Už jsem to kdysi učil (1987-89). Zcela nemyslně i na střední zahradnické škole. Kdy konečně někdo z tzv. odborníků pochopí, ža na dobré programování je třeba mít nadání - jinak je to ztáta času. Je to stejné, jako nutit zpívat dítě bez hudebního sluchu. Kroužky dětí na DDM jsou docela o něčem jiné - viz soutěže programování.
Už zase? Tohle tu přece už (nejméně) jednou bylo. Ale teď to bude vylepšené o inkluzi. Myslím, že se dám na soukromé podnikání, budu objíždět školy a nabízet učitelům (a učitelkám, aby to bylo genderově přijatelné, doufám, že v pedagogice ještě nejsou další pohlaví) kvalitní provazy a lana.Pane Bože, do čeho´s to duši dal.
Rozhodne je lepsi ucit algoritmizaci, nez office a pouzivani windows.Algoritmizace neznamena programovani, je to o reseni problemu, tohle melo byt na skolach uz davno.
Určitě je dobře, že stát se snaží vychovat kvalitně vzdělané lidi, protože právě jejich příjmy a daně budou tvořit základ naší společnosti za 20 let. Prozíravé myšlení se tak správně zaměřuje na výuku IT. Společně s inkluzivním vzděláváním máme šanci jako malá republika vystřelit v kvalitě studia vysoko a stát se ekonomikou postavenou na přidané hodnotě. Fandím tomuto projektu.
Programovat se stejně musí každý naučit sám. Je dobré, pokud ve škole ukáží, že něco takového existuje a koho to bude bavit, komu to jde, tak toho rozvíjet. Určitě bych z předmětu nedělal povinný.U programování je nutné si práci naplánovat třeba několik dní dopředu. Například tmavší lidé myslí v přítomnosti a programování jim vůbec nejde. Tyto lidi nelze trápit dalšími kurzy, akorát by se demotivovala celá třída.
Nakonec to stejně dopadne tak, že se bude učit programovací jazyk/y a na logické myšlení, time management, dedukci a další, se zapomene.
Koho myslíte tím rasistickým slovem "tmavší" ? Nechutně generalizujete a špiníte velkou část populace. Znám světlé i tmavé odborníky na všechno !
já bych to s tím učením mladých jelit nepřeháněl - naučit číst, psát počítat, to ano - ale dál bych zpomalil a jen ty aktivní, který by měli zájem se odborně dále kultivovat, bych shromáždil v pokrokových technických třídách. .Zbytek mladých lenochodů s mobilem v ruce by byl dostatečně hojný počet na manuální práce nebo mladí zakladači zeleniny v regálech, protože by je nikdo na žádnou další školu nevzal a ani do státní správy jen se ZDŠ - zaplnili bychom konečně tu díru na trhu - část zoufalců by se ještě ráda chtěla uchytit jako učedníci u zaběhlých řemeslníků 😝
Problém čehokoliv od Lega je ten, že cena naprosto neodpovídá tomu , co dostaneš. U Mindstorms verze z roku 2006, která se prodávala do 2013, jsem byl zhnusem tím, že si říkali pomalu 10000 za něco, do čeho dali ten nejlevnější možný šrot v ceně jednotek korun a odpovídající tak konci 80.let. Jejich poslední verze to alespoň trochu posunula, ale ta cena je prostě omezující na to, abys to dostal do každé ruky na nějaký významný čas.
Jako učitel informatiky na SŠ jsem pro všemi deseti. Programování si bohužel u veřejnosti vysloužilo podobné stigma, jako např. dějepis (jména, místa, letopočty, události), matematika/fyzika (vzorce, definice, poučky, pravidla). Přitom programování není o psaní kódu. Jazyk je pouze nástroj ne cíl. Nemusíte si pamatovat stovky příkazů, funkcí, knihoven.... Cíl je především v rozvoji analytického myšlení dětí/žáků/studentů: Rozebrat úlohu na dílčí části, hledat vhodná řešení, porovnat je, sestavit "algoritmus", ověřit funkčnost, najít chyby, optimalizovat atd. atd. Co je tom tak zavrženíhodného? Nebo snad nechceme(te), aby se naše děti učili myslet?Vždyť algoritmy používáme (a tedy i upotřebíme) v běžném každodenním životě. Schválně si zkuste jeden den počítat, kolikrát použijete podmínku (IF - ELSE). Možná budete překvapeni. Znám to důvěrně ze své školní praxe. Stačí zadat úkol v Excelu kde bude IF, IF, AND, OR a je vymalováno. A to nechci hotový vzorec, ale slovní popis řešení. Nebo v databázích SELECT ... WHERE. Závěrem můj postřeh z praxe: Žáci by i chtěli umět programovat, ale chtěli by to umět hned a bez učení.
