Český Internet v únoru: kolik měl ten měsíc vlastně dní? (I.)

Svižný růst, senzace Emailu.cz a problémy s vytvořením auditu.
Celkový počet shlédnutých stran u tzv. auditovaných serverů českého Internetu vzrostl v únoru o 10,1 %, celkový počet unikátních IP adres (tj. „počítačů, které do Internetu přistupují“) pak dokonce o 13,6 %. Zprávy o růstu českého Internetu jsou stále stejně nudné: toto médium totiž od svého vzniku pořád roste o dvouciferná čísla měsíčně a nejeví nejmenší známku zpomalování tohoto tempa. Pokud by svět Internetu přibíral na váze o deset procent měsíčně setrvale, rostl by ročně o neuvěřitelných 314 %; ve skutečnosti je růst o něco slabší (200-250), protože oba prázdninové měsíce pravidelně znamenají mírný pokles, který se pak dohání.

Od soukromé firmy Davida Čížka (DCCI) převzala – zřejmě odkoupila – vytváření a dodávání auditu nadnárodní společnost Taylor Nelsen Sofres Media (která dříve pohltila českou firmu Sofres Factum) a jak je u nás spíše obvyklé, neobešlo se to bez zakolísání. Zatímco za dob DCCI byl audit k dispozici pravidelně v polovině následujícího měsíce, nyní se opozdil o celý týden a ani tak nebyl bez chyby (některé včas nahlášené servery v něm chyběly).

V posledním půlroce se český Internet docela uklidnil; přesuny v první dvacítce auditovaných serverů jsou nečasté a nevelké, občas někdo někoho přeskočí o jedno nebo dvě místa, jiný zase klesne. Únor ale přinesl jednu senzaci, a to je skoro neuvěřitelných devatenáct miliónů shlédnutých stran u služby Email.cz (společnost ATC s.r.o.). Fremailové servery odjakživa patřily mezi nejnavštěvovanější služby, ale to, že se Email.cz zařadí na druhé místo s téměř poloviční návštěvností ve srovnání s „legendárním“ Seznamem, nikdo nečekal:

Seznam.cz 41667116
Email.cz 19226005
Atlas 13505352
MůjWeb 13423790
POST.CZ * 11706068
Centrum 6684283

Tabulka ukazuje šest nejnavštěvovanějších serverů českého Internetu: Seznam, Atlas a Centrum jsou vyhledávače/katalogy, Email.cz a Post.cz jsou freemaily a zbývající MůjWeb je freehosting od Atlasu. Podstatné ale je, že všechny tři vyhledávače rovněž obsahují freemailové služby, které jsou v jejich číslech skryty – a jak tato tabulka ukazuje, je možná dobře, že jsou skryty, protože jejich vytažením mimo by se mohlo zjistit, že velkou část z návštěvnické „bubliny“ těchto serverů tvoří právě freemail.

Situace je nepřehledná ještě díky několika dalším faktorům. Návštěvnost freemailu je ovlivňována několika faktory: a) počtem lidí, kteří používají freemail, b) intenzitou využívání, c) způsobem, jakým provozovatel stránky sestavil, přičemž všechna tři tato měřítka jsou sporná a nejasná. Počet lidí by se mohl odvozovat od toho, kolik lidí si založilo daný účet. Jenomže celkový počet založených účtů už možná převyšuje počet obyvatel naší republiky – spousta lidí si zakládá účty opakovaně, jednoúčelově, z recese, z důvodu přechodu na jiný systém a podobně. Freemailové servery obvykle „mrtvé schránky“ ruší, ovšem každý jiným způsobem, podle svého uvážení. Dalším velmi sporným faktorem je počet zobrazených stránek díky tomu, že to do velké míry může ovlivnit poskytovatel služby, může si stránky uměle „nahonit“. Stačí, když zařadí do procesu několik nesmyslných mezikroků, jako například po přihlášení obrazovku „Vítáme vás v systému xxx.cz, stiskněte tlačítko Pokračovat“, v další obrazovce „Máte čtyři nové zprávy, pro zobrazení jejich hlaviček stiskněte Zde“ a podobně, může se stát, že zatímco na jednom systému potřebujete k procesu přihlášení, přečtení a vymazání zprávy potřebovat načtení dvou obrazovek, u jiného to je obrazovek deset.

Jako relativně rozumné kritérium by se měl používat počet uživatelů, kteří danou poštovní službu použijí alespoň jednou za dané období (řekněme za měsíc). Zmíněných pět poskytovatelů freemailu (Email, Seznam, Post, Atlas, Centrum) udává neoficiálně různá čísla; nejnižší je 70 000 a nejvyšší pak cca 150 000 – rozptyl tedy není příliš velký. Podle Auditu lze odhadnout pouze služby Emailu a Postu; Email má 114 000 unikátních IP měsíčně, POST 78 000; to by odpovídalo cca 300 000, resp. 200 000 lidí, kteří na tyto stránky v únoru zavítali – kolik z nich ale skutečně v tento měsíc pracovalo s poštou, už ze statistik nevyplývá. Rozhodně si ale můžeme spočítat, že po odečtení podobných počtů stránek spadajících na mailové služby Seznamu, Atlasu a Centra by všechny tři katalogy/indexéry přišly o velkou část své návštěvnosti.

