Výuka probíhá pomocí různých typů robotů

Výuka probíhá pomocí různých typů robotů

Začíná se s jednoduššími roboty

Začíná se s jednoduššími roboty

Místo hraní Minecraftu se v něm mohou děti naučit programovat, takže agent například staví za ně.

Místo hraní Minecraftu se v něm mohou děti naučit programovat, takže agent například staví za ně.

Přehled všech 11 materiálů pro učitele

Přehled všech 11 materiálů pro učitele

Výuka probíhá pomocí různých typů robotů

Výuka probíhá pomocí různých typů robotů

Výuka probíhá pomocí různých typů robotů

Výuka probíhá pomocí různých typů robotů

Pokročilejší robotické hračky od LEGO Mindstorms jsou určeně až pro vyšší ročníky

Pokročilejší robotické hračky od LEGO Mindstorms jsou určeně až pro vyšší ročníky

Místo hraní Minecraftu se v něm mohou děti naučit programovat, takže agent například staví za ně.

Místo hraní Minecraftu se v něm mohou děti naučit programovat, takže agent například staví za ně.

Jednoduché učení s robotem, který sleduje linku a pomocí barev ho lze programovat, kam má zatočit v křižovatce

Jednoduché učení s robotem, který sleduje linku a pomocí barev ho lze programovat, kam má zatočit v křižovatce

Jednoduché učení s robotem, který sleduje linku a pomocí barev ho lze programovat, kam má zatočit v křižovatce

Jednoduché učení s robotem, který sleduje linku a pomocí barev ho lze programovat, kam má zatočit v křižovatce

Jednoduché učení s robotem, který sleduje linku a pomocí barev ho lze programovat, kam má zatočit v křižovatce

Jednoduché učení s robotem, který sleduje linku a pomocí barev ho lze programovat, kam má zatočit v křižovatce

Cílem je také týmová spolupráce

Cílem je také týmová spolupráce

Ukázka nejjednoduššího učení s pohyblivým robotem

Ukázka nejjednoduššího učení s pohyblivým robotem

Začíná se s jednoduššími roboty
Místo hraní Minecraftu se v něm mohou děti naučit programovat, takže agent například staví za ně.
Přehled všech 11 materiálů pro učitele
34
Fotogalerie

České školství čeká revoluce v informatice. Děti se budou učit programovat a logicky myslet

  • Projekt iMyšlení představil 11 nových učebnic pro výuku informatiky
  • Cílem je i ty nejmenší děti naučit programovat a logicky uvažovat
  • Přichází odklon od současného konceptu učení toho, jak se počítač vůbec ovládá

Projekt iMyšlení.cz neboli informatické myšlení (PRIM - Podpora rozvíjení informatického myšlení) přináší tak dlouho potřebnou změnu ve školství, alespoň v rámci oboru informatiky. Děti se už od mateřské školky budou věnovat tomu, jak pracovat s logickým myšlením pro programování robotů a programů, přičemž komplexnost se bude postupně zvyšovat až s vyššími ročníky na základní a střední škole.

Počítač je dnes v každé domácnosti i firmě a koncept učení se toho, jak se vůbec ovládá, už je tak hodně zastaralý. I ty nejmenší děti už umí pracovat s moderními technologiemi a mnohdy dokonce lépe, než jejich rodiče. Schopnost ovládání počítače je zkrátka už samozřejmostí a je nutné přistoupit k další fázi informatické gramotnosti, kdy i ty nejmenší děti už musí vědět, jak počítače, stroje či programy fungují a jak být tím, kdo je tvoří.

Pasivita vs. aktivita

Garant projektu iMyšlení – Jiří Vaníček uvedl, že je potřeba děti odpoutat od pasivity k aktivitě, kdy se podílejí na tom, co počítač dělá, jak se robot chová a podobně, místo toho aby pouze sledovali.

IMG_1128.jpeg

Je jasné, že současná éra Youtube, kdy děti často spousty hodin denně jen tupě sledují youtubery, je velmi nebezpečná a tento projekt chce tak hravou formou už i ty nejmenší děti zaujmout, aby dali přednost právě aktivnímu zapojení do informatiky, která hýbe celým světem a všemi segmenty.

Začne se už ve školce

Vydáno bylo celkem 11 knížek, které jsou svou náročností a tématem rozprostřené od mateřské školky, respektive 1. stupně základní školy až po střední školu.

Tvůrci ale upozorňují na to, že rozhodně nejde o to, aby se okamžitě z dětí vychovávali programátoři, respektive kodéři, kteří budou bezmyšlenkovitě bouchat kód v nějakém konkrétním jazyce.