Programování přirovnávám spíš k psaní knihy.Chvíli sem chodil do stanice mladých techniků, asi když mi bylo deset/jedenáct, no a tam sem velmi rychle zjistil že sem se toho doma sám naučil mnohem víc za kratší dobu než co mi dal tamnější "lektor".No jenže dětem chybí ta schopnost abstrakce, uvědomění si abstrakce.Algoritmizace se dá krásně vysvětlit na spoustě událostí v každodenním životě. Třeba na vázání tkaničky, stačí jim ukázat jak se ta jedna velká činnost dělí na menší podúkoly a ještě se to opakuje dvakrát(většinou, pro lidi co mají dvě nohy, aby se náhodou neurazil někdo kdo má jen jednu nebo žádnou)
Osobně mi u všech materiálů tak nějak chybí absolutně jakákoliv motivace. Nejhůře na tom budou asi ti chudáci s Pythonem na SŠ, kteří budou měsíc datlit nějaké nesmyslné příkazy do konzole aniž by tušili, k čemu to vlastně je a jakmile se naučí, že existuje něco jako promněná se kterou se dá počítat, tak místo toho, aby byli vedeni k tomu, jak si napsat alespoň jednoduchý konzolový program, který dělá něco užitečného, tak se budou učit neohrabaně kreslit vlaječky... holt ty didaktiky a metodiky asi nikdy nepochopím
Jsem rád, že konečně někdo uznává, že budoucností ČR nebude "učňovské školství" a že zatímco v jiných státech se budou zabývat umělou inteligencí, tak my jim nezasadíme konkurenční ránu perfektním ovládáním rašple, pilníků a ruční pilky na železo! 😀Bohužel, jak se tak dívám na ten program výuky, moc účinný asi nebude a nemyslím, že bude generovat nějak výrazně víc kodérů a programátorů než je teď.Ono to chce hlavně zvednout platy, protože každý dobrý vývojář umí anglicky, jelikož musí umět, protože všechny podstatné materiály jsou v angličtině.A když se podívá na "nabídky práce", tak jsou o desetinnou čárku jinde než "job opportunities"... Je pak jen otázka času, kdy klikne na ně, zavolá si přes Skype a nastoupí na rezervovaný let od nového zahraničního zaměstnavatele a pápá Česko.Takhle přicházíme o spoustu skvělých lidí nejen z IT. Nakonec i z medicíny jsou největší česká esa v zahraničí - například Bohdan Pomahač z Bostonu, který občas při dovolené dává rozhovory v ČRo Olomouc 😀.Musíme zkrátka ten banánistán dostat na úroveň moderního státu! 🙂
Přesně tak, třeba v Británii programátoři berou kolem 6 000 liber za měsíc, to je na naše asi 177 000 Kč. U nás většina programátorů dosáhne maximálně tak na třetinu těchto peněz.
Juniori zacinaji na 25 000 liber rocne, coz je 2000 liber mesicne, tesne pod zakladni mzdu. Senior developeri zacinaji na 40 000 rocne, coz je 3 333 mesicne. 6000 mesicne berou project manageri, kteri vedou male tymy, maji v pozadavcich odolnost proti stresu, firemni laptop, auto a jezdeni po vsech certech. Borci, kteri pracuji na software pro rizeni letoveho provozu sice berou dvojnasobek, ale zato maji obrovskou zodpovednost.Berte v potaz, ze v anglii je prumerna mzda 2200 liber a 4 z peti nabidek na trhu prace (nejen programatorske) jsou absolutni hovadina. Prepocitavat anglickou mzdu na ceskou menu je totalni hovadina, pokud do toho nezapocitate I zivotni naklady, ktere jsou v Anglii patricne vyssi. Pokud v Anglii pracujete a tuto mzdu pobirate, rad bych se k vam pridal 😉
Teď už ne, dělal jsem si před lety během studia prázdninové brigády ve skotském Edinburghu jako pomocný programátor a dostával jsem hodinovku 28 liber. Po odečtu nákladů na jídlo bydlení apod. jsem si domů odvez za 2 měsíce práce cca 6 500 liber. Pěkný přivýdělek na který si lidé s 16 tisícími čistého vydělávají celý rok.
Jako vývojář s malým týmem (4 lidi) a mnohaletou zkušeností i s vedením vlastní firmy mohu říci, ze 16 čistého nemá nikdo. Platy junioru, většinou absolventů se základy (škola nikdy nikoho nenaučila programovat) se nástupní mzda pohybuje kolem 35- 45 tisíci. Záleží na jazyku, vzdělání a dosavadní práci. Senioři mají 60-90 a team leader 7-100. Čistě projektaci také nemaji moc, ale pokud zároveň znají techniku (bývalí programátoři), mohou si vydělat i přes 100. Samozřejmě počítače am nejvyšší level...kodér se střední, co udělal pár webiku má stěží 25.,......Situace není zla, ale záleží kde to děláte a u koho pracujete.
Neviem ako ostatní ale súčasná generácia (čo mám v blízkosti seba) sa v školách na informatike učí programovať "zábavné" veci ako imagine (alebo aj tá hlúpa korytnačka ,ktoré sú úplne zbytočné a užitočnejšie by bolo snáď učenie programovania v Pascale) alebo animácie v Pivote. Tí, ktorý si zvolia IT a siete, tak aj tak idú od začiatku akurát nie Imagine ale niečo lepšie, hmatateľnejšie - lego mindstorm (tiež nič moc - ak je dlhší program tak blokový systém je strašne neprehľadný ale ako základ je to lepšie ako Imagine)
Děti počítače ovládat neumí, ani je nemají doma. Každý má mobil, ale většinou nechápou ani pojem soubor, jak dostat fotku z mobilu třeba na tiskárnu nebo babičce do počítače. A ti se mají učit programovat? I ti, kteří nedokončí ZŠ nebo skončí na učilišti?
