Černý pátek je za námi, a tak Jakub Balada z Apify už poosmé v řadě shrnuje, jak české e-shopy byly v uvádění slev poctivé. Tedy jak se lišily jimi uváděné hodnoty oproti těm, které sleduje Hlídačshopů.cz.
Letos se Apify zaměřilo na deset online prodejců, přičemž polovina z nich se chovala fér. Konkrétně jde o Alzu, Benu, Datart, Knihy Dobrovský a Lékárnu.cz. Hlídač nehodnotí, jestli byly slevy vysoké nebo dobré, ale pouze skutečnost, jestli by uváděné odpovídaly realitě a pravidlům v EU. Obchod tedy musí slevu počítat z nejnižší ceny, za kterou se daný produkt prodával v posledních 30 dnech. A tuto cenu také uvést jako referenční.
Další obchody jako AAA Auto, Pilulka.cz, Lékárna.cz, Mall.cz, Notino a Teta drogerie už selhaly a uváděné ceny či slevy zmíněným pravidlům neodpovídaly. Skutečnost je přitom ještě zajímavější. Podle Apify totiž největší český autobazar celý rok počítal slevy správně, ale během Black Friday uměle zvýšil referenční ceny, aby slevy vypadaly lépe. Teta drogerie naopak lákala na akční ceny, ale vůbec neuváděla výši slevy, přičemž některé produkty reálně oproti dřívějšku zdražily.
E-shopy monitorované Apify během Black Friday
S novými regulemi pak nejsou kompatibilní zahraniční tržiště (marketplace) působící v Česku. Apify zmiňuje manipulace s cenami u Kauflandu, Aliexpressu, Temu nebo Trendyolu, kde se ceny (stávají i přeškrtnuté) i výše slev mohou měnit klidně každý den.
Trendyol a jeho cenový kolotoč