Český Internet v únoru: kolik měl ten měsíc vlastně dní? (II.)

Herní servery se derou nahoru, odborná média také, ztráceči ztrácejí.
Po trošku vyčerpávající (v obou smyslech slova) problematice freemailů se dostáváme vůbec k hodnocení návštěvnosti. O slušných 13 % šel nahoru Seznam.cz, o velmi dobrých 35 % Centrum.cz a poklesl Atlas.cz (-5 %), zřejmě díky přeorganizování stránek. Opět je dobré si to přeložit do absolutních čísel – Seznam si každodenně přidal průměrně 170 000 stránek (!), Centrum 60 000, Atlas ubral 5 000. Vedení Seznamu takto vynikne ještě více; upřímně řečeno, příliš doširoka rozkročená strategie Atlasu (tj. „MSN.Atlasu“) se mně nezdá zrovna jako recept na vítězství. V jednoduchosti je krása; Seznam dokazuje, že v jednoduchosti může být i vítězství.

Rychle jde nahoru Trafika, která přidává další služby a pomalu se stává „mediálním portálem“, centrem internetových médií. Kolegové v Centru pochopili, že by Trafika neměla zůstat jediná, a spustili konkurenční (ne ale stejnou) službu 24.centrum.cz, tedy – co přineslo minulých 24 hodin. A nebudou sami, kdo s něčím podobným přijde.

Za Trafikou jsou dvě inzertní služby – Seznamka (patřící už „do stáje Seznamu“?) a Annonce. Po slabém startu jde Annonce rychle nahoru a za dva měsíce se zdvojnásobila – jde vlastně o jedinou internetovou službu, která přichází z „fyzického světa“, a ukazuje, jak silné postavení tištěná Annonce má. K Annonci konkurenční internetový Bazar (Bazar.cz) je skoro na desetině hodnot Annonce. Poprvé byl auditován i náš aukční server (www.aukce.cz), který je někde „na půl cestě mezi bazarem a řádným obchodem“, a nevedl si špatně – zobrazil například více stránek než velmi známý Shop.cz, i když jej zatím využívá (byť intenzivně) poměrně malá skupinka internetových profíků, kteří si už zvykli na to, že kupují a prodávají na internetové aukci. Je to mimochodem podobné jako u eBay.com, což je rovněž server „komunity“, která na něj nedá dopustit. Bohužel, na rozdíl od naší, zhruba třítisícové komunity, se ta od eBay počítá v miliónech… Třeba časem.

U dalších internetových médií únor ničím nepřekvapil, snad jen s výjimkou Mobil Serveru, který stoupl jenom o maličko. Zkrátka Patrick Zandl, který se věnuje jiným „byznysům“ Mobil Serveru, už nepíše tak často jako dřív, a jak říkají naši mobiliťáci, články od jeho redakčních elévů nejsou ke čtení. Živě stouplo (díky vám, milí čtenáři) o výborných 22 % a dále se odsunulo od konkurenčního Světa Namodro, ale také od Novinek.cz, Psa a Českých Novin. V rámci „přátelského soutěžení“ s Dočekalovým Namodro nás těší, že jsme jej předstihli i v počtu denních čtenářů, tj. unikátních IP adres.

Specifickým fenoménem jsou herní internetové časopisy. Ještě před pár měsíci tento pojem skoro neexistoval – kdesi vskrytu si žije Gaming Online a teprve začínal fungovat Vrecův Bonusweb a naše Doupě, herní počítačové časopisy měly své stránky, na kterých nic zajímavého nebylo. Dnes jsou auditovány čtyři internetové herní časopisy (Bonusweb, GameStar, Doupě a Level, tedy dva „od časopisu“, dva původní) a jejich růsty jsou neuvěřitelné. Bonusweb vzrostl za dva měsíce o 300 % (!!), Doupě o 200 %, Gamestar také skoro o 200 %. Bez Internetu není pořádného hraní; mládí bere všechno hopem a zdá se, že z tištěného slova hodlá rychle přesedlat na Internet. Proč také ne, když se zde o hrách dozví všechno jako první a zadarmo, bez nejméně tisícikoruny, kterou utratí za herní tištěné časopisy. Bonuswebu se podařilo sesadit v únoru Doupě z prvního místa (gratulujeme, brzy bude odplata <g>). Každopádně se ale nemusí obávat jeden internetový herní časopis druhého, ale především papírové magazíny – už dnes čte stránky internetových herních časopisů okolo 5000 lidí denně a možná 50 000 měsíčně, a tento počet se do roka nejméně ztrojnásobí, spíše i zečtyřnásobí. Internetová konkurence papírovému světu v praxi.