Já (17 let) se o počítače zajímám celkově už delší dobu.Asi ve 12nácti jsem si poskládal pc a začal psát viry v Batchi. (To mě něco naučilo)Pak jsem se cca ve 13nácti dostal k Visual Studiu a začal jsem se zajímat o celkové programování aplikací.Nyní je to 6 let a za tu dobu jsem se naučil velice dobře Logicky myslet a jazyky jako .NET, PHP [+Práce s Databázemi], JavaScript a externě C++ a Python a taky nějaký ten pentesting.. taky jsem založil několik stránek.Možná jsem jednom jediná vyjímka, ale nelituju toho, že jsem strávil dětství u počítačů je to vášeň, která mě skutečně naplňuje. Nyní chodím na IT školu, kde se učí úplné sračky a když vidím ty studenty... takže říkám ANO, školství je potřeba změnit.Z vašeho komentáře si nedokážu vyvodit, proč píšete: "A ti se mají učit programovat? I ti, kteří nedokončí ZŠ nebo skončí na učilišti?"Vidím to tak, že žijete v zastaralé době.. já ve škole nikdy neprosperoval dobře a taky nejsem totální negramot a řekl bych, že jsem pro společnost větším přínosem než některý vystudovaný vysokoškolák. :)
Tak teď jsem se vážně pobavila. Děti nemají počítače a neumí je ovládat? 😃 Teď jsem se opravdu pobavila. Nebo mám asi nějaké speciální děti se speciálními spolužáky. Btw. MS Office ovládají dnes děti běžně v 5. - 6. ročníku ZŠ. Referáty a projekty dělají formou prezentací. Mají týmové i individuální projekty a při hodinách se běžně používá víc projektor, než klasicka tabule. Tady asi někdo zaspal dobu. Mam dceru i syna a informacni technologie a internet věcí jim připadá ve škole zábavnější, něž předměty typu "výchova ke zdraví" atd. Předmět "člověk a svět práce" zahrnuje technický klub a informatiku taktéž - mimo jiné. Díky bohu. Rok 1980 a krabičky z plechu jsou snad za námi.
... logicky myslet ... Není to nebezpečné, učit děti takové věci?Co když děti přijdou na to, že reklamy a politické strany jim lžou, protože nemohou splnit to, co slibují?
Tak se populisté vrátí k broukům a provádění japonských turistů po Praze.
Tak bude velice zajímavé sledovat realizaci. Nástrojů pro interaktivní a intuitivní učení je spousta, ale většinou to ztroskotá na tom, že škola na to nemá vybavení, licence a učitel znalosti. Už za doby co jsem studoval se výuka IT již od základní školy masivně prosazovala, investovali se obrovské peníze, zařizovaly se učebny a škola se vybavovala potřebnou infrastrukturou, ale to bylo většinou začátek i konec snažení, po několika letech byl SW i HW zastaralý a prakticky k ničemu. Co se týče učitelů rozdělil bych to na tři skupiny:1. Jelo se čistě podle příruček a připravených materiálů a o tom co se učilo prakticky nic nevěděl, jen ho prostě ředitel školy vyslal udělat si aprobaci, kterou si vychodil a bylo.2. Vyučované problematice do nějaké hloubky rozuměl, ale běda jak žák použil jinou metodu nebo postup jenž měl kantor naučený, pak aby ze sebe neudělal blba tak seřve žáka a tím pomalu zabijí jeho kreativitu a ochotu se v dané oblasti vzdělávat na rámec požadavků3. Ta nejvzácnější skupina učitelů, kteří to co učí mají dokonale zmáknuté a jsou schopni a ochotni studentovi poradit a rozvíjet jeho kreativní myšlení a zájem.V tomto vidím v českém školství zásadní problém, plat roste léty nikoliv znalostmi, což je hrozně špatně.
kdyby se radši učili přemýšlet abstraktně
To se nedá naučit.
přitom v matice se to už učí, na prvním stupni, už hódně dlouho.
No, otázkou je, co si kdo představuje pod pojmem "abstraktně".
Do 12 let děti nemají příslušnou logiku. Vyzkoušeno prakticky v kursech programování. Potom najednou vystřelí nahoru, někdo dříve, jiný později, někteří nikdy.
Jak kdo. 😉
covece ja sem zacal nekdy v desti
predstavsi ze si na prvnim stupni, pocitate jabka a hrusky, a pak najednou prejdete na pocitani s cislama, tak to si prave zazil prvni uroven matematicke abstrakce, pak jeste zazijes druhou uroven kdy cisla nahradi symboly(proměnné), třetí už zažije málo kdo, to je až na vysoké v kvantove mechanice kde se abstrahují operace.
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 10. 2018 01:51
Stačilo by, kdyby se učili přemýšlet. 😉 A ne plácnout první blbost, co je napadne, nebo odcitovat první stránku, kterou vyplivne Google.
Jako bych ani nebyl na webu, který se věnuje také počítačům a IT.K čemu je potřeba vědět, jak funguje počítač? K tomu stejnému, jako se učit o lidském těle nebo biologii, přestože nikdo nepředpokládá, že by ze všech dětí vyrostli lékaři a biologové. Jde o znalost světa, ve kterém žiji.Děti se ve škole nepřipravují na to, co platí dnes, ale na to, co bude deset-dvacet let. Přitom už teď je jasné, že se bez pokročilé komunikace s technikou – a tím není myšleno klikání v programu – neobejdou v čím dál více oborech. Práce s daty, skriptování, obecně algoritmické a logické myšlení... to jsou dovednosti, které v životě často využijí. Asi i víc než řadu jiných předmětů.Už to, že dítě tímto způsobem pochopí, že každý velký problém lze vyřešit rozdělením do menších, méně komplikovaných a někdy i opakovatelných částí, je výhra. A když pak budou mít děti základy kódování, díky kterým třeba dokážou zjednodušit různé věci drobným skriptem v libovolném prostředí, to se jim nikdy neztratí.Je navíc skvělé, že dnes existuje množství nástrojů, se kterými je možné tohle všechno učit interaktivně, velice zábavně a současně efektivně. Není to memorování z výkladu učitele (tedy aspoň takový je cíl), ale hned od začátku praktické věci.
