Silní rostou, malí ztrácejí.
Sledování návštěvnosti českého Internetu, ona detektivka s otevřeným koncem, napsala další kapitolu – jsou uzavřeny květnové součty a můžeme proto přistoupit k jejich komentování. Překvapením je několik změn v pořadí v první „silné patnáctce“; zejména u médií, která sem spadají a která se vyznačují obvykle velmi konzistentním vývojem, jsou jakékoli změny v žebříčku dost neobvyklé.
První patnáctka má podle počtu přečtených stran následující pořadí (čísla v prvním sloupci udávají pozici v dubnu):
1 | Seznam | 15310173 |
2 | MůjWeb | 4856918 |
4 | Atlas | 4153477 |
5 | Seznamka | 3199663 |
3 | Seznam E-mail | 3120884 |
6 | Trafika | 2330358 |
7 | České noviny | 1777407 |
10 | iDnes | 1521364 |
8 | Mobil Server | 1258314 |
9 | Neviditelný pes | 1230221 |
13 | Seznam DNES | 1014423 |
14 | Živě | 948635 |
11 | Svět Namodro | 859727 |
13 | Seznam - Novinky.cz | 767653 |
15 | Auto.CZ | 647999 |
Seznam je samozřejmě v historické době neohrozitelný, v poslední době má velice stabilní růst (v květnu o 7 % a dostal se na půl miliónu stran denně). Posílil i druhý
MůjWeb, ale k velké změně došlo až na třetím místě, kam se propracoval
Atlas. Určitě zaslouženě a podle toho, co uvádí do života v těchto měsících, může být brzy i českou dvojkou – což pro firmu Atlas zase není až tak velkou výhrou, protože tak jako tak obsazuje druhé a třetí místo českého webu. Nečekaně se propadl
e-mail Seznamu, z třetího místa na páté; uvidíme ale, co s ním provedou další měsíce, zde může jít o technický výpadek. E-mail Seznamu tentokrát neměl s kým soupeřit, protože konkurenční ATC Organizér nebyl tentokrát auditován vůbec.
Za první pěticí internetových služeb se seřadila média; český Internet tak dnes skýtá vzácný pohled, kdy prvních pět webů v žebříčku patří službám, dalších deset médiím a pak je to namíchané. Šesté i sedmé místo si udrželi dva výrazní konkurenti, Trafika a České Noviny, i když oba měli poklesy, ČN víc. Překvapivě, všeobecně zaměřeným médiím se vůbec moc nedaří, i vzestupy za delší období jsou velice podprůměrné. Zase klesl i Neviditelný pes, ale to není žádná novinka, jeho čtenářů dlouhodobě neubývá, ale skoro ani vůbec nepřibývá. Platí nicméně, že zatímco byl Neviditelný pes před rokem ještě třetím nejnavštěvovanějším webem na českém Internetu, je dnes až na desátém místě; obchodník by řekl, že mu klesá „market share“, a to dosti prudce. Naopak, poskočil(i, y, a? Poradí někdo, jak se to skloňuje) iDnes, práce nepochybně nejrozsáhlejšího týmu u všech českých internetových médií (více než deset osob) u nás se začíná vyplácet.
O jedno místo si pohoršil Mobil Server; redakce se stěhovala a na pár dní to odnesla bohatost tohoto média; Mobil je stále jedničkou v profilovaných (oborových) médiích, ale začíná být už „první mezi rovnými“.
Z čeho máme samozřejmě velkou radost a za co musíme našim čtenářům velmi poděkovat, je poskočení Živě, na úkor Novinek ale zejména Světa Namodro, rovněž zaměřeného na oblast počítačů. K potvrzení nám ještě zbývá dohnat i v IP adresách, tj. počtu čtenářů; i zde jsme ale rozdíl stáhli. (Zde si neodpustím malý komentář. Vývoj potvrzuje, že média, která jsou vytvářena jedním člověkem, mají nadlidský úkol obstát v boji s kvalitním týmem. Český Internet má své supermany čnící svou psavostí mnohonásobně nad ostatní (Dan Dočekal, Patrick Zandl, Ondřej Neff), ale hrdinské doby, kdy jeden mušketýr v pohodě zadržel hejno kardinálových mužů, jsou už pryč; nehledě na nevyrovnanost těchto webů, kde se díla od těchto špičkových autorů propastně liší od dalších, kteří svými články jen doplňují penzum. Například od výše zmíněných autorů si přečtu s chutí cokoli a kdykoli, což neznamená, že s jejich názory souhlasím; vatu ostatních publikujících na těchto webech obvykle nevnímám, a jak ukazuje vývoj návštěvnosti, asi nejsem sám).
Docela dramatický pokles zaznamenaly i Novinky.cz, nicméně podle slov jejich šéfredaktora se v červnu už zase „zdá býti vše v pořádku“; jestli je trošku nesourodý mix článků na Novinkách tím pravým receptem, nejsem přesvědčen.
O ostatních serverech už jen krátce. Stejně jako v předchozích měsících bohužel platí, že weby v první patnáctce souhrnně získávají (+6 %), zbytek zase souhrnně ztrácí (-3 %). Weby s jednou novou zprávou denně si stále lidí ukládá do své mysli jako ty, které má smysl pravidelně navštěvovat; ty, které se tvrdou prací přetvářejí do podoby plnohodnotných internetových deníků, popřípadě média stále rozšiřujícího své služby, naopak vytrvale rostou.