Oblast velkých subjektů dokreslují reklamní systémy. Kromě proprietárního systému Seznamu jsou dnes na Internetu čtyři velké – Mr.Lin(x), Billboard.cz, MIA IMS a IP Netvertising. Intenzita jejich používání stále roste a zejména oba výměnné systémy (Mr.Lin(x) a Billboard) dosahují gigantických čísel, přes 50 mil. zobrazených bannerů za měsíc, oba měly také zhruba 50% meziměsíční nárůst a oba dosáhly za poslední dva měsíce zdvojnásobení (!) počtu vyměněných bannerů. Sítě IP Netvertisingu a MIA rostou podstatně pomaleji, ale zde se jedná o sítě komerčně obsluhující určitý limitovaný počet serverů).

Pro velké servery trošku zanedbáváme malé. Je potěšitelné, jak se Internet „vertikalizuje“, jak v něm nabývají na síle servery určené pro zájmové skupiny. Tradičně silné jsou servery pro oblast automobilismu, sportu a financí, ale je dobře, že se objevují nové subjekty, jako server pro ženy (www.zena-in.cz), který navštíví za měsíc okolo 20 000 (předpokládám) čtenářek, nebo také nově auditovaný server Léky (www.leky.cz) s návštěvností asi 15 000 lidí měsíčně. Právě toto je „druhá (či „třetí“?) vlna Internetu“ – servery určené pro vertikální, zájmové skupiny, které nikdy nedosáhnou návštěvnosti Seznamu, ale pro své obecenstvo budou mít daleko větší přidanou hodnotu.

Diskuze (11) Další článek: BeOS 5 Personal Edition - první pohled

Témata článku: Internet, Měsíc, Určitý limit, Gamestar, Herní Doupě, Hope, Třetí vlna, Pořádné hraní, Internetový bazar, Únor, Podobná hodnota, Herní svět, Annonce, Malá skupina, Elév, Český internet, Mel, Vertikální start, Malá skupinka, Odplata


Určitě si přečtěte

Měření rychlosti internetu: Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

Měření rychlosti internetu: Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

** Speedtest stále častěji měří jen rychlost na poslední míli ** Ta však ale neodpovídá reálnému surfování ** Jak se tedy pokusit změřit tu skutečnou?

Jakub Čížek | 85

České Rajče je stále plné dětských nahotin. Student pomocí A.I. analyzoval miliony fotek

České Rajče je stále plné dětských nahotin. Student pomocí A.I. analyzoval miliony fotek

** Rajče.net má odjakživa problémy s choulostivými fotkami dětí ** Student zlínské univerzity analyzoval jeho katalog ** Neuronová síť doposud prozkoumala 6 milionů snímků

Jakub Čížek | 73

Vybrali jsme 21 programovatelných hraček a stavebnic pro děti i jejich rodiče

Vybrali jsme 21 programovatelných hraček a stavebnic pro děti i jejich rodiče

** Získejte děti pro matematiku a základy techniky ** Kupte jim hračku nebo stavebnici, které vdechnou vlastní život ** Vybrali jsme 21 stavebnic pro malé caparty i budoucí experty na A.I.

Jakub Čížek | 11

Co všechno se spouští se startem Windows a proč by vás to mělo zajímat

Co všechno se spouští se startem Windows a proč by vás to mělo zajímat

** Společně s operačním systémem se spouští řada aplikací a služeb ** Mohou mít negativní dopad na celkovou dobu startu Windows ** Jak získat kontrolu nad automaticky spouštěnými programy?

Karel Kilián | 59

Podívejte se, jak vypadá mikrofon nebo blecha pod elektronovým mikroskopem

Podívejte se, jak vypadá mikrofon nebo blecha pod elektronovým mikroskopem

** Z Brna pochází třetina světové produkce elektronových mikroskopů ** První československý kus vyrobila Tesla už v 50. letech ** Dnes na ni navazuje třeba brněnský Tescan

Jakub Čížek | 19

Wi-Fi 6 konečně začíná dostávat smysl. Poradíme, jak ji využít

Wi-Fi 6 konečně začíná dostávat smysl. Poradíme, jak ji využít

** Na trh míří první levné Wi-Fi 6 routery ** Nabídka zařízení, zejména notebooků, každý den roste ** Poradíme, jak nejlépe přejít s domácností na Wi-Fi 6

Tomáš Holčík | 30



Aktuální číslo časopisu Computer

Test 9 bezdrátových reproduktorů

Jak ovládnout Instagram

Test levných 27" herních monitorů

Jak se zbavit nepotřebných věcí na internetu