Český Internet v únoru: kolik měl ten měsíc vlastně dní? (II.)

Herní servery se derou nahoru, odborná média také, ztráceči ztrácejí.
Po trošku vyčerpávající (v obou smyslech slova) problematice freemailů se dostáváme vůbec k hodnocení návštěvnosti. O slušných 13 % šel nahoru Seznam.cz, o velmi dobrých 35 % Centrum.cz a poklesl Atlas.cz (-5 %), zřejmě díky přeorganizování stránek. Opět je dobré si to přeložit do absolutních čísel – Seznam si každodenně přidal průměrně 170 000 stránek (!), Centrum 60 000, Atlas ubral 5 000. Vedení Seznamu takto vynikne ještě více; upřímně řečeno, příliš doširoka rozkročená strategie Atlasu (tj. „MSN.Atlasu“) se mně nezdá zrovna jako recept na vítězství. V jednoduchosti je krása; Seznam dokazuje, že v jednoduchosti může být i vítězství.

Rychle jde nahoru Trafika, která přidává další služby a pomalu se stává „mediálním portálem“, centrem internetových médií. Kolegové v Centru pochopili, že by Trafika neměla zůstat jediná, a spustili konkurenční (ne ale stejnou) službu 24.centrum.cz, tedy – co přineslo minulých 24 hodin. A nebudou sami, kdo s něčím podobným přijde.

Za Trafikou jsou dvě inzertní služby – Seznamka (patřící už „do stáje Seznamu“?) a Annonce. Po slabém startu jde Annonce rychle nahoru a za dva měsíce se zdvojnásobila – jde vlastně o jedinou internetovou službu, která přichází z „fyzického světa“, a ukazuje, jak silné postavení tištěná Annonce má. K Annonci konkurenční internetový Bazar (Bazar.cz) je skoro na desetině hodnot Annonce. Poprvé byl auditován i náš aukční server (www.aukce.cz), který je někde „na půl cestě mezi bazarem a řádným obchodem“, a nevedl si špatně – zobrazil například více stránek než velmi známý Shop.cz, i když jej zatím využívá (byť intenzivně) poměrně malá skupinka internetových profíků, kteří si už zvykli na to, že kupují a prodávají na internetové aukci. Je to mimochodem podobné jako u eBay.com, což je rovněž server „komunity“, která na něj nedá dopustit. Bohužel, na rozdíl od naší, zhruba třítisícové komunity, se ta od eBay počítá v miliónech… Třeba časem.

U dalších internetových médií únor ničím nepřekvapil, snad jen s výjimkou Mobil Serveru, který stoupl jenom o maličko. Zkrátka Patrick Zandl, který se věnuje jiným „byznysům“ Mobil Serveru, už nepíše tak často jako dřív, a jak říkají naši mobiliťáci, články od jeho redakčních elévů nejsou ke čtení. Živě stouplo (díky vám, milí čtenáři) o výborných 22 % a dále se odsunulo od konkurenčního Světa Namodro, ale také od Novinek.cz, Psa a Českých Novin. V rámci „přátelského soutěžení“ s Dočekalovým Namodro nás těší, že jsme jej předstihli i v počtu denních čtenářů, tj. unikátních IP adres.

Specifickým fenoménem jsou herní internetové časopisy. Ještě před pár měsíci tento pojem skoro neexistoval – kdesi vskrytu si žije Gaming Online a teprve začínal fungovat Vrecův Bonusweb a naše Doupě, herní počítačové časopisy měly své stránky, na kterých nic zajímavého nebylo. Dnes jsou auditovány čtyři internetové herní časopisy (Bonusweb, GameStar, Doupě a Level, tedy dva „od časopisu“, dva původní) a jejich růsty jsou neuvěřitelné. Bonusweb vzrostl za dva měsíce o 300 % (!!), Doupě o 200 %, Gamestar také skoro o 200 %. Bez Internetu není pořádného hraní; mládí bere všechno hopem a zdá se, že z tištěného slova hodlá rychle přesedlat na Internet. Proč také ne, když se zde o hrách dozví všechno jako první a zadarmo, bez nejméně tisícikoruny, kterou utratí za herní tištěné časopisy. Bonuswebu se podařilo sesadit v únoru Doupě z prvního místa (gratulujeme, brzy bude odplata <g>). Každopádně se ale nemusí obávat jeden internetový herní časopis druhého, ale především papírové magazíny – už dnes čte stránky internetových herních časopisů okolo 5000 lidí denně a možná 50 000 měsíčně, a tento počet se do roka nejméně ztrojnásobí, spíše i zečtyřnásobí. Internetová konkurence papírovému světu v praxi.

Oblast velkých subjektů dokreslují reklamní systémy. Kromě proprietárního systému Seznamu jsou dnes na Internetu čtyři velké – Mr.Lin(x), Billboard.cz, MIA IMS a IP Netvertising. Intenzita jejich používání stále roste a zejména oba výměnné systémy (Mr.Lin(x) a Billboard) dosahují gigantických čísel, přes 50 mil. zobrazených bannerů za měsíc, oba měly také zhruba 50% meziměsíční nárůst a oba dosáhly za poslední dva měsíce zdvojnásobení (!) počtu vyměněných bannerů. Sítě IP Netvertisingu a MIA rostou podstatně pomaleji, ale zde se jedná o sítě komerčně obsluhující určitý limitovaný počet serverů).

Pro velké servery trošku zanedbáváme malé. Je potěšitelné, jak se Internet „vertikalizuje“, jak v něm nabývají na síle servery určené pro zájmové skupiny. Tradičně silné jsou servery pro oblast automobilismu, sportu a financí, ale je dobře, že se objevují nové subjekty, jako server pro ženy (www.zena-in.cz), který navštíví za měsíc okolo 20 000 (předpokládám) čtenářek, nebo také nově auditovaný server Léky (www.leky.cz) s návštěvností asi 15 000 lidí měsíčně. Právě toto je „druhá (či „třetí“?) vlna Internetu“ – servery určené pro vertikální, zájmové skupiny, které nikdy nedosáhnou návštěvnosti Seznamu, ale pro své obecenstvo budou mít daleko větší přidanou hodnotu.

Diskuze (11) Další článek: BeOS 5 Personal Edition - první pohled

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,