Sice jsem na ty reakce také zíral, ale ani Ty nemáš úplně pravdu. Biologii a anatomii bych spíše přirovnal k HW, SW by se možná hodilo přirovnat k psychologii a společenským vědám. V hodně velkých uvozovkách. 😉 Domnívám se také, mohu se mýlit, že logické myšlení se dá spíše rozvíjet než učit někoho, kdo k němu nemá předispozice.
Ano, logické myšlení se dá rozvíjet. To ale bohužel současný model školy nedělá. V něm se preferuje paměťové učení. Každou změnu v tomto směru bych tedy považoval za pozitivní.Když po žákovi střední školy nikdo nikdy nechtěl, aby "myslel", tak se s tím v takto pozdním věku dost špatně začíná.
logicky myslet, hmm, asi úplně ne, spíš by se měli učit myslet abstraktně, respektive rozvíjet abstraktní myšlení, a pak aplikovat binární logiku, protože logika jako celek zas až tak pro programování moc potřeba není, binární logika ano, a abstrakce ještě víc.
To je zkusenostmi podlozeny pesimismus. Tretina populace "naprogramuje" v zivote tak akorat dylku ohrevu u mikrovlnky, na vic proste nemaj. A jestli to nejaka moderni metoda vyuky zmeni, tak si koupim kloubouk, abych ho mohl sezrat. ;)
No co mam odpozorovano u mikrovlnek, tak bud maji dve otacka kolecka, kde se nastavuje vykon a cas nebo maji hromadu tlacitek a pak dole jedno "Start/Express"...no a to jedno tlacitko vsichni pouzivaji a nic nenastavuji 😀
ano, potrebujeme vic programatoru co nemaji sebemensi poneti jak veci funguji a proste neco naplacaji. V praci to vidim kazdou chvilku. Data ktere jdou zpracovat za 1 sekundu bezne zpracovavaji hodiny. Proste pochopeni jak pocitac pracuje nutne je. Bez schopnosti predstavit si kde jsou uzka hrdla a jak je resit, eliminovat se proste delat neda. Jsou lidi co zahlti 8 core stroj s SQL importem 100 radku.
Jsou lidi co zahlti 8 core stroj s SQL importem 100 radku.Mohl bych ten file vidět?
Stačí si vzpomenout na zavádění centrálního registru vozidel. Databáze s cca třemi stovkami terminálů a ono to lezlo jak žížala, přitom to stálo miliardy. Ve firmě jsme takové věci chrlili v podstatě bokem a automaticky. Jenže holt musel zakázku dostat známý pana ministra a ten si na to až potom založil firmu...
Pane Lutonský, nechápete svět kolem sebe. Zamyslete se, prosím. Tohle je jen další státní buzerace. Proč a jakým právem chce někdo násilím nutit rodiče a děti dělat to co chce on? Různí lidé chtějí dělat různé věci z různých důvodů. Proč musíme být centrálně řízeni? Mám rád počítače, ale raději mám lidi. Násilí není řešení.
Protože školství zatím takhle funguje. A tohle bude aspoň věc, kterou děti v životě využijí a budou potřebovat. Zvlášť, když se bude učit tak, jak je to plánováno: ne výkladem před tabulí, ale prakticky.Tohle jsou dílny 21. století.
Je vidět, že jste nebyl v současné ZŠ. Ve třídě jsou sesypány děti tak, jak se přihlásily. Nesmí být rozděleny podle schopností na "lepší třídu" a "horší třídu" s přizpůsobeným stylem výuky. Do toho inkludované děti v lepším případě s asistenty. Ty si to odsedí, aniž by chápaly WCG. O to větší binec při vyučování dělají. Učitelky na ně nemají specializaci, neumí to, ostatně ani nemají čas ve třídě s 28 žáky. Při výuce je pozornost dětí odváděna pryč projevy inkludovaných. Počítačové logice učitelé nerozumí, používají jiný systém myšlení. Dodnes si někteří učitelé nechají spouštět učitelský počítač od žáků, aby mohli zapsat známky. Lepší to nebude, protože ani na peďáku se tomu nenaučí. Navíc je nedostatek učitelů, školy si je přetahují, v nouzi berou každého, kdo je schopen 45 minut udržet moč. Na aprobaci se ani raději neptají. Vyšší mzda jsou jen plané sliby, zatím nikdy k tomu nedošlo. Tohle je realita současného školství.
Moje dcera je v první třídě a manželka dělá na základce speciální pedagožku. Takže i když přeháníte, opravdu vím, jak to funguje. Proto mám také dceru v trochu jiné škole.Cílem projektu iMyšlení je aspoň trochu změnit současný stav. Na Živě to jednoznačně vítáme a budeme všemi silami podporovat.
K čemu je potřeba vědět,jak funguje počítač? Tohle bylo na pořadu dne, když se mezi prostý lid rozšířily stroje typu ZX81, teď ta znalost je potřebná jen pro velmi úzký okruh lidí, ostatní by se měli denně modlit k ceduli s nápisem: "Pokud nevíš co s tím, zavolej někoho, kdo to ví a sám se v tom nešťourej" podobně, jako je to v návodech moderních aut.Spíš bych viděl jako užitečné, aby se ve škole žáci seznámili, k čemu všemu se počítače mohou využívat -že existují textové editory, databázové programy, tabulkové kalkulátory, CAD, CAM a podobné. Ale jen zběžně. ke každý to bude potřebovat.
