Česko vyváží víc IT zboží než automobilů

Česko vyváží víc IT zboží než automobilů

Česká republika je obecně považována především za silného exportéra automobilů. Poslední údaje statistického úřadu ale ukazují, že vyvážíme více ICT zboží.

Jako hlavní hnací motor tuzemské ekonomiky i exportu je tradičně považován automobilový průmysl. Jenže data mluví trochu jinak – Česko od roku 2002 vyváží více ICT zboží než osobních automobilů. Do kategorie ICT spadají počítače, IT a komunikační zařízení a elektronika. Česko v tomto oboru patří mezi největší vývozce v Evropě i ve světě. Že český průmysl nestojí jen na autech, je jistě pozitivní věc, problémem u výroby ICT zboží v Česku je ale minimální přidaná hodnota.

Z údajů, které v březnovém čísle časopisu Statistika & My zveřejnil Český statistický úřad, vyplývá, že vývoz osobních automobilů dominoval tuzemskému exportu do roku 2001, kdy jeho hodnota obnášela 111 miliard korun. Z Česka tehdy byly vyvezeny ICT výrobky v hodnotě 97 miliard korun. V následujících letech se ale karta začala obracet a v roce 2010 vývoz ICT zboží dosáhl rekordní hodnoty 380 miliard korun. Pro porovnání: vývoz automobilů předloni činil 239 miliard korun.

„Rozvoj zahraničního obchodu, nebo naopak jeho pád, bývá ekonomy často spojován s produkcí a vývozem v automobilovém průmyslu. Je to pravda jen částečně. Od roku 2002 Česko vyváží daleko více ICT zboží než například osobních automobilů,“ komentoval čísla Robin Rašín z ČSÚ.

2-g1.jpg
Vývoz automobilů a ICT zboží mezi lety 2000 a 2010, včetně podílu na celkovém vývozu z Česka.

Česko patří mezi největší vývozce informačních a komunikačních zařízení v Evropské unii. První místo předloni obsadilo Nizozemsko, na které připadl vývoz tohoto zboží v hodnotě bezmála 50 miliard eur. Druhé bylo Německo, za kterým následovalo Maďarsko. Česku připadla čtvrtá pozice. V rámci podílu vývozu ICT zboží na celkovém exportu se dokonce Česko zařadilo do první desítky největších světových exportérů.

Střední Evropa přebírá v rámci ICT zboží otěže

Středoevropský region obecně se postupně propracoval mezi hlavní výrobní oblasti ICT zboží. Podíl Česka, Polska, Slovenska a Maďarska na celkovém vývozu těchto výrobků z EU v roce 2010 činil 25 procent.

„Ještě před deseti lety byla situace v Evropě poněkud odlišná a hotové ICT výrobky tvořily důležitou exportní komoditu v zemích, jako jsou Irsko, Finsko, Švédsko či Spojené království,“ podotkl Rašín.

Mezi největší tuzemské producenty ICT zboží patří například společnost Foxconn, která v Pardubicích montuje počítači a v Kutné Hoře servery. Předloni firma Foxconn v Česku vykázala tržby přes 100 miliard korun, které meziročně zvýšila téměř o 30 miliard korun.

2-g2.jpg
Podíl vývozu ICT zboží na celkovém exportu vybraných zemí v roce 2009.

Při detailnějším prozkoumání statistik se ukazuje, že Česko v rámci ICT průmyslu slouží hlavně jako montovna a zatím přináší málo vlastních inovací. „Zásadní část dovozeného ICT zboží tvořily nejrůznější díly a části nehotových produktů. Naopak směrem ven z Česka směřovaly kompletní hotové výrobky. Není proto pochyb, že na našem území se velké množství produktů montuje a odváží zase dál s minimální přidanou hodnotou,“ uvedl Rašín.

V Česku chybí vývojová centra

Většina dílů a součástek k výrobě ICT zboží pochází z Číny. Rašín k tomu poznamenává, že se může brzo stát, že Česko ztratí některou ze svých konkurenčních výhod a k montáži bude docházet v některé z asijských zemí.

„Zdviženým varovným prstem jsou především ukazatele dokumentující přidanou hodnotu a investice do výzkumu a vývoje, které vyznívají pro naši zemi nepříznivě. Je proto nabíledni, že Česku chybí dostatek vývojových center, kde by vznikaly nové produkty a postupy zvyšující přidanou hodnotu ICT produktů,“ říká Rašín.

Například největší dodavatel součástek pro výrobu LCD panelů pro Samsung na Slovensku, korejská společnost Hansol Technics Europe, ukončil loni v říjnu u našich sousedů výrobu. Samotný Samsung se nechal o pouhý měsíc později v médiích slyšet, že zvažuje o přesunutí celé výroby do Rumunska.

2-tab1.jpg
Vývoz ICT zboží (hotové výrobky). TOP 10 zemí Evropské unie.

Tuzemský vládní a soukromý sektor se snaží podpořit vznik inovací a nových technologií. Stát nedávno vyčlenil přes 600 milionů korun na podporu mladých technologických firem a i když se tento projekt často potýká spíše se skepsí, dosavadní státní projekty jsou poměrně dost úspěšné. Agentura CzechInvest už umožnila několika začínajícím firmám vycestovat do Silicon Valley a nově otevřela působiště také v Singapuru. Firmy z Jihomoravského inovačního centra už často působí na několika světových trzích.

V soukromé sféře začínají vznikat především startupové akcelerátory. Letos odstartuje druhý ročník StartupYardu, chystá se spuštění inkubátoru v rámci TechHubu a koncem roku do Česka přijde s vlastním programem také Telefónica.

Západoevropské státy se z exportu ICT zboží postupně přeorientovávají na vývoz ICT služeb. Do nich už daleko výrazněji vstupuje přidaná hodnota a jsou proto lukrativnější.

Rašín věří, že i Česko půjde tímto směrem. „Kladně můžeme hodnotit postupný růst důležitosti vývozu ICT služeb z Česka, protože právě zde se ukrývá potenciál pro další rozkvět ICT sektoru u nás. Zároveň to vzbuzuje naději, že by se naše země mohla zbavit nálepky `montovna` a časem by ji mohla vystřídat nálepka nová – `mozkovna`,“ uzavírá.

Určitě si přečtěte

Články odjinud