V první fázi, který se týká jak zmíněné mateřské školky tak i prvního a druhého stupně základní školy, se žáci věnují rozvoji informatického myšlení a logiky s využitím robotických hraček. Díky tomu mohou okamžitě vidět, jaké řešení je úspěšné, které má své výhody a nevýhody, pracovat v týmu, rozdělit si práci a podobně. Právě okamžitý pohled na výsledek v reálné formě na malém robotovi je skvělý pro děti a jejich zájem.

IMG_1136.jpeg
Místo aby děti jen hráli Minecraft, mohou si v něm i zaprogramovat.

Ve vyšších ročnících základní školy už přichází na řadu náročnější úkoly a jejich řešení například pomocí jazyka Scratch a robotů LEGO WeDo, které mají rozšířené možnosti a funkce.

Scratch je jednoduchý programovací jazyk v podobě bloků, takže děti spíše stále řeší jen „architekturu“, algoritmizaci a logiku programu, přičemž se nemusí zabývat konkrétní syntaxí nějakého vybraného jazyka. Díky tomu nejsou ani otravování spoustou chybových hlášek kvůli zapomenutému středníku a podobně, což je další věc, která by spoustu děti jistě odradila.

Ve druhém stupni základní školy už se počítá s učením v oblasti práce s daty a analýzou, stejně tak pokročilejší robotikou třeba s Lego Mindstorms.

Teprve na střední škole přichází na řadu reálné programovací jazyky, v tomto případě vzdělávací materiály počítají s Pythonem, který je velmi populární a také levným programovatelným počítačem Arduino.

Pomoc učitelům

Na nových materiálech pracuje několik autorských týmů, přičemž už v této fázi jsou testované na 70 českých školách. Během následujících dvou let bude stále probíhat dolaďování a úprava dle zpětné vazby od učitelů.

Jak tvůrci zmiňuji, materiály jsou určené jako pomůcka pro učitele a odpovídají tomu, jak má vypadat rámcový vzdělávací program v oblasti informatiky pro všechny stupně škol. Je tak na učitelích, zda si konkrétní části nějak obohatí nebo nějak mírně upraví a přizpůsobí například pro jinou robotickou platformu.

Materiály jsou volně k dispozici na stránkách iMyšlení.cz, kde si lze prohlédnout přehled kapitol a oblastí a zdarma stáhnout celé knihy už nyní. Je na konkrétním učiteli, jestli už začne tyto materiály používat nyní, každopádně dříve než za dva roky nebudou finální verze k dispozici.

Snímek obrazovky 2018-10-10 v 19.29.49.jpg
Přehled všech 11 materiálů pro učitele

Výhodou je, že materiály pomáhají i méně zkušeným učitelům nebo těm, kteří se na tento obor nespecializují a na přípravu podobně komplexní výuky nemají čas. Na školách v Česku je obecně nedostatek učitelů informatiky a tak je často dělají dodatečně například učitelé matematiky a podobně. Materiály jsou tak skvělou berličkou a hotovým řešením, které lze použít pro nový způsob učení informatiky.

Velká změna, ale peněz je stále nedostatek

Z obecného pohledu se jedná o velkou revoluci, byť jen z pohledu konceptu toho, co se vlastně učí. Ivan Pilný, zmocněnec pro digitální vzdělávání uvedl, že ve školství v tomto směru chybí peníze a i když digitální učebny ukazují u dětí skvělé výsledky, rozšiřování probíhá velmi pomalu.

Z tohoto pohledu je tak škoda, že Česko rovnou nepracuje na řešení, které vyřeší problém se škálováním (nejsou učitelé a peníze) pomocí nějaké formy univerzální vzdělávací platformy typu Khan Academy a podobných.

Tyto platformy kombinují na webové stránce video, text, obrázky i interaktivní testy. Jsou tak mnohem komplexnější a obzvláště použitelné v době, kdy si děti ve velkém zvykli na video a pomalu se blíží virtuální a rozšířená realita.

Naštěstí je Khan Academy přeložena do češtiny, takže se dá využít i v našich končinách. Je to ale také o tom, aby byla snaha ze všech stran. Ivan Pilný zdůraznil, že je to pochopitelně i o učitelích a rodičích, kteří se musí zapojit do toho, aby s dětmi v tomto směru pracovali a pomohli vytvářet prostor a formu k učení, které je bude bavit.

Určitě si přečtěte

Články odjinud