Já se obávám, že tohle tu už jednou bylo (odhaduju první polovici osmdesátých let). Ve starších vydáních učebnic (zejm. matematiky) po tom byly stopy. Existoval i takový vtipný program Robot Karel.Já patřil pro změnu do množinové generace.Tak uvidíme, kolik ročníků dětí skutečně projde celým kurzem od školky po devátou třídu. Spíš čekám, že se to po pár letech zruší, což je docela škoda.
Jo, a holky se učily používat roboty(kuchyňské) a pouštěly programy v automatické pračce. 😉 😀
Takže se musíme učit programovat, abychom věděli, jak počítat funguje. Takže to teda znamená, že když používám auto, mobil či televizi, tak musím vědět, jak fungují? Kdo s touhle blbostí přišel...
Proč je to blbost? Já bych naopak rád viděl, jak lidi mají alespoň minimální povědomí o věcech, které používají a to nejen v oblasti techniky, ale obecně - např. jak funguje právní či politický systém. Rád bych si byl jistý, že ten, kdo řídí auto, ví, že v zatáčce ho odstředivá síla vyhazuje s kvadrátem rychlosti, aby tam pak nejezdili jako hov*da. Nikdo ty děti přece nechce učit bitovou arbitráž, kódování v assembleru či jiné složitosti. Nějaká elementární znalost věcí, které dnes hýbou světem, opravdu není na škodu.
Své tělo a mysl používáš denně a kolik toho víš o kineziologii, anatomii, mechanice těla, psychologii či psychiatrii?Víme, kolik si toho člověk pamatuje, po tom, co odejde ze školy, že? Takže promrhaný čas, kdy se člověk musí naučit, co nejvíce, ze všech možných oborů.
Kupodivu o svém těle toho vím dost, protože jsem se jako technický inženýr zabýval i problematikou v oblasti zdravotnictví. Psychologií/psychiatrií se zabývám už od střední. Například mechaniku těla jsem dokonce i modeloval při dopravních nehodách. Člověk si toho pamatuje opravdu hodně. Akorát rád zapomíná. Ovšem pokud si uděláte pevné základy a pořád si uvědomujete, že danou věc víte, tak ji nezapomenete (alespoň ten základní princip). Opakování matka moudrosti. Nemůžeme pojmout všechny znalosti světa, ale základní principy člověk hravě zvládne...
Kdyz jsem delal ricicak, tak se tehdy ucila vyhlaska 41 a pri studio clovek velice dobre zjistil, jak auto funguje. To bylo v roce 1991.
Jako na konci 80. let. Každý Čech programátor.
Ne, to jste jenom vy a dalších 15 s vámi nepochopili psaný text. Pravděpodobně z toho důvodu, že jste se v mládí nenaučili dostatečně logicky myslet. Protože to se tam fakt nepíše. 😉
1.Pokud nechápeš, proč jsem psal o něčem, co údajně v článku není, stačilo se slušně zeptat. Odpověd těžko získáš tak, že mi napíšeš, že jsem debil. Ty jsi jen použil jiná slova, se stejným významem. aby to vypadalo dostatečně kultivovaně. Aneb politická korektnost v praxi. 😃2.Chápat psaný text je sice i o logice, ale nejen o ní. 3.Také jsem mohl psát o tom, že místo, aby se na školách rozvíjelo EQ, tak přijdeme s dalším předmětem, které má údajně naučit logické myšlení. Škola to nezvládla v matematice, tak přijde s jiným oborem? Když nás kdysi učili programovat v Basicu, tak nás rozhodně neučili logicky myslet. Pokud je špatně nastavený systém(a nezdá se, že by někdo dokázal vylepšit), tak můžou přicházet dál s dalšími obory, s tím, že nás konečně naučí logicky myslet. Samozřejmě, pořád se stejným výsledkem. Propadák.
Chudáci děti.Buď to v sobě má, pak se bude nudit,nebo to v sobě nemá, pak se bude trápit a stejně mu to nic nedá.
Totéž se dá říct o jakémkoliv jiném předmětu.. od matematiky až po tělocvik.
Přesně. Ovšem podporu rozvoje logického myšlení považuji za mnohem důležitější než ten tělocvik. A když už, tak se tímhle velmi brzy pozná, na co má to dítě vlastně nadání.
No konečně, už to bylo třeba. Nedávno jsem se bavil s jedním maturantem do kterého ještě loni při informatice na jedné nejmenované škole vtloukali Visual Basic, aniž by znali základní algoritmy, o objektově orientovaném programování ani nemluvně.Přitom první 2 roky ze 4 se učili World, Excel, Powerpoint a MS Paint. 3 rok pak HTML a CSS. Na programování v zastaralém Visual Basicu jim tedy zbyl poslední rok, kde bezmyšlenkovitě bouchali kód.Můžu potvrdit, že základy algoritmizace a strojová logika velmi pomůže pochopit jakým způsobem programování funguje ještě před tím než se aplikuje na konkrétní programovací jazyk. To se ale teď student naučí nejdříve v prvním semestru na technické Vysoké škole zaměřené na IT.
Objektově orientované programování je jeden z nejdražších omylů lidstva.
