České dráhy naskočily na vlnu 3D tisku a vytipovaly prvních 55 náhradních dílů, které si budou moci samy vyrábět. Nebojte se, nebudou to celé vagony, ale spíše plastové drobnosti počínaje nejrůznějšími objímkami a maticemi a konče panty a mřížkami.
Vlastní výrobou ČD zkrátí servis o 52 dnů a roční úspora jen u 13 vybraných prvků s nejdelší čekací lhůtou se vyšplhá na 800 tisíc korun. Dráhy tak reagují i na současnou krizi v dodavatelských řetězcích, která prodražuje a zpomaluje výrobu nejen čipů, ale i mnoha dalších komponent.
V další etapě projektu, který je součástí Strategie 2030 Českých drah, se plánuje samotná investice do 3D tiskáren v devíti servisních střediscích, vyškolení pracovníků a nákup softwaru.
3D tisk používají i německé a rakouské dráhy
České dráhy nejsou první svého druhu, do 3D tisku náhradních dílů a dalších drobností se totiž už před lety pustili (1, 2) i dva klíčoví partneři z Rakouska a Německa Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) a samozřejmě Deutsche Bahn (DB).





Německé dráhy začínaly s FDM a plastem, dnes už ale tisknou z kovového prášku
Zejména němečtí kolegové přitom preferují cestu partnerství s tamním průmyslem, vedle základní a dnes zdaleka nejrozšířenější technologie FDM (vytlačování roztaveného vlákna) tak mají přístup i k práškovým technologiím a tisku z kovových slitin.
Díky tomu si mohou vyrábět mnohem houževnatější náhradní díly, které už laik nerozpozná od originálu. Divy ale dokáže i dostupnější FDM tisk, vedle základních termoplastických hmot totiž můžete vyrábět prototypy také ze speciálních tvrzených materiálů, strun s příměsí karbonu a dalších aditiv.
České dráhy využijí 3D tisk při údržbě vozidel