meziročním srovnání (jako prvotní kritérium bereme počet shlédnutých stran, jako sekundární pak IP adresy) je skutečný vývoj možné vysledovat daleko lépe než při srovnávání dvou následujících měsíců; podívejme se na jednotlivé kategorie.

Už kvůli Seznamu je na Internetu za stále nejvýznamnější považována kategorie katalogů a indexérů; zde máme tři hráče (loni byli dva), Seznam.cz, Atlas.cz a přibylo Centrum.cz. Seznam si udržuje své vedení, ale současně leccos zamlžil, neboť sloučil některé své služby do jednoho „logu“. Seznam má meziroční nárůst o 400 % v navštívených stránkách, což je grandiózní úspěch (za který mimochodem zahraniční investor musel také slušně zaplatit); počet návštěvníků Seznamu (unikátní IP) se zvýšil jen asi o 80 %. O moc ale nahoru jít ani nemohl, protože číslo cca 150 000 unikátních IP za měsíc znamená, že stránky Seznam.cz stejně letos jako loni navštěvuje alespoň jednou za měsíc valná část české internetové veřejnosti. Denní službou se však Seznam (přes sekce „Dnes“ či „Kultura“) nestává – má denně 32 000 IP (cca 100 000 lidí), což je necelý trojnásobek jako před rokem.

Nováček Centrum.cz postupně dotahuje na Atlas.cz, ale stále je zatím asi na třetině jeho hodnot a polovině návštěvníků. Na bohatost, u Atlasu až trošku přebytečnou nebo zbytečnou, odpovídá Centrum šikovněji, spíše „marketingovým“ zaměřením svého serveru na důležité prvky; o nepodstatné se nestará. Každopádně Atlas vzrostl meziročně o 700 %, podstatně více než Seznam.cz, což je důsledek právě jeho rozšíření z poměrně nevalného katalogu/indexéru na pokus o portál.

Mezi „elitu“ českého Internetu z hlediska navštěvovanosti ještě patří freemailové služby a dominantní free webhosting. U freemailových služeb je situace zase zamlžená, protože jediná čistá služba je zde Post.cz, který je auditován zvlášť (vzrostl o více než 200 % za rok). E-mail Seznamu a Atlasu je uvnitř obou serverů, Email.cz zřejmě je auditován, ale žel bez zveřejnění výsledků.

Druhou velkou a ostře sledovanou kategorií jsou média – stejně ostře sledovanou jako vyhledávače, protože jejich inzertní prostor se cení více než trošku planě se točící bannery na Seznamu či Postu, a také proto, že zde panuje dramatičtější soupeření. U všeobecných médií se šplhá nahoru internetový deník Mladé fronty (iDnes) a také Novinky.cz, podporované „veletokem“ Seznamu. Tabulka dobře ukáže procentní nárůsty médií mezi prosincem 98 a 99:

Médium Poč. stran 12/99 (v mil.) Oproti 12/98
Trafika 3,32 184 %
IDnes 3,23 750 %
Mobil Server 1,65 165 %
Živě 1,41 328 %
České Noviny 1,35 85 %
Nevid. Pes 1,27 118 %
Novinky 1,24 288 %
Svět Namodro 1,22 194 %
V dalších měsících budou nepochybně procenta vypadat zase trošku jinak, ale protože je sleduji už řadu měsíců, mohu potvrdit, že trendové křivky příliš nekolísají. IDnes se i za cenu velkých finančních investic (rozsáhlý tým lidí) a „zapojení“ deníku MF Dnes do hry stává tím internetovým deníkem: zcela mimo už jsou České Noviny, ale iDnes, pokud si zachová trend, uteče brzo i Trafice. Neviditelný Pes zůstává svůj, neopakovatelný, nenapodobitelný a asi dělá dobře; ono get big, get niche or get out platí přesně i na Internetu a nejlépe je to vidět u Českých Novin, které se snaží být „big“, ale protože nejsou, mohou být brzy „out“. V tomto směru by právě mohly být do budoucna výrazně úspěšnější Novinky.cz, které se snaží o něco jako „středně inteligentní bulvár“ a které zatím na českém Internetu nemají žádného konkurenta; může se jím však stát v trošku kvalitnější, ale i čtenářsky náročnější rovině iPort.

V technických denících se mírně snížil náskok Mobil Serveru, Živě přeskočilo Svět Namodro, ale to jsou obvyklé tahanice mezi první trojkou... za nimi jsou s odstupem pak úžeji zaměřené weby Grafika.cz a Svět Hardware, které mají svou jasnou čtenářskou komunitu, jež „roste s nimi“ (oba zhruba 400 000 stránek za měsíc a 12-13 tisíc unikátních IP za měsíc). Na dvojnásobek vyskočila i Lupa, kterou ale dělá Marek Antoš stále sám (s pomocí pár externistů, někdy více, někdy méně aktivních); téměř nevzrostly Čulíkovy Britské listy, což bych ale připisoval tomu, že se jejich autor nezaměřuje na jejich silnou propagaci (adresa bohužel také nic moc).

Z dalších, výše nezmíněných serverů bych jen stručně v tabulce uvedl několik vítězů a několik poražených:

Seznamka.cz 3,24 277 %
Seznam Dnes 1,74 621 %
Hokej.cz 0,68 337 %
Autokatalog 0,92 57 %
Softwarové Noviny 0,40 44 %

Z loni neauditovaných serverů je dobré poukázat na vysokou návštěvnost serveru Škoda Auto, přestože jeho obsah není nijak výjimečný, a také na návštěvnost kontroverzního serveru Fudge, který se bez problémů po pár měsících provozu přehoupl přes milión stránek. Fudge zveřejňuje vtipy, textové i grafické, a především autorsky nepůvodní, „co Internet dal“. Jak je vidět, nikomu to nevadí – kromě těch, kteří poctivě budují původní obsah, investigují a zasvěceně komentují (například www.lupa.cz, www.isdn.cz) . Útěchou, snad ne drobnou, může kvalitním webům být to, že přece jen jsou pro inzerenty podstatně atraktivnější a finančně úspěšnější.

Diskuze (17) Další článek: Computer 1/00

Témata článku: Internet, Velká trojka, Vítěz, Valný úspěch, Český internet, Rozsáhlý audit, Pole poražených, Velká radost, Pes, Britský deník, Rozsáhlý tým, Deník



Nová volitelná aktualizace systému Windows 10 opravuje 38 problémů
Karel Kilián
Windows UpdateAktualizaceWindows 10
Recenze soundbaru Philips Fidelio B97/10: Elita s Dolby Atmos a zadními reproduktory

Recenze soundbaru Philips Fidelio B97/10: Elita s Dolby Atmos a zadními reproduktory

Testovaný krasavec Fidelio není žádný osekaný „fidlálista“. Nápisy na krabici a spodní straně lišty prozrazují vyšší ambice. Jaký však byl reálný projev námi testovaného zvukového systému? Posuďte sami v následujících řádcích.

Alexandr Bray
RecenzeTestSoundbaryPhilipsTestyDomácí kino
Tohle nejsou Jedenáctky, ale Linux. Windowsfx 11 opisuje opravdu důkladně
Lukáš Václavík
Windows 11Operační systémyLinux
40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Vyzývavá krása, rafinovanost, nevinnost i perverzní voyeurské fantazie. Filmaři už se sexu ve filmu nebáli, a tak dala 80. léta vzniknout řadě kultovních ženských erotických symbolů.

Marek Čech
Filmy a seriály