Ať klidně visual basic, i když si o tom jazyku myslím své (takový hybrid, který se snaží do basicu (který nezná ani funkce) začlenit objekty), pracovat se v něm dá. Ono totiž vůbec nejde o to, v jakém se pracuje jazyku, ale jde o ty myšlenky, algoritmizaci a logiku. Prostě udělej tohle, pak tohle a pokud je splněno něco tak něco tak udělej něco a když se to nepovede... Tohle (přesně popsat nějakou činnost) jsou schopnosti, které jsou potřeba nejenom v programování. I když z většiny dětí nebudou programátoři, tak jim určitě schopnost přemýšlet tímto způsobem nebude marná. A je úplně jedno, jestli bude výsledkem nějaký program nebo sestavená tabulka v tabulkovém kalkulátoru (však ani vzorce v calcu či excelu nelze psát bezmyšlenkovitě).Skutečně něco takového jsme měli až v prvních dvou semestrech VŠ (a ti co se dali na IT tak i celý její zbytek). Ale něco málo jsme i na průmyslovce udělali, i když vzhledem k nemoci učitele a trvalému suplování to také nebylo ono. Ono totiž je hlavní chyba ta, že se začíná nějakým jazykem (v našem případě syntaxí pascalu). A cílem se stane ovládnout nějaký jazyk, samo programování potom ustoupí do pozadí.
Prej ze VB neni objektovy .... https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/visual-basic... ...
Ja to nechapu. kdyz jsem byl na stredni skole, ucili jsme se tam programovat na PMDckach, ti co meli o programovani zajem se sami snazili programovat sve vlastni projekty v BASICu. Do toho jsme meli par hodin v AmiPro a Quattro Pro. Zadne dva roky , ale radove max. 10 hodin rocne. Zajimalo by me, co ty deti 2 roky v MS Office uci.
Tak já měl jeden rok Word, a jeden rok Excel (tady během těch dvou let ještě je zmíněn Powerpoint a malování...) . A když se berou i věci co si dneska už napamatuju :) tak ono toho je víc než na rok. Ve wordu např. "sazba", automatický rejstřík a tak. V excelu zas používání funkcí (přičemž vetšinou lidi nemaj tucha ani o těch nejzákladnějších) ke konci pak VBA.A konrétně excel se mi hodil. Sice sem ze školy pak skoro všechno zapomněl, ale alespoň sem měl představu co excel zvládne (skoro cokoliv) a stačilo mi dohledat detaily a oživit znalosti. Takže z mého pohledu to vypadá spíš tak že kdo se diví co se bere 2 roky na Officech tak pro toho je Word poznámkový blok s možností změny velikosti a barvy textu a excel vytvářeč grafů z ručně zadaných dat, jinak si ten údiv nedovedu vysvětlit. Protože to co ty programy dovedou je až neuvěřitelné a i za rok člověk získá přehled ne že se všechno naučí. U Wordu je ta detailní znalost dle mého názoru diskutabilní, ale u Excelu ať člověk dělá kdekoliv, tak pokud dovete víc než sečíst dvě buňky do třetí tak lidé žasnou, občas líbají ruce za vaše dovednosti, protože to co je na jednu dvě funkce, by ručně dělali několik hodin nebo i dní... (např. takové obyčejné hloupé svyhledat, s "násosem" z jiného excelového souboru)
"Takže z mého pohledu to vypadá spíš tak že kdo se diví co se bere 2 roky na Officech tak pro toho je Word poznámkový blok s možností změny velikosti a barvy textu a excel vytvářeč grafů z ručně zadaných dat, jinak si ten údiv nedovedu vysvětlit. Protože to co ty programy dovedou je až neuvěřitelné a i za rok člověk získá přehled ne že se všechno naučí. "Ve skole jsem se naucil zaklady Quattro Pro (pozdeji jsem presel do excelu a objevoval co vsechno tam chybi) a dnes tabulkovy processor pouzivam opravdu na jednoduche tabulky a grafy. Pokud potrebuji slozitejsi vypocty; pripadne s nactenim externich dat, tak jsem natolik liny programator, ze si radeji misto sloziteho naklikavani veci v Excelu naprogramuji vlastni aplikaci.
Tak sis pohonil triko, fajn. Řekněme že za hodinu uděláš to co já budu v excelu smolit 5 hodin. - 4 hodiny ušetřené. Bez diskuse. Ovšm pokud umím programovat. A jak sám říkáš na jednoduché věci Excel/Quattro používáš. Navíc si musel poznat excel detailněji abys zjistil co ti chybí, co se v něm nevyplatí dělat. Tudíž umíš Excel plus k tomu i nějaký programovací jazyk. Logicky si tedy efektivnější.Navíc pokud víš co všechno v excelu jde, nechápu tvou otázku co se na tom dá rok učit, musí ti to být jasné.A pokud jde o to zda se vyplatí učit excel více do hloubky když je efektivnější napsat si apku. Co myslíš že pro běžného smrtelníka je lepší - řekněme 50 hodin excelu s tím že v tom pak člověk i něco svede. A nebo třeba 15 hodin excelu na základy + 35 na programování? To pak nebudeš umět nic moc ani v jednom. Navíc ber že je to škola. Tzn. začíná se tím "co to je vlastně ta mřížka která se spustí" :) , co že to je ta buňka atd atd. Zkrátka že to nění pro nadšence ale i pro lidi pro který je počítač prohlížeč facebooku... A to ti spoliká na začátku spoustu hodin.A tak znovu zopakuji že nechápu čemu ses divil na tom že se dá dva roky probírat W,E,PP a malování. Když moc dobře víš že rok se dá probírat jen excel, byť ti to přijde nesmysluplné. A záludná otázka na konec: K čemu je kadeřnici, skladníkovi, libovolnému živnostníkovi nebo třeba zubaři programování? Ale word a excel využijí všichni...
Nic jsem si nepohonil.Quattro Pro už dávno nepoužívám.Ano, nechápu co se dva roky probírá na Wordu , Excelu, Powerpointu a programování. Když jsem se rozhodl v roce 1999 opět studovat, potkal jsem ve škole Excel a Word a domluvil jsem se s profesorkou, že i když jsem to nikdy nestudoval, že na přednášky chodit nebudu a raději přijdu rovnou ke zkouškám.Vím, že každý to máme jinak, někdo upřednostňuje Excel.Skladníkovi je Excel k hovnu. Ten má čtečku čárového kódu a školení příslušného informačního systému, který jeho společnost používá na naskladnění/vyskladnění.
