Česko začalo připravovat svůj právní řád na příchod autonomních vozidel. Ministerstvo dopravy vypracovalo novely několika zákonů, které umožní provoz těchto aut na českých silnicích. Upravují, kdo je řidič, jaký je jeho vztah k autonomnímu vozidlu i na koho v případě nehody padá odpovědnost.
Resort úpravy zákonů vypracoval ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu, Svazem dovozců automobilů, diskuze proběhla i s Policií ČR. Momentálně jsou v připomínkovém řízení, k projednání do Poslanecké sněmovny budou předloženy v listopadu. Termín možného schválení zatím není možné odhadnout, pokud projdou dolní komorou parlamentu hladce, ještě je bude muset schválit Senát a podepsat prezident.
Hlavním účelem novel je vůbec povolit provoz autonomních vozidel i prvků autonomního řízení na území Česka, protože momentálně k tomu neexistuje legislativní rámec. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) jsou tato auta pro řidiče díky svým technologiím výrazně komfortnější a bezpečnější. Novely umožní „maximální využití současných technických možností automobilů prodávaných v ČR a EU“, stojí v tiskové zprávě.
Vozidlo bude třeba poslouchat
Ministerstvo jako autonomní vozidlo definuje takové, které dokáže díky svým technologiím jezdit zcela samo bez zásahu řidiče. Ten nemusí mít oči na silnici, ani nohy na pedálech, stále by ale měl mít mozek v pohotovosti, konstatuje resort. Jako nečastější situace pro autonomní režim předpovídá popojíždění v kolonách nebo pohyb po dálnici. Právě dálnice budou mezi vybranými úseky, kde bude autonomní režim ze začátku povolen.
Přihlaste se
a zdarma dočtěte
tento článek
Po přihlášení můžete také
diskutovat pod články