Stejně jako nedávno byly zveřejněny celosvětové výsledky prodeje počítačů, které dostaly na první místo Dell, přišla nyní na řadu Východní Evropa.
Stejně jako nedávno byly zveřejněny celosvětové výsledky prodeje počítačů, které dostaly na první místo Dell, přišla nyní na řadu Východní Evropa.
V České republice bylo podle aktuálních výsledků IDC prodáno 296 443 kusů počítačů (ta přesnost na kusy je až zarážející) při objemu 386,3 miliónů dolarů. Zatímco celosvětově vede Dell, potvrdily se dohady, že je to především díky úspěchu na americkém trhu. U nás je totiž dle IDC první Compaq s 13,9 procenty trhu a Dell je na druhém místě s 9,3 procenty. Česká značka je až třetí, je jí ProCA s 7,9 procenty (IDC počítá značky, ne holdingy). Podíl domácích firem také dle IDC klesl, stále se ale drží na nadpolovičních 53,6 procenta a pokles není tak dramatický.
Bylo prodáno více počítačů než loni, ale jen o 6,8 procent, minulé výsledky ale byly dobře nad 10 procenty. Pokles se tedy dotkl i České republiky, v průměru ale meziročně ve Východní Evropě vzrostl počet prodaných počítačů o 12,5 procent. Hlavní vinu na nižším růst mělo dle IDC omezení poptávky státních a velkých firem od 500 do 1000 zaměstnanců. Naopak nejvíce počítačů směřovalo do menších a středních firem pod 500 zaměstnanců.
Mezi ostatními státy si ČR nevede špatně, je třetí za Polskem a Ruskem, byť Polsko má přes 780 tisíc počítačů a Rusko 1,4 miliónu. Jistě Polsko i Rusko jsou velké země s větším počtem obyvatel, když se přepočtou investice na obyvatele, překonalo Českou republiku těsně jen malé Slovinsko s investicemi okolo 170 dolarů na osobu. Co se týče objemu investic do IT v procentech celkového hrubého domácího produktu, získali jsme ve střední a východní Evropě prvenství. Je to ale také dáno nižším HDP. V západní Evropě je tento objem v procentech menší, ale na hlavu se investovalo 550 dolarů.
Zajímavým bodem zveřejněných výsledků jsou jedny z nejvyšších investic do IT ve Východní Evropě a současně menší růst prodeje počítačů. Ukazuje to na tradičně vyšší investice do IT, které nyní ostatní země dorovnávají, zatímco Česká republika investovala 170 dolarů na hlavu, na blízkém Slovensku se investovalo jen 80 dolarů na hlavu a to mají těch hlav ještě výrazněji méně než my. Oživení ekonomiky se tedy do celkových prodejů počítačů neprojevilo, uvidíme letos. Slušný je podíl českých firem, který ač pomalu klesá, je stále příčinou, že zahraniční firmy mají u nás vzhledem ke světovým číslům podprůměrné podíly na trhu. Omezíme-li ale výsledky pouze na zahraniční značky, mají Compaq a Dell dohromady přesně 50 procent prodaných počítačů.