České firmy mají nákupy na Internetu rády

Výzkum Digimarku ukazuje až na nečekaně vysokou míru nákupů na Internetu i důvěře v tento typ obchodování.
Kapitoly článku
V našich občasných hodnoceních vývoje elektronické komerce se většinou věnujeme koncovým zákazníkům (uživatelům, spotřebitelům). Pozapomíná se ale na segment firemních nákupů, který je jakoby mimo hlavní reflektory pozornosti – přece jenom je atraktivnější a mediálnější psát o tom, že si člověk objedná DVD Harryho Pottera a ono mu kupodivu přijde poštou než o objednávkách kancelářského papíru a šanonů. Ale firemní peníze jsou dvojnásobné peníze – potenciál tohoto trhu je mnohem větší.

Studie Digimarku je natolik sdělná, že ji připojujeme jako druhou kapitolu článku v původním znění i s obrázky; zde jen několik komentářů:

  • Důvěra v e-nákupy. 77 % důvěřuje (všem nebo jen některým), 23 % nedůvěřuje – to je podstatně více než u spotřebitelů. Přitom je jasné, že nároky na mezifiremní obchodování, kde většinou jde o větší částky peněz, jsou výrazně vyšší než na spotřebitelské nákupy. Nejvíce důvěřují zákazníci z oblasti obchodu („důvěřuji tomu, co znám“) a z branže IT, protože zde bude nepochybně hodně provozovatelů e-obchodů.
  • Intenzita nakupování na Internetu. Jen čtvrtina respondentů nenakoupila nikdy (to ostatně dobře koreluje s výše uvedenou důvěrou – kteří důvěřují, nakupují, kteří nedůvěřují, nenakupují, to je docela logické…). Více než třetina nakupuje pravidelně, jedenkrát až vícekrát do měsíce. I to je násobně vyšší procento než u spotřebitelů – firmy zřejmě dovedou více ocenit hodnotu svého času a dávají přednost pohodlí nákupu na Internetu. Či jinými slovy „firmy nechodí do města nakupovat“; firmy jsou zvyklé, že nákupy přicházejí za nimi – to je bod pro Internet.
  • Malé firmy nakupují více než velké. Jen pětina velmi malých firem (do pěti zaměstnanců) nenakupuje, ale skoro dvě pětiny středních a velkých (nad 100 zaměstnanců). Zde se domnívám, že průzkum je mírně zmatečný – ve větších firmách nepochybně „někdo“ na Internetu nakupuje (kancelářské spotřeby, IT vybavení atd.), a dotazovaní manažeři, kteří sami nenakupují, o tom ani nevědí. U malých firem samozřejmě šéf „ví všechno“.
  • Jaké zboží firmy nakupují? Vede software (41 %) a vysoko je i hardware (31 %). Zde je ovšem nutno zásluhu přiřknout dodavatelům, IT společnostem, kteří se svými podnikovými zákazníky dnes „tvrdě“ prosazují nákup a řízení zákazníckého konta přes Internet, neboť je to pro ně podstatně levnější a průhlednější. Vysoko jsou knihy (39 %), předpokládáme tedy zejména odbornou literaturu, a obligátní kancelářské potřeby (37 %). Docela nízko jsou letenky (10 %); i podle jiných indikací se zdá, že letenky jako „žhavé zboží“ na Internetu je spíše mýtus. Nepochybně lidé na Internetu cenu letenek a letové řády ve velkém zjišťují – méně již nakupují.
  • A za kolik peněz? Otázka, která obchodníky zajímá nejvíce. Maličkých nákupů (do 5000 za měsíc) je asi třetina, druhá třetina je v rozmezí 5-20 000 a horní třetina nad 20 000. Zde by obchodníkům měly zasvítit oči: pokud třetina nákupů podle počtu je nad 20 000 Kč měsíčně, tj. řekněme průměrně 40 000 Kč, jsou to všechno „půlmiliónoví“ zákazníci za rok. A přepočtěte si to na 75% všech firem u nás, které na Internetu nakupují: to je gigantický potenciál.

Závěrem shrňme: firemní nakupování na Internetu se má u nás čile k světu a s velkou pravděpodobností se v něm točí daleko více peněz než v nakupování konzumentském. I když zřejmě většinu z těchto nákupů lze připsat na vrub dávno existujícím vztahům mezi zákazníkem a odběratelem, který byl pouze převeden do jiného, elektronického řečiště, i tak je zde nepochybně gigantický potenciál pro další prodejce – a musíme zmínit, že silní a známí internetoví obchodníci zaměření na konzumenty na českém Internetu potenciál prodeje do firem zatím využívají velmi málo.

Témata článku: Internet, Firemní zákazník, Reflektor, Velký potenciál, Velké pohodlí, Nakupování, Průzkum, Velká pravděpodobnost, Nákup, Velký nákup


Určitě si přečtěte

Apple: naše mapy budou nejlepší na světě. Tajně jsme na nich pracovali několik let

Apple: naše mapy budou nejlepší na světě. Tajně jsme na nich pracovali několik let

** Apple odhalil své plány na zcela nové mapy ** Několik let pracuje na nových mapách, které by měly předběhnout konkurenci ** Objeví se s příchodem iOS 12 pro vybrané státy

Karel Javůrek | 50

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

** Total Commander je na Windows takřka legendou ** Licence však stojí více než tisíc korun ** Našli jsme pro vás deset alternativ dostupných zdarma

Karel Kilián | 140

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde

** Teplotní extrémy dokážou překvapit. Seznamte se s rekordy v Česku i ve světě ** Rekordní hodnoty jsou mnohdy až k neuvěření ** Zjistěte, kdy ke bylo největší horko, zima, déšť či vítr

Karel Kilián | 7

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město

** Jak by to dopadlo, kdyby na světovou metropoli či do nedalekého moře dopadl velký asteroid? ** Simulovali to odborníci z University of Southampton ** Výsledky jsou velmi zajímavé

Petr Kubala | 32

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let

Petr Kubala | 53


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test 18 bezdrátových sluchátek

Vše o přechodu na DVB-T2

Procesory AMD opět porážejí Intel

7 NVMe M.2 SSD v přímém souboji