České firmy mají nákupy na Internetu rády

Výzkum Digimarku ukazuje až na nečekaně vysokou míru nákupů na Internetu i důvěře v tento typ obchodování.
Kapitoly článku
V našich občasných hodnoceních vývoje elektronické komerce se většinou věnujeme koncovým zákazníkům (uživatelům, spotřebitelům). Pozapomíná se ale na segment firemních nákupů, který je jakoby mimo hlavní reflektory pozornosti – přece jenom je atraktivnější a mediálnější psát o tom, že si člověk objedná DVD Harryho Pottera a ono mu kupodivu přijde poštou než o objednávkách kancelářského papíru a šanonů. Ale firemní peníze jsou dvojnásobné peníze – potenciál tohoto trhu je mnohem větší.

Studie Digimarku je natolik sdělná, že ji připojujeme jako druhou kapitolu článku v původním znění i s obrázky; zde jen několik komentářů:

  • Důvěra v e-nákupy. 77 % důvěřuje (všem nebo jen některým), 23 % nedůvěřuje – to je podstatně více než u spotřebitelů. Přitom je jasné, že nároky na mezifiremní obchodování, kde většinou jde o větší částky peněz, jsou výrazně vyšší než na spotřebitelské nákupy. Nejvíce důvěřují zákazníci z oblasti obchodu („důvěřuji tomu, co znám“) a z branže IT, protože zde bude nepochybně hodně provozovatelů e-obchodů.
  • Intenzita nakupování na Internetu. Jen čtvrtina respondentů nenakoupila nikdy (to ostatně dobře koreluje s výše uvedenou důvěrou – kteří důvěřují, nakupují, kteří nedůvěřují, nenakupují, to je docela logické…). Více než třetina nakupuje pravidelně, jedenkrát až vícekrát do měsíce. I to je násobně vyšší procento než u spotřebitelů – firmy zřejmě dovedou více ocenit hodnotu svého času a dávají přednost pohodlí nákupu na Internetu. Či jinými slovy „firmy nechodí do města nakupovat“; firmy jsou zvyklé, že nákupy přicházejí za nimi – to je bod pro Internet.
  • Malé firmy nakupují více než velké. Jen pětina velmi malých firem (do pěti zaměstnanců) nenakupuje, ale skoro dvě pětiny středních a velkých (nad 100 zaměstnanců). Zde se domnívám, že průzkum je mírně zmatečný – ve větších firmách nepochybně „někdo“ na Internetu nakupuje (kancelářské spotřeby, IT vybavení atd.), a dotazovaní manažeři, kteří sami nenakupují, o tom ani nevědí. U malých firem samozřejmě šéf „ví všechno“.
  • Jaké zboží firmy nakupují? Vede software (41 %) a vysoko je i hardware (31 %). Zde je ovšem nutno zásluhu přiřknout dodavatelům, IT společnostem, kteří se svými podnikovými zákazníky dnes „tvrdě“ prosazují nákup a řízení zákazníckého konta přes Internet, neboť je to pro ně podstatně levnější a průhlednější. Vysoko jsou knihy (39 %), předpokládáme tedy zejména odbornou literaturu, a obligátní kancelářské potřeby (37 %). Docela nízko jsou letenky (10 %); i podle jiných indikací se zdá, že letenky jako „žhavé zboží“ na Internetu je spíše mýtus. Nepochybně lidé na Internetu cenu letenek a letové řády ve velkém zjišťují – méně již nakupují.
  • A za kolik peněz? Otázka, která obchodníky zajímá nejvíce. Maličkých nákupů (do 5000 za měsíc) je asi třetina, druhá třetina je v rozmezí 5-20 000 a horní třetina nad 20 000. Zde by obchodníkům měly zasvítit oči: pokud třetina nákupů podle počtu je nad 20 000 Kč měsíčně, tj. řekněme průměrně 40 000 Kč, jsou to všechno „půlmiliónoví“ zákazníci za rok. A přepočtěte si to na 75% všech firem u nás, které na Internetu nakupují: to je gigantický potenciál.

Závěrem shrňme: firemní nakupování na Internetu se má u nás čile k světu a s velkou pravděpodobností se v něm točí daleko více peněz než v nakupování konzumentském. I když zřejmě většinu z těchto nákupů lze připsat na vrub dávno existujícím vztahům mezi zákazníkem a odběratelem, který byl pouze převeden do jiného, elektronického řečiště, i tak je zde nepochybně gigantický potenciál pro další prodejce – a musíme zmínit, že silní a známí internetoví obchodníci zaměření na konzumenty na českém Internetu potenciál prodeje do firem zatím využívají velmi málo.

Témata článku: Internet, Nakupování, Velké pohodlí, Nákup, Průzkum, Velký nákup, Velká pravděpodobnost, Firemní zákazník, Reflektor, Velký potenciál

Určitě si přečtěte

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

** Fluent Design je vzhled, do kterého postupně Microsoft převleče celý systém ** Staví na průhlednosti a velkých plochách ** Do Windows 10 se z části dostane už zítra při vydání podzimní aktualizace

Včera | Stanislav Janů | 93


Aktuální číslo časopisu Computer

Nový seriál o programování elektroniky

Otestovali jsme 17 bezdrátových sluchátek

Jak na nákup vánočních dárků ze zahraničí

4 tankové tiskárny v přímém souboji