Českobudějovický AAC se přiblížil ke sto tisícům počítačů za rok

V České republice to bylo 66 000, z nich vedou značky Brave a Leo. Téměř dvojnásobný růst se podařil na Slovensku.

Loňský rok nepatřil v oblasti prodeje počítačů v ČR k mimořádně dobrým – v porovnání s rokem 2002 došlo zřejmě ke stagnaci, což ale bylo také způsobeno projektem internet do škol, který v roce 2002 vychýlil čísla nahoru; tak velká jednorázová zakázka je zřejmě historicky neopakovatelná.

Nadprůměrně se dařilo koncernu AAC se sídlem v Českých Budějovicích, pod který spadají mj. společnosti ProCA (značka Brave, Tesco) a Libra (značka Leo, Monsoon). Firma celkově prodala 96 804 počítačů vlastní výroby, či spíše assembláže – to je o 17 % více než v roce 2002, a k tomuto číslu se z pohledu prodeje ještě dá přičíst cca 10 000 počítačů jiných značek, které firmy tohoto holdingu nevyrábějí, ale prodávají (kupř. Umax, Acer nebo Hewlett-Packard).

Vysoký růst byl dosažen především díky slovenskému trhu, kde koncern prodal skoro 25 tisíc počítačů; klíčem bylo proniknutí do hypermarketů. Pokud bychom slovenský trh odečetli, dosáhla by na českém trhu firma jen malého růstu (cca 4 %); vzhledem k tomu, že průměrná cena osobního počítače loni na většině trhů klesala a koruna byla vůči dolaru i nadále silná, dá se odhadovat, že v celkových tržbách za prodej počítačů firmy společnosti AAC na českém trhu spíše stagnovaly. Finanční výsledky jednotlivých společností i celého koncernu zatím za loňský rok nejsou k dispozici; připomeňme si, že v roce 2002 firma dosáhla konsolidovaných tržeb 7,25 miliardy korun se ziskem 61 mil. Kč. (Podle vlastních údajů je firma největší společností v Jihočeském kraji.)

Z jednotlivých značek koncernu tradičně vede Brave (31 300 počítačů na českém trhu a 9400 na Slovensku), za ním je Leo (21 600 v ČR, 15 200 na Slovensku), už se značným odstupem je Monsoon s 4700 kusy; značku Monsoon firma získala s akvizicí společnosti Vikomt v době, kdy již poněkud skomírala. Poslední místo zaujímají počítače značky Tesco; i ty koncern získal akvizicí (stejnojmenná jihlavská firma). Počítačů Tesco se prodalo 3900 kusů, což je silný pokles oproti roku 2002, a to zhruba na polovinu; i zde však vysoká čísla předloňského roku způsobila jedna velká zakázka. Je nicméně nutné poznamenat, že růsty hlavních dvou značek, Brave a Leo, byly meziročně hodně nízké – ProCA i Libra prodaly každá jen asi o tisícovku počítačů více než předloni. Na druhé straně šel slušně nahoru Monsoon, cca o 30 %.

Drtivá většina z prodaných počítačů byly desktopy (92 000), notebooků bylo 4700 a serverů vlastní produkce firma prodala jen 200. Zdá se, že čeští producenti počítačů (tj. stejně tak i AutoCont/AT Computers) poněkud podcenili raketový nárůst prodeje notebooků a vyklidili trh zahraničním značkám, především Aceru. AAC ale hodlá na notebooky silně přitlačit, od konce roku 2002 má na ně vlastní montážní linku.

Diskuze (4) Další článek: Getronics a Acer končí servisní spolupráci

Témata článku: Notebooky, Internet, Česko, Prodej, Libra, Tisíc, Raketový nárůst, Sto, Značka, Velká zakázka, Český trh, Vysoký prodej, Jednotlivá značka, AAC, Leo, Tesco, Osobní klíč, Tisíc korun, Drtivá většina, Monsoon, Tisíc počítačů


Určitě si přečtěte

Elon Musk podpořil Signal jako náhradu WhatsAppu. Aplikaci okamžitě zavalili uživatelé
Markéta Mikešová
WhatsAppElon MuskFacebook
Platby kartou se můžou rozšířit úplně všude. Jako terminál poslouží mobil
Lukáš Václavík
BankaPlacení mobilemNFC
Finanční správa tento měsíc spustí Moje Daně. Přiznání má být hračka
Lukáš Václavík
eIdentitaČeskoeGovernment
Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

** Testujeme Apple Macbook Air s procesorem M1 ** Zajímá nás nejen výkon, ale zejména kompatibilita aplikací ** Článek je průběžně doplňován na základě vašich dotazů

Jiří Kuruc | 209

Jiří Kuruc
Apple
Archivovat data do cloudu, na HDD, SSD, DVD, nebo Blu-ray? Co je nejvýhodnější?

Archivovat data do cloudu, na HDD, SSD, DVD, nebo Blu-ray? Co je nejvýhodnější?

** Kam doma natrvalo uložit data? Vyplatí se ještě optická média? ** Jaké kapacity disků a médií má smysl koupit? ** Cenovou výhodnost si ukážeme na příkladech s 2TB úložištěm

Lukáš Václavík | 125

Lukáš Václavík
ZálohováníÚložištěPevné disky
Messenger a Instagram přicházejí v Evropě o funkce. Kvůli nové směrnici o soukromí
Vladislav Kluska
EvropaInstagramFacebook Messenger