Internet tlačí televizní vysílání ke zdi. Buď se televize přizpůsobí nebo se může připravit na odliv diváků. Česká televize zvolila první možnost a na příští rok chystá novinky.
Kapitoly článku:
Česká televize se začne měnit. Základem všeho budou nové technologie a platformy, zkráceně Nová média. V Evropě se veřejnoprávní televize potýkají s odlivem mladé generace od obrazovek k internetu. Mladí preferují internet, mobilní telefony a nové služby. Provozovatelé televizí proto bijí na poplach.
Česká televize plánuje přepracovat své weby, aby následně mohla přizpůsobit obsah pro zařízení, které jsou a budou v kurzu:
- Klasické digitální vysílání (TV)
- Internet
- „Chytré“ mobilní telefony a další zařízení (iPhone, iPad)
- Hybridní technologie HbbTV
Díky téměř dokončené digitalizaci pozemního vysílání může Česká televize lépe pracovat s obsahem. Chce se ještě více zaměřit na internet, kde uživatelé naleznou kompletní a ověřené informace a budou si moci kdykoliv přehrát to, na co právě mají náladu.
Co je HbbTV?
V případě České televize HbbTV nejprve umožní sledování pořadů z archivu iVysílání přímo na televizní obrazovce.
Vše prohloubí o výhody sociálních sítí. Vzpomeňte si na srpnové povodně. Na Facebook lidé umísťovali obrázky, které se následně objevovaly ve vysílání ČT24. Lidé si vzájemně radili, podávali informace a Česká televize vše zprostředkovala. Interaktivita hrála prim.
Česká televize chce jít dál. Doposud vytvořila čtečku a živý stream vysílání ČT24 z webu pro iPhone a iPad. Stejnou službu vytváří pro sportovní kanál ČT4. Česká televize navíc jedná s Nokií o užší spolupráci, takže by příjem vybraných programů mohl být u generací nových telefonů samozřejmostí.

Živé vysílání a stránky ČT24 v iPhonu
Snahou České televize je vytvořit multiplatformní produkci pro jednotlivá zařízení, myslí při tom na přísloví „sleduji pořad, kdy chci a kterýkoliv chci“. Ve svých materiálech dokonce cituje slova klasika, ze kterých je patrné, že si uvědomuje svoji svízelnou pozici: „Budoucnost České televize bude buď multimediální nebo nebude žádná“.
Jak se změní weby České televize?
ČT – mateřská stránka
- Web nabídne aktuálně vysílané pořady a informace o významných projektech.
- Poskytne chaty s osobnostmi pořadů ČT1, ukázky a zmínku o hlavních (sezónních) pořadech – aktuálně třeba Vyprávěj.
- Bude hlavním zastřešením dalších webů České televize.
ČT2 – kultura a vzdělání
- Dvojka nabídne blogy, recenze a diskuze tak trochu intelektuálním směrem.
- Bude pokračovat v trendu vzdělávání.
- Ve spolupráci s ČT24 bude nabízet kulturní zpravodajství.
- Hlavní zaměření: Historie, Evropa, Lidé a společnost, Umění a Planeta země.
ČT24 – zpravodajství
- Velkých změn se dočká zpravodajský kanál ČT24. Čekají ho vizuální změny a upravený redakční systém, aby lépe odrážel zahraniční trendy.
- Důraz bude kladen na aktuálnost, videa, fotografie a styl psaní.
- Ze všech pěti webů bude nejvíce provázán se sociálními sítěmi.
- Hlavní zaměření: Politika, Svět, Byznys, Regiony a Kultura.
ČT4 – sport
- Web sportovního kanálu se osamostatní od webu ČT24 a dostane nový vzhled.
- Průběžně bude nabízet přenosy, které se nevlezou do vysílání ČT4.
- Česká televize hovoří o tom, že bude muset s každou novou smlouvou ošetřit práva pro mobilní telefony – s mobilní platformou to tedy myslí vážně.
- Hlavní zaměření: Fotbal, Hokej, Atletika, Basketbal, Tenis a Moto.
iVysílání – archiv pořadů
- Vzhled se změní také u stránky iVysílání, kde se nachází archiv odvysílaných pořadů.
- Obsah archivu bude dostupný u jednotlivých pořadů na ostatních webech České televize.
- iVysílání bude základem pro HbbTV.

iVysílání na HbbTV
A kdy že to bude?
1. leden 2011 – nová hlavní strana České televize, weby ČT1 a ČT2, nový vzhled iVysílání
1. květen 2011 – přechod na vylepšený redakční systém a nový vzhled webů ČT24 a ČT4, vybudování nového zázemí pro útvar internetu České televize
Sociální sítě, Hyde park a další
Na pořadech Hyde park nebo Otázky Václava Moravce už teď můžete vidět, jak funguje spolupráce se sociálními sítěmi. Václav se svým týmem komunikují na Facebooku a občas prozradí nějakou informaci ze zákulisí. Zcela běžné jsou obrázky ze zahraničních cest.
Sledovanost Hyde park
Hyde park letos dosahuje průměrné sledovanosti 156 tisíc dospělých diváků. Vysílání s Jaromírem Jágrem nebo Karlem Gottem trhaly rekordy, měly sledovanost až 440 tisíc dospělých diváků.
Hype park naopak sítě využívá přímo pro samotný pořad. V přímém přenosu moderátor čte názory a dotazy lidí z Facebooku a Twitteru. Do studia můžete zavolat přes klasický telefon nebo Skype.
A budoucnost? Facebook, Twitter a třeba LinkedIn se propojí s dalšími pořady České televize a komunikace se zintenzivní. Na sociálních sítích budou za Českou televizi nadále komunikovat lidé, kteří tvoří samotné pořady. Dojde ale k jejich proškolení.
Česká televize navíc zaměstná člověka, který bude mít na starosti koordinaci klíčových pořadů se sociálními sítěmi. Chtějí maximálně využít jejich potenciál.
Své místo také nalezne tlačítko „Líbí se mi“, které patří pod křídla Faceboku. Česká televize jej rozhodně plánuje využívat. Uvádí o něm, že „patří mezi trendy internetové komunikace nadcházející dekády“.