Proč zde tak podrobně pitvám tuto na první pohled nevýznamnou skutečnost? Vůbec totiž nejde jenom o nějakou pochybnou prestiž, být první v tom či onom žebříčku – jde o peníze, o příjem z reklamy. Bannery na freemailových službách jsou totiž zřejmě nejhůře prodatelným reklamním prostorem na českém Internetu vůbec; pod ním jsou možná už jenom bannery na uživatelských stránkách na Můjwebu. Inzerenti uvažují, že freemail je vysoce utilitární služba, kde člověk jenom navyklými pohyby kliká na zprávy a čte je, a nevnímá reklamy kolem sebe; uživatel navíc na freemailu nic nehledá a nečte (žádnou službu, komerci…), jenom si čte maily od svého kamaráda či milenky. Pravdu tak docela nemají, protože click-through rate na freemailech není nějak extrémně nízká, dokonce není mimořádně nízká ani na tom zatracovaném Můjwebu – jenomže reklama má v sobě vždycky touhu po prestiži, a proto v praxi platí, že tyto typy reklamy jsou téměř neprodejné. Přitom reklamy na vyhledávačích už mají daleko lepší prodejnost – inzerovat „na Seznamu“ zní pro inzerenta už obvykle docela lákavě; v auditu si může přečíst, že služba má 160 000 UIP adres za měsíc, tedy cílová skupina je někde okolo 400 000 lidí, ti zobrazí 41 mil. stránek. Jenomže, kolik jich zbude po odečtení freemailu Seznamu?

Jsem přesvědčený, že pod tlakem inzerentů i „profesionální internetové veřejnosti“ časem dojde k separátnímu auditování zmíněných freemailových služeb, které jsou dnes součástí vyhledávačů; může to ale trvat dlouho, protože bohužel platí, že dnešní situace, kdy vyhledávače získávají „laciné pageviews“ díky svým freemailům, jim ve vzájemném konkurenčním boji vyhovuje.

Celá tato problematika, vyvolaná nebývalým vzrůstem Email.cz, má ještě jednu pikantnost. Je dobře známo, že služba Email.cz byla v únoru postižena výpadkem, při kterém došlo ke smazání všech zpráv na všech účtech (nikoli ale ke smazání účtů samotných). Na první pohled katastrofa, u které mohli pesimisté říkat – konec Emailu, zabalte to. Pravda byla ale přesně opačná. Několik stovek lidí z Emailu přestoupilo na jiné služby, ale zbytek zůstal a zřejmě Email využívá intenzivněji než dříve, protože díky vyprázdnění databáze je služba mimořádně svižná (připomeňme navíc, že Email byl podstatně přeprogramován a rozšířen, a je dnes službou s velice bohatými možnostmi). V té době navíc běžela velice rozsáhlá kampaň na služby Email.cz, která způsobuje i dnes příliv nových uživatelů v počtu zhruba 100 denně. I když je to neuvěřitelné, Email.cz vyšel z tohoto průšvihu zřejmě nakonec posílen…

Diskuze (5) Další článek: 3Com chystá vlastní internetový panel

Témata článku: Internet, Měsíc, Email, Nízký tlak, Atlas, Nízký počet, Velká obrazovka, Audit, Únor, Český internet, Rozsáhlý audit, Taylor, Mel


Určitě si přečtěte

Google vymyslel technologii superpřesného GPS. Už ji podporuje Pixel 5 a dorazí i na ostatní telefony

Google vymyslel technologii superpřesného GPS. Už ji podporuje Pixel 5 a dorazí i na ostatní telefony

** Kvalita GPS ve městech občas stojí za starou bačkoru ** Mohou za to odrazy signálu od okolních budov ** Google má jejich 3D model, a tak spolupracuje s výrobci GPS čipů

Jakub Čížek | 40

Jakub Čížek
NavigaceTechnologieGoogle
Google chystá funkci, která z chytrého Gmailu udělá hloupý Gmail
Lukáš Václavík
SoukromíGmailGoogle
Elon Musk podpořil Signal jako náhradu WhatsAppu. Aplikaci okamžitě zavalili uživatelé
Markéta Mikešová
WhatsAppElon MuskFacebook
Pozor na tyto doplňky pro Chrome a Edge. Mohou obsahovat malware, varuje Avast
Jakub Čížek
MalwareProhlížeče
Uživatelé hlásí problémy s jednou z listopadových záplat pro Windows 10
Karel Kilián
Windows UpdateAktualizaceWindows 10
CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
Lukáš Václavík
CZ.NICeGovernment
Vybíráme nejlepší monitory: Od úplně levných až po displeje na rozmazlování očí

Vybíráme nejlepší monitory: Od úplně levných až po displeje na rozmazlování očí

** Vybrali jsme nejlepší monitory na práci i pořádné hraní ** Nejlevnější monitor s kvalitním panelem nestojí ani tři tisíce ** Rozlišení 4K a větší obrazovka už není nedostupný luxus

David Polesný | 30

David Polesný
Monitory

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak prodloužit výdrž notebooku

Velké testy: gamepady a inkoustové tiskárny

Důkladný test Sony Playstation 5