České firmy mají nákupy na Internetu rády

Výzkum Digimarku ukazuje až na nečekaně vysokou míru nákupů na Internetu i důvěře v tento typ obchodování.
Kapitoly článku
V našich občasných hodnoceních vývoje elektronické komerce se většinou věnujeme koncovým zákazníkům (uživatelům, spotřebitelům). Pozapomíná se ale na segment firemních nákupů, který je jakoby mimo hlavní reflektory pozornosti – přece jenom je atraktivnější a mediálnější psát o tom, že si člověk objedná DVD Harryho Pottera a ono mu kupodivu přijde poštou než o objednávkách kancelářského papíru a šanonů. Ale firemní peníze jsou dvojnásobné peníze – potenciál tohoto trhu je mnohem větší.

Studie Digimarku je natolik sdělná, že ji připojujeme jako druhou kapitolu článku v původním znění i s obrázky; zde jen několik komentářů:

  • Důvěra v e-nákupy. 77 % důvěřuje (všem nebo jen některým), 23 % nedůvěřuje – to je podstatně více než u spotřebitelů. Přitom je jasné, že nároky na mezifiremní obchodování, kde většinou jde o větší částky peněz, jsou výrazně vyšší než na spotřebitelské nákupy. Nejvíce důvěřují zákazníci z oblasti obchodu („důvěřuji tomu, co znám“) a z branže IT, protože zde bude nepochybně hodně provozovatelů e-obchodů.
  • Intenzita nakupování na Internetu. Jen čtvrtina respondentů nenakoupila nikdy (to ostatně dobře koreluje s výše uvedenou důvěrou – kteří důvěřují, nakupují, kteří nedůvěřují, nenakupují, to je docela logické…). Více než třetina nakupuje pravidelně, jedenkrát až vícekrát do měsíce. I to je násobně vyšší procento než u spotřebitelů – firmy zřejmě dovedou více ocenit hodnotu svého času a dávají přednost pohodlí nákupu na Internetu. Či jinými slovy „firmy nechodí do města nakupovat“; firmy jsou zvyklé, že nákupy přicházejí za nimi – to je bod pro Internet.
  • Malé firmy nakupují více než velké. Jen pětina velmi malých firem (do pěti zaměstnanců) nenakupuje, ale skoro dvě pětiny středních a velkých (nad 100 zaměstnanců). Zde se domnívám, že průzkum je mírně zmatečný – ve větších firmách nepochybně „někdo“ na Internetu nakupuje (kancelářské spotřeby, IT vybavení atd.), a dotazovaní manažeři, kteří sami nenakupují, o tom ani nevědí. U malých firem samozřejmě šéf „ví všechno“.
  • Jaké zboží firmy nakupují? Vede software (41 %) a vysoko je i hardware (31 %). Zde je ovšem nutno zásluhu přiřknout dodavatelům, IT společnostem, kteří se svými podnikovými zákazníky dnes „tvrdě“ prosazují nákup a řízení zákazníckého konta přes Internet, neboť je to pro ně podstatně levnější a průhlednější. Vysoko jsou knihy (39 %), předpokládáme tedy zejména odbornou literaturu, a obligátní kancelářské potřeby (37 %). Docela nízko jsou letenky (10 %); i podle jiných indikací se zdá, že letenky jako „žhavé zboží“ na Internetu je spíše mýtus. Nepochybně lidé na Internetu cenu letenek a letové řády ve velkém zjišťují – méně již nakupují.
  • A za kolik peněz? Otázka, která obchodníky zajímá nejvíce. Maličkých nákupů (do 5000 za měsíc) je asi třetina, druhá třetina je v rozmezí 5-20 000 a horní třetina nad 20 000. Zde by obchodníkům měly zasvítit oči: pokud třetina nákupů podle počtu je nad 20 000 Kč měsíčně, tj. řekněme průměrně 40 000 Kč, jsou to všechno „půlmiliónoví“ zákazníci za rok. A přepočtěte si to na 75% všech firem u nás, které na Internetu nakupují: to je gigantický potenciál.

Závěrem shrňme: firemní nakupování na Internetu se má u nás čile k světu a s velkou pravděpodobností se v něm točí daleko více peněz než v nakupování konzumentském. I když zřejmě většinu z těchto nákupů lze připsat na vrub dávno existujícím vztahům mezi zákazníkem a odběratelem, který byl pouze převeden do jiného, elektronického řečiště, i tak je zde nepochybně gigantický potenciál pro další prodejce – a musíme zmínit, že silní a známí internetoví obchodníci zaměření na konzumenty na českém Internetu potenciál prodeje do firem zatím využívají velmi málo.

Témata článku: Internet, Velké pohodlí, Reflektor, Velká pravděpodobnost, Nakupování, Velký nákup, Nákup, Průzkum, Firemní zákazník, Velký potenciál

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

26 procesorů v důkladném testu

Zhodnotili jsme 18 bezdrátových reproduktorů

Jak fungují cash back služby?

Pohlídejte své děti na internetu