Chápu, ty to nepužíváš tak je to k ničemu.A furt vystupuješ z pozice zběhlého v IT. Ale tady se bavíme o většinové populaci. A když ses vyjádřil ke skladníkov,i že k těm ostatním ne demagogu...
Jo a přednášky? Na střední škole? Opravdu? Já stále diskutuju k původnímu příspěvku.Ty si tu honíš triko i za cenu odbíhání od tématu. Zmého příspěvku zareaguješ na jedinou větu a z ní si vybereš ještě jen část. Ke zbytku se nevyjádříš, protože tam nemáš argumenty. Ale ne nic si tu nehoníš 😃 a ještě si měl napsat že věcně disktuješ, jelito :)
V dnesni dobe ma pristup k PC kazde dite. Pokud ho to bavi tak urcite zacne programovat samo stejne jako spousta skvelych programatoru a bude se tim zivit. Pokud ho to nebavi tak nezacne programovat a ve skole ten predmet proste absolvuje a nasledne se jim vubec nebude zabyvat a bude se vednovat treba literature nebo dejepisu. Takze ja to vnimam tak ze proste do osnov zaradi novy predmet a dela se kolem toho hrozna slava. Kazdopadne je spravne ze takovz predmet v osnovach bude ale podle me nove schopne programatory to generovat nebude. Ti schopni uz zacali s programovanim i bez imysleni.
jenze ta drivejsi spousta skvelych programatoru zacala programovat vetsinou z nudy - nebyl internet, her bylo take jen pár, takze po chvilce uz nebylo moc co jineho delatdnesni deti jsou v situaci, kdy je vsude spousta obsahu na jedno kliknuti a nemusi pro to udelat vubec nictakze naopak vitam, ze se jim primo ve skole ukaze dalsi moznost ze ktere si mohou vybrat a se kterou bude mozna pro nektere vetsi zabava nez s celym youtubem
Zde je důležité dát dětem splnitelný cíl. Ne úplně lehký, ale mírně obtížný a udělat z toho soutěž. Pak rozdělit děti do kategorií, které by mohly symbolizovat barvy, a ne označení géniové, nadprůměrní, průměrní a blbci. Kdo by chtěl být v kategorii blbci, že, ale třeba fialová by mohla říct to, jaké má dítě dostat úkoly, a děti jsou soutěživé, tak by je měla pohánět touha vyhrát a postoupit do "lepší" barvy.
No ale to by je mohlo traumatizovat! 😉
Mě by zajímalo, kdy pochopí, že člověk není nafukovací. Ty děti se musí naučit už takhle spoustu věcí. Nemůžete jim pořád přidávat další. Tohle povede jen na to, že se někde zas musí ubrat a nic se nenaučí pořádně.
Musí se někde ubrat. To se nedá nic dělat. A kde asi. Nikdo si nedá na svůj předmět šáhnout. Já třeba bych ubíral dějepis včetně jeho zakuklených podob (literární výchova, hudební výchova, občanská výchova...). Z dějepisu zš si totiž pamatuju akorát, že jsme si museli pamatovat desítky letopočtů každou hodinu nové a bylo to bez souvislostí celkem k ničemu. Podobně jako telefonní seznamy v literatuře. Ale to je asi věc názoru. Netvrdím, že by se neměly učit dějiny, patří ke všeobecnému přehledu, ale takto určitě ne (chápu že se tak nejlépe zkouší).
Ideálně by to chtělo celý školský systém vypnout a postavit na zelené louce znovu nový. Nebo paralelní, oddělený systém vedle a potom přepnout. Drobnými kroky se to asi neopraví.
Máte pravdu, bohužel pokud je nějaký učitel v naších končinách inovativní, tak to dotáhne maximálně do konce roku, než s ním vyrazí dveře.Dobře to ilustrují tyto 2 články, je to vážně smutné čtení:https://blisty.cz/art/88944-kterak-jsem-del... ... https://blisty.cz/art/91680-kterak-jsem-del... ...
On dnes nemá šanci ani učitel, který známkuje podle znalostí místo hlasitosti ječení rodičů na ředitele. Nebo který není příbuzný toho ředitele...
Děkuji, nevěděl jsem, že existuje i druhý díl. To je přesně ono :(
Je mi líto, že vás toto postihlo. Ale to je otázka přístupu učitele k výuce. Podobně se dá zprasit každý předmět.Tady jde spíš o to, že to co se v těch materiálech popisuje je k ničemu. Výuka algoritmizace bez praktického použití. Sami uznávají, že na napsání reálného programu ty děti nemají a zatěžují je učením se náhražek.Že někdo nikdy nepoužije žádnou znalost z dějepisu je možné, ale že nikdy nevyužiji znalost programování robota Karla je jisté.
Cílem není, aby děti programovali robota Karla, ale aby se naučili logicky myslet a získali povědom o tom jak ty programy vlastně fungují. Minimálně by to mohlo pomoct lidstvu v tom, aby z nás za tisíc let nebyla hromada zaostalých opic, které používají magické svítící krabičky od mocného robotického čaroděje.
Logika je součástí výuky matematiky. Jak programy vlastně fungují se nejlépe dozví tak, že si nějaký program vytvoří. A budou to ti, které to zajímá a ne povinně všichni. Tohle je plán pro děti co jsou dnes ve školkách, reálné uplatnění mají za 20 let. Tou dobou už může být poptávka po jiném povolání, osobně tipuji psychiatry.Ta vaše budoucnost stejně nastane. Pokročilé umělé inteligenci stejně nikdo z lidí neporozumí.
