České deníky na Síti: předem ztracené proti iDnes?

Ani lidovky.cz, ani flashnews.cz zatím neukazují důvod, proč by měly být navštěvované.
S přehledem dominantním českým všeobecným internetovým deníkem je web iDnes.cz, který už nemůžeme označit za „internetovou mutaci“ Mladé Fronty Dnes, ale za svébytně se vyvíjející konglomerát média a různých dalších služeb. iDnes.cz rovněž pochopil, že by bylo dobré míti portál a zkouší to s poměrně nevtipnou adresou klikni.cz; zde nás ale zajímá, zda mu na Internetu mají šanci konkurovat jeho papíroví protivníci, web Lidových novin na adrese Lidovky.cz a web Práva na adrese Flashnews.cz. (Mimochodem, tvar všech tří adres ukazuje, že při registraci domén měl rychlou ruku někdo jiný než vydavatelé těchto novin; nejvíce se ale mohou bít do hlavy právě u MF Dnes, neboť logická a nejpěknější doména Dnes.cz patří spekulantovi. Zdá se ale, že ten stejně tak propásl šanci tuto doménu prodat za dobrý peníz, když to ještě šlo – doména „idnes“, i když rovněž jazykově nehezká, je už dostatečně zavedená.

Lidovky.cz i Flashnews.cz jsou v současné době složeny ze dvojích zdrojů: běžného agenturního zpravodajství a několika článků převzatých z papírového deníku. Sem tam se objeví něco zcela původního – ne ale tak často, aby to vyvolalo u čtenářů chuť web navštěvovat i tehdy, když čtou tištěnou verzi novin. Bohužel obojí, co Lidovky i Flashnews nabízejí, je už v dnešní době zcela nedostačující, a návštěvnost těchto webů se dá dosáhnout jenom intenzivním inzerováním ve vlastním papírovém médiu – obávám se ale, že většina čtenářů stejně po čase skončí u podstatně „nabitějšího“ webu iDnes.cz. Agenturní zpravodajství přenesené na vlastní web je dnes passé jako máloco – kdo opravdu touží po suchých zprávách ČTK a jejích partnerů, jde logicky na www.ceskenoviny.cz; zkopírovat tyto zprávy na vlastní web (což je placená služba, na kterou ale zisk z inzerce nevydělá, takže se jedná o službu trvale ztrátovou) nemá smysl. Několik vybraných zpráv z deníku rovněž čtenáře neuživí – pokud web slouží jenom jako marketingový nástroj k tomu, aby si zákazník šel do stánku koupit papírové noviny, pak mlčím. Jenomže jsem velmi přesvědčen, že tomu tak není – vznik obou webů je dán především velkým úspěchem konkurenčního média MF Dnes/iDnes (byť draze vykoupeným – díky obřímu štábu lidí pracujícím na iDnes je podle našeho názoru tato divize stále silně ztrátová). Za podstatně nižších rozpočtů ale zůstávají weby obou deníků pouze v pozici „já taky“ – seriózní konkurence to ale není.

Na Internetu se práce nedá dělat polovičatě; buď zde bude plné vydání tištěného média a to v té době, kdy jde z rotaček na stánky (ale musím počítat, že tisíce a brzy možná desítky tisíc lidí přestanou papírové noviny kupovat), nebo zapomenu na kopírování tištěných novin a začnu dělat vlastní webové impérium, nebo aspoň naleznu cestu k tomu, abych si našel tržní výklenek, kterým tištěnému médiu přímo nekonkuruji, ale naopak jej doplňuji.

Tuto cestu zvolila technická média, z nichž mohu nejlépe komentovat kombinace našich (Computer Press) časopisů, neboť je nejlépe znám: Živě.cz vs. časopis Computer, MobilMania.cz vs. časopis Mobility; z cizích se dá jako dobrý příklad vzít iHned.cz vs. Hospodářské noviny. U prvních dvou dvojic to bylo ale relativně snadné, neboť papírová média jsou čtrnáctideníkem a měsíčníkem – Internet pak samozřejmě posloužil pro aktuální zpravodajství, a pro komentáře a analýzy, které třeba přicházejí s několikadenním zpožděním za událostí (to je ale obvyklé, komentáře a analýzy nevzniknou přes noc), ale pořád podstatně rychleji než u tištěného média. iHned.cz pak, protože jeho bratříček je tištěný deník, šel cestou služeb, které tištěné médium nenabízí.

Kterou cestu si Lidovky a Flashnews vyberou, z jejich webů vidět není. Není velmi jednoduché nalézt služby, které by doplňovaly deník (noviny) a které by mohly mít na Internetu šanci na úspěch (ty obligátní, jako je např. inzertní nebo seznamovací server nebo finanční služby, už jsou dávno velice silně obsazené, trh je nasycený nabídkou). Vytvářet vlastní investigativní internetovou žurnalistiku je pak velice drahé a reklama na Internetu to pravděpodobně nikdy nezaplatí; to koneckonců poznala i MF Dnes, a svůj web transformuje stále více právě do konglomerátu služeb (obchody, cestování atd.) než aby zaměstnala další desítky „internetových, ale fyzických-investigativních“ redaktorů po celé republice.

Ať ale tou nebo onou cestou, vždy narazí na (v dobrém smyslu) molocha iDnes, který jde jednou i druhou cestou zároveň; není sice všude stoprocentně úspěšný, ale před ostatními českými deníky (které navíc disponují podstatně omezenějšími rozpočty) má dvouletý náskok. To není lehké soupeření a pokud iDnes neudělá chybu nebo svůj rozvojový rozpočet silně neseškrtí, je to asi ztracený boj. Konkurenční deníky by se tak spíše měly zaměřit na hledání různých „niche markets“, specialit, které vyhovují jejich charakteru, které na Internetu ještě nejsou moc silné, a kde by podpora tištěného média mohla hodně pomoci. V jejich hledání ale je dobrá rada nad zlato.

Diskuze (33) Další článek: Týden: IBM do Brna, předcebitové novinky

Témata článku: , , , , , , , , , , ,