Stačí výrazně osekat pravidla pro měkké a tvrdé i/y a další spousty zvláštností a hned se tím uvolní pár set vyučovacích hodin 😀
suhlasim, preto treba vyhadzat hluposti typu literatura a dejepis a miesto toho viac vedecko technickych predmetov ktore z nich vychovaju ludi
Je mi jasné, že tento web čtou převážně lidé se vztahem k technice. Ale zkuste si představit, že jsou lidé, které toto vůbec nezajímá. Základní škola je od toho, aby dala člověku základy. A k těm patří i znalost dějin.
dejepis a literatura ano, ale rok dva a nie zabit s tym polovicu zakladky a celu strednu. na pochopenie dnesneho sveta nepotrebujes vediet v ktorom roku boli pruske valky, ale potrebujes zaklady vedeckotechnickych smerov, aby si aspon trocha zapal principom dnesneho vedecktotechnickeho sveta. nieje potom divu ze je to tu plne veriacich, antivaxerov, astrologov a podobnych blbov
I kdyz se dejepis uci pouze skrze memorovani dat, vuhodit ze skolstvi dejepis je jen cestou, jak znovu spadnout do pruseru podobneho prvni polovine dvacatejho stoleti v Evrope.
Chudacci deti, ze jo? uz takhle toho musi delat docela hodne. Vyuka jazyku u nas stoji za starou belu, takze v zapadnim svete porad budeme ti kdo neumi mluvit anglicky (a asi ani jinym jazykem), byt pocitacove gramotni a mit zaklady informatiky to vlastne po nich take nemuze chtit. Ale co, rodice vyrustaji ve fabrikach (montovnach), tak proc pro deti chtit neco jineho?
A kdo je bude učit? Schopné programátory nezaplatí. Takže to bude někdo s aprobací němčina-tělocvik. Kolik žáků má logiku na programování, když nejsou povětšinou ani schopni základních úkonů v Excelu?
Viděl jste ty materiály? Tam žádného "schopného" programátora fakt nepotřebujete.školka až čvrtá třída: primáně o tom naučit se krokovat podle "programu" po šipkách, obecnější koncepty jako dekompozice či hledání vzorů. Tohle zvládne i "tělocvikář".Pak to postupně začne nabývat na složitosti, ale po celou základku nečekejte nic složitého, cykly, podmínky, metody.
Tohle zvládne i "tělocvikář".😀Chtel bych mit tvuj optimismus
Podceňujete tělocvikáře. Zhruba polovina těch, které jsem potkal byli podnikatelé, nebo lidi z úplně jiných oborů, kteří si v klidu došlužujují důchod.
Na mojí střední škole učil tělocvikář C#. Naštěstí jsem byl v druhé skupině, kde učil někdo jiný 🙂
I na ten Excel je potřeba logické myšlení. Nemyslím teď takové ty nejjednodušší situace typu a1+b1, ale...... vyprávěl nám učitel na střední škole, že si dovolil vyhodit od maturity několik studentů, když vytvořili tabulku v excelu tak, že čísla spočítali na kalkulačce a do tabulky je natvrdo napsali.Ovšem na tohle opravdu neni potřeba programátor, aprobace ruština-tělocvik(-němčina) asi neni ideální, ale pro matematika by to měla být hračka. Však je to problém matematiky, to je ta vědní disciplína, která tohle řeší.
S vytřeštěnými očima jsem byl svědkem toho, jak právě takto učil učitel ve škole žáky pracovat s Excelem. Tabulku nadepsanou -15%|základ|+15% a v ruce kalkulačku na počítání hodnot.
Kdy to proboha bylo? :-O
Zhruba v r. 2002.
Kdyby jenom v Excelu, znám středoškoláky, kteří ani neumí zkopírovat soubor ze složky A do složky B. 🙁
ze složky do složky, to neumím ani já, zato umím kopírovat soubory z adresáře do adresáře
A na železnici nejsou zatáčky ale oblouky... Doufám že ses u psaní toho svého příspěvku udělal rigido, aby byl alespoň něčím užitečný.
Pane Šmachu, když umíte kopírovat z adresáře do adresáře, jste na dobré cestě se naučit kopírování ze složky do složky. Až to budete OPRAVDU umět, tak schválně jestli přijdete na to, jak kopírovat z adresáře do složky. Největší překvapení - jde to i obráceně!
Vy si tady z toho děláte srandu, ale adresář a složka není to stejné. Zatímco adresář je záležitost implementace daného souborového systému, složka je pouze vizuální abstrakce. V drtivé většině případů složka reprezentuje adresář, ale ne vždy tomu tak je. Například složka tiskáren, složka OneDrive (data jsou fyzicky bůhví kde, ale průzkumník je zobrazí jako složku na disku), atd.. V dobách DOSu se tomu říkalo adresář, protože nic jiného než adresáře nebylo. Slovo složka přišlo s Windows, kdy vznikla grafická reprezentace něčeho, co nemusí mít fyzický ekvivalent v podobě adresáře.
No, možná že se to tak dnes chápe, ale dřív byl adresář jednoznačně to, co je dnes složka. Nic jiného tam totiž nebylo. Třeba adresář tiskáren. 😉
jen at zase nevymysleji kolo a urputne to netlaci tam kde to nepatrispis by meli zase zavest sabbatical i na zakladnich skolach a minimalne jina zeme lepe kontinent.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.